Stroom van binnenverlichting aftappen astra h

Forumindex Forums Modellen Astra Stroom van binnenverlichting aftappen astra h

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17226669
    Spacejam
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 November 2006

      Bij mijn astra h wil ik een 12 volt lijn aftappen van de binnenverlichting alleen loop ik daar tegen een probleempje aan.

      Als de binnenverlichting uit is staat er op de 2 polen van het lampje allebei twaalf volt (dus op de min en op de plus). Als ik vervolgende de deur open doe gaat de binnenverlichting aan en zakt de spanning van één van de twee polen naar 0 en blijft de andere op 12 volt staan:hmmz. Een lekker vage constructie zit daar aan.

      Weet iemand hoe ik hier toch een gewone 12 volt vandaan krijg ik als de binnenverlichting aan zet?

      Of weet iemand een andere plek waar de binnenverlichting op een normale manier kan aftappen?

      #17737986
      pd5wve
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 August 2010

        Vertel eerst eens wat je er mee gaat doen?
        er zitten best nogal wat risico’s aan. Dus wel belangrijk om te kijken of uberhaupt de bekabeling het aan kan. spanning aftappen moet wel verantwoord gebeuren.

        willem

        #17737987
        Spacejam
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 November 2006

          een 6tal ledjes als instap verlichting, minimale extra belasting dus in verhouding met de 20watt die de normale binnenverlichting verbruikt.

          #17737988
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            origineel gepost door Spacejam
            Bij mijn astra h wil ik een 12 volt lijn aftappen van de binnenverlichting alleen loop ik daar tegen een probleempje aan.

            Als de binnenverlichting uit is staat er op de 2 polen van het lampje allebei twaalf volt (dus op de min en op de plus). Als ik vervolgende de deur open doe gaat de binnenverlichting aan en zakt de spanning van één van de twee polen naar 0 en blijft de andere op 12 volt staan:hmmz. Een lekker vage constructie zit daar aan.

            Dit klopt wel hoor…

            op het binnenlicht staat bij opel ALTIJD + 12V,
            als je dus met met binnenlicht uit gaat meten, loopt deze +12V ook door het lampje (lampje laat stroom door).

            dan meet je ook +12V op de andere kant van het lampje

            Dus werkt normaal, alleen is er GEEN (Constante) – aanwezig

            als ik nu bij mijn Combo-B gaa meten, (auto zonder electronica) meet ik precies hetzelfde als wat jij gemeten hebt.

            er staat dus niet op allebij de draden +12V maar de +12V (rode draad) stuurt +12V door het lampje heen naar de andere draad.

            is gewoon normale Electronica logica.. (natuurkundig)

            Willem

            #17737989
            rick-poeldijk
              Lid sinds:
              27 July 2010

              dus moet je de kabel pakken waar bij aan en uit van de verlichting 12Volt op staat;)

              #17737990
              Spacejam
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 November 2006

                Dan zou ik dus met een transistor of relais moeten werken die open is als er 12volt op staat en gesloten is als de spanning wegvalt en dus de ledjes aangaan. Zoiets maar maken dan :)

                #17737991
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  nee hoor..

                  De + aan de andere kant van het lampje word – namelijk bij aanzetten binnenverlichting.

                  Dus je kan de draden van je binnenlampje gewoon als + en – zien.

                  Willem

                  #17737992
                  Spacejam
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    21 November 2006

                    ik heb alleen maar de + kabel van de ledjes naar de binnenverlichting getrokken en de massa in de deur aangesloten, ik had overigens ook nog maar één pin over in de deurdoorvoer, dus ik kan (en heb er weinig trek in om alles weer open te maken). Daarom kan ik dan denk ik beter met een relais werken ofzo.

                    #17737993
                    Blue-Dragon
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      18 July 2006

                      Volgens mij heeft het ook met de canbus te maken.
                      Heb al is een zelfdimmende binnenspiegel met zo’n lampje gemonteerd in een GTC.
                      Deze werkt nu ook niet optimaal, want dat lampje gaat ook branden zodra je de auto opslot zet.

                      Wil je echt een constante plus hebben , kan je die achterin weghalen uit de zekeringkast.

                      #17737994
                      Spacejam
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 November 2006

                        die binnenspiegel heb ik bij de aansluiting van de carkit weggehaald, die zit bij de eerste modellen achter het dashboardkastje, die is volledig ongebruikt.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.