Starten X30XE na 4 jaar stilstaan

Forumindex Forums Techniek V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz Starten X30XE na 4 jaar stilstaan

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #18340143
    calibrav6fan
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 February 2017

      Ben bezig met ombouwproject van rijdende Calibra V6 X25XE naar X30XE motor. De carterpan van de X30XE is 4 jaar geleden vervangen door de vorige eigenaar door die van een Vectra B V6 , maar de motor heeft sindsdien stilgestaan. Motor staat niet vast, en krukas draait soepel rond, en is nu nog niet ingebouwd. Hoewel de oliepomp er niet af is geweest en de motor ook verder niet uit elkaar gehaald is, denkt de vorige eigenaar dat de olie wel uit de oliepomp gelopen is. Ik heb wel meerdere topics gelezen op forums van dit soort ombouw projecten waarbij de motor volledig uit elkaar is gehaald, maar ik heb nog niet iets gezien welke maatregelen genomen worden voor de motor gestart wordt en hoe bijvoorbeeld de oliepomp dan gevuld wordt om te voorkomen dat de lagers (grote) schade oplopen bij het starten van de motor terwijl er nog geen smering is.

      Zelf dacht ik aan het volgende:
      motor starten op startmotor zonder bougies en inspuiting (door ECU los te koppelen) totdat olielampje dooft. Dan verder alles aansluiten en de motor starten.
      Zou dat kunnen en is dat een goede werkwijze ? Of zijn er andere / betere methodes? Is het mogelijk voor het starten te controleren of er nog olie zit in de oliepomp (door bijvoorbeeld de oliedrukregelklep er uit te halen) en deze dan vooraf te vullen met olie ? Als de oliepomp inderdaad leeg is, is het dan mogelijk (om via de startmotor) de olie uit het carter te laten “opzuigen” of kan dat helemaal niet?

      ALvast bedankt voor de reacties.

      #18340149
      TWA
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 June 2010

        Idd starten zonder ontsteking. Oliepomp draait dan wel rond. Misschien gewoon olie vervangen voor verse alvorens te starten om helemaal safe te zijn.

        Greetz en succes Emiel

        #18340175
        calibrav6fan
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 February 2017

          Dank voor antwoorden.
          Als de oliepomp inderdaad geen olie meer bevat/leeg is, is het dan mogelijk (om via de startmotor) de olie uit het carter te laten “opzuigen” of kan dat helemaal niet? Kan de oliepomp dan toch op een of andere manier gevuld worden ?

          #18340187
          TWA
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 June 2010

            Wat denk je dat er gebeurt als je auto 2 weken stil staat als je op vakantie bent ;-)

            Wil je zeker zijn? Vervang olie en filter. Wil je echt verder met t motortje en is geld geen probleem? Eerst dunnere olie en dan vervangen voor wat je wilt hebben in t blokje.

            Greetz Emiel

            #18340188
            bart-gsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 July 2012

              ik weet zo snel niet of hier hydraulische of mechanische stoters in zitten.. bij hydraulische stoters kijken of het tikken na korte tijd weggaat.. anders denk ik dat deze vervangen moeten worden voor een 24 paar nieuwe als die droog staan van lange tijd geen olie hebben

              #18340189
              calibrav6fan
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 February 2017

                [quote quote=18340187]Wat denk je dat er gebeurt als je auto 2 weken stil staat als je op vakantie bent

                Wil je zeker zijn? Vervang olie en filter. Wil je echt verder met t motortje en is geld geen probleem? Eerst dunnere olie en dan vervangen voor wat je wilt hebben in t blokje.

                Greetz Emiel

                [/quote]
                Naar wat ik heb gelezen blijft er bij stilstand gedurende ongeveer een jaar nog een soort oliefilm achter op de lagers. Daarna is die weg door verschillende redenen (oxydatie). Daarna is kans op schade aan de motor tijdens droge start veel groter. Na de carterwissel is er geen olie meer ingegaan en heeft de motor ook niet meer gelopen. Gaat nu 10 W 40 in.

                #18340190
                calibrav6fan
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  27 February 2017

                  [quote quote=18340188]ik weet zo snel niet of hier hydraulische of mechanische stoters in zitten.. bij hydraulische stoters kijken of het tikken na korte tijd weggaat.. anders denk ik dat deze vervangen moeten worden voor een 24 paar nieuwe als die droog staan van lange tijd geen olie hebben

                  [/quote]
                  Volgens mij hydraulische. Als tikken niet overgaat na 10 minuten doe ik wat ATF bij de olie.

                  #18340212
                  TWA
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    17 June 2010

                    Hydraulisch idd. Olie vervangen, loopt het zowiezo al iets door de motor en dan toch starten. Je zal iets moeten doen toch? Of met de hand draaien een paar slagen….

                    Greetz Emiel

                    #18343430
                    Corsa_GSi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      10w40 is niet de juiste olie.
                      Er moet vol syntheet 5w30 en nog liever 5w40 in.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.