Subwoofer op standaard autoradio

Forumindex Forums Modellen Astra Subwoofer op standaard autoradio

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274333
    KVG_
      Lid sinds:
      24 November 2015

      Beste,

      Ik ben sinds een week de trotse eigenaar van een Opel Astra H! Ik heb vorig week een JBL subwoofer laten installeren in mijn opel astra H 1.4 2009 op de standaard autoradio.
      Dit hebben ze gedaan met een converter. Maar met precies dezelfde versterker en woofer klinken de base linen zo anders in een andere auto. (met een gekochte autoradio).
      Ik wil juist dat de lage bass tonen naar boven komen, maar er komt juist midden tot hoge bass uit de subwoofer. Er is dus ook geen equalizer aanwezig op de standaard radio wat dus heel erg jammer is.

      Iemand enig idee hoe dit opgelost kan worden?

      Ik weet niet wat voor software erop heb zitten, maar ik weet wel dat ik een navigatie CD nodig heb om de navigatie te installeren. Iemand die dit toevallig heeft en het aan mij kan lenen/overkopen.

      Met vriendelijke groet,

      KVG

      #18302661
      Frank27960
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 March 2015

        Kan je hem niet gewoon via de versterker verstellen?

        #18302662
        KVG_
          Lid sinds:
          24 November 2015

          @Frank27960 wrote:

          Kan je hem niet gewoon via de versterker verstellen?

          Dank je voor je reactie.

          Maar helaas niet nee. Met precies dezelfde instellingen op de versterker en zelfde subwoofer in een andere auto was de bass super laag.
          Ik heb alles al geprobeerd. Kom er niet uit waarom de sub geen lage tonen pompt..

          Ik las dat iemand loudness op zn opel boordcomputer zag staan. Dat heb ik niet eens..

          #18302663
          Engee
          Deelnemer
            Lid sinds:
            13 November 2007

            Iets meer info over de radio is wel handig. Welk type is het?

            #18302664
            opel-mark
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 March 2011

              een standaard cd30 heeft geen loudness, dus daar sta ik er niet van te kijken dat hij geen strakke lage tonen geeft, je zou met een analyzer moete kijken welke lage tonen nog wel doorkomen maar ik vrees dat de hele lage tonen gewoon niet doorgegeven worden.

              #18302665
              basss27
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 February 2013

                @opel-mark wrote:

                een standaard cd30 heeft geen loudness, dus daar sta ik er niet van te kijken dat hij geen strakke lage tonen geeft, je zou met een analyzer moete kijken welke lage tonen nog wel doorkomen maar ik vrees dat de hele lage tonen gewoon niet doorgegeven worden.

                Loudness is juist iets wat je niet wil hebben over je subwoofer.

                Wat voor auto had je hiervoor? Van een kleine hatchback naar een ruimte station kan een aardig verschil geven in het geluidsbeeld.

                Je kan ook eens proberen je phase om te draaien, dat kan ook een boel verschil maken.

                Plaats eens een foto van de afstelling van je versterker.

                #18302666
                KVG_
                  Lid sinds:
                  24 November 2015

                  @Engee wrote:

                  Iets meer info over de radio is wel handig. Welk type is het?

                  Hoe kom ik hier achter??

                  @basss27 wrote:

                  @opel-mark wrote:

                  een standaard cd30 heeft geen loudness, dus daar sta ik er niet van te kijken dat hij geen strakke lage tonen geeft, je zou met een analyzer moete kijken welke lage tonen nog wel doorkomen maar ik vrees dat de hele lage tonen gewoon niet doorgegeven worden.

                  Loudness is juist iets wat je niet wil hebben over je subwoofer.

                  Wat voor auto had je hiervoor? Van een kleine hatchback naar een ruimte station kan een aardig verschil geven in het geluidsbeeld.

                  Je kan ook eens proberen je phase om te draaien, dat kan ook een boel verschil maken.

                  Plaats eens een foto van de afstelling van je versterker.

                  Dit is mijn eerste auto. Maar wanneer ik erachter probeerde te komen of het aan mijn sub en versterker lag had ik dezelfde setup in een daewoo matiz gezet van een vriend van me. Hij had al kabels getrokken in zijn auto dus ik hoefde het alleen maar erin te pluggen. En toen kwam er wel lage bass uit de woofer(met dezelfde versterker instellingen) En die daewoo is veel kleiner dan de astra H

                  #18302667
                  KVG_
                    Lid sinds:
                    24 November 2015

                    @opel-mark wrote:

                    een standaard cd30 heeft geen loudness, dus daar sta ik er niet van te kijken dat hij geen strakke lage tonen geeft, je zou met een analyzer moete kijken welke lage tonen nog wel doorkomen maar ik vrees dat de hele lage tonen gewoon niet doorgegeven worden.

                    Enig idee hoe ik de laatste software kan krijgen?

                    #18302668
                    Sporting-Astra
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      18 October 2015

                      Hoi kvg,

                      Een matiz en een astra station schelen nogal van elkaar, de ruimte is een stuk groter waarover het geluid zich moet verplaatsen dus dit kun je niet met elkaar vergelijken.

                      Welke versterker heb je?
                      En heb je al de subwoofer geprobeerd te verplaatsen qua richting en positie?

                      #18302669
                      turbosix
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 November 2010

                        Als je een navigatie cd nodig hebt dan heb je waarschijnlijk een CD70 of een DVD90. deze geven goed laag weer.
                        We kunnen je veel beter helpen als je duidelijk met type nummers aangeeft wat je hebt, nu beginnen we wat te gissen.
                        -welke radio?, cd30, cd30mp3, cd70, dvd90 enz.
                        -welke converter? (deze zijn vaak ook instelbaar)
                        -welke subwoofer en evt. versterker?
                        -dikte van de bekabeling?

                        #18302670
                        KVG_
                          Lid sinds:
                          24 November 2015

                          @turbosix wrote:

                          Als je een navigatie cd nodig hebt dan heb je waarschijnlijk een CD70 of een DVD90. deze geven goed laag weer.
                          We kunnen je veel beter helpen als je duidelijk met type nummers aangeeft wat je hebt, nu beginnen we wat te gissen.
                          -welke radio?, cd30, cd30mp3, cd70, dvd90 enz.
                          -welke converter? (deze zijn vaak ook instelbaar)
                          -welke subwoofer en evt. versterker?
                          -dikte van de bekabeling?

                          Ik ben erachter gekomen dat ik een CD70 radio erin heb. 10.10.07 staat er ook nog op.

                          Is dit de converter?

                          JBL 1000 watts subwoofer. Type versterker: Raveland XCA-1000
                          Dikte van de bekabeling is gewoon het pakket wat je in mediamarkt kan kopen.

                          #18302671
                          turbosix
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 November 2010

                            Dat is de converter ja, in principe is deze overbodig omdat de XCA-1000 een hi-level ingang heeft. een goede elektronica-boer heeft deze stekkertjes voor onder 1 euro liggen.
                            Aan de radio zal het niet liggen, deze geeft goed laag weer en beschikt over een simpele equalizer, (knopje ‘SOUND’)

                            korte checklist
                            *Instellingen op je CD70, ‘SOUND’ zet alles maar in de midden, (bass, treble, balance, front/rear.
                            *Er zitten als het goed is 2 draai knopjes op de converter, die staan vaak het beste ingesteld net over de helft.
                            *omdat het een 2 kanaals versterker is is de sub gebrugd aangesloten, de twee buitenste speaker terminals gebruiken.
                            *Het filter-keuze-schuifknopje (X-OVER) moet op LPF (lowpassfilter) staan, de LPF draaiknop moet je mee spelen, meestal onder de 100HZ.
                            *evenals de gain, laag beginnen en langzaam opschroeven

                            Er is veel meer te checken maar eerst t simpele.
                            Weet je ook waar het remote signaal van afgetapt is? dat is vaak lastig bij een H.
                            En waarom er is gekozen voor een converter?

                            #18302672
                            KVG_
                              Lid sinds:
                              24 November 2015

                              @turbosix wrote:

                              Dat is de converter ja, in principe is deze overbodig omdat de XCA-1000 een hi-level ingang heeft. een goede elektronica-boer heeft deze stekkertjes voor onder 1 euro liggen.
                              Aan de radio zal het niet liggen, deze geeft goed laag weer en beschikt over een simpele equalizer, (knopje ‘SOUND’)

                              korte checklist
                              *Instellingen op je CD70, ‘SOUND’ zet alles maar in de midden, (bass, treble, balance, front/rear.
                              *Er zitten als het goed is 2 draai knopjes op de converter, die staan vaak het beste ingesteld net over de helft.
                              *omdat het een 2 kanaals versterker is is de sub gebrugd aangesloten, de twee buitenste speaker terminals gebruiken.
                              *Het filter-keuze-schuifknopje (X-OVER) moet op LPF (lowpassfilter) staan, de LPF draaiknop moet je mee spelen, meestal onder de 100HZ.
                              *evenals de gain, laag beginnen en langzaam opschroeven

                              Er is veel meer te checken maar eerst t simpele.
                              Weet je ook waar het remote signaal van afgetapt is? dat is vaak lastig bij een H.
                              En waarom er is gekozen voor een converter?

                              Dat is raar.. Over wat voor stekkertjes heb je het dan? Die 2 blauwe kabels moeten toch op 1 of andere manier in de radio komen. AK audio center in Spijkenisse zei tegen mij dat ze een converter nodig hadden omdat ze signalen van de twee achterste speakers naar achter moeten brengen naar de subwoofer of zoiets.

                              Wat er dus nu is gebeurd is dat ik aan de twee knopjes probeerde te draaien voor betere afstelling maar de minischroefjes waren gelijk eruit gegaan en is heel moeilijk te repareren. Dus nu is de converter kapot. Dus nu vraag ik me af wat voor stekkertje ik nodig heb wat jij bedoelt.

                              Derest van de punten wat je hebt opgenoemd stond al zo.

                              Ik hoor graag van je!

                              #18302673
                              Pitbullpietje
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                28 May 2015

                                Verhaal even snel doorgelezen, maar het probleem is veel simpeler dan je denkt.
                                Wat je nu doet, is het signaal wat normaal voor de achterspeakers bedoelt is, weergeven met een sub.
                                Je sub is gemaakt om sublaag weer te geven, terwijl je er nu fullrange in stopt. Die hoge tonen kan hij niet weergeven, en dat vind hij ook niet heel lekker.
                                De confertergeval wat je er nu tussen hebt zitten is om de versterkeringangen te kunnen gebruiken, maar als je een high input op de versterker hebt, dan zit dit ook in de versterker.
                                Doe de checklist van turbosix maar. Daar ben ik het helemaal mee eens.

                                edit.
                                Nog eens gekeken.
                                Het knopje waar tubosix het over heeft lijkt me de boosdoener.
                                Misschien dat die met vervoer, opslag, of inbouw verschoven is.

                                #18302674
                                turbosix
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  7 November 2010

                                  Er zit tussen de gain knop en de RCA ingang/uitgang een kleine aansluiting met 4 pennetjes “high in”.
                                  Deze ingang is bedoeld om aan de luidsprekeruitgangen van je radio aan te sluiten. (M.a.w. Van je achterspeakers af te tappen)
                                  Zodat je geen converter nodig hebt.
                                  Dit zijn standaard stekkertjes die veel audio fabrikanten gebruiken (oa hertz, rockford, audison, jbl, enz), een goede electro-boer heeft een stekkertje van een computercomponent die redelijk mooi past, ik betaalde er €0,70 voor.

                                  De versterker kan gewoon een vol/ ongefilterd signaal hebben omdat dus idd de “X-OVER ” knop dit filtert, MOET op LPF staan.

                                  Edit:
                                  Ik zelf zou de converter mooi terugbrengen naar AK center en geld retour, lijkt me dat je verkeerd geinformeerd bent.
                                  mochten ze daar het stekkertje niet voor je hebben, dan heb ik misschien nog wel één voor je.

                                  #18302675
                                  turbosix
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 November 2010

                                    Ik las het verhaal nog even na, en ik zag dat ik afdwaalde op het daadwerkelijke probleem.

                                    De volgende stap is het verhaal van Basss27 opvolgen.
                                    Dat is de phase omdraaien, in lekentaal; de plus en min draad vd subwoofer op de versterker omdraaien en in acht nemen dat een Astra station een ander geluidsbeeld heeft dan een Matiz.
                                    Al denk ik wel dat het goed/beter kan klinken.

                                    Draai de LPF draaiknop ook iets omlaag (naar links) en de gain knop daarna ietsiepietsie omhoog, gewoon voor je zelf om te horen wat er gebeurd.

                                    #18302676
                                    KVG_
                                      Lid sinds:
                                      24 November 2015

                                      @turbosix wrote:

                                      Ik las het verhaal nog even na, en ik zag dat ik afdwaalde op het daadwerkelijke probleem.

                                      De volgende stap is het verhaal van Basss27 opvolgen.
                                      Dat is de phase omdraaien, in lekentaal; de plus en min draad vd subwoofer op de versterker omdraaien en in acht nemen dat een Astra station een ander geluidsbeeld heeft dan een Matiz.
                                      Al denk ik wel dat het goed/beter kan klinken.

                                      Draai de LPF draaiknop ook iets omlaag (naar links) en de gain knop daarna ietsiepietsie omhoog, gewoon voor je zelf om te horen wat er gebeurd.

                                      Hey Turbosix,

                                      Dankjewel voor je heldere uitleg. Ik heb uiteindelijk besloten een 7 inch scherm in te bouwen. Aldus een andere radio met navigatie,usb,bluetooth, sdkaart slot e.d. aangezien ik dit wel wil gaan gebruiken!

                                      Groetjes,

                                      KVG_

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.