Sterke achteras

Forumindex Forums Modellen Manta Sterke achteras

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 87)
  • Auteur
    Berichten
  • #17526052
    mr-turbo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 July 2004

      vergeet niet dat die “c-clip” achterassen, nou niet echt ideaal zijn voor veel bochten werk ;)

      #17526053
      giuliettaevo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 November 2006

        origineel gepost door air
        Jaguar X300 as voor de 6 liter V12 en 4.0 Supercharger van 1995 tot en met 1997. Die hebben standaard een dergelijk koppel.

        Heb je gelijk 5 gaats verbinding ;-)

        Ferry

        Dit is zeker geen starre as…:thumbdown

        Als je naar onafhankelijke wielophanging wilt ombouwen kun je beter BMW spul gebruiken, makkelijk te vinden, vele overbrengingsverhoudingen en sterk.

        De vertanding van een steekas (dus van wiel naar diff)van een Opel hebben wij er ook wel eens afgetrokken hoor, C20LET met 320 pk in c kadett Caravan met 100%sper. Die 100% sper was onze redding, konden we in ieder geval nog thuis komen.:D Alu staartstuk ook al eens afgescheurd…

        Voor mijn c kadett ben ik ook nog aan het kijken naar een sterkere achteras. Moet ongeveer 400 pk aan de wielen kunnen verdragen…:jerry De tip die ik gekregen heb is de achteras van een Hyundai H200 bus. Maar ik begin gewoon met een gelaste Manta 3.44 as met een stalen staartstuk. grip is er toch niet genoeg, dat scheelt natuurlijk flink met de belasting op de as.

        Volvo as wil ik me nog weleens in verdiepen, die zijn nog wel redelijk makkelijk te vinden. welk type Volvo heeft de smalste as?

        #17526054
        Tomvt
          Lid sinds:
          2 July 2004

          origineel gepost door mr-turbo
          vergeet niet dat die “c-clip” achterassen, nou niet echt ideaal zijn voor veel bochten werk ;)

          wat is een c-clip achteras??

          #17526055
          giuliettaevo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 November 2006

            Bij de achteras van een amerikaan worden de steekassen op hun plek gehouden door een c-clip bij het diff. Je moet om de steekas te verwijderen de deksel van het diff eraf schroeven, daar de c-clip verwijderen end an kun je de steekas eruit trekken.;)

            #17526056
            mr-turbo
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 July 2004

              alle kracht die op de steekas wordt uitgeoefend komt op die “clip= segeer-ring” ipv op de steekaslagers bij de meeste europese starre achterassen.
              als die “clip” breekt of loskomt, komt heel de steekas inc. wiel los…
              Bij bijna alle dragracetracks zijn c-clip achterassen dus ook verboden..

              Bij dit type as draait het steekaslager rechtstreeks OP de steekas (de steekas is onderdeel van het lager)

              Is het lager niet meer 100% , kun je dus ook de steekas weggooien… :thumbdown

              #17526057
              Tomvt
                Lid sinds:
                2 July 2004

                Zoiets als dit dus:
                klik

                lijkt me ook niet echt fijn als ik dit zo zie…

                denk dat ik me toch eens verder ga verdiepen in een volvo achteras.. Niemand die ongeveer weet wat deze assen kunnen hebben??? Val er alleen een beetje over dat ze zeggen dat er moeilijk een sper voor is te vinden tegen een redelijke prijs…

                #17526058
                giuliettaevo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 November 2006

                  dichtlassen is niet duur.:D

                  Dat sper maak ik me niet zo’n zorgen over, dat er een 4-link onder moet vind ik lastiger. Heb weinig zin om dat binnen in de auto te krijgen. Is er ook een manier om dat onder de auto te houden?

                  #17526059
                  jethro
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 February 2008

                    Het is maar een gedachte hoor, maar krijg je dat nou wel op kenteken?

                    #17526060
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      origineel gepost door jethro
                      Het is maar een gedachte hoor, maar krijg je dat nou wel op kenteken?

                      hoeft niet
                      heb het er met mijn keurmeester overgehad
                      omdat ik ook n commodore as onder m,n ascona heb geplaatst
                      er wordt niet naar t type as gekeken
                      wel of de ophang punten roestvrij zijn

                      en er zijn toch best veel vreemde dingen geleverd onder de standaard auto,s

                      neem b.v de ascona 400 had ook n zoortgelijke as als n commodore
                      en dan heb je nog de zuid afrikaanse ascona
                      die had ook zo,n zoort as er onder

                      dus tjah daar zal die niet op afgekeurd worden
                      of t moet er al heel slordig ondergeknoeid zijn:o

                      #17526061
                      mantaevo
                        Lid sinds:
                        30 October 2004

                        de amerikaanse as is inderdaad zwaar
                        natuurlijk ook meer gewicht op de achterzijde (grip)
                        daarmee dat ik het vermeld heb :thumbup
                        en zelf een volvo as gemonteert heb

                        wou geen 4link onder mijn manta
                        daarmee heb ik de as anders opgehangen
                        4link is natuurlijk beter
                        maar ga hier mijn hele bodem plaat niet aanpassen onder mijn oltimer
                        nu kan ik immers altijd nog de orginele as monteren in geval dat ze
                        oltimers terug naar de keuring roepen ! weet maar nooit!

                        en de wegligging is super zo ben content ,

                        ik bedoelde ook dat ik nooit de steekassen kapot gereden heb !
                        alleen de de vertanding van de as die in de stalen trompet zit! en de vertanding zelf pignon kroonwiel
                        was meschien een beetje slecht uitgelegd !

                        zou als ik jou was een volvo as nemen

                        kunnen standaart een 600pk aandeze assen en je hebt nog versterkte steekassen dan kunnen ze 900 aan
                        ligt natuurlijk ook aan het koppel wat je rijd
                        dit zijn de waardes die ze me een zweden doorgegeven hebben

                        als je de vertanding van zo een as
                        kroonwiel pignon
                        vergelijk dat maar eens met een opel asje! lachertje

                        #17526062
                        Anoniem
                          Lid sinds:
                          1 January 1970

                          origineel gepost door mantaevo

                          de amerikaanse as is inderdaad zwaar
                          natuurlijk ook meer gewicht op de achterzijde (grip)
                          daarmee dat ik het vermeld heb :thumbup
                          en zelf een volvo as gemonteert heb

                          wou geen 4link onder mijn manta
                          daarmee heb ik de as anders opgehangen
                          4link is natuurlijk beter
                          maar ga hier mijn hele bodem plaat niet aanpassen onder mijn oltimer
                          nu kan ik immers altijd nog de orginele as monteren in geval dat ze
                          oltimers terug naar de keuring roepen ! weet maar nooit!

                          en de wegligging is super zo ben content ,

                          ik bedoelde ook dat ik nooit de steekassen kapot gereden heb !
                          alleen de de vertanding van de as die in de stalen trompet zit! en de vertanding zelf pignon kroonwiel
                          was meschien een beetje slecht uitgelegd !

                          zou als ik jou was een volvo as nemen

                          kunnen standaart een 600pk aandeze assen en je hebt nog versterkte steekassen dan kunnen ze 900 aan
                          ligt natuurlijk ook aan het koppel wat je rijd
                          dit zijn de waardes die ze me een zweden doorgegeven hebben

                          als je de vertanding van zo een as
                          kroonwiel pignon
                          vergelijk dat maar eens met een opel asje! lachertje

                          met een 4 link ophanging
                          heb je ook al veel meer grip

                          maar begrijp jou standpunt wel waarom jij dat niet wilt;):thumbup

                          #17526063
                          mr-turbo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 July 2004

                            nou de volvo pion/kroon wiel combi, is nou niet zoveel groter als een comodore B kroonwiel/pion.

                            omdat ik de commodore as kapot reed, heb ik nog even een volvo overwogen en vergeleken, maar die was eigenlijk bijna net zo groot, endus zonde van de moeite…

                            nu is ie iets groter :P

                            los tandwiel is commodore as :

                            #17526064
                            giuliettaevo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              5 November 2006

                              origineel gepost door louwe 16 klepper

                              origineel gepost door jethro
                              Het is maar een gedachte hoor, maar krijg je dat nou wel op kenteken?

                              hoeft niet
                              heb het er met mijn keurmeester overgehad
                              omdat ik ook n commodore as onder m,n ascona heb geplaatst
                              er wordt niet naar t type as gekeken
                              wel of de ophang punten roestvrij zijn

                              en er zijn toch best veel vreemde dingen geleverd onder de standaard auto,s

                              neem b.v de ascona 400 had ook n zoortgelijke as als n commodore
                              en dan heb je nog de zuid afrikaanse ascona
                              die had ook zo,n zoort as er onder

                              dus tjah daar zal die niet op afgekeurd worden
                              of t moet er al heel slordig ondergeknoeid zijn:o

                              Spoorbreedte mag niet meer als een bepaald percentage afwijken. Meen 10%. Te brede as kan dus problemen opleveren. Zelf heb ik een Manta B as onder mijn kadett sedan, is ook een aardig stukje breder….

                              Zal eens een Volvo as gaan bekijken binnenkort.:afro

                              #17526065
                              giuliettaevo
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                5 November 2006

                                origineel gepost door mr-turbo
                                nou de volvo pion/kroon wiel combi, is nou niet zoveel groter als een comodore B kroonwiel/pion.

                                omdat ik de commodore as kapot reed, heb ik nog even een volvo overwogen en vergeleken, maar die was eigenlijk bijna net zo groot, endus zonde van de moeite…

                                groter is niet automatisch sterker… hangt wel van iets meer factoren af als alleen de grootte van het kroon en pignonwiel. BMW diffs zijn ook erg sterk terwijl ze niet zo grote kroon en pignonwielen hebben. Heb hier nog een Alfa diff liggen van een Sei, erg zeldzaam en knap sterk… in Zuid Afrika zijn ze erg gezocht door dragracers, rijden met meer als 800 pk op zo’n diff en die hebben ook vrij bescheiden maten kroon en pinonwielen. Jammer genoeg is het een los diff en kan ik er niks mee beginnen onder mijn kadett.:(

                                #17526066
                                mr-turbo
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 July 2004

                                  origineel gepost door giuliettaevo

                                  origineel gepost door mr-turbo
                                  nou de volvo pion/kroon wiel combi, is nou niet zoveel groter als een comodore B kroonwiel/pion.

                                  omdat ik de commodore as kapot reed, heb ik nog even een volvo overwogen en vergeleken, maar die was eigenlijk bijna net zo groot, endus zonde van de moeite…

                                  groter is niet automatisch sterker… hangt wel van iets meer factoren af als alleen de grootte van het kroon en pignonwiel. BMW diffs zijn ook erg sterk terwijl ze niet zo grote kroon en pignonwielen hebben. Heb hier nog een Alfa diff liggen van een Sei, erg zeldzaam en knap sterk… in Zuid Afrika zijn ze erg gezocht door dragracers, rijden met meer als 800 pk op zo’n diff en die hebben ook vrij bescheiden maten kroon en pinonwielen. Jammer genoeg is het een los diff en kan ik er niks mee beginnen onder mijn kadett.:(

                                  een 7,5″ van bv ford kan best iets sterker zijn als een 7,5″ van gm.

                                  er zijn altijd wel uitzonderingen, maar dat heeft dan meer van doen met de kwaliteit van het materiaal als de diameter.
                                  een gm 10 bouts 7 5/8″ is echt een heel stuk minder sterk als de 12 bouts 8 7/8″
                                  zelfde voor de opel 1200-en 1600 as of de 1600 manta- en comodore as.
                                  Of een ford 7,5″ tegen een ford 9″ inch
                                  Het is niet voor niets dat de 9″ gezien wordt als een van de sterkere achterassen, terwijl hij ook een van de grotere kroonwiel bout diameters heeft (9″)

                                  Als de andere factoren gelijk zouden blijven is groter sterker, en meestal zijn de “andere factoren” ook sterker bij een groter kroonwiel/pionwiel, zoals de pionas diameter of de klok lager diameter, of de steekas diameter of de steekas splines aantal etc.

                                  #17526067
                                  Anoniem
                                    Lid sinds:
                                    1 January 1970

                                    denk dat een juiste afstelling van het diff ook veel verschil maakt;)
                                    dus ook of het een jonge as is
                                    of 1 die al een heel leven heeft gehad
                                    waar al wel n beetje ruimte op de lagers zit;)

                                    #17526068
                                    mr-turbo
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      1 July 2004

                                      oja zeker ;)

                                      maar om te zeggen een achteras kan een xx aantal pk’s aan, is in mijn ogen niet correct

                                      dit heeft alles te maken met het gewicht van de auto waar ie onder zit en de hoeveelheid grip ie heeft.

                                      Een volvo as die “900pk” kan hebben, als je die onder een zware amerikaan zet met drag slicks en een 500pk bigblock met transbrake , laat zich wel raden wat ermee gebeurt denk ik :)

                                      #17526069
                                      Tomvt
                                        Lid sinds:
                                        2 July 2004

                                        ok ik begin het te snappen.

                                        even op een rijtje of ik t snap:

                                        1:Torsiekrachten worden opgevangen door t staartstuk die Zit in een rubber (vooraan t staartstuk) dat rubber kun je verstevigen door siliconen in te spuiten of andere rubbers erin als je veel meer vermogen erop wil hebben.

                                        2: echte probleem zit dus in de as van t staartstuk waarvan de vertanding in t diff van kapot gaat of de as wordt gewokkeld. Dit kun je op lossen door een verstevigde erop te zetten welke in een stalen staartstuk past.
                                        Ook kun je het oplossen door het principe van rekord/commodore toe te passen maar daarbij is weer 4 link systeem noodzakelijk.
                                        dan hier een vraag bij : hoe worden de torsiekrachten dan opgevangen? door de achteras en draagarmen die je erop gemaakt.? En is een sterkere achteras, zoals hierboven gezegd wordt,bijv een volvo as dan niet meer nodig?

                                        3. In de achteras zit ook het probleem dat het kroonwiel kapot gaat door veel vermogen. verder kan deze het wel hebben??

                                        nog enkele vraagjes:
                                        bij hoeveel vermogen/koppel moet je eraan gaan denken om hier iets aan te gaan doen?
                                        Welke as van welke volvo moet je dan nemen, heb al 240 gehoord, 540 en 740, welke is t nu? en wat is een redelijk bedrag ervoor.

                                        hoop dat iemand mij dit nog een beetje duidelijk kan maken en of t een beetje kloptwat ik zeg dan kan ik daar iig mee vooruit..:hmmz

                                        gr Tom

                                        #17526070
                                        Anoniem
                                          Lid sinds:
                                          1 January 1970

                                          niet echt andwoord op je vragen maar
                                          wat mij wel verteld is

                                          dat als je overgaat naar 4 link ophanging
                                          dat je as dan wel meer op z,n donder krijgt

                                          ff proberen uit te leggen

                                          bij een standaard manta ophanging
                                          wordt de achterkant van de auto als het ware opgetild door t vermogen van de auto

                                          is ook wel te zien als je een manta stevig weg ziet rijden
                                          daardoor minder wieldruk
                                          en dus sneller wielspin

                                          met een 4 link ophanging
                                          alla commodore

                                          drukt het vermogen de achterkant juist naar beneden
                                          dus meer grip
                                          maar daardoor ook grotere krachten op de as

                                          nu is het diff van een commodore wel wat groter
                                          dan een manta

                                          maar van een rekord niet dat diff is gelijk aan manta
                                          maar wel n 4 link ophanging

                                          in theorie zou je dus meer vermogen op n standaard
                                          manta as kunnen zetten
                                          dan waneer je een rekord as zou plaatsen

                                          voordeel van een rekord of commodore as
                                          is wel dat die niet een staartstuk heeft
                                          wat kapot kan gaan;)

                                          #17526071
                                          m400
                                            Lid sinds:
                                            22 November 2004

                                            Dat is waar, maar die steekassen die jij kapot krijgt zijn nog altijd even dik……

                                            #17526072
                                            Manta 24V
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              8 September 2004

                                              Vake bu’j te bange :wors

                                              #17526073
                                              Jo1
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                15 September 2004

                                                origineel gepost door m400
                                                De steekas gaat dus wel kapot, niet de vertanding.

                                                Dit schreef jij toch?

                                                Maar goed, ik neem aan dat de starter van dit topic het over een A-manta heeft?
                                                Suggesties genoeg, maar houden we wel ook een beetje rekening met de spoorbreedte?

                                                Ennuh voor een 24V is de originele as sterk genoeg, Tenminste bij een beetje normaal rijgedrag.

                                                #17526074
                                                mantaevo
                                                  Lid sinds:
                                                  30 October 2004

                                                  ik heb het alleen vergeleken met
                                                  een orginele manta b gsi as 3.44 vertanding
                                                  en dan de volvo vertanding
                                                  dan zie je duidelijk dat de tanden van de volvo dikker zijn
                                                  en iets meer gebogen dus meer grip op de tanden,
                                                  daar bedoel ik mee
                                                  (dat er meer oppervlakte van de tanden gebruikt wordt)dus betere krachtverdeling op de tanden,
                                                  dus kunne ze sowieso meer aan
                                                  het pignonwiel staan de tanden ook veel schuiner
                                                  voor meer raakvlak te hebben dus betere krachtverdeling
                                                  dat is wat ik gezien heb ! en me opgevallen is en er over kwijt kan
                                                  en in zweden rijden ze met niks anders als deze assen (is ook niet voor niets ,zowel onverhard als verhard dus krijgt de as zeker veel te verduren !
                                                  en kale gek de volvo as is van een 240
                                                  weet nog een te koop
                                                  prijs ligt meestal rond de 200e standaart asje zonder remmen
                                                  anders mail me maar weet nog een voor de helft liggen

                                                  #17526075
                                                  Asko
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    22 October 2008

                                                    De starter van het topic heeft het idd over een a-manta.
                                                    Wat de assen betreft heb ik alweer veel geleerd. Amerikaanse assen was ik sowieso niet echt op gericht, dat c-clip verhaal is wel nieuw voor mij, maar ik zit voornamelijk ook met zoals Jo ook zegt de spoorbreedte van 136 mm voor de manta, dit mag wel een beetje breder maar zoals de jaguar heeft al 149 en dat is toch wel te gek, straks moet ik voor diepere velgen als achter hebben :hmmz

                                                    Ook ben ik deze week even een jaguar wezen bekijken, idd onafhankelijke ophanging dus dat wordt em sowieso al niet.
                                                    Een volvo as moet ik nog es even gaan bekijken maar wat ik zo kan vinden heeft deze dezelfde spoorbreedte als een manta as, dus 136 mm.
                                                    Op het power forum heb ik wel een mooie en naar mijn mening ook redelijk eenvoudige 4-link ombouw gezien van Jo, aan zo’n ombouw zat ik dan ook te denken.

                                                    @Jo
                                                    past je achterbank daar ook nog in?


                                                    @mr-turbo

                                                    Dat een atmosferisch blok wat meer nodig heeft als een turbo blok is dat alleen omdat het moment dat er koppel geleverd wordt bij een turbo wat langer duurt en bij een atmo wat korter en hoger? Of heeft dat nog een andere reden.

                                                    #17526076
                                                    Jo1
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      15 September 2004

                                                      De achterbank past gewoon zonder problemen.
                                                      Ik ben er nog steeds tevreden over, alleen ga ik de andere bevestigingspunten ook voorzien van uniballs i.p.v. rubbers of teflon/nylon bussen.
                                                      Voor een langere veerweg maak ik de bovenste draagarmen misschien nog iets langer. Dit kan ik redelijk simpel doen om vanuit de dwarsbalk naar voren te werken. Alleen zal dan de achterbank niet meer passen, en zal ik ook de tunnel iets groter moeten maken, denk ik.
                                                      Enig nadeel wat ik heb ondervonden is dat bij slalomwerk / bochtenwerk één wiel iets los komt. Maar dit probeer ik te verhelpen door aan de voorzijde iets beter te stabiliseren.

                                                      Hoe dan ook, d’r gaat een hele tijd overheen, voordat het uiteindelijk allemaal echt perfect is.
                                                      Een echt project moet je niet onderschatten.

                                                      Wat de spoorbreedte betreft komt BMW 1e 3-serie (E21) ook redelijk in de buurt.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 87)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.