Technisch probleem Astra F

Forumindex Forums Modellen Astra Technisch probleem Astra F

  • Dit onderwerp bevat 0 stemmen en heeft 17 reacties.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244051

    0570
    • Topics 2
    • Reacties 6
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 December 2011

    Goedemorgen!

    Voordat ik met mijn auto richting een garage vertrek hoop ik graag eerst wat feedback via dit forum te ontvangen.

    De auto:
    [*]Opel Astra F(ASTRA SEDAN C1.8NZ AUTOMATIC E2) (bj ’94)
    [*]1.8i, automaat
    [*]Brandstof: benzine
    [*]km: 39.xxx (hij was van mijn grootvader, vandaar de lage stand)
    [*]Motorinformatie: C18NZ 1.8 OHC 1.796 cm³ 4-in-lijn 90 pk 145 Nm

    Het probleem:
    [*]Wanneer ik een eind gereden heb en de motor op temperatuur is, en ik zet de motor uit dan krijg ik daarna de auto niet meer aan. De startmotor doet z’n werk wel maar de motor lijkt gewoon niet aan te grijpen.
    [*]Wanneer de motor nog niet op temperatuur is, zoals korte ritjes door de stad bij slecht weer, ervaar ik dit probleem niet.
    [*]Tijdens de start pogingen komt er een enorm sterke brandstofgeur van de auto af.
    [*]Regen of nat weer lijkt geen invloed te hebben op dit probleem.
    [*]mogelijk gerelateerd aan het probleem: stationair loopt de auto niet super stabiel, hij lijkt te wisselen tussen normaal stationair en een wat zwaarder stationair lopen. Dit is in de auto goed te merken maar het best te horen bij de uitlaat.

    Wat er al gedaan is:
    [*]Bougies vervangen
    [*]Bougie kabels vervangen
    [*]Verdelerkap vervangen
    [*]Bobine (+kabel naar verdeler) vervangen
    Bij de garage waar dit spul vervangen is hebben zij ook:
    [*]de accu doorgemeten, deze is in orde
    [*]Tijdens de startpogingen hebben zij ook één of andere spuitbus in de luchtfilter gespoten, in geval van verzuipen van het blok zou hij hierdoor gelijk moeten starten.

    Uiteindelijk na een X aantal startpogingen, enkele minuten wachten komt er een teken van leven. Wanneer ik het gaspedaal vol ingedrukt hou en ik start, lijkt de auto te willen starten op het exacte moment dat ik de sleutel weer omdraai om het contact te verbreken. Na ongeveer de 5de keer krijgt hij aan en start de motor alsof er niets aan de hand is, heel af en toe valt de motor na een seconde of 15-30 weer uit maar dan kan ik hem wel gelijk met de 1ste poging weer starten.

    Als het aan mijn huidige garage ligt vervangen zij elk onderdeel tot het probleem verholpen is maar daar zit ik natuurlijk niet op te wachten :???:
    Ik hoop dat iemand op dit forum kennis heeft van dergelijke situaties!

    #17956491

    Oenatje
    Participant
    • Topics 47
    • Reacties 2676
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    het zou de stappenmotor kunnen zijn. die regelt het stationair lopen

    _______________
    niet meer actief op het forum.

    #17956492

    Mr.F
    • Topics 127
    • Reacties 6006
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 November 2008

    Ik heb dit ook gehad met een C18NZ Astra Automaat met 53.000 kms.
    Ook alles en nog wat vervangen en het bleek het injectortje te zijn, vervangen voor 2 tientjes op de sloop en alles opgelost! :D

    Zou je trouwens eens een foto willen posten? ben wel benieuwd naar de Opel. :thumbup

    #17956493

    RISL
    Moderator
    • Topics 156
    • Reacties 12329
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 January 2011

    De injector bij het gasklephuis zorgt inderdaad vaker voor problemen bij deze motoren, het komt regelmatig voorbij hier op het forum. En ben ook wel benieuwd naar de wagen, we vinden het leuk als je je even voorstelt in ons voorsteltopic ;)

    #17956494

    0570
    • Topics 2
    • Reacties 6
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 December 2011

    @mr.F wrote:

    Ik heb dit ook gehad met een C18NZ Astra Automaat met 53.000 kms.
    Ook alles en nog wat vervangen en het bleek het injectortje te zijn, vervangen voor 2 tientjes op de sloop en alles opgelost! :D

    Zou je trouwens eens een foto willen posten? ben wel benieuwd naar de Opel. :thumbup

    Zal ik (vanavond) doen, waarschijnlijk staat hij binnen een half jaar te koop wegens het krijgen van een leaseauto ;)

    #17956495

    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 7726
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 September 2009

    Vervang je krukassensor maar dan denk ik dat je probleem is opgelost.

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

    #17956496

    Mr.F
    • Topics 127
    • Reacties 6006
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 November 2008

    Ja, ben benieuwd!

    Injector vervangen is heel makkelijk btw, je kan’t altijd proberen.
    Ik had precies hetzelfde en mijn probleem was ermee opgelost.

    #17956497

    0570
    • Topics 2
    • Reacties 6
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 December 2011

    @risl wrote:

    De injector bij het gasklephuis zorgt inderdaad vaker voor problemen bij deze motoren, het komt regelmatig voorbij hier op het forum. En ben ook wel benieuwd naar de wagen, we vinden het leuk als je je even voorstelt in ons voorsteltopic ;)

    Bedankt voor de tip! Ik kon in eerste instantie dat topic niet vinden, normaliter staat het als ‘sticky-post’ bovenaan de lijst :)

    http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=30&t=159174

    #17956498

    0570
    • Topics 2
    • Reacties 6
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 December 2011

    Kan iemand mij vertellen wat de tank-capaciteit van deze auto is? Op de brandstofmeter staat bovenaan 50; maar toen ik gisteravond de wijzer net iets boven het rode vlakje had staan heb ik hem kunnen voltanken met ongeveer 30liter.

    als de tankinhoud werkelijk 50 liter is, dan rij ik met een (gemiddeld) verbruik van 1:8 :???: Volgens mijn grootvader zou hij 1:14 makkelijk moeten kunnen halen; maar ik rij geen 30km/h waar 50km/h toegestaan is uiteraard… :D

    #17956499

    Astra F Vaassen
    Participant
    • Topics 23
    • Reacties 973
    • Offline
    • Lid sinds:
      21 February 2010

    loopt die niet gewoon vol in te spuiten omdat die denkt dat de motor koud is? temp sensor?

    #17956500

    0570
    • Topics 2
    • Reacties 6
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 December 2011

    @astra F Vaassen wrote:

    loopt die niet gewoon vol in te spuiten omdat die denkt dat de motor koud is? temp sensor?

    Ik heb nog niet het vermoeden gehad dat het aan de temperatuur-sensor ligt, ik heb het metertje op het dashboard nog geen gekke kuren zien vertonen. Hij klimt in een normaal tempo naar het midden, is het wat kouder dan staat hij wat onder het midden, is het wat warmer dan vice-versa.

    Een maatje van mij zei wel zoiets dergelijks maar gaf daar de automatische choke de schuld van; die zou denken dat het blok te koud is en dus hem verzuipen. logischerwijs, zo’n ding zou inderdaad aangestuurd moeten worden door een sensor.

    Volgens mij kan er een gelukkige garagehouder goed eten met kerst, zal wel een pittige rekening worden vrees ik :(

    #17956501

    Oenatje
    Participant
    • Topics 47
    • Reacties 2676
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    @0570 wrote:

    Kan iemand mij vertellen wat de tank-capaciteit van deze auto is? Op de brandstofmeter staat bovenaan 50; maar toen ik gisteravond de wijzer net iets boven het rode vlakje had staan heb ik hem kunnen voltanken met ongeveer 30liter.

    als de tankinhoud werkelijk 50 liter is, dan rij ik met een (gemiddeld) verbruik van 1:8 :???: Volgens mijn grootvader zou hij 1:14 makkelijk moeten kunnen halen; maar ik rij geen 30km/h waar 50km/h toegestaan is uiteraard… :D

    52 liter

    verbruik uitrekenen: dagteller op nul, vol tanken. leeg rijden en weer voltanken. gereden kilometers delen door het aantal getankte liters

    _______________
    niet meer actief op het forum.

    #17956502

    jericho
    Participant
    • Topics 51
    • Reacties 293
    • Offline
    • Lid sinds:
      13 December 2007

    @0570 wrote:

    @astra F Vaassen wrote:

    loopt die niet gewoon vol in te spuiten omdat die denkt dat de motor koud is? temp sensor?

    Ik heb nog niet het vermoeden gehad dat het aan de temperatuur-sensor ligt, ik heb het metertje op het dashboard nog geen gekke kuren zien vertonen. Hij klimt in een normaal tempo naar het midden, is het wat kouder dan staat hij wat onder het midden, is het wat warmer dan vice-versa.

    Een maatje van mij zei wel zoiets dergelijks maar gaf daar de automatische choke de schuld van; die zou denken dat het blok te koud is en dus hem verzuipen. logischerwijs, zo’n ding zou inderdaad aangestuurd moeten worden door een sensor.

    Volgens mij kan er een gelukkige garagehouder goed eten met kerst, zal wel een pittige rekening worden vrees ik :(

    Ik denk dat je 2 sensoren door elkaar haalt, die jij bedoelt meet de temperatuur van de koelvloeistof, niet van de motor. Het kan best zijn dat je tempsensor kapot is. de auto start dan slecht als hij warm is (verzuipen) en loopt raar stationair.

    #17956503

    RISL
    Moderator
    • Topics 156
    • Reacties 12329
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 January 2011

    En als je het dan echt exact wil uitrekenen, dan tank je bij hetzelfde station en bij ongeveer dezelfde temperatuur, ivm de dichtheid van de benzine.

    En inderdaad, de temperatuursensor die bedoeld wordt is een andere dan de sensor die je koelvloeistofmetertje aanstuurt.

    #17956504

    wim-v6
    Participant
    • Topics 52
    • Reacties 35637
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 August 2005

    Probleem zal hoogst waarschijnlijk NIET aan de Krukassesor liggen, dit in geval van de Sterke benzine geur.

    als de Krukassensor niks doet word er geen bezine ingespoten, en word de benzine pomp niet aangestuurd, evenals de ontsteking niks doet.

    Ik vermoed eerder dat de Motortemperatuursensor (Blauwe stekker / blauwe sensor) kapot is, en als dat het niet is, ga ik mee met de anderen, wat betreft de injector.

    Willem

    #17956505

    0570
    • Topics 2
    • Reacties 6
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 December 2011

    Het probleem lijkt verholpen te zijn!

    Bij een Smit & co garage hebben ze de module die onder de bobine zit vervangen. Wanneer de wagen niet wou starten bleek deze ervoor te zorgen dat er geen spanning van(uit) de bobine kwam.
    Injector is gecontroleerd en is in topstaat, boordcomputer is uitlezen en alle temperatuursensoren zijn in orde.

    Overigens hebben ze ook zo’n boordcomputer-uitleesgeval aangesloten en waren positief verrast; de auto loopt perfect. Alle datawaardes staan blijkbaar ideaal, niet slecht voor een auto uit ’94 toch? Ookal heeft hij nu pas 40.xxx op de teller :thumb

    Iedereen bedankt voor de input!!

    (vanavond upload ik de foto’s naar mijn voorsteltopic :))

    #17956506

    Mr.F
    • Topics 127
    • Reacties 6006
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 November 2008

    Mooi :)

    Foto’s ben ik erg benieuwd naar ja! :D

    #17956507

    trashmetal
    Participant
    • Topics 16
    • Reacties 6108
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 February 2007

    @0570 wrote:

    Overigens hebben ze ook zo’n boordcomputer-uitleesgeval aangesloten en waren positief verrast; de auto loopt perfect. Alle datawaardes staan blijkbaar ideaal, niet slecht voor een auto uit ’94 toch? Ookal heeft hij nu pas 40.xxx op de teller :thumb

    Iedereen bedankt voor de input!!

    (vanavond upload ik de foto’s naar mijn voorsteltopic :))

    Ik zou er gekker van staan te kijken als ie al gaar was :D
    Als je er lief voor bent haal je de 3,5 ton met gemak
    bouwjaar zegt weinig tot niets
    blokje uit mijn vectra deed pas ogen raar opkijken met 380.xxx
    die c20ne liep als een naaimachientje en hield van verkrachting
    8 kleppers kunnen over het algemeen meer hebben, dus vele goede kilometers toegewenst :thumb

    Combo c y17dtl Tuning work in progress :yahoo:

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.