Terugslagklepje z20let —-> nu blauwe/witte rook

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Terugslagklepje z20let —-> nu blauwe/witte rook

  • Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266284
    Astraaa
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 June 2004

      Op mijn Zafira mist dit klepje. Zit nu een pijpje tussen. Vanaf het klepdeksel naar spruitstuk dus. Nu heb ik een klepje hiervoor. Nu is mijn vraag waarvoor deze precies dient en wat is de juist montage hiervan. Dus doorstroming van klepdeksel of spruitstuk/gasklep.

      #18237440
      Mr. Bone
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 September 2009

        Dit klepje zorgt er voor dat je geen turbodruk je carter in blaast, wat nu bij jou dus wel gebeurt. Monteren met peil naar inlaat

        #18237441
        Astraaa
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Dan gaan we dat morgen even doen. Bedankt voor de info.

          #18237442
          Astraaa
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Van de week een ander klepje gemonteerd. Viel me vandaag op dat er wat blauwe rook (een pluimpje)uit de uitlaat kwam met starten en wat gasgeven. Kan dit een gevolg zijn van het monteren van het klepje? Het oude klepje was totaal vergaan en de aansluiting van het slangetje lag ook los.

            #18237443
            Astraaa
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Stond net nog even te kijken maar het lijkt meer wit dan blauw. Het is een klein pluimpje met starten.
              Vandaag heb ik wel de auto een grote beurt gegeven(originele onderdelen gebruikt)
              Erg vreemd……..

              #18237444
              perror
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 August 2011

                Dat heb ik nou precies het zelfde gehad. Bij mij had de vorige eigenaar dit klepje weg gehaald. Toen ik dit klepje er toen terug had gezet kreeg ik dezelfde klachten als jij. Ik heb toen mijn kleprubbers vervangen. En nu zijn alle klachten weg en weinig olie verbruik.
                Misschien wat het weg laten van dit klepje een trucje om de lekkende kleprubbers te verbergen.

                #18237445
                Astraaa
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Ik heb nu het klepje weer even losgehaald. Kijken of dit verbeterd. Anders wordt het toch kleprubbertjes vervangen. Is dit goed te doen zonder demontage van de cilinderkop?

                  #18237446
                  perror
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 August 2011

                    Ik heb het zelf gedaan kop laten zitten 4 uur mee bezig geweest.
                    Maar als je geen ervaring er in heb of geen automonteur bent zou ik er niet aan beginnen.
                    Er is van het merk forté ook een toevoeging die deze rubbers weer soepel kan maken. Kost dacht ik 25 euro en is het proberen waard.

                    #18237447
                    Astraaa
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Ik werk zelf als monteur bij een Opel dealer dus dat komt wel goed. Heb alleen nog nooit zo klepseals vervangen. Ik zat zelf ook te denken aan flushen en dan seal conditioner. Valt altijd te proberen.

                      #18237448
                      perror
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 August 2011

                        Oww nou dan kan je dat zo in tis vinden.
                        Als het nodig is om je seals te vervangen wil ik je wel tips geven.
                        bijv. Die klepspietjes de-monteren met een fitting schroevendraaier met een klontje vaseline er op.
                        met magneetjes of wat dan ook klooien gaat niet werken dan raak je er geheid 1 kwijt.

                        #18237449
                        Esox Lucius
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 September 2011

                          Precies wat perron schrijft, vaseline met een schroevendraaier gaat het beste om de spietjes te de en monteren. En neem er de tijd voor, niet haasten want dan gaat het verkeerd.

                          Succes Esox

                          #18237450
                          Astraaa
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            Staat in de tis hoe de seals vervangen kunnen worden zonder de kop te demonteren? Ik heb wel klepseals vervangen van een gedemonteerde kop, maar das een ander verhaal dan met gemonteerde kop.

                            #18237451
                            perror
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 August 2011

                              Ja weet ik heel zeker. Er is ook speciaal gereedschap voor van opel met de kop te laten zitten. Als je bij een dealer werkt moet je die zeker hebben. Vroeger bij de x20xe motoren was er van horen zeggen een campaign of tsb van. Een wat oudere opel monteur zal deze wel kennen.
                              Ik werk niet meer bij de opel dealer dus kan het ook niet meer voor je op zoeken.

                              #18237452
                              perror
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                29 August 2011

                                Het speciale gereedschap is een cilinderlektest apparaat om de druk op de cilinders te zetten. Een hefboom om de klepveer in te drukken die monteer je op de kop op de plek waar de nokkenassen vast zitten. Een klepsealtang om de oude klepseals te verwijderen. En een witte/lichtgele kunstof bus waar motorcode x20xe op staat om de klepseals terug te tikken. Zachtjes tikken je hoort verschil als deze goed zit.
                                En wat heel belangrijk is zet de zuiger bovenin van de cilinder waar je de kleppen los haalt. Anders heb je kans dat de klep in de cilinder valt en moet de kop er als nog af. Aanhaal moment nokkenas brug was dacht ik 8nm.
                                En een magneet om de klepstoters te verwijderen.
                                Riem vervangen van de z20let snap je natuurlijk wel want deze moet er af om de nokkenassen te verwijderen.

                                #18237453
                                Astraaa
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  Ik heb het inderdaad in de tis zien staan. Er is een complete koffer voor.
                                  Ga eerst eens een poging doen om te flushen en dan een seal conditioner toevoegen.
                                  Wie weet helpt dit.
                                  Bedankt voor de info!

                                  #18237454
                                  perror
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    29 August 2011

                                    Als het heeft geholpen graag vermelden. Daar zal ieder z20let rijder heel blij mee zijn.
                                    Scheelt een hoop knaken.

                                    #18237455
                                    Astraaa
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      Zal ik zeker doen. Er zijn goede ervaringen mee. Hopelijk is dat hier ook het geval.

                                      #18237456
                                      djplan
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        28 November 2010

                                        en heb je nog de gouden tip voor ons ?

                                        #18237457
                                        Tommy666
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 July 2007

                                          Ik had ook last van blauwe/witte rook. Klepseals laten vervangen en heb nu helemaal nergens meer last van.

                                          #18237458
                                          djplan
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            28 November 2010

                                            @tommy wat heeft dat grapje jou gekost of heb je bij een universele garage laten doen ?

                                            #18237459
                                            Tommy666
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 July 2007

                                              Rond de €800,- met alles erop en eraan. Kop is er ook af geweest dus ook nog vlakken erbij. Is niet gedaan bij de dealer maar bij een universele garage.

                                              #18237460
                                              Astraaa
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                30 June 2004

                                                Ondertussen de motor gespoeld en conditioner toegevoegd. Het lijkt erop dat het spul z’n werk gaat doen. Roken is al een stuk minder nu. Van de week ook even de onderste turboslang van de turbo losgehaald. Deze is wat vettig van binnen. Volgens mij zou deze droog moeten zijn?

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.