Sprintje trekken?

Forumindex Forums Overige Slap Geouwehoer Sprintje trekken?

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17236539
    Roelof
      Lid sinds:
      30 June 2004

      Neem het maar op tegen dit stukje speelgoed:

      http://traxxas.com/products/models/electric/6407xo1″ onclick=”window.open(this.href);return false;

      #17867292
      dion87
        Lid sinds:
        22 August 2011

        das 1 keer tegen de stoep aan rijden, en dan nooit meer hahaha

        #17867293
        botssiee
          Lid sinds:
          24 October 2010

          @dion87 wrote:

          das 1 keer tegen de stoep aan rijden, en dan nooit meer hahaha

          En veel kans dat dat gebeurt, want met 100mph+ is dat ding zo uit je zicht ;)

          #17867294
          ikdenman
          Deelnemer
            Lid sinds:
            27 February 2010

            zo’n bak heb je niks aan hier in nederland hahahahaha al die kl*te drempels

            #17867295
            RISL
            Moderator
              Lid sinds:
              24 January 2011

              Het is mij eens gebeurt, met m’n rc-wagen schoot het stekkertje van de servo los. Het ding accelereerde als een gek (had er een 2,5 cc met turbo inzitten) en ging toen rechtsaf tegen een stoeprand aan met ongeveer 110 km/u. Al het carbon en aluminium was gescheurd, zelfs de versnellingsbak, tandwielen, alles lag in puin.

              Heb ‘m nog wel, maar het is goedkoper om een nieuwe op te bouwen, volgens de eigenaar van de winkel waar ik m’n spullen altijd haalde…

              #17867296
              2000
              Moderator
                Lid sinds:
                30 June 2004

                @RISL wrote:

                (had er een 2,5 cc met turbo inzitten)

                Is dat een soort van RC term, of zat er daadwerkelijk een turbo op?

                #17867297
                RISL
                Moderator
                  Lid sinds:
                  24 January 2011

                  Zat een echte turbo op, aangedreven door de uitlaatgassen. Ook die is kapot helaas, de dingen zijn best prijzig.

                  Hier een afbeelding van een 4,5 cc met turbo:

                  Mijn 2,5 cc was dusdanig opgefokt dat er bijna 4,5 pk uit kwam op een gewicht van 1,5 kg met vierwielaandrijving….ik kon met vier spinnende banden wegrijden uit stilstand…

                  #17867298
                  2000
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Nooit van gehoord :shock:

                    #17867299
                    RISL
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      24 January 2011

                      Weer wat geleerd dan ;)
                      Baal er nu nog steeds van dattie zo gecrasht is. Al dat carbon, aluminium, veel zelfgemaakt omdat het allemaal duur is. Kap zelf gespoten, mooie velgjes gefreesd. Er is gewoon niets meer heel.

                      #17867300
                      Roelof
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Turbo is een breed begrip…..

                        Er zijn chargers: http://www.rbinnovations.com/” onclick=”window.open(this.href);return false; een welbesproken onderwerp is hoe goed dat werkelijk moet werken op een 2-takt waar de uitlaat open staat als de brandstof naar binnen komt.

                        En er zijn zgn. turbo pluggen. Gewone pluggen hebben een rechte schroefdraad en dienen met een koperen ring net als een bougie geplaatst te worden. Probleem is dat de bougie/plug niet mooi naadloos aan de vorm van de verbrandingskamer sluit. Turbopluggen hebben een conisch eindpuntje welke netjes in een conisch gevormd schroefgat van de verbrandingskamer past en zo de onderkant zo goed als naadloos in de kamer valt.

                        Ik denk dat men hier een turboplug bedoelt.

                        En 4.5pk uit een opgefokte 2.5cc? Heb je hem op de testbank gehad?
                        Een goede getunde 3.5cc wedstrijdmotor komt op de tesbank niet eens over de 3pk….

                        #17867301
                        RISL
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          24 January 2011

                          Wat je hierboven beschrijft, komt me niet allemaal bekend voor. De turbo die op mijn 2,5 cc zat, was gemonteerd in een huis dat tegelijk met het “motorblok” gegoten was. Het was dus niet een kwestie van schroeven ofzo. Ik heb een dergelijke constructie nooit bij iemand anders gezien, maar mijn motortje kwam dan uit Japan, meegenomen door een vriend die stage liep in Tokyo. Het merk van het motortje (ik weet het niet uit m’n hoofd) wordt ook niet verkocht hier in NL. Het paste echter perfect op de andere onderdelen van Tamiya .

                          #17867302
                          Roelof
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            Wat jij beschrijft ken ik ook niet en ik heb heel veel motoren gezien, getuned en ben zelf betrokken bij een ontwikkeling van een 3.5cc wedstrijd motor op basis van apparte technologieën. Het enige wat ik mij kan voorstellen is de krukas, daar wordt ook over een turbo-scoop of een Bi-Turbo gepraat. Wat niets anders dan kanaaltjes in de krukwand zijn die brandstof beter rondslingert in het ondercarter. 1 motor die dat extreem deed was de Orion Wasp CRF

                            Wel zijn er grotere motoren geweest (20cc) waar in de achterdeksel een compressor was opgenomen maar je praat over een 2.5cc en nee, er zijn intern nooit turbo’s weggewerkt..

                            Of bedoel je de boostbottle? Daar zit aan de zijkant bij de hals van de carburateur een aansluiting van waar een slangetje naar een losse bottle loopt of naar het achterdeksel.

                            #17867303
                            RISL
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              24 January 2011

                              Nee, geen boostbottle en ook niet rondslingeren van brandstof. Het was ook geen carburatieblokje, maar er zat een superkleine injector in. Het uitlaatkanaaltje loopt langs de cilinder naar beneden en verdwijnt dan in een huis wat aan het ‘motorblok’ is vastgegoten. Het is een slakkenhuis, net zoals bij een fullsize turbo. Ik heb ‘m nooit opengemaakt, maar het werkt als een turbo op een normale auto.
                              Hoe het precies zit, weet ik niet meer, het is alweer 5 jaar geleden dat ik ‘m kapot reed. Weet wel dat er ook een soort blow-off op zat, want het dingetje bouwde relatief veel druk op en bij volgas stondtie constant af te blazen. Het is werkt zoals een turbo in een normale auto.

                              Volgens die maat van me, die ‘m voor me meenam, was dat ding de nieuwste technologie in Japan, maar is het nooit doorgebroken vanwege problemen met de betrouwbaarheid. Nogal wat onderdelen waren niet zwaar genoeg uitgevoerd, zoals de cilinder, koeling, enz. waardoor redelijk snel scheuren ontstonden. Daarom werden ze goedkoop verkocht (die van mij was omgerekend nog maar €50). Ik heb er zelf ongeveer een jaar meegereden, maar nu ligtie in puin door die crash. Ik kan wel een foto maken (als ik dat ding opzoek, staat achterop zolder), maar dan herken je er niet veel meer van, bij mij is het motortje in een aantal stukken gebroken en ik heb alles toen maar los in een doos gegooid.

                              #17867304
                              RISL
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                24 January 2011

                                Heb even wat gezocht op internet en kan geen foto vinden van het blokje dat er bij mij inzat.

                                Als je het blokje op deze foto even gedacht houdt, zal ik proberen te beschrijven hoe het er uitzag

                                De uitlaatbocht komt uit de cilinder (de uitlaat was wel hoger geplaatst) en liep met zo’n 180 graden bocht in een huis naast de onderkant van het motorblok. Aan de andere kant van dat huis vervolgde de uitlaat z’n weg.
                                Het inlaatsysteem kwam van beneden, door het huis heen, naar boven en gaat dan de cilinder in. In dat inlaatbuis zat een soort injector gestoken, alsof het een soort indirecte inspuiting.

                                Betere uitleg dan dit gaat niet lukken. Foto’s gaan ook niet lukken, ik heb de doos opgezocht, maar het motorblokje, uitlaat, inlaat enz. liggen in meer dan 10 stukken. Heb besloten alles weg te kieperen en misschien volgend jaar een nieuwe wagen op te gaan bouwen.

                                Roelof, die turbopluggen waar je het over hebt, die zorgen ook voor betere prestaties? En bestaat er iets als compressor die aangedreven wordt door de krukas ofzo? Dat lijkt me namelijk ook wel stoer om te horen, als ze zo gaan janken.

                                #17867305
                                Roelof
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  Het zegt mij nog steeds niets….. en een injector met zulke toeren…. ik kan mij het niet voorstellen.

                                  http://www.rbinnovations.com/” onclick=”window.open(this.href);return false; een site met superchargers en NOS voor RC. Let op, dit is een hype want een goede 3.5cc wedstrijdmotor zonder dit soort gadgets doet veel meer dan een goedkoop taiwanees blokkie met al dat soort troep erop.
                                  http://www.youtube.com/watch?v=FIMo9ex6NTU&feature=related” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                  #17867306
                                  astraTD
                                    Lid sinds:
                                    9 March 2009

                                    aiwee dat gaat snel.

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.