Stuurbekrachtiging overleden? Corsa B GSI X16XE BJ : 2000

Forumindex Forums Modellen Corsa Stuurbekrachtiging overleden? Corsa B GSI X16XE BJ : 2000

  • Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270675
    ivartje
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 December 2010

      hallo,
      heb een probleem met me stuurbekrachtiging….soms doet ie het wel en dan weer niet maar vaak doet hij het gewoon niet,links of naar rechts sturen maakt vrij weinig verschil….nu vraag ik me eigen af en weet niet hoe ik dat kan zien, maar hoe weet ik of die van mij EPS heeft? want die van mij heeft wel zo’n potje:

      olieniveau hierin is gewoon goed dus kan ik er dan vanuit gaan dat mijn stuurbekrachtigingspomp gewoon overleden is als die van mij hydraulisch is?

      #18274771
      midnight black
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 December 2011

        Corsa b heeft een door de motor aangedreven hydraulische stuurpomp. Heb geen ervaring met werkzaamheden aan deze pompen, dus met de storing kan ik je niet verder helpen.

        #18274772
        johanhummer9
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 May 2011

          Jij hebt hydraulisch. Volgens mij hebben alleen de 1200tjes EPS.

          Kan goed zijn dat je pomp is overleden.

          Of je stuurhuis kapot.

          #18274773
          ivartje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            28 December 2010

            Hmm toenstraks even verder bijgevuld (nu weet ik dus zeker dat die van mij hydraulisch is) toen heeft ie even goed gewerkt maar nu werkt hij na een avond rijde weer niet,morge nog eve probere extra te ontluchten en kijken of dat effect heeft maar denk nu inmiddels wel dat de pomp overlede is…btw hoe kom ik erachter ofdat t de pomp is of t stuurhuis?

            #18274774
            bart-gsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 July 2012

              ik gok erop van wat ik lees dat de stuurbekrachtigingspomp overleden is.. als die een aan uit gevoel geeft kan de pomp geen druk opbouwen om de vloeistof rond te pompen… er zijn weinig andere factoren waar het aan kan liggen buiten het vloeistof niveau of de hydraulische slangen ik weet overgens niet of er voor bij de bumper achter de grill onder een pijpje loopt aan de bestuurders kant.. die wil na een tijdje roesten maar ik neem aan dat je vloeistofniveau niet daalt dat je geen lek hebt… dus nogmaals ik denk dat het sparen wordt voor een nieuwe stuur bekrachtigingspomp…

              als je handig bent is het overgens wel iets wat je zelf kan vervangen aangezien deze op de Multi-riem/poly-v riem zit en niet op je distributie en het ontluchten is ook een eenmans werkje.. vloeistof erin en je stuur met een draaiende motor van lock naar lock draaien tot je die met je wijsvinger rond kunt draaien en dan tot het niveau afvullen en dopje erop en klaar… scheelt je wel een paar (honderd) euro die je bij de garage anders kwijt bent..

              #18274775
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Door een van de 2 te vervangen.
                Beginnen bij de pomp denk ik.

                verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                #18274776
                midnight black
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 December 2011

                  Gebruikte pomp hoeft niet zo duur te zijn en is veel sneller te vervangen dan stuurhuis dus ik zou inderdaad bij pomp beginnen.

                  #18274777
                  ivartje
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    28 December 2010

                    Heb r hier nog 2 liggen alleen dus dat komt wel goed ! Thnx

                    #18274778
                    ivartje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      28 December 2010

                      btw is het makkelijk dit te vervangen? kwa bereikbaarheid zeg maar? of moet ik er het uitlaatspruitstuk enzo allemaal voor afgooie?

                      #18274779
                      bart-gsi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 July 2012

                        Nee is niet nodig… De stuurbekrachtigingspomp zit op je multiriem dus die moet je los halen en eventueel als die daar aan toe is vervangen.. Voor dat je de pomp eraf haalt een slang los halen en de vloeistof opvangen en bij de chemo bak afvoeren dan kun jr je pomp loshalen.. Als het goed is zit die bij een x16xe de pomp als je voor je auto staat links vooraan (poelie met 3 dikke spaken ) naast je cilinderkop en luchtfilterbak dus rederlijk goed bereikbaar.. Je zou eventueel je luchtfilterbak kunnen verwijderen voor meer werkruimte…

                        #18274780
                        sneuper2000
                          Lid sinds:
                          7 March 2012

                          Hoi,

                          Klinkt ons bekend in de oren nl; bij mn zoon zij Astra was het zelfde probleem.
                          Heel wat (dure)reparatie uitgevoerd bleek dat de hagel nieuwe Dynamo al was overleden.
                          De accu werdt hierdoor te weinig opgeladen(12Volt ipv13 Volt)de stuur bekrachtings pomp neemt
                          heel veel spanning weg daardoor werdt deze “onvrijwillig“ uitgeschakeld.
                          Nu er voor de 2e keer een nieuwe Dynamo is geplaatst is het probleem opgelost.
                          Ook zou ik alle massa verbindingen goed nakijken..

                          GR Ronald

                          #18274781
                          ivartje
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            28 December 2010

                            @sneuper2000 wrote:

                            Hoi,

                            Klinkt ons bekend in de oren nl; bij mn zoon zij Astra was het zelfde probleem.
                            Heel wat (dure)reparatie uitgevoerd bleek dat de hagel nieuwe Dynamo al was overleden.
                            De accu werdt hierdoor te weinig opgeladen(12Volt ipv13 Volt)de stuur bekrachtings pomp neemt
                            heel veel spanning weg daardoor werdt deze “onvrijwillig“ uitgeschakeld.
                            Nu er voor de 2e keer een nieuwe Dynamo is geplaatst is het probleem opgelost.
                            Ook zou ik alle massa verbindingen goed nakijken..

                            GR Ronald

                            Mijne heeft een Hydraulische stuurbekrachtiging ronald,die van uw zoon had waarschijnlijk een elektrische bekrachtiging maar toch bedankt voor de moeite :thumbup

                            #18274782
                            ivartje
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              28 December 2010

                              dus het is alleen een kwestie vd riem eraf halen en de leidingen loskoppelen en dan zit er ergens 1 bout waarmee ik hem dan weer kan losschroeven?

                              #18274783
                              bart-gsi
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                7 July 2012

                                @ivartje wrote:

                                dus het is alleen een kwestie vd riem eraf halen en de leidingen loskoppelen en dan zit er ergens 1 bout waarmee ik hem dan weer kan losschroeven?

                                in je motor ruimte moet je bij je multiriem opzoek gaan naar deze pully (zie foto)

                                er is er maar een van onder je kap dus die zou makkelijk vindbaar moeten zijn.. maar ik denk wel dat het iets meer dan 1 bout is aangezien er nog wel eens wat aan vast hangt en er door de riem aardig wat spanning opstaat maar het zou je wel moeten lukken om die te vervangen

                                als je je multiriem vervangt vervang ook je spanrol als set….
                                als dat allemaal lukt en een paar reacties terug hoe je alles bij moet vullen enzo dan moet het wel te doen zijn in een (mid)dag als alles goed gaat..

                                #18274784
                                ivartje
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  28 December 2010

                                  Okee bedankt man zal binnekort wel is kijke dan,had ook al in haynes manual gekeke maar daar stond niks over in en heb t namelijk nog niet echt goed kunne bekijke ivm een operatie dus wou het een bietje voorbereide voor als ik weer iets kan doen

                                  #18274785
                                  bart-gsi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 July 2012

                                    @ivartje wrote:

                                    Okee bedankt man zal binnekort wel is kijke dan,had ook al in haynes manual gekeke maar daar stond niks over in en heb t namelijk nog niet echt goed kunne bekijke ivm een operatie dus wou het een bietje voorbereide voor als ik weer iets kan doen

                                    ok sterkte het beter worden na de operatie.. neem er de tijd voor.. zou klote zijn als er iets fout gaat..

                                    #18274786
                                    johanhummer9
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      21 May 2011

                                      Ik heb overigens nooit de spanrol vv als ik de multieriem vervang

                                      #18274787
                                      bart-gsi
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        7 July 2012

                                        @johanhummer9 wrote:

                                        Ik heb overigens nooit de spanrol vv als ik de multieriem vervang

                                        zou wel een goed idee zijn.. je zult niet de eerste zijn waar de spanrol van af breekt en je riep eraf loopt…

                                        #18274788
                                        ivartje
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          28 December 2010

                                          heb nu in ieder geval een beetje voorkennis! :thumb kan niet alles weten toch :vertag riem eraf,leidingen los en dan zitten daar dus ergens een paar bouten die ik los moet gooien,verderest hoef ik niks te demonteren (behalve luchtfilter) en dan moet ik er zo bij kunnen

                                          #18274789
                                          bart-gsi
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            7 July 2012

                                            @ivartje wrote:

                                            heb nu in ieder geval een beetje voorkennis! :thumb kan niet alles weten toch :vertag riem eraf,leidingen los en dan zitten daar dus ergens een paar bouten die ik los moet gooien,verderest hoef ik niks te demonteren (behalve luchtfilter) en dan moet ik er zo bij kunnen

                                            Idd moet verder wel lukken denk ik zo

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.