temperatuurmeter op dash werkt niet meer

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum temperatuurmeter op dash werkt niet meer

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18349548
    Andre Veesboek
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 August 2017

      Vraag 2: mijn Vectra B uit 99 2,5 V6 CDX
      Ik heb de koelvloeistofbrug losgemaakt tussen de twee cilinderbanken, waarin de temp. sensor zit. Bovenop de brug zit ook een connector. Ik neem aan dat één van de twee de meter op het dashboard aanstuurd, maar welke ? en wat is diegene met de enkele connector (met ongeisoleerd schuifstekkertje) ?
      Hoe kan ik de sensor testen?
      Kan het zijn dat daardoor het servicelampje af en toe gaat branden?

      #18349552
      dockedmarc
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 August 2011

        de sensor met enkel het schuifstekkertje is die de meter aanstuurt.
        simpel te testen door het contact aan te zetten en dan de draad tegen het blok aanhouden, als dan de meter begint op te lopen is de sensor stuk.

        let op met vervangen deze zijn namelijk licht conisch dus niet tot het eind doordraaien.

        #18349557
        Andre Veesboek
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 August 2017

          dus als het stekkertje en draad warm worden, gaat de meter oplopen ? Is dus gewoon een thermometer/voeler ?

          #18349579
          dockedmarc
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 August 2011

            het gaat niet om warm worden, de sensor is een NTC negatief temperatuur coëfficiënt, dat betekend dat hoe warmer hij wordt hoe minder weerstand deze heeft hoe meer de meter aangeeft.
            als je dus de draad aan de massa legt heb je helemaal geen weerstand meer en zal de meter maximaal uitslaan.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.