Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › stuurbekrachtiging werkt niet goed
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 februari 2013 om 18:04 #17255615
De stuurbekrachtiging van mijn C2 2.2 Dgi werkt de laatste tijd niet helemaal optimaal. :(
Ik moet bij in / uitparkeren behoorlijk kracht zetten om het stuur rond te krijgen.
Alsof de stuurbekrachtiging maar voor 25 procent werkt.
De bekrachtiging is verder normaal naar mijn idee als je eenmaal in beweging bent.
Tevens hoor ik achter het stuur een heel zacht schavend danwel slepend geluid wanneer ik met lage snelheid rijd en stuur. ( radio uit, en rijdend op glad asfalt )Ik heb niet helemaal helder hoe de stuurbekrachtiging in mijn vec. in elkaar steekt.
Maar ik zou wel graag willen weten wat de oorzaak kan zijn.
Dan heb ik ook wat achtergrond als ik naar de VOD moet voor reparatie.22 februari 2013 om 18:12 #18110196Misschien vloeistofpijl controleren?
Ik weet alleen dat bij de vectra b de stuurbekr. Vloeistof of aan de radiateur hangt of ergens op de pomp bij de multiriem. Zwart potje.22 februari 2013 om 18:41 #18110197zachte banden is ook een optie,stuurt ook zwaarder op zijn plek,is maar een idee
22 februari 2013 om 21:35 #18110198Stuurbekrachtiging bij Vectra C is heel anders dan bij een Vectra B: bij een B wordt de pomp door de riem aangedreven en bij de C elektrohydraulisch: dmv een elektromotor. Ik zou beginnen met het olieniveau te checken, het reservoir zit direct op de pompunit.
25 februari 2013 om 13:05 #18110199Vandaag in de pauze op mijn werk maar eens op zoek gegaan naar het vloeistofreservoir + pomp van de stuurbekrachtiging.
Man, wat zit dat ding op een moeilijk bereikbare plaats daar rechts voorin net achter de bumper. :swear
Gelukkig heb ik lange armen, en zo kon ik van onderuit naar boven toe bij de vuldop van het reservoir komen om deze er af te draaien.
En ja … er zit ruim te weinig vloeistof in ( enkele centimeters onder het min.-streepje ) , maar waar is die vloeistof dan gebleven? :hmmz
Ik kan in ieder geval geen lekkages ontdekken, en ik ga vanmiddag maar even langs de VOD voor een litertje stuurbekrachtigingsolie om de boel weer op peil te krijgen.En dan maar hopen dat het probleem verholpen is.
Iemand nog suggesties?
Kan er bijvoorbeeld lucht in het systeem komen als het vloeistofpeil te laag is geweest?25 februari 2013 om 15:39 #18110195Direct achter de voorbumper? :???: Bij onze vectra C 1.9 CDTI zit het potje achter het motorblok aan de rechterkant in rijrichting, vlak voor het schutbord onderaan. Met een grote zwarte dop er op. Misschien dat het bij de 2.2 DGI anders is.
Heb het bij onze Vec C ook eens een klein beetje bijgevuld, het zweet onder de vuldop uit, hele potje is smerig aan de buitenkant bij mij.
Bij mijn vorige Astra G 1.7DTI met >3 ton op de klok zat er ook een CM te weinig in, stuurde altijd al wat zwaarder en is na het vullen niet anders geworden. Misschien hoort dat zo.Ja er zou lucht in kunnen komen als het niveau veel te laag is geweest, maar dan moet er wel erg veel uit zijn geweest. Geen idee trouwens of dit zichzelf ontlucht of dat je dat nog doen moet.
Ik zou zeggen vul het bij en kijk het even aan. Als het weer snel leeg is zal het wel ergens lekken. En als het slechte sturen er nog niet beter op is geworden zou ik het (laten) onderzoeken. Maar misschien heb je geluk en heb je er na het vullen nooit meer last van.
26 februari 2013 om 11:46 #18110200Gisteren bij de VOD dus een litertje stuurbekrachtigingsolie gehaald.
Was nog even verwarring. :hmmz Initieel kwam er een fles ATF ( rood van kleur ) op de balie, maar toen ik vroeg of hij zeker wist of dat de goede olie was, ( omdat ik groene olie zie in mijn reservoir ) kwam hij na navraag bij een collega aan met een andere fles groene olie.
Op het etiket staat dat deze geschikt is als stuurbekrachtigingsolie voor diverse modellen waaronder de Vectra C.Vanmiddag in de pauze het reservoir opgetopt, en de boel werkt weer naar behoren.
Nu alleen de komende tijd regelmatig controleren op lekkages, en hopen dat de klacht niet meer terug komt.26 februari 2013 om 11:50 #18110201Heb je hem ook ontlucht?
Eventjes dop er af laten en op 4 meter rijden helelemaal links en rechts sturen en dat paar keer doen. Wel rijden, anders gaan de homokineten aan!
Zo ontlucht het systeem zichzelf.26 februari 2013 om 11:58 #18110202Ik heb het vullen in diverse etappes gedaan, omdat het moeilijk is om het nivo af te lezen van onderen af.
Na vullen steeds weer even gestart, en het stuur max. links en rechts gedraaid. ( op een gladde garagevloer )Zag trouwens dat de dop zelfbeluchtend is, ( of hoe noem je zoiets ) want er zit een gaatje in om het reservoir te kunnen ontluchten danwel beluchten.
26 februari 2013 om 12:06 #18110203Ow ja, dan gaat het helemaal goed. Zoals je zelf al zegt in etappes, dan kan het nooit mis gaan.
Prima, mooi dat het opgelost is dan :thumb -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.