Tap en Snijset

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18364151
    Malina
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 November 2016

      Voor een projectje moet ik een M12 tappen. Mijn vader had nog een tap en snijset liggen, die ik mag lenen, mooi.
      Bij de set zit geen tap tabel, dus ik dacht die zoek ik even op het web, zodat ik weet welk gat ik voor moet boren.
      Ik kom er helaas niet uit. De set heeft een M12 1.75 & een M12 1.5 tap.
      Ik heb begrepen dat de meeste handtapsets bestaan uit drie verschillende tappen, maar deze dus niet.
      Welke boordiameter heb ik nodig? En heb ik zowel de 1.75 & 1.50 tap nodig en zo ja, in welke volgorde?

      IMG_4766IMG_4765

      METRIC THREAD - Drill & Tap Chart

      (Bron tabel)

      #18364161
      Motormuis
      Deelnemer
        Lid sinds:
        27 March 2005

        tap m12 x 1,75 en tap m12 x 150 zijn twee verschillende draad soorten dus niet samen te gebruiken in jouw set zit waarschijnlijk machinetappen anders had je drie van allebeide tap maten gehad en voor beide maten moet je eigenlijk 10,8 mm boren maar boor 10,5 gaat ook moet je wel wat voorzichtiger tappen anders breekt de tap en dan heb je een probleem want een afgebroken tap kun je bijna niet uit het gat krijgen

        #18364178
        Malina
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 November 2016

          Dankjewel voor de uitgebreide reactie. Dus mijn vermoede klopte dat het geen hand tap en snijset is. Dankjewel voor de tip!

          #18364179
          Motormuis
          Deelnemer
            Lid sinds:
            27 March 2005

            machine taps kun je gewoon handmatig gebruiken het betekend alleen dat hij de drie tappen in een heeft dus met een tap doe je het zelfde als met de drie andere

            #18364181
            Malina
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 November 2016

              Super en machinetaps moeten er helemaal doorheen toch?

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.