Tankstation van invloed op verbruik?

Forumindex Forums Overige Auto algemeen Tankstation van invloed op verbruik?

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 76 tot 80 (van in totaal 80)
  • Auteur
    Berichten
  • #18102182
    gemac
      Lid sinds:
      4 June 2011

      Merken durven wel eens een mengeling laten zitten in de opslagtank.
      Maw, als een chauffeur ongewild diesel bij de benzine lost wordt dit wel eens verzwegen door de chauffeur/transportfirma. Dit verzwijgen heeft te maken met de zeer hoge kosten om het product uit te pompen en te verwerken in de zeeeeeer grote opslagtanks.
      Er is slechts één merk dat dit nooit zal verwerken en dat is ESSO. Indien er een mengeling is zal de transportfirma steeds voor kosten opdraaien en leeg pompen.
      Esso heeft een constante kwaliteitscontrole op het geleverde product aan het station en weet bij de eerste tankbeurt wat er fout ging.

      Wat ik wil zeggen is dat: het verschil doormede de additieven kan ontstaan. Esso hun producten zijn steeds aangelengd met een weinig Methanol, om de verbranding te verbeteren en zo de motor zuiverder te laten verbranden.
      Total heeft dit ook geprobeerd met een toevoeging van een ander additief maar had zeer vlug problemen met Franse motoren, en in het bijzonder met Toyota.

      #18102183
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Ik heb in iedergeval hetzelfde als ik bij de bp tank wat ik vrijwel altijd doe rijd ik bijna 700 km op een volle tank.
        Ga ik bij de makro tanken haal ik nog maar 550 km op een volle tank. Ofwel er zit daadwerkelijk verschil in.

        #18102184
        Scriptman
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 October 2012

          Ja inderdaad, mijn broertje, mijn vader en mij was het ook al opgevallen.

          Met de benzine van Tamoil (2ct duurder, mijn vaste tankstation) doen wij meet kilometers mee dan met de benzine van Total (2ct goedkoper, vaste tankstation van me pa), en met de benzine van Duitsland, BFT, doen wij net zo lang mee als met die van de Tamoil.

          Wij dachten al dat wij gek aan het worden waren, maar nu ik dit topic lees, zijn wij niet zo gek als wij dachten!!

          #18102185
          astraTD
            Lid sinds:
            9 March 2009

            Af gelopen 4 tanken bij gehouden.

            29liter 336km
            28liter 322km
            29,5liter 350km
            30liter 305km

            Zodra het lampje ging branden heb ik een cruik van 30liter getankt.

            Allemaal de zelfde soort diesel.

            Allemaal stadskilometers.

            Tussen wit en zwart is allemaal kwats :thumb

            #18102186
            McKaamos
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 December 2009

              @astraTD wrote:

              Af gelopen 4 tanken bij gehouden.

              29liter 336km
              28liter 322km
              29,5liter 350km
              30liter 305km

              Zodra het lampje ging branden heb ik een cruik van 30liter getankt.

              Allemaal de zelfde soort diesel.

              Allemaal stadskilometers.

              Tussen wit en zwart is allemaal kwats :thumb

              Is het ook. Er zit zo afschuwelijk weinig verschil tussen benzine van twee verschillende pompen dat het in de praktijk absoluut nooit een deuk zou kunnen slaan in je verbruik.

              Ik tank zelf meestal bij de Shell Express, puur omdat ze hier meestal een van de goedkoopste zjn (verschil van 1 cent per liter soms, en dat loont niet om een andere route te nemen) en ik er langs kom onderweg van m’n werk naar huis.
              Met puur deze benzine heb ik al uitschieters tussen 1op7 en 1op13 gezien.
              Daarbij tank ik soms wel eens ergens anders, als me dat toevallig uitkomt. Zo heb ik een tijdje E5 getankt bij Argos omdat ze toen op de route lagen. Of Euro95 van de Tinq, Firezone, Tango, etc.
              Allemaal hebben ze zo hun geweldige en minder geweldige periodes, maar dat ligt niet aan de benzine, maar aan de omgevingsvariabelen.

              Wat steeds verschilde is de tijd van het jaar, het soort banden en drukte op de weg.
              Als het b.v. warmer wordt, en je hebt je winterbanden nog onder de auto zitten, dan kan dat voor meer verbruik zorgen. Je banden worden dan zachter (zachte rubbersamenstelling) en geven meer rolweerstand.
              Soms is het ook hele weken druk (vlak voor en na vakantietijd bijvoorbeeld), waardoor je vaker moet afremmen en vaker stilstaat voor het stoplicht.
              En zo zijn er nog wel meer omgevingsvariabelen te bedenken, met bijbehorende praktijkresultaten, die dergelijk grote verschillen verklaren.

              Edit: Oh, en ja, ik houdt *altijd* het verbruik bij.
              Heb alles netjes in een Excel sheetje staan. Van 2010 tot nu ligt m’n totale gemiddelde op 1op9,66. Beste is 1op13,5 – slechtste is 1op7,22
              Gemiddeld heb ik nu 1.62 euro per liter benzine betaald en totaal zo’n beetje 6000 euro aan benzine op gestookt.

            5 berichten aan het bekijken - 76 tot 80 (van in totaal 80)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.