swap van z16xe naar z18xe ivm vastloper.

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila swap van z16xe naar z18xe ivm vastloper.

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17260038
    Opelcalibra.nl
      Lid sinds:
      23 April 2006

      De titel zegt het eigenlijk al.
      Is dit eenvoudig te doen? Zijn de kabelbomen gelijk of moet daar nog veel in geknipt worden?
      Zijn er nog andere zaken waar rekening mee gehouden moet worden? Het is een Meriva uit 2005.

      En voordat iedereen begint te brullen dat je dan maar meteen een auto met een grotere motor had moeten kopen, daar gaat het niet om. Het huidige blok is vast gelopen door een olieprobleem en moet er gewoon uit. En als ik dan toch bezig ben, als het niet te veel aanpassingen vergt, dan kan ik er wellicht meteen een z18xe in plaatsen. Als het teveel werk vergt, dan komt er gewoon weer een z16xe in.

      Het gaat er dus niet om dat het moet, maar gewoon of het kan omdat het huidige blok er toch uit moet. Graag hoor ik jullie ervaringen.

      #18167496
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Als je dat gaat doen moet je de motorboom + ecu + motorblok vervangen inclusief uitlaatspruitstuk.
        Versnellingsbak kun je behouden. Tevens moet je auto omgekeurd worden bij de RDW kosten zijn bij de rdw ook nog eens 1000 euro. Ik zou gewoon een z16xe inbouwen tenzij je een geldboompje hebt natuurlijk.

        #18167497
        Opelcalibra.nl
          Lid sinds:
          23 April 2006

          Is de RDW keuring echt zo prijzig? Dit omdat de Meriva standaard ook al met een Z18xe geleverd is en dus al typegoedkeuring heeft. Dacht dat het alleen zo prijzig was als je echt een compleet andere motor erin knikkert welke geen type keuring heeft voor het model waar deze in gaat?

          Vraagje daarnaast, in je handtekening staat Z1XE(R) met 160Pk, hoe doe je dat? Dacht dat de R versie standaard 115PK o.i.d. had?

          #18167498
          theunm
            Lid sinds:
            29 June 2004

            ja alles na 1998 = duur
            of je moet de hele auto ombouwen en dan nog.

            nu weet ik niet hoeveel een 1800 er anders uit ziet als een 1600. zijn ze van buiten gelijk dan de aanbouw delen van een 1600 gebruiken en alleen de injectoren van een 1800 gebruiken en de rest 1600 en dan de computer laten chippen.

            dit kan alleen als de motoren van buiten gelijk zijn.

            officieel moet je met een motor ombouw naar de rdw

            #18167499
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              Inlaatspruitstuk en uiltaatspruitstuk zijn net wat anders. Klepdeksel ook.

              Ik heb een Z16XE orgineel 101 pk, Met spagettie spruitstuk, Groep N Uitlaat, Dbilas Inlaat spruitstuk, Scherpe Nokkenassen (dbilas) En chippie op maat.

              #18167500
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Type goedkeuring kun je inderdaad opvragen bij opel nederland. Ook moet je dan de herkomst van het motorblok (kenteken) aan kunnen tonen. En moet deze voldoen aan alle eisen van de typegoedkeuring. In dat geval denk ik mocht je 4 gaats hebben ombouwen naar 5 gaats en grotere diameter remschijven voor en achter. (kostenplaatje nog eens 1000 euro).

                #18167501
                Opelcalibra.nl
                  Lid sinds:
                  23 April 2006

                  @Haasje17 wrote:

                  Inlaatspruitstuk en uiltaatspruitstuk zijn net wat anders. Klepdeksel ook.

                  Ik heb een Z16XE orgineel 101 pk, Met spagettie spruitstuk, Groep N Uitlaat, Dbilas Inlaat spruitstuk, Scherpe Nokkenassen (dbilas) En chippie op maat.

                  Dit klinkt intrigerend. Hoeveel PK zou je ongeveer op uitkomen zonder de nokkenassen?
                  Stel dat je alleen het inlaatspruitstuk zou aanpassen (dbilas, of mantzel) en een spagettie uitlaatspruitstuk, wat zou dat doen? En waar haal je zoiets als het uitlaatspruitstuk vandaan?

                  #18167502
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Omkeuren, al best wat voertuig Controles gehad met de V6, nog nooit gezeur gehad…

                    Motorconversie X25XE naar Y30SE

                    Willem

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.