Spuitpistool welke?? En compressor welke??

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Spuitpistool welke?? En compressor welke??

• Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 26 tot 37 (van in totaal 37)
  • Auteur
    Vinci
    Deelnemer

Weet je wat, ik neem wel even mijn eigen compressor mee. Even ontvochten van te voren, dan moet het goed komen…

Vinci
      Deelnemer

Heb me toch verder af zitten vragen hoe ik het handigste al het spuiten kan aanpakken. Ik werk in een hobbyclub garage waar de bruggen vlak naast mekaar staan, zes stuks. Er is een uitlaat afzuiger.

Ik moet nog vragen aan de beheerders hoe ze er over denken als ik daar ga spuiten, dus kan het best met een goed plan komen denk ik. Nou gaat het nog steeds maar om een klein deel van de auto die ik ga spuiten (binnenkant motorruimte) Ik dacht er aan om een kleine soort ‘spuitcabine’ te maken van lakens of iets dergelijks en dan door een filter doos heen het af te gaan zuigen om verspreiding van de nevel zo veel mogelijk te voorkomen. De vloer met karton bedekken, lakens ongeveer 10cm boven de vloer laten eindigen, zodat de afzuiging zijn werk kan doen.

Ik heb zo’n set dus gekocht met drie pistolen en een ademmasker… Er gaat spanning op het pistool en op het chassis zoals eerder getipt hier…

Nog even over het ontvochtigen, is ontluchten/afwateren van te voren van de compressor genoeg? Zat te denken aan een vaatje te maken met in/uitgang nippels, papierfilter er in en van onderaf de lucht door rijst te voeren, dan komt het er kurkdroog uit… Idee?

McKaamos
        Deelnemer

Voor compressors zijn er gewoon waterafscheiders in de handel ;) Zet die gewoon op je compressor of in de luchtleiding als je het niet vertrouwt.
          Zorg ook dat je compressor olievrij is.
          Shop-air (compressor van de garage) is meestal een olie compressor! Luchtgereedschap kan namelijk gesmeerd worden via de lucht aanvoer.
          Dat valt niet af te scheiden, dus zorg dat je zeker weet dat je luchtaanvoer olievrij is!
          Neem desnoods een eigen olievrije compressor mee.

Wat afzuiging betreft zou ik zeker de lakens tot op de vloer draperen. Je wil namelijk niet dat er stof aangetrokken wordt, want dat verkloot je laklaag.

Vinci
          Deelnemer

@McKaamos wrote:

Voor compressors zijn er gewoon waterafscheiders in de handel ;) Zet die gewoon op je compressor of in de luchtleiding als je het niet vertrouwt.
            Zorg ook dat je compressor olievrij is.
            Shop-air (compressor van de garage) is meestal een olie compressor! Luchtgereedschap kan namelijk gesmeerd worden via de lucht aanvoer.
            Dat valt niet af te scheiden, dus zorg dat je zeker weet dat je luchtaanvoer olievrij is!
            Neem desnoods een eigen olievrije compressor mee.

Wat afzuiging betreft zou ik zeker de lakens tot op de vloer draperen. Je wil namelijk niet dat er stof aangetrokken wordt, want dat verkloot je laklaag.

Ik heb zelf een compressor, die heeft een olie pijlstok. Is dat wat je bedoelt of is dat gewoon smering van de pomp? (is gewoon het type janboerefluitjes compressor) Heb op werk ook nog wel peperdure Whispair compressors staan, maar die hebben maar weinig volume. De compressor bij de club staat in een cabine, geen idee of die smeert, maar er wordt wel met luchtgereedschap gewerkt, dus dikke kans.

Stof in de lak, is dat cosmetisch, of problematisch? Wat ik ga spuiten is namelijk een gedeelte van de binnenkant van de motorruimte wat je eigenlijk niet ziet, en grotendeels wordt de boel nog met anti steenslag ingesmeerd ook… Zou stof mij dan moeten boeien??

McKaamos
            Deelnemer

Als er een oliepijlstok in zit, is het een olie compressor.
              Shop-air is vaak ook nog met een extra olie nevelaar.
              Maar uberhaupt een compressor waarvan de zuiger gesmeerd wordt is niet goed voor spuitwerk.

Stof in de lak is in princiepe cosmetisch, maar als het teveel en te grote deeltjes zijn, kan dat betekenen dat de lak daar sneller los laat en er dus roest onder kan gaan vormen.

Trouwens, je hebt geen grote compressor nodig om te spuiten. Dat is afhankelijk van hoeveel druk je pistool moet hebben.
              Als de compressor constant de nodige druk kan houden, is hij prima. Dan staattie wel constant te ratelen, maar dat is niet vreselijk.
              In de handleiding van het pistool staat wel hoeveel bar hij continu moet hebben om goed te spuiten.

Vinci
              Deelnemer

Ik ken geen enkele compressor zonder oliesmering, ook die Whispair niet. Ding heeft zuigers en zuigers hebben smeer nodig toch?? Lijkt me anders ook niet best voor je banden, olie+rubber is niet zo fijn heh?? Of is die olie voor de overbrenging en zijn het ‘droge’ zuigers?? Mijn compressor vaak zat ontvocht en er komt enkel water uit na lange lange tijd van prima gebruik, geen olie achtige laag op of zo….

Ben nu eigenlijk aan het overwegen om maar gewoon een gasfles met stikstof te huren, dan heb ik toch zeker geen olie/vocht!! Of ik pak gewoon een vrachtwagen of auto band en pomp die met de hand op!! Die pistolen hebben amper druk nodig, barretje of twee is zat.

Vinci
                Deelnemer

Dit is wat ik op werk heb:

Het is een vrijwel compleet stille compressor. Geen goedkoop dingetje…

http://www.botmanbv.nl/nl/webshop/menu/compressors-whispair-390/article/compressor-geruisloos-whispair-cw050-24al” onclick=”window.open(this.href);return false;

Nog even voor de duidelijkheid gaat het om kleine te spuiten delen, geen complete auto, geen zichtwerk…

Vinci
                  Deelnemer

Dit is dus wat je nodig hebt??

http://www.bestel-verf.nl/product/176/compressor_sprayit_1802_draagbaar_en_olievrij_.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

Da’s verdorie niet de meest gangbare compressor… Denk dat ik maar voor de stikstof fles ga!

Vinci
                    Deelnemer

Betere prijs:

http://www.ts24.nl/product_info.php/info/10978/Gude-Compressor-210/8/24/” onclick=”window.open(this.href);return false;

McKaamos
                      Deelnemer

Yup, zoiets is prima.

Dat je geen olie in de water afscheider ziet kan kloppen, dat zie je daar nooit zitten.
                        Waarom precies weet ik ook niet, maar ik vermoed dat de water afscheider het gewoon niet kan vangen.

zoefke

gewoon ontvochtiger tussen zetten en een stuk testen op een plaat die in de primer staat (epoxy-primer ) en als er op die plaat die ge gelakt hebt geen vet druppels in u lak ziet zou ik het er op wagen maar echt wachten tot die goed uitgehard is da komt die olie naarboven
                          heb da zelf ook gehad op menne kadett( heb er maar 3 over heel de auto van die plekken) en als ge dat toch doet kunde da simpel oplossen geschuurd die druppel olie weg goed ontvetten en met een klein pistool die plekken spuiten

Fearless
                          Deelnemer

Deze heb ik er tussen, kost zon beetje 25 euro.
                            Hiermee kan je ook de uitgaande druk instellen zodat je bijvoorbeeld op 1 of 2 bar kan gaan spuiten.
                            En het ding is tevens een vochtafscheider, onder in kun je dat nippeltje uit/indrukken zodat het water er uit loopt.
                            En af en toe de waterkraan onderin de tank losgooien om het water uit de tank te halen.

12 berichten aan het bekijken - 26 tot 37 (van in totaal 37)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.