Stinkende koppeling

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Stinkende koppeling

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265812
    stiggel
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 November 2010

      Afgelopen week ben ik weer voor het eerst met de caravan op pad geweest dit jaar. Wat mij opviel is dat mijn koppeling snel begint te stinken bij het manouvreren met de caravan op de camping. Al na twee of drie keer steken. Iemand enig idee hoe dit kan?
      Ik weet dat slippen niet bevorderlijk is voor de koppeling, maar in sommige situaties is hier (volgens mij) niet aan te ontkomen. Baart mij zorgen dat mijn koppeling al zo snel begint te stinken.
      Hopelijk heeft iemand nuttige tips.

      Groet,
      STiGGEL

      VECTRA Station 1.9 CDTi 120pk
      Handgeschakeld bouwjaar 2009 met 170.000 km.

      #18233361
      arjontje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 March 2006

        Toch proberen minder te laten slippen.
        Door minder gas te geven. Meer met het punt van aangrijpen spelen.

        Of je laat een mover monteren op de carravan. Dan hoef je helemaal niks te doen op de camping. :jerry

        #18233362
        stiggel
        Deelnemer
          Lid sinds:
          15 November 2010

          Dank voor je reactie Arjontje.
          Het vreemde is dat ik het idee heb dat het aangrijppunt snel verandert. Hierdoor moest ik wel veel gas geven om überhaupt nog van de plek te komen.
          En ik maak me geen zorgen om de caravan op de camping op de plek te krijgen, maar de koppeling moet het wel lang uithouden in de file op bijvoorbeeld een helling.
          Ik heb met mijn vorige auto (2006 Signum) namelijk eens meegemaakt dat ik druk van koppelingspedaal volledig verloor in file voor de Gotthardtunnel. Ontkoppelen was op laatst bijna onmogelijk… :hmmz

          @arjontje wrote:

          Toch proberen minder te laten slippen.
          Door minder gas te geven. Meer met het punt van aangrijpen spelen.

          Of je laat een mover monteren op de carravan. Dan hoef je helemaal niks te doen op de camping. :jerry

          #18233363
          arjontje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            31 March 2006

            Tja in de file is het toch je eigen schuld.
            Zorg voor een gat en laat de koppeling volledig op komen. Als ik zie dat het snel weer stopt trek ik geen eens op.
            Het contact tussen het vliegwiel en drukgroep zorgt er voor dat de koppeling snel koelt.

            Is misschien wel irritant voor de achter liggers maar dat boeit mij niet.

            Weet wel dat de vec 1,9 diesel echt een ruk koppeling heeft wbt gevoel.

            Laat eens een keer de remvloeistof vervangen wat de koppeling bediend. Dit helpt tegen het wegvallen van het koppelings pendaal (kookpunt verhogen) dit gebeurt eigenlijk nooit. Hier door blijft het aangrijp punt ook langer het zelfde.

            #18233364
            GTS Vectra
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 July 2011

              Als je auto in onderhoud is wordt je rem vloeistof toch elke 2 jaar vervangen? :hmmz
              Bij mij wel in ieder geval! :thumbup

              #18233365
              arjontje
              Deelnemer
                Lid sinds:
                31 March 2006

                @GTS Vectra wrote:

                Als je auto in onderhoud is wordt je rem vloeistof toch elke 2 jaar vervangen? :hmmz
                Bij mij wel in ieder geval! :thumbup

                Dat klopt. Alleen dat beetje wat tussen het potje zit en de hydraulische druklager wordt nooit meegenomen.
                En laat dat nou juist belangrijk zijn.

                #18233366
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  blijf m wel Vreemd vinden, omdat je aangrijpingspunt veranderd moet je meer gas geven.
                  Toerental moet je bij Manouvreren juist zo laag mogenlijk houden.
                  Combinatie van iets gas en spelen met de koppeling, en zorgen dat je niet veel toeren maakt.

                  Zelfs een Bult op met beladen autoambulance erachter (tussen de 1500 en 1900kg aan de haak) kom ik met de V6 niet boven de 1200 toeren met wegrijden, Koppeling is duurder dan 1x de motor laten afslaan, ik heb 200Nm koppel vanaf 1000 toeren dat gebruik ik dus ook om goed weg te komen.
                  en ik kan je melden, ik heb mensen met Splinternieuwe auto’s op hun eerste vakantie ermee de hele koppeling zien Wegbranden..

                  Daarbij komt dat je een 1.9CDti 8V hebt, die Al zijn koppel al heeft op 1600 toeren, en als je al deze kracht uitoefent op een slippende koppeling word het knap Warm in het koppelingshuis. (en dan gaat de remvloeistof koken en ben je je Koppelingsdruk kwijt) (Veel kracht in Kombinatie met Groot snelheids verschil tussen vliegiel en Koppelingsplaat is de Mix van VEEL Frichtie, en Frictie maakt Warmte).

                  denk echt een 1200 toeren de max is om weg te rijden, wil je spaarzaam met de koppeling om gaan.

                  Belangrijk is inderdaad de Koppelings vloeistof mee te vervangen met de Remvloeistof, wat Arjontje zegt.

                  Willem

                  #18233367
                  stiggel
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    15 November 2010

                    Bedankt voor de duidelijke uitleg Willem. Ik zal het voortaan eens proberen om het toerental lager te houden tijdens manouvreren.
                    Je schrijft dat mijn motor z’n maximale koppel heeft bij 1600 toeren. Betekent dit dat ik bergopwaarts, bij hogere snelheden, ook in de buurt van dit toerental moet gaan zitten? Ik ben namelijk gewend om juist iets meer toeren (ca. 2300) te maken bergopwaarts i.v.m. koeling e.d. maar ik begin me nu af te vragen of dit wel goed is?
                    Overigens trekt de auto mijn 1.400 kg. KIP probleemloos over de Alpen hoor.

                    Groet,
                    STiGGEL

                    @wim-v6 wrote:

                    blijf m wel Vreemd vinden, omdat je aangrijpingspunt veranderd moet je meer gas geven.
                    Toerental moet je bij Manouvreren juist zo laag mogenlijk houden.
                    Combinatie van iets gas en spelen met de koppeling, en zorgen dat je niet veel toeren maakt.

                    Zelfs een Bult op met beladen autoambulance erachter (tussen de 1500 en 1900kg aan de haak) kom ik met de V6 niet boven de 1200 toeren met wegrijden, Koppeling is duurder dan 1x de motor laten afslaan, ik heb 200Nm koppel vanaf 1000 toeren dat gebruik ik dus ook om goed weg te komen.
                    en ik kan je melden, ik heb mensen met Splinternieuwe auto’s op hun eerste vakantie ermee de hele koppeling zien Wegbranden..

                    Daarbij komt dat je een 1.9CDti 8V hebt, die Al zijn koppel al heeft op 1600 toeren, en als je al deze kracht uitoefent op een slippende koppeling word het knap Warm in het koppelingshuis. (en dan gaat de remvloeistof koken en ben je je Koppelingsdruk kwijt) (Veel kracht in Kombinatie met Groot snelheids verschil tussen vliegiel en Koppelingsplaat is de Mix van VEEL Frichtie, en Frictie maakt Warmte).

                    denk echt een 1200 toeren de max is om weg te rijden, wil je spaarzaam met de koppeling om gaan.

                    Belangrijk is inderdaad de Koppelings vloeistof mee te vervangen met de Remvloeistof, wat Arjontje zegt.

                    Willem

                    #18233368
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Iets meer toeren met klimmen kan zeker geen kwaad, het is een middenweg zoeken tussen de Koppel en Vermogen, Te laag gaat de motor smoren en word ze alleen maar warmer.

                      Mijn Truck bijvoorbeeld heeft zijn max koppel van 1100Nm, maar als ik een Bult op moet, kan ik dat beter met toerentellen tussen de 1500 en 2200 toeren doen, daar de motor wat makkelijker zijn vermogen levert, Echter gebeurt wegrijden, ook Vol beladen op vrijwel stationair toerental, dat word zo door de Gerobotiseerde Versnellingsbak geregeld.
                      die doet eerst ontkoppelen, dan pas gas erop, alleen op een goede heuvel wil deze het toerental nog wel op schroeven naar max 750 om weg te komen.

                      Willem

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.