stress om niets, wijze les

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) stress om niets, wijze les

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271142
    Dikkeminne
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 April 2011

      Donderdag de zafira a OPC maar eens laten APK keuren. Mijn reguliere adresje had weinig tijd dus een ander bedrijf bood uitkomst.
      Onderhoud doe ik veelal zelf en ik wist dat hij vlotjes door de keuring moest komen. dat liep ff anders.
      Volgens de keurder waren de lampen niet geschikt voor xenon verlichting en daardoor was de auto afgekeurd. Er zat geen keurmerk op de koplampen voor xenon. Afkeur luidde het verhaal.
      Ik heb een aftermarket set xenon 6500k gekocht met 2 nieuwe koplampen 1.5 jaar geleden. Kwam toentertijd altijd door de keuring.
      Feitelijk heeft de garagehouder gelijk. Er zit inderdaad geen keurmerk op de koplampen voor xenon. Dat punt gaf ik de beste man gelijk.
      Maar dit is geen afkeurpunt voor de APK. Zolang de koplampen goed staan afgesteld en geen verblinding,strooilicht veroorzaken is het APK technisch voldoende. De garagehouder was het niet eens met deze bewering. Hij kon wel xenon koplampen bestellen en dat kwam dan op € 1150 incl montage :hmmz .
      ik stelde voor dat het plaatsen van de originele pitten een goedkoper alternatief was, aangezien de koplampen niets mankeerden.
      Toen werd de beste man een beetje dwars en vertelde dat de auto was afgekeurd en dat het mijn probleem was en dat ik dan maar naar een ander moest gaan.
      Ik stelde voor er een keurmeester bij te halen om te kijken wie er gelijk had. Prima, maar dan wel op mijn kosten. Ik stemde er mee in op voorwaarde dat als ik gelijk zou hebben hij alles incl. apk zou betalen. Hiermee stemde de garagehouder in.

      Uurtje later kwam de beste keurmeester en begon de auto te herkeuren. Resultaat, goedgekeurd. Verlichting was niets mis mee.
      Na mijn gratis geldige papiertje wat weer voor een jaar geldig is, bood ik aan er maar een kop koffie op te drinken. De garagehouder was gepikeerd en wees dit af.
      Ik wilde alvast een afspraak maken voor volgend jaar bij deze man, maar iets in mij zei dat ik niet verder moest stoken :D
      Al met al een verfrissende ochtend met een fraaie afloop.

      Mochten jullie hier een keer tegenaan lopen in de toekomst, laat je niets wijsmaken.

      #18278651
      Fearless
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 January 2005

        Wat een rare bedoeling.
        Xenon mag, of er nou een merkje op de koplampen staat of niet.

        Het is het lichtbeeld wat je nekt. De goedkopere sets geven veelal een verkeerd lichtbeeld, en dat is dan wel afkeur.

        Wat een idioot ook om dan maar andere koplampen te monteren, iedereen zou zo gewoon een setje normale lampen monteren :hmmz

        #18278652
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Mijne worden allebij al jaren goedgekeurd met aftermarket Xenon.

          verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

          #18278653
          Dolby
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 May 2008

            Klinkt als lichte oplichting hij heeft gelijk dat het APK afkeur kan zijn als de lampen houders niet het keurmerk hebben van xenon. Maar hij had in zijn ogen een goede oplossing zodat de garage houder even flink geld kon verdienen. Nooit doen.

            Dit heb je mooi uitgevoerd. Ik zou het precies het zelfde gedaan hebben. :thumb :wors

            #18278654
            lucas1975
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 January 2012

              Die dacht ff makkelijk geld te scoren, prima actie om een keurmeester te laten komen!

              #18278655
              Fearless
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 January 2005

                @Dolby wrote:

                Klinkt als lichte oplichting hij heeft gelijk dat het APK afkeur kan zijn als de lampen houders niet het keurmerk hebben van xenon. Maar hij had in zijn ogen een goede oplossing zodat de garage houder even flink geld kon verdienen. Nooit doen.

                Dit heb je mooi uitgevoerd. Ik zou het precies het zelfde gedaan hebben. :thumb :wors

                Waar vind ik die regel?

                Ik keur alleen op lichtbeeld, niet op merkjes in de lampglazen…

                #18278656
                JanW75
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 August 2008

                  Keurmerk was een korte tijd een apk punt, maar door ontbreken van deze keurmerk bij verschillende nieuwe modellen is deze regel afgeschaft. Nu geldt alleen dat het lichtbeeld goed moet zijn en dat auto’s vanaf 2007 moeten beschikken over automatische hoogteregeling en reinigingsinstallatie.

                  #18278657
                  Dolby
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 May 2008

                    Bedankt voor de informatie hierboven. Ik weet dat het een tijdje afkeur is geweest. Maar inmiddels is het al gelukkig aangepast op lichtbeeld. :thumb

                    #18278658
                    arjontje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 March 2006

                      @JanW75 wrote:

                      Keurmerk was een korte tijd een apk punt, maar door ontbreken van deze keurmerk bij verschillende nieuwe modellen is deze regel afgeschaft. Nu geldt alleen dat het lichtbeeld goed moet zijn en dat auto’s vanaf 2007 moeten beschikken over automatische hoogteregeling en reinigingsinstallatie.

                      Die regel over keurmerken is nooit een APK punt geweest.
                      De regel over sproei installatie en hoogte regeling (waarbij de hoogte regeling niet gecontroleerd hoefde te worden) is wel een APK punt geweest. Maar dat is een aantal jaren geleden weer geschrapt.
                      Door dat er vanaf een X aantal lummen verplicht was een sproei installatie te monteren voor type goed keur. Aangezien een lummen meter geen verplicht gereedschap is. Werd die regel weer verwijderd.

                      Ik denk dat je in de war bent met de wegen verkeers wet.
                      daar is het keurmerk wel een eis geweest. Maar is weer geschrapt.

                      #18278659
                      JanW75
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 August 2008

                        Oh ok, heb ik me daarin vergist.

                        Maar in ieder geval heeft de garagehouder de TS behoorlijk proberen te bedonderen.

                        #18278660
                        gerben rsv
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 October 2011

                          Als ik het verhaal zo lees denk ik dat de keurmeester/garagehouder niet op de hoogte is geweest van de regelgeving omtrent de Xenon verlichting. Als hij wel op de hoogte was geweest had hij ook niet ingestemd met een herkeuring door een steekproefcontroleur lijkt mij.
                          Dit neemt niet weg dat hij dan zelf ook wel had kunnen bedenken dat het een stuk goedkoper zou zijn om normale H7 lampjes te monteren ipv gelijk complete xenon units te offreren.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.