stuurbekrachtiging werkt niet goed

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum stuurbekrachtiging werkt niet goed

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255615
    CJX
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 December 2011

      De stuurbekrachtiging van mijn C2 2.2 Dgi werkt de laatste tijd niet helemaal optimaal. :(

      Ik moet bij in / uitparkeren behoorlijk kracht zetten om het stuur rond te krijgen.
      Alsof de stuurbekrachtiging maar voor 25 procent werkt.
      De bekrachtiging is verder normaal naar mijn idee als je eenmaal in beweging bent.
      Tevens hoor ik achter het stuur een heel zacht schavend danwel slepend geluid wanneer ik met lage snelheid rijd en stuur. ( radio uit, en rijdend op glad asfalt )

      Ik heb niet helemaal helder hoe de stuurbekrachtiging in mijn vec. in elkaar steekt.
      Maar ik zou wel graag willen weten wat de oorzaak kan zijn.
      Dan heb ik ook wat achtergrond als ik naar de VOD moet voor reparatie.

      #18110196
      sander2.5v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 April 2011

        Misschien vloeistofpijl controleren?
        Ik weet alleen dat bij de vectra b de stuurbekr. Vloeistof of aan de radiateur hangt of ergens op de pomp bij de multiriem. Zwart potje.

        #18110197
        opelvectra
          Lid sinds:
          29 June 2004

          zachte banden is ook een optie,stuurt ook zwaarder op zijn plek,is maar een idee

          #18110198
          midnight black
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 December 2011

            Stuurbekrachtiging bij Vectra C is heel anders dan bij een Vectra B: bij een B wordt de pomp door de riem aangedreven en bij de C elektrohydraulisch: dmv een elektromotor. Ik zou beginnen met het olieniveau te checken, het reservoir zit direct op de pompunit.

            #18110199
            CJX
            Deelnemer
              Lid sinds:
              17 December 2011

              Vandaag in de pauze op mijn werk maar eens op zoek gegaan naar het vloeistofreservoir + pomp van de stuurbekrachtiging.

              Man, wat zit dat ding op een moeilijk bereikbare plaats daar rechts voorin net achter de bumper. :swear
              Gelukkig heb ik lange armen, en zo kon ik van onderuit naar boven toe bij de vuldop van het reservoir komen om deze er af te draaien.
              En ja … er zit ruim te weinig vloeistof in ( enkele centimeters onder het min.-streepje ) , maar waar is die vloeistof dan gebleven? :hmmz
              Ik kan in ieder geval geen lekkages ontdekken, en ik ga vanmiddag maar even langs de VOD voor een litertje stuurbekrachtigingsolie om de boel weer op peil te krijgen.

              En dan maar hopen dat het probleem verholpen is.

              Iemand nog suggesties?
              Kan er bijvoorbeeld lucht in het systeem komen als het vloeistofpeil te laag is geweest?

              #18110195
              manuel25
              Deelnemer
                Lid sinds:
                2 August 2011

                Direct achter de voorbumper? :???: Bij onze vectra C 1.9 CDTI zit het potje achter het motorblok aan de rechterkant in rijrichting, vlak voor het schutbord onderaan. Met een grote zwarte dop er op. Misschien dat het bij de 2.2 DGI anders is.
                Heb het bij onze Vec C ook eens een klein beetje bijgevuld, het zweet onder de vuldop uit, hele potje is smerig aan de buitenkant bij mij.
                Bij mijn vorige Astra G 1.7DTI met >3 ton op de klok zat er ook een CM te weinig in, stuurde altijd al wat zwaarder en is na het vullen niet anders geworden. Misschien hoort dat zo.

                Ja er zou lucht in kunnen komen als het niveau veel te laag is geweest, maar dan moet er wel erg veel uit zijn geweest. Geen idee trouwens of dit zichzelf ontlucht of dat je dat nog doen moet.

                Ik zou zeggen vul het bij en kijk het even aan. Als het weer snel leeg is zal het wel ergens lekken. En als het slechte sturen er nog niet beter op is geworden zou ik het (laten) onderzoeken. Maar misschien heb je geluk en heb je er na het vullen nooit meer last van.

                #18110200
                CJX
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  17 December 2011

                  Gisteren bij de VOD dus een litertje stuurbekrachtigingsolie gehaald.

                  Was nog even verwarring. :hmmz Initieel kwam er een fles ATF ( rood van kleur ) op de balie, maar toen ik vroeg of hij zeker wist of dat de goede olie was, ( omdat ik groene olie zie in mijn reservoir ) kwam hij na navraag bij een collega aan met een andere fles groene olie.
                  Op het etiket staat dat deze geschikt is als stuurbekrachtigingsolie voor diverse modellen waaronder de Vectra C.

                  Vanmiddag in de pauze het reservoir opgetopt, en de boel werkt weer naar behoren.
                  Nu alleen de komende tijd regelmatig controleren op lekkages, en hopen dat de klacht niet meer terug komt.

                  #18110201
                  sander2.5v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 April 2011

                    Heb je hem ook ontlucht?
                    Eventjes dop er af laten en op 4 meter rijden helelemaal links en rechts sturen en dat paar keer doen. Wel rijden, anders gaan de homokineten aan!
                    Zo ontlucht het systeem zichzelf.

                    #18110202
                    CJX
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      17 December 2011

                      Ik heb het vullen in diverse etappes gedaan, omdat het moeilijk is om het nivo af te lezen van onderen af.
                      Na vullen steeds weer even gestart, en het stuur max. links en rechts gedraaid. ( op een gladde garagevloer )

                      Zag trouwens dat de dop zelfbeluchtend is, ( of hoe noem je zoiets ) want er zit een gaatje in om het reservoir te kunnen ontluchten danwel beluchten.

                      #18110203
                      sander2.5v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 April 2011

                        Ow ja, dan gaat het helemaal goed. Zoals je zelf al zegt in etappes, dan kan het nooit mis gaan.
                        Prima, mooi dat het opgelost is dan :thumb

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.