Spanrol distributieriem DOHC afregelen baart me toch zorgen.

Forumindex Forums Techniek Ecotec Spanrol distributieriem DOHC afregelen baart me toch zorgen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18355748
    robert1701
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 November 2005

      Ik heb de Ecotec X18XE1 motor van mijn Zafira hier op tafel liggen en ben momenteel de distributieriem en rollen aan’t vervangen.

      Ik heb in het verleden al meerdere distributieriemen vervangen, maar dit is de eerste DOHC waarbij ik dat doe.

      Alle tandwielen staan terug op hun plaats:

      En in deze positie heb ik de spanrol afgeregeld. Eerst zorgen dat de distributieriem enkel slap hangt aan de kant van de spanrol. De spanrol tegen wijzerzin draaien tot het wijzertje helemaal rechts staat en de spanrol vastzetten in deze positie:

      Dat zou het moeten zijn. Maar, … omdat er klepveren tegen de twee nokkenassen duwen, willen de assen verdraaien. Aan de kant van de inlaatkleppen wil de as naar rechts draaien en aan de kant van de uitlaat wil de as naar links draaien, met als gevolg dat de distributieriem bovenaan slap staat:

      Het spanrolletje kan natuurlijk de as aan de inlaatkant niet op zijn plaats trekken.

      Als ik nu aan de krukas draai en ik laat de motor een paar keer helemaal rond gaan, dan wringen de nokkenassen de ene keer tegen en iets later willen ze zelf verder draaien, elk op een ander moment, door het duwen van de klepveren. Het wijzertje van de spanrol gaan dan ook hevig over-en-weer, helemaal naar links en daarna helemaal rechts. Misschien enkel zo hevig omdat ik de motor met de hand draai en valt dat mee als de motor zelf draait?

      Met een OHC heb je dit niet. De spanning van de riem gaat mogelijk wel een beetje op en neer, maar er wordt niet zo over-en-weer getrokken zoals bij  de DOHC met zijn dubbele nokkenas.

      Moet ik de spanrol afregelen als de motor op een andere plaats gedraaid is misschien? Zodat de riem bovenaan wel gespannen staat? Als je de nokkenassen gaat verwijderen, moet je de motor 60° terugdraaien zodat de kracht van de klepveren verdeeld is over de hele as. Maar ik lees toch niet zoiets in de service manual betreft het afregelen van de spanrol?

      Wie heeft ervaring en kan me hier wat meer uitleg over geven? Dit is mijn eerste DOHC.

      Better save than sorry.

      #18355770
      robert1701
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 November 2005

        Na een nachtje slapen, want het was al laat gisteren, heb ik vanmiddag de motor nog eens een paar keer rondgedraaid en de spanrol nog eens afgesteld en nu hangt de distributieriem niet meer zo slap tussen de tandwielen van de nokkenassen. Dit lijkt me op het eerste gezicht wel normaal te zijn. Hopelijk is het nu dan wel goed afgesteld?

        #18355789
        Opeltje17
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 January 2012

          Kan je de waterpomp niet verdraaien of heeft die een vast punt?

          #18356113
          robert1701
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 November 2005

            Neen, de distributieriem wordt met het verdraaien van de waterpomp aangespannen bij motoren waarbij geen spanrol gemonteerd is.

            Toen moest je een metertje op de distributieriem plaatsen en de pomp verdraaien tot hij op de juiste spanning stond. Als je nieuwe distributieriem dan een tijdje in gebruik was en een beetje begon te rekken, kon je opnieuw beginnen.

            Nu draai je de veer van de spanrol aan tot het wijzertje naar het juiste streepje wijst, voor nieuwe of oude riem en het is klaar. Ook houdt de spanrol hem langer in de juiste “spannings-range”.

            Mijn probleem is, dat de nokkenassen de ene keer wat tegen wringen en de andere keer zelf verder draaien, doordat de veren van de kleppen hard tegen de nokken duwen. Zo kan je op de 1ste foto zien dat de 2 tandwielen naar elkaar toe willen draaien en de riem tussenin slap komt te hangen. Zo wordt de rest van de riem dan harder aangespannen en moet de spanrol meer meegeven en staat het wijzertje helemaal aan de kant ipv. op het lijntje. Mijn vraag was dus of de assen op een bepaalde plaats moeten staan terwijl de spanrol afgeregeld wordt.

            Ik denk wel dat hij nu op de juiste plaats staat. Als ik de motor met de hand ronddraai, slaat het wijzertje wel ver links en rechts uit op het moment dat de nokkenassen tegen wringen, maar tijdens het “gemakkelijk draaien” staat het toch steeds tegenover het juiste streepje (nieuwe riem).  Ik neem aan dat het zo in orde is, maar als iemand iets meer weet, is alle raad welkom natuurlijk.

            #18356121
            Opeltje17
            Deelnemer
              Lid sinds:
              18 January 2012

              Ik heb zat z18xe motoren gedaan dus weet hoe je ze moet spannen, maar er zijn ook motoren de oudere x16xel motoren bijvoorbeeld waarbij je ook de waterpomp kan stellen(dubbel op dus)

              Ik heb namelijk een keer exact hetzelfde als jou gehad(bij de x16xel) alles gemonteerd en gespannen, en bleef slap tussen de nokkenas tandwielen. Toen de waterpomp verdraaid(gespannen) toen kreeg ik hem goed, dus heeft de waterpomp zeker een vast punt?

              En gebruik je nokkenas blokkeer gereedschap? Dat is namelijk een stuk makkelijker.

              #18356427
              robert1701
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 November 2005

                De waterpomp bij mijn X18XE1 kan eens gemonteerd, niet meer verdraaien. Ik dacht dat de waterpomp een lipje had dat in een opening past, maar het lipje staat op de behuizing van de oliepomp.

                http://forum.1701.be/lipje_op_oliepomp_x18xe1.jpg

                http://forum.1701.be/plaats_voor_waterpomp_x18xe1_met_lipje.jpg

                Ik heb de motor dus een paar keer met de hand rondgedraaid en behalve op de momenten dat de nokkenassen naar elkaar toe wrongen, bleef de rest van de tijd de wijzer mooi op zijn plaats staan.

                Dus veronderstel ik, hoop ik, dat zo alles goed afgeregeld is nu.

                Tijdens de normale werking van de motor zullen de nokkenassen wel genoeg momentum hebben zodat ze niet de tijd krijgen om telkens te vertragen en te versnellen op het moment dat de klepveren er tegen drukken of toch niet noemenswaardig.

                Ik kan spijtig genoeg geen foto meer nemen van de nieuwe waterpomp, want alles is gemonteerd en alle kappen dicht gevezen. Als iemand zo’n pomp bij de hand moest hebben, zou het fijn zijn als hij hier een foto zou bijplaatsen.

                #18357675
                robert1701
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 November 2005

                  Ah, ik heb toch nog een foto gevonden van de gemonteerde waterpomp.

                  Hier kan je zien dat het “lipje” in de uitsparing van de waterpomp past:

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.