Stotterende Astra H na EGR vervangen

Forumindex Forums Modellen Astra Stotterende Astra H na EGR vervangen

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18367266
    Ben86
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 September 2018

      Hi,

      Ik heb een Astra H 1.3 CDTI uit 2007. Ik had al een poosje elke keer weer opnieuw een melding op de boordcomputer dat er EGR foutmeldingen waren. Ik had een nieuwe EGR klep besteld en deze bij de garage laten vervangen. Echter, nu de EGR klep vervangen is rijd ie eigenlijk slechter (maar zonder foutmeldingen) dan daarvoor. Als ik rond de 1800 toeren in een versnelling als de 2,3, 4 rijd en zeg maar net genoeg gas geef om tempo te houden maar ik geef dan wat extra gas omdat ik wat wil versnellen dan is het net alsof ie stottert of zich verslikt…

      Iemand enig idee waar het aan kan liggen? Ik heb de MAF sensor al vervangen en ook het luchtfilter is verder schoon. Zoals al gemeld, er worden geen error codes gegeven.

      Ben ook al even terug geweest naar de garage, die heeft hem uitgelezen maar kon niets geks zien. Hij gaf aan dat het allemaal klopte ‘op papier’. Hij had geen tijd om op dat moment nog grondiger onderzoek te doen, dus daarvoor zou ik eventueel nog een afspraak moeten maken, maar als de opel helden hier op het forum al een idee hebben dan weet ik in elk geval een beetje wat ik kan verwachten (en misschien zelfs zelf kan fixen?).

       

      Dank alvast!

      Ben

      #18367314
      Opelmafkeesje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        16 February 2019

        hoi Ben , inhet verleden heb ik dit ook eens gehad.( astra G ) ik heb toen een soort van blauw sterk riekend goedje gebruikt om de egr te reinigen en heb tevens het gaskleppenhuis gereinigd. toen was het over ( voor wat betreft de egr-klep toestand )

        #18367375
        Ben86
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 September 2018

          Opelmafkeesje, Dank voor de tip, ik heb inderdaad ook dat geprobeerd, maar heeft uiteindelijk niet geholpen… althans… het probleem heeft een nieuwe wending gekregen:

          Afgelopen zaterdag om 2230u wilde ik wegrijden bij mijn moeder… en deed de auto het niet meer goed. Elke keer probeerden we te starten, wat ging, maar bij gasgeven sloeg ie af. Ik de ANWB gebeld. Na lang wachten kwam deze… EGR zegt ie. ‘Oh deze is net nieuw zie ik’…. dat is gek… Hij pakt een hamer, geeft er een paar tikken op en Voila… de auto rijd weer. Wij een uur naar huis gereden.

          De volgende ochtend wil mijn vriendin weg met de auto… Start, en slaat gelijk weer af…

          Zelfde truukje als de ANWB geprobeerd… Helaas geen resultaat.

          Vervolgens de hele dag aan het sleutelen geweest; Waaronder het electronische gedeelte van de EGR verwijderd. Deze pin, die naar ik vermoed de klep open en dicht duwt zat helemaal vast. Kennelijk is het electronische deel van mijn nieuwe EGR klep overleden… De klep kon je met de vinger eenvoudig induwen en dus bewegen. Toen hetzelfde onderdeel van mijn oude EGR afgehaald… Deze pin kon wel bewegen en leek daarmee te werken. Deze electronische unit op de nieuwe EGR body gezet. En de auto liep in elk geval, maar wel met veel stotteren… Ergens gaat er dus iets niet goed. Wel viel het me op dat de klep in de oude EGR body helemaal niet meer te bewegen was. Óf deze is mechanisch ‘afgedopt’ of gewoon heel erg defect… Maar dat verklaart in elk geval waarom de auto beter reed voor de nieuwe EGR klep…

          Uiteindelijk electrische EGR stekker helemaal ontkoppelt en toen reed ie als een zonnetje, los van de motor melding. Er is alleen 1 máár; Als ik hoger in de toeren kom dan klinkt er een fluitend geluid. Met een beetje onderzoek, met zeepsop, lijkt het erop dat er lukt ontsnapt tussen de EGR body en het electronische EGR onderdeel. Vreemde vind ik alleen dat dit onderdeel geen pakkingen heeft, en zelfs een kleine uitsparring. Daaruit leid ik af dat het onderdeel nooit bedoeld is om luchtdicht te zijn, en dus snap ik ook niet hoe het kan dat hier lucht doorheen komt. Lijkt er dus op dat de klep lekt dan ofzo?

          Is er iemand die mij kan vertellen of dit kwaad kan? En kan ik dit ergens mee afdichten zonder ernstige gevolgen?

          Ik zie overigens ook niet helemaal voor me hoe precies de airflow door het systeem gaat (EGR), is er iemand die me dat kan verduidelijken?

          Groeten Ben

           

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.