Stuurdemper, wat doet het, en wel of niet monteren?

Forumindex Forums Techniek Banden, remmen en onderstel Stuurdemper, wat doet het, en wel of niet monteren?

  • Dit onderwerp is leeg.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277892
    the opel driver
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 May 2015

      Hallo,

      Laatst kreeg ik van iemand die aan het opruimen was een soort hydraulisch dempertje wat 99% zeker afkomstig is van een kadett-e gsi 16v.
      Waar het precies gezeten heeft en waar het voor diende was niet bekend, het lag al lang op zolder.
      Na even speurwerk en invoeren van het GM nummer (GM 90 184 043)in google kwam ik er achter dat het een stuur demper is!
      Hier onder een linkje naar een tekening maar ik kan er verder niet heel erg veel over vinden.

      https://www.google.nl/search?q=Lenkungsd%C3%A4mpfer+90184034&biw=1461&bih=806&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwju2PDsq_rOAhUEfhoKHcikBLkQ_AUIBygC#imgrc=aNOeHvWyr4Wt-M%3A” onclick=”window.open(this.href);return false;

      Nou heb ik een paar jaar terug mijn kadett-d omgebouwd van 1.3s naar 2.0 16V.
      Ik heb toen ook het bekrachtigde stuurhuis van de kadett-e gsi donorauto gemonteerd.
      Maar op dat stuurhuis zat geen demper en die heeft er ook zo goed als zeker nooit op gezeten
      , want de donor auto die ik heb gebruikt voor de ombouw zag er echt nog helemaal origineel uit.

      Dat zou betekenen dat de ene gsi wel een stuurdemper heeft en de andere weer niet, maar waarom dan?
      Zou het een extra optie geweest zijn?, of zou het een onderdeel zijn wat in sommige gevallen achteraf werd gemonteerd?
      Volgens mij kan ik die demper zo op mijn stuurhuis monteren maar, heeft het zin en zou ik er iets van merken?
      En wat merk ik daar dan van? mijn stuur trilt nu niet en ik kan ook niet zeggen dat de kadett slecht stuurt.

      Wie kan me iets meer vertellen over stuurdempers en het effect er van, ik heb er in ieder geval geen ervaring mee.
      Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier iets meer vanaf weten, dan hoor ik het graag.

      #18325917
      Peter66
        Lid sinds:
        6 September 2016

        De stuurdemper werd gemonteerd op de meeste 16V modellen kadett E, deze voorkomt ( voor een deel ) het wegdraaien van het stuur bij flink gas bijgeven waarvan de opels veel last hadden, tevens worden de kleinere trillingen op het stuur op een slecht wegdek hierdoor verminderd

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.