Forumindex › Forums › Modellen › Astra › temperatuur meter
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 maart 2022om 07:47 door dhaemerse.
-
AuteurBerichten
-
3 maart 2022 om 09:30 #18458853
beste forum leden,
Herkent iemand dit fenomeen.
ik heb al meerdere malen opgemerkt dat mijn temperatuur meter soms raar doet.Bij koude toestand schiet hij plotseling soms naar 50 à 70graden alhoewel de motor dan nog koud is, daarna zakt hij terug en gaat hij wel geleidelijk naar omhoog naargelang de motortemperatuur stijgt. de motortemperatuur blijft wel normaal geen overhitting of omgekeerd.
het gaat hier om een Astra K sportstourer van bwj. 2017 16D ecoflex 110pk
alvast bedankt voor jullie reacties
mvg, Eric
3 maart 2022 om 14:33 #18458871gaat omhoog naar een graad of 70, vervolgens gaat de thermostaatklep open en stroomt het naar de radiateur en komt er een hoop koude koelvloeistof terug waardoor de temp daalt om vervolgens in zijn geheel op te warmen.
3 maart 2022 om 15:30 #18458876ja, ik weet dat de thermostaat maar later open gaat maar dat is niet de oorzaak volgens mij .
hij deed dat vroeger niet dan ging de meter langzaam naar bedrijfstemperatuur = 90°
4 maart 2022 om 08:08 #18458927niemand ? die dit herkent ?
6 maart 2022 om 09:14 #18459153echt niemand hier ervaring mee?
6 maart 2022 om 12:10 #18459165Oplossing van simpel naar complex.
Check de werkelijke temperatuur, in de Astra H kon dit in een scherm vd boardcomputer. Meters worden door fabrikanten gemanipuleerd om de bestuurder gerust te stellen. Heeft Astra K een verborgen menu?
Gebruik anders een OBD reader en Torque app om de temperatuur af te lezen. Of een infrarood thermometer.
Lees foutcodes uit.
Als er echt iets scheelt:
Als eerste verdenk ik de sensor, bedrading, stekker in de motorruimte. Als het corrosie is dan is het loshalen en terugzetten vd stekker op de sensor al voldoende dit op te lossen.
Tweede denk ik aan een vacuumlek in het koelsysteem. Dat kan bijv een defecte dop van het koelvloeistofreservoir zijn, want die heeft een onluchtingsfunctie. Of een breuk in een waterslang. Lek kan openen en sluiten als gevolg van temperatuur. Garage kan het afpersen met een soort fietspomp en manometer.
Derde is electrisch verwarmde thermostaat. Dit wordt door de computer electrisch verwarmd, naast het koelwater, waardoor het opent en sluit. Als die hapert zien je ook schommelingen in de temperatuur.
En het thermostaat zelf kan ook kleven.
Eerst maar uitsluiten of het wel klopt wat die meter aangeeft.
7 maart 2022 om 07:47 #18459251bedankt voor de info,
uitlezen geeft geen fouten aan
waar vind de sensor en de stekker
al de rest is wel oké denk ik er is geen waterverlies of moet nooit iets bijvullen en eens op temperatuur dan blijft hij stabiel ( het probleem doet zich ook niet altijd voor het is sporadisch )
een elektrisch verwarmde thermostaat heb ik nog nooit van gehoord ? waar kan ik die vinden .
kan u de informatie soms met foto’s aan mij doorgeven .
mvg
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.