Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Terugslagklepje z20let —-> nu blauwe/witte rook
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 juni 2014 om 08:17 #17266284
Op mijn Zafira mist dit klepje. Zit nu een pijpje tussen. Vanaf het klepdeksel naar spruitstuk dus. Nu heb ik een klepje hiervoor. Nu is mijn vraag waarvoor deze precies dient en wat is de juist montage hiervan. Dus doorstroming van klepdeksel of spruitstuk/gasklep.
6 juni 2014 om 10:45 #18237440Dit klepje zorgt er voor dat je geen turbodruk je carter in blaast, wat nu bij jou dus wel gebeurt. Monteren met peil naar inlaat
6 juni 2014 om 13:05 #18237441Dan gaan we dat morgen even doen. Bedankt voor de info.
14 juni 2014 om 16:04 #18237442Van de week een ander klepje gemonteerd. Viel me vandaag op dat er wat blauwe rook (een pluimpje)uit de uitlaat kwam met starten en wat gasgeven. Kan dit een gevolg zijn van het monteren van het klepje? Het oude klepje was totaal vergaan en de aansluiting van het slangetje lag ook los.
14 juni 2014 om 16:36 #18237443Stond net nog even te kijken maar het lijkt meer wit dan blauw. Het is een klein pluimpje met starten.
Vandaag heb ik wel de auto een grote beurt gegeven(originele onderdelen gebruikt)
Erg vreemd……..15 juni 2014 om 10:57 #18237444Dat heb ik nou precies het zelfde gehad. Bij mij had de vorige eigenaar dit klepje weg gehaald. Toen ik dit klepje er toen terug had gezet kreeg ik dezelfde klachten als jij. Ik heb toen mijn kleprubbers vervangen. En nu zijn alle klachten weg en weinig olie verbruik.
Misschien wat het weg laten van dit klepje een trucje om de lekkende kleprubbers te verbergen.15 juni 2014 om 12:19 #18237445Ik heb nu het klepje weer even losgehaald. Kijken of dit verbeterd. Anders wordt het toch kleprubbertjes vervangen. Is dit goed te doen zonder demontage van de cilinderkop?
15 juni 2014 om 14:35 #18237446Ik heb het zelf gedaan kop laten zitten 4 uur mee bezig geweest.
Maar als je geen ervaring er in heb of geen automonteur bent zou ik er niet aan beginnen.
Er is van het merk forté ook een toevoeging die deze rubbers weer soepel kan maken. Kost dacht ik 25 euro en is het proberen waard.15 juni 2014 om 16:51 #18237447Ik werk zelf als monteur bij een Opel dealer dus dat komt wel goed. Heb alleen nog nooit zo klepseals vervangen. Ik zat zelf ook te denken aan flushen en dan seal conditioner. Valt altijd te proberen.
15 juni 2014 om 18:46 #18237448Oww nou dan kan je dat zo in tis vinden.
Als het nodig is om je seals te vervangen wil ik je wel tips geven.
bijv. Die klepspietjes de-monteren met een fitting schroevendraaier met een klontje vaseline er op.
met magneetjes of wat dan ook klooien gaat niet werken dan raak je er geheid 1 kwijt.15 juni 2014 om 18:58 #18237449Precies wat perron schrijft, vaseline met een schroevendraaier gaat het beste om de spietjes te de en monteren. En neem er de tijd voor, niet haasten want dan gaat het verkeerd.
Succes Esox
15 juni 2014 om 20:23 #18237450Staat in de tis hoe de seals vervangen kunnen worden zonder de kop te demonteren? Ik heb wel klepseals vervangen van een gedemonteerde kop, maar das een ander verhaal dan met gemonteerde kop.
15 juni 2014 om 20:46 #18237451Ja weet ik heel zeker. Er is ook speciaal gereedschap voor van opel met de kop te laten zitten. Als je bij een dealer werkt moet je die zeker hebben. Vroeger bij de x20xe motoren was er van horen zeggen een campaign of tsb van. Een wat oudere opel monteur zal deze wel kennen.
Ik werk niet meer bij de opel dealer dus kan het ook niet meer voor je op zoeken.15 juni 2014 om 20:53 #18237452Het speciale gereedschap is een cilinderlektest apparaat om de druk op de cilinders te zetten. Een hefboom om de klepveer in te drukken die monteer je op de kop op de plek waar de nokkenassen vast zitten. Een klepsealtang om de oude klepseals te verwijderen. En een witte/lichtgele kunstof bus waar motorcode x20xe op staat om de klepseals terug te tikken. Zachtjes tikken je hoort verschil als deze goed zit.
En wat heel belangrijk is zet de zuiger bovenin van de cilinder waar je de kleppen los haalt. Anders heb je kans dat de klep in de cilinder valt en moet de kop er als nog af. Aanhaal moment nokkenas brug was dacht ik 8nm.
En een magneet om de klepstoters te verwijderen.
Riem vervangen van de z20let snap je natuurlijk wel want deze moet er af om de nokkenassen te verwijderen.16 juni 2014 om 19:48 #18237453Ik heb het inderdaad in de tis zien staan. Er is een complete koffer voor.
Ga eerst eens een poging doen om te flushen en dan een seal conditioner toevoegen.
Wie weet helpt dit.
Bedankt voor de info!16 juni 2014 om 20:28 #18237454Als het heeft geholpen graag vermelden. Daar zal ieder z20let rijder heel blij mee zijn.
Scheelt een hoop knaken.17 juni 2014 om 08:12 #18237455Zal ik zeker doen. Er zijn goede ervaringen mee. Hopelijk is dat hier ook het geval.
24 juni 2014 om 01:47 #18237456en heb je nog de gouden tip voor ons ?
24 juni 2014 om 07:35 #18237457Ik had ook last van blauwe/witte rook. Klepseals laten vervangen en heb nu helemaal nergens meer last van.
24 juni 2014 om 15:58 #18237458@tommy wat heeft dat grapje jou gekost of heb je bij een universele garage laten doen ?
24 juni 2014 om 16:55 #18237459Rond de €800,- met alles erop en eraan. Kop is er ook af geweest dus ook nog vlakken erbij. Is niet gedaan bij de dealer maar bij een universele garage.
14 juli 2014 om 10:48 #18237460Ondertussen de motor gespoeld en conditioner toegevoegd. Het lijkt erop dat het spul z’n werk gaat doen. Roken is al een stuk minder nu. Van de week ook even de onderste turboslang van de turbo losgehaald. Deze is wat vettig van binnen. Volgens mij zou deze droog moeten zijn?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.