temperatuur loopt (te) langzaam op

Forumindex Forums Modellen Insignia temperatuur loopt (te) langzaam op

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #18336088
    Insigniauser
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 November 2014

      Beste forumleden,

      Ik heb een brandende vraag, waar ik zo niet het antwoord op kan vinden of dit mij bevestigd wat ik vermoed. Wellicht kunnen jullie uitsluitsel geven:

      Mijn Insignia, MY2011, 1,8 liter benzine heeft sinds de kerst de onhebbelijkheid dat de temperatuurmeter zeer traag, of in ieder geval langzamer dan ik gewenst ben, naar de 90 graden wil gaan. Echter, de kachel wordt wel lekker warm en eenmaal op de 90 graden blijft deze ook mooi stabiel.

      Mijn 1e vermoedden zou dan zijn dat de thermostaat defect is, of vrij snel open gaat staan, of al in half open toestand is bij koude motor. Ik heb vanwege het gebruik van de auto nog geen mogelijkheid gehad om dit te onderzoeken. De weersomstandigheden werken ook niet echt mee :). Maar het wel warm worden van de kachel en het na enige tijd stabiel op 90 graden blijven staan verbaast mij dan, daar ik van eerdere auto’s die ik heb gereden altijd de temperatuur veel lager bleef of ging pendelen als je de kachel bediende en de kachel zelfs op standje “sauna” niet warm wilde worden.

      Wanneer de snelweg wordt opgereden gaat het proces wat sneller, maar binnen de kom met lagere snelheid duurt het soms wel tot 30 minuten voordat de wijzer uit de linkerhoek wil komen. Maar als deze eenmaal in beweging is gaat de wijzer ook door naar de 90, zonder haperingen. Ook haal ik mijn mooie verbruik niet meer (1:13,5/ 7.4L/100km), op het moment haal ik amper de 1:10, waardoor ik sneller aan de pomp sta dan ik zou willen.

      Ik heb gekeken hoe en waar de thermostaat zit, maar dit zit in een behuizing vast en dat is geen goedkoop dingetje! Blijkbaar zit deze samen met een temperatuursensor (motor of dashbord?). Nu weerhoud de prijs van dit onderdeel mij ervan om maar “even” de thermostaat te vervangen, als dit het euvel niet oplost. Dus mijn vragen zijn:

      – Is de behuizing v/d thermostaat zonder al teveel problemen los te maken (pakkingring e.d. herbruikbaar?). Lokale Opel dealer heeft weinig op voorraad.
      – Kan er lucht in het systeem zijn gekomen, en hoe is dit er eventueel het makkelijkst uit te halen?
      – Is er iemand die deze klacht herkent of zelf eens heeft gehad. Graag verneem ik dan wat het probleem was en wat er aan gedaan is om het te verhelpen.

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.