Speakers zoemen bij draaiende motor

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie Speakers zoemen bij draaiende motor

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17225698
    lucas-
      Lid sinds:
      8 April 2009

      In mijn Calibra heb ik een pioneer radio die op 2 versterkers en een condensator zit aangesloten. Op één versterker zit de subwoofer aangesloten, en op de andere 2 JBL speakers.

      Het probleem waar ik mee zit is dat de speakers zoemen als de motor draait. Dit is vooral te horen bij stationair toerental, en de toon wordt hoger (tot niet meer te horen) bij een hoger toerental. Deze zoem is er wel helemaal uit als ik de Gain op de versterker er helemaal uit draai.

      Verder kan ik alleen lage tonen over de speakers afspelen. Als ik op de versterker een hoger frequentie gebied aangeef dan zit er een fluitend en ruisend geluid doorheen.

      Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

      #17726334
      RonaldH
        Lid sinds:
        30 June 2004

        zie de how-to in ICE

        daar staat alles wat je moet weten

        #17726335
        robertzone
          Lid sinds:
          9 December 2007

          Storing/ruis via de speakers
          Vast wel bekend bij menigeen die zn versterker(s) heeft aangesloten,een gierend geluid tijdens het gasgeven.
          Dit is te verhelpen door de tulpkabels niet naast de voedingskabels te leggen.
          Hou de voedingskabels gescheiden van de signaalkabels.
          Zorg voor goed afgeschermde signaalkabels.
          De plus kabel komt uiteraard vanaf de accu,binnen 30 cm vanaf je accu een zekering plaatsen.
          Een massa trekken voor je versterker/condensator vanaf je accu is niet nodig,het chassis is de min.
          Neem 1 centraal massapunt,dit voorkomt storingen,trek een massadraad vanaf het aardpunt van de versterkers naar de radio,de originele massa gebruik je dan niet,
          je radio heeft dan hetzelfde massapunt als je overige apparatuur
          Als de tulpkabels de voedingskabels wel moeten kruisen doe dit dan haaks op elkaar,geld ook voor speakerkabels .
          Extra voorzorgsmaatregelen kan je nemen door je tulpkabels in te wikkelen met aluminium folie.
          Zelfklevende Aluminium plakfolie is te verkrijgen op rol bij de bouwmarkten.
          Heb je al deze maatregelen genomen en het blijft dan kan je versterker ook intern de ruis/storing oppikken,misschien is er iets defect in je versterker.

          Heb je een hardnekkige storing/ruis en je krijgt hem er niet uit?? (bijv.BMW X5 serie) zijn er ook ontstoorfilters te verkrijgen voor op de dynamo,9 van de 10 keer is de storing dan verholpen.

          #17726336
          lucas-
            Lid sinds:
            8 April 2009

            Ja ik had het gevonden, Maar toch bedankt!

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.