Temperatuur vraagje X18XE

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Temperatuur vraagje X18XE

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277254
    Camlica
      Lid sinds:
      7 July 2015

      Ik rij een Corsa C X18XE.

      Tijdens normaal rijden staat de temperatuur altijd rond de 70 graden. Dus het naaldje staat helemaal links.

      Alleen bij een langere stop voor een stoplicht stijgt de temperatuur tot de 80 graden.

      Bij een file (hoe lang je er ook staat) 90/92 met e93 (gok ik) graden als max. Ik hoor ook nooit de fan aanslaan.
      Laatst zat ik vast in een file met regen, je zag de waterdamp als een wolkje over de motorkap dansen…dus warm word de motor en motorkap zeker.

      Ik heb voorheen in een Golf 5 (en Golf 6 van me moeder) gereden, files en / of op een snelweg, de temperatuur staat altijd strak op 90 graden.

      Is dit volkomen normaal? Zijn dit normale temperaturen voor een Corsa ?
      Als er iets kapot is, wat zijn dan de symptomen tijdens het rijden?

      edit: geplaats in de verkeerde rubriek, excuses.

      #18322465
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        Thermostaat overleden.. Blijft op open staan en komt je motor niet op temperatuur…

        #18322466
        warhamstr
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 August 2009

          Niet normaal natuurlijk, moet minimaal op 90gr staan en rond de 100gr gaan koelen met de fan.

          #18322467
          Camlica
            Lid sinds:
            7 July 2015

            Oei…

            Oke, dan moet ik daar inderdaad even werk van maken.

            Bedankt voor de info, maar kan het kwaad voor de motor? Kan ik er zo nog heel even mee rijden?

            #18322468
            bart-gsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 July 2012

              je kan er wel mee rijden.. alleen niet vol belasten als je motor niet op temperatuur is… daarmee bedoel ik vol gas accelereren e.d.
              in de stad zal het wel fijn zijn dat je motor niet zo warm wordt… maar goed dat terzijde

              #18322469
              Camlica
                Lid sinds:
                7 July 2015

                @bart-gsi wrote:

                je kan er wel mee rijden.. alleen niet vol belasten als je motor niet op temperatuur is… daarmee bedoel ik vol gas accelereren e.d.
                in de stad zal het wel fijn zijn dat je motor niet zo warm wordt… maar goed dat terzijde

                Hmm…hoewel het metertje ~70 graden blijft, was ik ervan overtuigd dat na 20 km rijden de motor wel warm/op temperatuur zou zijn…
                Ik wist niet dat een defecte thermostaat je motor echt ‘koud’ hield…Dus heb er aardig mee gescheurd nadat ik dacht dat ie wel warm zou zijn..

                #18322470
                bart-gsi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 July 2012

                  als je blok niet op temperatuur komt kan die verkeerd uitzetten als je vol gaat belasten.. dan gaat de kern van de motor erg warm worden en de buitenkant blijft koud..
                  en dan is de kans er dat je blok kapot kan gaan

                  #18322471
                  Camlica
                    Lid sinds:
                    7 July 2015

                    Bedankt allemaal. Het was inderdaad de thermostaat. Die is vervangen en de auto komt nu netjes op temperatuur.

                    #18322472
                    GTS Power
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 May 2008

                      Ik heb mijn Vec nu meer dan 8 jaar en deze draait altijd op 80 graden. Alleen bij belasting gaat hij naar 90 graden. De koelvin is in die jaren nog geen 10x aangesprongen volgens mij. Alleen met extreme hitte icm belasting.
                      Ik weet niet beter dan dit. Verder ook nooit problemen mee gehad.

                      #18322473
                      warhamstr
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        20 August 2009

                        Prima, maar het is niet goed als een motor niet op bedrijfs temp is. 80gr is te koud, en dat je fan maar 10x aangesprongen is, is daar een teken fan/van.

                        #18322474
                        Opeltje17
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          18 January 2012

                          Is een Z18XE hiervan gaan de thermostaten met bosjes, mijn Astra had het ook.

                          Nieuwe thermostaat erin en weer netjes 90 graden.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.