Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › Tankstation van invloed op verbruik?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 februari 2013 om 22:47 #18102134
Heb jaren lang bij verschillende auto’s van mij exact altijd verbruik bijgehouden in Excel sheet en ik kon bij geen van mijn auto’s verschil ontdekken in het verbruik tussen Shell, BP, Tango, Tinq en noem maar op. Ik merkte trouwens ook nooit een positief verschil in het verbruik als ik eens Ultimate ofzo tankte.
1 februari 2013 om 23:34 #18102135Ik heb het van de zomer uitgeprobeerd het verbruik tussen BP Ultimate een paar tanken en Pin&Go.
Het maakte geen enkel verschil in verbruik bij mij het verbruik schommelde bij beide merken tussen de 1 op14,8 en 1 op 15,3.
Het enigste verschil is de prijs 10cent goedkoper de liter, dus blijf ik pinnen en gone .2 februari 2013 om 00:08 #18102136Het mooie bij de berekeningen is dat het ook niet nauwkeurig is als je niet bij dezelfde pomp tankt. Je rijdt namelijk eerst een tank leeg en vervolgens ga je die tank aanvullen en met behulp van het aantal liters dat er in gaat weet je dan hoe zuinig je auto is geweest.
Als je dus bij tankstation A je auto hebt volgegooid en vervolgens na zeg 400 km bij tankstation B er 40 liter in gooit dan zou je 1 op 10 gereden hebben. Als je daarna weer 400 km gereden hebt en je komt bij tankstation C en er moet nu ineens 44 liter in dan zou je denken dat je auto een stuk minder zuinig heeft gelopen, 1 op 9. Maar wie zegt dat de afslag van het pompstation exact op hetzelfde niveau stopt? Misschien stopt de pomp wel eerder bij C als bij B? Dan vul je dus de tank minder ver en kun je uiteraard ook minder ver rijden. ;)
2 februari 2013 om 11:04 #18102137Tja ik tank 99% van de gevallen bij de zelfde tankstation.
In het grafiekje kan je zien hoe erg het kan verschillen. En je kan dan ook gelijk zien wat een lange rit met snelweg dan opeens doet. (dip in juli) En het vervangen van de thermostaat. Aan het begin van de grafiek.
Wat ik wel mee maak is dat sommige motoren inderdaad mindergoed lopen op, tango, tink, enz benzine.
2 februari 2013 om 15:44 #18102138Tango is gewoon het B merk van de Q8.
Het verschil is gewoon het merkteken op de pomp.De rest is psychologie en marketing.Mn Opa heeft bij een vleesverwerkende fabriek gewerkt.Daar maken ze de huismerk knakworstjes van de spar,c1000 enzo…
Allemaal dezelfde worstjes.Maar volgens sommigen zijn de worstjes van de spar toch lekkerder…
Hij moest altijd lachen als hij dat hoordde.Ze willen de groep mensen die altijd tanken bij de witte pomp ( en nooit tanken bij de merken) ook graag aantrekken.
De prijs per liter is wat lager,maar men hoeft geen shop met personeel bij de pomp te zetten.2 februari 2013 om 18:26 #18102139@giuliettaevo wrote:
Het mooie bij de berekeningen is dat het ook niet nauwkeurig is als je niet bij dezelfde pomp tankt. Je rijdt namelijk eerst een tank leeg en vervolgens ga je die tank aanvullen en met behulp van het aantal liters dat er in gaat weet je dan hoe zuinig je auto is geweest.
Als je dus bij tankstation A je auto hebt volgegooid en vervolgens na zeg 400 km bij tankstation B er 40 liter in gooit dan zou je 1 op 10 gereden hebben. Als je daarna weer 400 km gereden hebt en je komt bij tankstation C en er moet nu ineens 44 liter in dan zou je denken dat je auto een stuk minder zuinig heeft gelopen, 1 op 9. Maar wie zegt dat de afslag van het pompstation exact op hetzelfde niveau stopt? Misschien stopt de pomp wel eerder bij C als bij B? Dan vul je dus de tank minder ver en kun je uiteraard ook minder ver rijden. ;)
Het verbruik van je auto berekenen is geen hogere wiskunde ofzo, heel eenvoudig:
Pak de kilometerstand op het moment dat je de tank volgooit (het is niet boeiend hoeveel km je hebt gereden of hoeveel liter er nog in de tank zit)
Top de tank af en noteer het aantal liters dat er bij gaat.
Als je vervolgens weer gaat tanken neem je weer de kilometerstand hier trek je de vorige km stand vanaf en de uitkomst deel je door het aantal liters wat je er zojuist weer bijgooit tot ie weer is afgetopt: voila je verbruik.
Het gaat inderdaad niet werken als je altijd voor 25 euro of altijd 25 liter tankt want dan weet je inderdaad niet hoeveel liters er nog in je tank zitten.2 februari 2013 om 19:07 #18102140Heb ik al lang geleden ontdekt; hier in de buurt zit een firezone, en op die peut gaf mijn Vectra (Z1.8XE) gewoon motorstoringen. Later een paar keer Shell erin gegooit, en de storingen verdwenen als sneeuw voor de zon… en dan zegt men dat het allemaal uit dezelfde tank komt…ik geloof dat dus niet
2 februari 2013 om 19:24 #18102141Tinq is sowieso rommel :thumbdown
ik rij ook minder km op benzine van de Tinq, en mijn rijstijl is altijd: Drive it like you stole it… :agent
bij ons thuis liep de brommer, de motor, de grasmaaier, de motorzagen en onze buitenboordmotor op tinq benzine alles wil niet meer starten na een maandje of 2-3 :thumbdown :fy1 :swear
hebben we ook een schadevergoeding voor gehad van de Tinq na lang zeuren en met rekeningen komen (ook tankbonnen!!!)mijn andere brommer (zijn beide vespa’s) staat op Shell benzine en start altijd weer na een winter stil staan. :thumb
en m’n project C kadettje staat al 4 jaar met dezelfde benzine van de Shell en start ook gewoon… :worskortom ik tank niet meer bij de Tinq.
tank meestal bij Texaco, BP of Total en rij dan ongeveer dezelfde km’s2 februari 2013 om 19:33 #18102142ik merk het ook zeker wel.
maar ik wee ook niet beter dat de tinq en de komas en weet ik allemaal welke “goedkope” pompen de overblijfselen van de grotere pompen krijgt.
dus van alles en nog wat door elkaar.2 februari 2013 om 20:17 #18102143Shell en texaco zijn het grootste
Benzinestation s kopen losse vaten ruwe olie
Shell heeft zijn eigen boorplatform s dus hun hebben zelf een eigen productie
Texaco en bp kopen van de platform s de 2e laag ruwe olie
Gulf total en esso en dat soort tankstation s kopen de 3e laag
Jan de croon en dat soort tankstation s kopen de laatste laagJullie weten vast en zeker dat rotzooi naar beneden zinkt
En de vatten blijven een langere tijd staan waardoor de juiste mengsel boven blijft in een vat en de slechte mengsel zakt naar beneden2 februari 2013 om 20:24 #18102144Als ik tank bij bp (ultimate diesel) kan ik op een tank bij normale rijstijl tussen de 80 en 100 km meer rijden dan dat ik er bijvoorbeeld avia diesel ingooi… :angel
Grt
2 februari 2013 om 21:00 #18102145Ik tank sowieso nooit bij Shell (zelfs als ie bijna leeg is rijd ik toch door), en ook niet bij Total. Ik tank meestal bij Tamoil, en anders bij witte pompen of bij de Meeuw in Rilland. Ik heb wel eens Shell getankt, maar merk geen verschil. Enige merk waar ik verschil merk is Aral in Duitsland, daar loopt ie een heel stuk zuiniger op.
2 februari 2013 om 21:12 #18102146Was nog vergeten te vertellen bij mijn vorige post dat ik altijd bij de shell tank.
En dit omdat ik anders een dief van mijn eigen portemonnee ben.
Is de goedkoopste hier in de buurt. afgezien van de makro en een tango
Maar daar moet ik speciaal voor rijden.Makro tank ik nooit meer. 1 keer gedaan (moest er toch zijn) motor liep daar niet mooi op.
Na 2 tank beurten shell, motor liep weer normaal. En een klant van mij tankte daar (diesel) motor sloeg om de zoveel km in nood loop.
weer bij een “normale” tank station getankt, probleem niet meer voor gedaan.2 februari 2013 om 21:26 #18102147Bij De meeuw in rilland tank ik ook altijd als ik in het weekend van zeeland kom. En voor de rest tank ik ook veel bij peeraer ( een pin&go pomp) en soms hier in schinveld bij de avia( sinds deze week luk oil) maar als het even kan tank ik bij bp! :angel
2 februari 2013 om 21:29 #18102148@EdGSI wrote:
Ik tank sinds dat ik de nieuwe gereviseerde motor heb ALLEEN maar Super 98 in België (Maasmechelen). Daar kost hij maar 1.52€ :thumb
Wat wil je nog meer? :jerry
Mogen we dan ook weten in welk benzine station daar?
Ps: boeiend is ook eens de Lpg onder de loep te nemen …daar is er héél véél verschil in !!!
Mvg Maks
2 februari 2013 om 21:31 #18102149Ik probeer ook altijd bij de Shell te tanken, lukt niet altijd toch. Maar bij de TinQ zal ik nooit tanken.
2 februari 2013 om 21:32 #18102150@maks wrote:
@EdGSI wrote:
Ik tank sinds dat ik de nieuwe gereviseerde motor heb ALLEEN maar Super 98 in België (Maasmechelen). Daar kost hij maar 1.52€ :thumb
Wat wil je nog meer? :jerry
Mogen we dan ook weten in welk benzine station daar?
Ps: boeiend is ook eens de Lpg onder de loep te nemen …daar is er héél véél verschil in !!!
Mvg Maks
Oh ? is dat zo ?
Valt mee hoor, mn rechtervoet, die is soms wel wat zwaar :jerry
Rik ;)
3 februari 2013 om 00:07 #18102151Ik tank al jaren een Combinatie van Shell express en Tango.
ook in Duitsland al meerdere malen getest, haal geen ene donder uit op de prestaties van de auto… en het verbruik…
tinq is hier altijd de duurste, en heel af en toe pak ik eens een Firezone..
nooit echt verschil gemerkt met al mijn auto’s niet..
enig voordeel van de Tango hier is, dat je gewoon Super+ 98 kan krijgen.
Willem
3 februari 2013 om 19:14 #18102152@iquick wrote:
Ik heb dit een keer bijgehouden, met Shell maak ik met een halve tank 600 km. Met Tango maak ik 450km even afgerond allemaal. Scheelt toch 150km. Ik tank dus liever bij Shell of BP.
Galaxy Nexus Tapatalk
Als dit daadwerkelijk zo zou zijn, dat kreeg je een heel andere reclame van Shell.
3 februari 2013 om 21:04 #18102153Ik vind het maar een apart verhaal…
Hier in Roermond is een brandstofopslag waar de tankwagens gevuld worden. En ze staan allemaal aan de zelfde vulslang!
Dus Q8, Texaco, Shell, BP, en zelfs de witte pompen, alles aan dezelfde vulslang!!!Gezien met eigen ogen.
Dat er verschil in de brandstof zit, helemaal mee eens. Maar kan zijn dat elk merk na het vullen van de tankwagen nog een additief erbij gooit waardoor de kwaliteit (of klopvastheid) verbeterd wordt (en deze zal heel goed per merk kunnen verschillen)
3 februari 2013 om 22:12 #18102154@flw wrote:
@iquick wrote:
Ik heb dit een keer bijgehouden, met Shell maak ik met een halve tank 600 km. Met Tango maak ik 450km even afgerond allemaal. Scheelt toch 150km. Ik tank dus liever bij Shell of BP.
Galaxy Nexus Tapatalk
Als dit daadwerkelijk zo zou zijn, dat kreeg je een heel andere reclame van Shell.
Dat zal best kunnen maar ik maak meer km met Shell dan Tango, heb dit ook gemeten. En gister heeft mn pa Firezone getankt, deze was 1.389. Kijken hoeveel km ik hiermee ga maken. Momenteel kan ik nog 400km gaan waarvan er al 100 is gemaakt. Voorkeur gaat altijd bij mij uit naar Shell Express omdat deze vaak ook goedkoop zijn.
Galaxy Nexus Tapatalk
3 februari 2013 om 22:53 #18102155Shell Express is alleen de zelfde zooi als andere goeiekope pompen…
Ik tank het regelmatig, ik rijdt geen streep verder.
Bij ons op de zaak word de Pomp gevuld met allerlij soorten diesel, wat er maar te krijgen is en wettelijk is toegestaan voor gebruik op de openbae weg in gekentekende voertuigen.
De ene keer staat er een Shell wagen, de andere keer een BP wagen, dan weer een merkloos apparaat, laatste zelfs een Q8 truck
Word altijd bij 1 leverancier besteld.Laatst stond een tankwagen gewoon BP Ultimate weg te pompen in de tank!!!
Zelf daar reed mijn Truck niet zuiniger op…Willem
3 februari 2013 om 22:56 #18102156@marijnl1988 wrote:
Shell en texaco zijn het grootste
Benzinestation s kopen losse vaten ruwe olie
Shell heeft zijn eigen boorplatform s dus hun hebben zelf een eigen productie
Texaco en bp kopen van de platform s de 2e laag ruwe olie
Gulf total en esso en dat soort tankstation s kopen de 3e laag
Jan de croon en dat soort tankstation s kopen de laatste laagJullie weten vast en zeker dat rotzooi naar beneden zinkt
En de vatten blijven een langere tijd staan waardoor de juiste mengsel boven blijft in een vat en de slechte mengsel zakt naar benedenEehm bp en total hebben eigen platvorms bij aberdeen scotland
Maar indd de b merk is een mengel moes het is gewoon de restanten wat ze overhouden4 februari 2013 om 07:12 #18102157@astranl wrote:
@marijnl1988 wrote:
Shell en texaco zijn het grootste
Benzinestation s kopen losse vaten ruwe olie
Shell heeft zijn eigen boorplatform s dus hun hebben zelf een eigen productie
Texaco en bp kopen van de platform s de 2e laag ruwe olie
Gulf total en esso en dat soort tankstation s kopen de 3e laag
Jan de croon en dat soort tankstation s kopen de laatste laagJullie weten vast en zeker dat rotzooi naar beneden zinkt
En de vatten blijven een langere tijd staan waardoor de juiste mengsel boven blijft in een vat en de slechte mengsel zakt naar benedenEehm bp en total hebben eigen platvorms bij aberdeen scotland
Maar indd de b merk is een mengel moes het is gewoon de restanten wat ze overhoudenEvenals exxonmobile in de golf van Mexico, en bp zit daar ook. (die ramp een paar jaar terug)
4 februari 2013 om 07:42 #18102158@wim-v6 wrote:
Shell Express is alleen de zelfde zooi als andere goeiekope pompen…
Ik tank het regelmatig, ik rijdt geen streep verder.
Bij ons op de zaak word de Pomp gevuld met allerlij soorten diesel, wat er maar te krijgen is en wettelijk is toegestaan voor gebruik op de openbae weg in gekentekende voertuigen.
De ene keer staat er een Shell wagen, de andere keer een BP wagen, dan weer een merkloos apparaat, laatste zelfs een Q8 truck
Word altijd bij 1 leverancier besteld.Laatst stond een tankwagen gewoon BP Ultimate weg te pompen in de tank!!!
Zelf daar reed mijn Truck niet zuiniger op…Willem
Zo denk ik er ook over… het ligt puur hoe je rijd de ene keer en andere keer.. elke rit is verschillend met rijden.
Wil je echt zoiets testen??? zet de wagen 2u op de rollerbank met duren brandstof.. tank leeg pompen en vol gooien met goedkopen branstof en dan weer 2u laten draaien op 1 snelheid. :agent
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.