Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Sterke achteras
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 september 2009 om 15:32 #17526052
vergeet niet dat die “c-clip” achterassen, nou niet echt ideaal zijn voor veel bochten werk ;)
27 september 2009 om 17:58 #17526053origineel gepost door air
Jaguar X300 as voor de 6 liter V12 en 4.0 Supercharger van 1995 tot en met 1997. Die hebben standaard een dergelijk koppel.Heb je gelijk 5 gaats verbinding
Ferry
Dit is zeker geen starre as…:thumbdown
Als je naar onafhankelijke wielophanging wilt ombouwen kun je beter BMW spul gebruiken, makkelijk te vinden, vele overbrengingsverhoudingen en sterk.
De vertanding van een steekas (dus van wiel naar diff)van een Opel hebben wij er ook wel eens afgetrokken hoor, C20LET met 320 pk in c kadett Caravan met 100%sper. Die 100% sper was onze redding, konden we in ieder geval nog thuis komen.:D Alu staartstuk ook al eens afgescheurd…
Voor mijn c kadett ben ik ook nog aan het kijken naar een sterkere achteras. Moet ongeveer 400 pk aan de wielen kunnen verdragen…:jerry De tip die ik gekregen heb is de achteras van een Hyundai H200 bus. Maar ik begin gewoon met een gelaste Manta 3.44 as met een stalen staartstuk. grip is er toch niet genoeg, dat scheelt natuurlijk flink met de belasting op de as.
Volvo as wil ik me nog weleens in verdiepen, die zijn nog wel redelijk makkelijk te vinden. welk type Volvo heeft de smalste as?
28 september 2009 om 10:42 #17526054origineel gepost door mr-turbo
vergeet niet dat die “c-clip” achterassen, nou niet echt ideaal zijn voor veel bochten werk ;)wat is een c-clip achteras??
28 september 2009 om 16:42 #17526055Bij de achteras van een amerikaan worden de steekassen op hun plek gehouden door een c-clip bij het diff. Je moet om de steekas te verwijderen de deksel van het diff eraf schroeven, daar de c-clip verwijderen end an kun je de steekas eruit trekken.;)
28 september 2009 om 19:34 #17526056alle kracht die op de steekas wordt uitgeoefend komt op die “clip= segeer-ring” ipv op de steekaslagers bij de meeste europese starre achterassen.
als die “clip” breekt of loskomt, komt heel de steekas inc. wiel los…
Bij bijna alle dragracetracks zijn c-clip achterassen dus ook verboden..Bij dit type as draait het steekaslager rechtstreeks OP de steekas (de steekas is onderdeel van het lager)
Is het lager niet meer 100% , kun je dus ook de steekas weggooien… :thumbdown
28 september 2009 om 21:01 #17526057Zoiets als dit dus:
kliklijkt me ook niet echt fijn als ik dit zo zie…
denk dat ik me toch eens verder ga verdiepen in een volvo achteras.. Niemand die ongeveer weet wat deze assen kunnen hebben??? Val er alleen een beetje over dat ze zeggen dat er moeilijk een sper voor is te vinden tegen een redelijke prijs…
28 september 2009 om 21:08 #17526058dichtlassen is niet duur.:D
Dat sper maak ik me niet zo’n zorgen over, dat er een 4-link onder moet vind ik lastiger. Heb weinig zin om dat binnen in de auto te krijgen. Is er ook een manier om dat onder de auto te houden?
28 september 2009 om 21:16 #17526059Het is maar een gedachte hoor, maar krijg je dat nou wel op kenteken?
29 september 2009 om 09:26 #17526060AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door jethro
Het is maar een gedachte hoor, maar krijg je dat nou wel op kenteken?hoeft niet
heb het er met mijn keurmeester overgehad
omdat ik ook n commodore as onder m,n ascona heb geplaatst
er wordt niet naar t type as gekeken
wel of de ophang punten roestvrij zijnen er zijn toch best veel vreemde dingen geleverd onder de standaard auto,s
neem b.v de ascona 400 had ook n zoortgelijke as als n commodore
en dan heb je nog de zuid afrikaanse ascona
die had ook zo,n zoort as er onderdus tjah daar zal die niet op afgekeurd worden
of t moet er al heel slordig ondergeknoeid zijn:o30 september 2009 om 12:55 #17526061de amerikaanse as is inderdaad zwaar
natuurlijk ook meer gewicht op de achterzijde (grip)
daarmee dat ik het vermeld heb :thumbup
en zelf een volvo as gemonteert hebwou geen 4link onder mijn manta
daarmee heb ik de as anders opgehangen
4link is natuurlijk beter
maar ga hier mijn hele bodem plaat niet aanpassen onder mijn oltimer
nu kan ik immers altijd nog de orginele as monteren in geval dat ze
oltimers terug naar de keuring roepen ! weet maar nooit!en de wegligging is super zo ben content ,
ik bedoelde ook dat ik nooit de steekassen kapot gereden heb !
alleen de de vertanding van de as die in de stalen trompet zit! en de vertanding zelf pignon kroonwiel
was meschien een beetje slecht uitgelegd !zou als ik jou was een volvo as nemen
kunnen standaart een 600pk aandeze assen en je hebt nog versterkte steekassen dan kunnen ze 900 aan
ligt natuurlijk ook aan het koppel wat je rijd
dit zijn de waardes die ze me een zweden doorgegeven hebbenals je de vertanding van zo een as
kroonwiel pignon
vergelijk dat maar eens met een opel asje! lachertje30 september 2009 om 12:58 #17526062AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door mantaevo
de amerikaanse as is inderdaad zwaar
natuurlijk ook meer gewicht op de achterzijde (grip)
daarmee dat ik het vermeld heb :thumbup
en zelf een volvo as gemonteert hebwou geen 4link onder mijn manta
daarmee heb ik de as anders opgehangen
4link is natuurlijk beter
maar ga hier mijn hele bodem plaat niet aanpassen onder mijn oltimer
nu kan ik immers altijd nog de orginele as monteren in geval dat ze
oltimers terug naar de keuring roepen ! weet maar nooit!en de wegligging is super zo ben content ,
ik bedoelde ook dat ik nooit de steekassen kapot gereden heb !
alleen de de vertanding van de as die in de stalen trompet zit! en de vertanding zelf pignon kroonwiel
was meschien een beetje slecht uitgelegd !zou als ik jou was een volvo as nemen
kunnen standaart een 600pk aandeze assen en je hebt nog versterkte steekassen dan kunnen ze 900 aan
ligt natuurlijk ook aan het koppel wat je rijd
dit zijn de waardes die ze me een zweden doorgegeven hebbenals je de vertanding van zo een as
kroonwiel pignon
vergelijk dat maar eens met een opel asje! lachertjemet een 4 link ophanging
heb je ook al veel meer gripmaar begrijp jou standpunt wel waarom jij dat niet wilt;):thumbup
30 september 2009 om 15:53 #17526063nou de volvo pion/kroon wiel combi, is nou niet zoveel groter als een comodore B kroonwiel/pion.
omdat ik de commodore as kapot reed, heb ik nog even een volvo overwogen en vergeleken, maar die was eigenlijk bijna net zo groot, endus zonde van de moeite…
nu is ie iets groter :P
los tandwiel is commodore as :
30 september 2009 om 20:29 #17526064origineel gepost door louwe 16 klepper
origineel gepost door jethro
Het is maar een gedachte hoor, maar krijg je dat nou wel op kenteken?hoeft niet
heb het er met mijn keurmeester overgehad
omdat ik ook n commodore as onder m,n ascona heb geplaatst
er wordt niet naar t type as gekeken
wel of de ophang punten roestvrij zijnen er zijn toch best veel vreemde dingen geleverd onder de standaard auto,s
neem b.v de ascona 400 had ook n zoortgelijke as als n commodore
en dan heb je nog de zuid afrikaanse ascona
die had ook zo,n zoort as er onderdus tjah daar zal die niet op afgekeurd worden
of t moet er al heel slordig ondergeknoeid zijn:oSpoorbreedte mag niet meer als een bepaald percentage afwijken. Meen 10%. Te brede as kan dus problemen opleveren. Zelf heb ik een Manta B as onder mijn kadett sedan, is ook een aardig stukje breder….
Zal eens een Volvo as gaan bekijken binnenkort.:afro
30 september 2009 om 20:34 #17526065origineel gepost door mr-turbo
nou de volvo pion/kroon wiel combi, is nou niet zoveel groter als een comodore B kroonwiel/pion.omdat ik de commodore as kapot reed, heb ik nog even een volvo overwogen en vergeleken, maar die was eigenlijk bijna net zo groot, endus zonde van de moeite…
groter is niet automatisch sterker… hangt wel van iets meer factoren af als alleen de grootte van het kroon en pignonwiel. BMW diffs zijn ook erg sterk terwijl ze niet zo grote kroon en pignonwielen hebben. Heb hier nog een Alfa diff liggen van een Sei, erg zeldzaam en knap sterk… in Zuid Afrika zijn ze erg gezocht door dragracers, rijden met meer als 800 pk op zo’n diff en die hebben ook vrij bescheiden maten kroon en pinonwielen. Jammer genoeg is het een los diff en kan ik er niks mee beginnen onder mijn kadett.:(
30 september 2009 om 23:08 #17526066origineel gepost door giuliettaevo
origineel gepost door mr-turbo
nou de volvo pion/kroon wiel combi, is nou niet zoveel groter als een comodore B kroonwiel/pion.omdat ik de commodore as kapot reed, heb ik nog even een volvo overwogen en vergeleken, maar die was eigenlijk bijna net zo groot, endus zonde van de moeite…
groter is niet automatisch sterker… hangt wel van iets meer factoren af als alleen de grootte van het kroon en pignonwiel. BMW diffs zijn ook erg sterk terwijl ze niet zo grote kroon en pignonwielen hebben. Heb hier nog een Alfa diff liggen van een Sei, erg zeldzaam en knap sterk… in Zuid Afrika zijn ze erg gezocht door dragracers, rijden met meer als 800 pk op zo’n diff en die hebben ook vrij bescheiden maten kroon en pinonwielen. Jammer genoeg is het een los diff en kan ik er niks mee beginnen onder mijn kadett.:(
een 7,5″ van bv ford kan best iets sterker zijn als een 7,5″ van gm.
er zijn altijd wel uitzonderingen, maar dat heeft dan meer van doen met de kwaliteit van het materiaal als de diameter.
een gm 10 bouts 7 5/8″ is echt een heel stuk minder sterk als de 12 bouts 8 7/8″
zelfde voor de opel 1200-en 1600 as of de 1600 manta- en comodore as.
Of een ford 7,5″ tegen een ford 9″ inch
Het is niet voor niets dat de 9″ gezien wordt als een van de sterkere achterassen, terwijl hij ook een van de grotere kroonwiel bout diameters heeft (9″)Als de andere factoren gelijk zouden blijven is groter sterker, en meestal zijn de “andere factoren” ook sterker bij een groter kroonwiel/pionwiel, zoals de pionas diameter of de klok lager diameter, of de steekas diameter of de steekas splines aantal etc.
1 oktober 2009 om 07:32 #17526067AnoniemLid sinds:
1 January 1970denk dat een juiste afstelling van het diff ook veel verschil maakt;)
dus ook of het een jonge as is
of 1 die al een heel leven heeft gehad
waar al wel n beetje ruimte op de lagers zit;)1 oktober 2009 om 10:03 #17526068oja zeker ;)
maar om te zeggen een achteras kan een xx aantal pk’s aan, is in mijn ogen niet correct
dit heeft alles te maken met het gewicht van de auto waar ie onder zit en de hoeveelheid grip ie heeft.
Een volvo as die “900pk” kan hebben, als je die onder een zware amerikaan zet met drag slicks en een 500pk bigblock met transbrake , laat zich wel raden wat ermee gebeurt denk ik :)
1 oktober 2009 om 15:21 #17526069ok ik begin het te snappen.
even op een rijtje of ik t snap:
1:Torsiekrachten worden opgevangen door t staartstuk die Zit in een rubber (vooraan t staartstuk) dat rubber kun je verstevigen door siliconen in te spuiten of andere rubbers erin als je veel meer vermogen erop wil hebben.
2: echte probleem zit dus in de as van t staartstuk waarvan de vertanding in t diff van kapot gaat of de as wordt gewokkeld. Dit kun je op lossen door een verstevigde erop te zetten welke in een stalen staartstuk past.
Ook kun je het oplossen door het principe van rekord/commodore toe te passen maar daarbij is weer 4 link systeem noodzakelijk.
dan hier een vraag bij : hoe worden de torsiekrachten dan opgevangen? door de achteras en draagarmen die je erop gemaakt.? En is een sterkere achteras, zoals hierboven gezegd wordt,bijv een volvo as dan niet meer nodig?3. In de achteras zit ook het probleem dat het kroonwiel kapot gaat door veel vermogen. verder kan deze het wel hebben??
nog enkele vraagjes:
bij hoeveel vermogen/koppel moet je eraan gaan denken om hier iets aan te gaan doen?
Welke as van welke volvo moet je dan nemen, heb al 240 gehoord, 540 en 740, welke is t nu? en wat is een redelijk bedrag ervoor.hoop dat iemand mij dit nog een beetje duidelijk kan maken en of t een beetje kloptwat ik zeg dan kan ik daar iig mee vooruit..:hmmz
gr Tom
1 oktober 2009 om 19:01 #17526070AnoniemLid sinds:
1 January 1970niet echt andwoord op je vragen maar
wat mij wel verteld isdat als je overgaat naar 4 link ophanging
dat je as dan wel meer op z,n donder krijgtff proberen uit te leggen
bij een standaard manta ophanging
wordt de achterkant van de auto als het ware opgetild door t vermogen van de autois ook wel te zien als je een manta stevig weg ziet rijden
daardoor minder wieldruk
en dus sneller wielspinmet een 4 link ophanging
alla commodoredrukt het vermogen de achterkant juist naar beneden
dus meer grip
maar daardoor ook grotere krachten op de asnu is het diff van een commodore wel wat groter
dan een mantamaar van een rekord niet dat diff is gelijk aan manta
maar wel n 4 link ophangingin theorie zou je dus meer vermogen op n standaard
manta as kunnen zetten
dan waneer je een rekord as zou plaatsenvoordeel van een rekord of commodore as
is wel dat die niet een staartstuk heeft
wat kapot kan gaan;)1 oktober 2009 om 19:15 #17526071Dat is waar, maar die steekassen die jij kapot krijgt zijn nog altijd even dik……
1 oktober 2009 om 22:00 #17526072Vake bu’j te bange :wors
2 oktober 2009 om 06:13 #17526073origineel gepost door m400
De steekas gaat dus wel kapot, niet de vertanding.Dit schreef jij toch?
Maar goed, ik neem aan dat de starter van dit topic het over een A-manta heeft?
Suggesties genoeg, maar houden we wel ook een beetje rekening met de spoorbreedte?Ennuh voor een 24V is de originele as sterk genoeg, Tenminste bij een beetje normaal rijgedrag.
2 oktober 2009 om 16:14 #17526074ik heb het alleen vergeleken met
een orginele manta b gsi as 3.44 vertanding
en dan de volvo vertanding
dan zie je duidelijk dat de tanden van de volvo dikker zijn
en iets meer gebogen dus meer grip op de tanden,
daar bedoel ik mee
(dat er meer oppervlakte van de tanden gebruikt wordt)dus betere krachtverdeling op de tanden,
dus kunne ze sowieso meer aan
het pignonwiel staan de tanden ook veel schuiner
voor meer raakvlak te hebben dus betere krachtverdeling
dat is wat ik gezien heb ! en me opgevallen is en er over kwijt kan
en in zweden rijden ze met niks anders als deze assen (is ook niet voor niets ,zowel onverhard als verhard dus krijgt de as zeker veel te verduren !
en kale gek de volvo as is van een 240
weet nog een te koop
prijs ligt meestal rond de 200e standaart asje zonder remmen
anders mail me maar weet nog een voor de helft liggen3 oktober 2009 om 16:42 #17526075De starter van het topic heeft het idd over een a-manta.
Wat de assen betreft heb ik alweer veel geleerd. Amerikaanse assen was ik sowieso niet echt op gericht, dat c-clip verhaal is wel nieuw voor mij, maar ik zit voornamelijk ook met zoals Jo ook zegt de spoorbreedte van 136 mm voor de manta, dit mag wel een beetje breder maar zoals de jaguar heeft al 149 en dat is toch wel te gek, straks moet ik voor diepere velgen als achter hebben :hmmzOok ben ik deze week even een jaguar wezen bekijken, idd onafhankelijke ophanging dus dat wordt em sowieso al niet.
Een volvo as moet ik nog es even gaan bekijken maar wat ik zo kan vinden heeft deze dezelfde spoorbreedte als een manta as, dus 136 mm.
Op het power forum heb ik wel een mooie en naar mijn mening ook redelijk eenvoudige 4-link ombouw gezien van Jo, aan zo’n ombouw zat ik dan ook te denken.
@Jo
past je achterbank daar ook nog in?
@mr-turbo
Dat een atmosferisch blok wat meer nodig heeft als een turbo blok is dat alleen omdat het moment dat er koppel geleverd wordt bij een turbo wat langer duurt en bij een atmo wat korter en hoger? Of heeft dat nog een andere reden.3 oktober 2009 om 18:35 #17526076De achterbank past gewoon zonder problemen.
Ik ben er nog steeds tevreden over, alleen ga ik de andere bevestigingspunten ook voorzien van uniballs i.p.v. rubbers of teflon/nylon bussen.
Voor een langere veerweg maak ik de bovenste draagarmen misschien nog iets langer. Dit kan ik redelijk simpel doen om vanuit de dwarsbalk naar voren te werken. Alleen zal dan de achterbank niet meer passen, en zal ik ook de tunnel iets groter moeten maken, denk ik.
Enig nadeel wat ik heb ondervonden is dat bij slalomwerk / bochtenwerk één wiel iets los komt. Maar dit probeer ik te verhelpen door aan de voorzijde iets beter te stabiliseren.Hoe dan ook, d’r gaat een hele tijd overheen, voordat het uiteindelijk allemaal echt perfect is.
Een echt project moet je niet onderschatten.Wat de spoorbreedte betreft komt BMW 1e 3-serie (E21) ook redelijk in de buurt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.