Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Spanningsstabilisator: hoe maak ik hem zelf
- Dit onderwerp bevat 151 reacties, 40 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 oktober 2018om 18:59 door Ghanz.
-
AuteurBerichten
-
7 februari 2012 om 19:02 #17578409
No problem …
Als er belangstelling is [ en die is er] even een PB …
gr Gert
Ps
Ook voor alle andere opel elektrozaken…. :thumbup
14 mei 2012 om 17:29 #17578410Beste allemaal,
Waarvoor dient de 2x condensator 0,1 µF eigenlijk?
Ik zie hem wel in de materialenlijst maar niet in de how-to ?bedankt!
8 juni 2012 om 19:54 #17578403@Luuk123 wrote:
Beste allemaal,
Waarvoor dient de 2x condensator 0,1 µF eigenlijk?
Ik zie hem wel in de materialenlijst maar niet in de how-to ?bedankt!
«21:58:09» ding heeft een feedback loop
«21:58:14» gaat oscileren zonder die capsIk ga overigens +/- 50 van deze stabilisators binnenkort maken, zijn straks bij mij op voorraad voor een 10tje p/s dus (met inruil van de oude).
1 juli 2012 om 22:13 #17578411Ik zou graag ook wel een spanning stabilisator willen overnemen, is wel voor de 3 metertjes… of zit er ook nog 1 achter de km teller?
Bij wie moet ik zijn? Heb de oude ook nog wel..
Mail me anders even jeroentelindert@gmail.com13 augustus 2012 om 10:28 #17578412@Ghanz wrote:
maak ze dan ff klaar, en verzenden dat spul :P
heb er hier ook zat liggen… enkel mot ze nog inelkaar branden.
Hoi hans heb je nog van die dingen ? ik heb er aan 1 gebrek
de mijne geeft steeds te veel aan, Heb net een losse temperatuurmeter op geprobeerd en die geeft gewoon +/- 80 graden aan
alvast bedankt
27 augustus 2012 om 21:54 #17578413beter laat dan nooit….
heb ze wel, maar ook weer niet….
mijn voorraad defecten is op, dus kan niks maken nie.
23 januari 2013 om 15:35 #17578414Wie heeft er nog 1 voor mij over? Ik heb 2 defecte liggen, alleen ik heb van geen enkel benul waar je bij mij in de buurt die electronica spullen kan kopen.. en Conrad die is ook zo lekker duidelijk :(
alvast bedankt
23 januari 2013 om 15:53 #17578415oef.. even zien of ik er nog wat heb liggen.
tijdje geleden dat ik er mee bezig geweest ben.23 januari 2013 om 16:33 #17578416alvast bedankt voor het kijken!
ik heb er dan sowieso 1 defecte om terug te sturen, de 2e moet ik ff opzoeken
23 januari 2013 om 22:22 #17578417heb gekeken king: king:
en pm gestuurd :D
1 maart 2013 om 18:30 #17578418Hoi,
Heb een volvo 245 met een kapotte spanningsstabilisator. Lijkt dezelfde als die van Opel. Had er nog 2 liggen. Een ervan is na enkele weken ook stuk gegaan. Toeval? Dynamospaning zit onder 14,4 volt. Hierdoor komt het dus niet. Weet iemand nog evt. Oorzaken voor stuk gaan, behoudens ouderdom. Wie o wie kan deze repareren.
Groet.1 maart 2013 om 19:02 #1757841920 juni 2013 om 20:53 #17578420Voor hen die het zelf willen proberen, de onderdelen:
regelaar:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/156074/Spanningsregelaar-L78S10CV-STM?queryFromSuggest=true” onclick=”window.open(this.href);return false;Condensator:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/458251/Condensator-01-uF-10-50V-X7R” onclick=”window.open(this.href);return false;Voor hen die het kant en klaar willen hebben:
opel-manta@live.nl20 juni 2013 om 22:08 #17578421:thumb
19 juli 2013 om 20:42 #17578422Na goed voorbeeld heb ik er ook een gemaakt voor de Kadett D van 1980
Die ziet er wat anders uit dan die van de Manta maar de werking is het zelfde.voorzichtig openen
3 mm. gaatje in de bovenkant boren
oude prut er uit
L7810CV er in solderen met twee condensatoren van 100 nF
en er weer in zetten.
Het instrumentarium werkt weer prima
19 juli 2013 om 21:45 #175784232 augustus 2013 om 13:42 #17578424Die condensatoren zijn niet echt nodig voor deze toepassing , heb ik uit ervaring ondervonden ….
In een ” echte ” electronische schakeling , Audio/Video schakelingen bijvoorbeeld, zijn ze essentieel …Gert
3 augustus 2013 om 02:35 #17578425@variant wrote:
Die condensatoren zijn niet echt nodig voor deze toepassing , heb ik uit ervaring ondervonden ….
In een ” echte ” electronische schakeling , Audio/Video schakelingen bijvoorbeeld, zijn ze essentieel …Gert
klopt, in electonische schakelingen zitten er ook nog elco’s over die de brom er uit halen.
Als er bijvoorbeeld een autoradio aan zou hangen die op 10 volt zou spelen, waren de condensatoren belangrijk, maar als er zoals in dit geval metertjes aan hangen waarin bimetaaltjes zitten welke verwarmd worden zijn de condensatoren niet belangrijk.
Ik had de condensatoren er nog liggen vandaar.
Ook heb ik een 7809 geprobeert, deze kom je vaker in dashboards tegen maar dan kwam mijn tankmeter welke toch al niet tot het laatste streepje kwam nu nog een stukje minder ver.
De temperatuurmeter stond met de 7809 wel beter, maar dat kan ook aan de temperatuur sensor liggen, daar zit ook wel eens verschil in.
Let wel, in mijn geval betreft het een Kadett D.
Volgens mij staan de meters met de originele spanningstabilisator wel eerder op de goede waarde omdat die steeds even onderbreekt, dus spanning of geen spanning en zolang het bimetaaltje welke langs het spoeltje nog niet warm is hij 13.8 Volt naar de metertjes stuurt.4 augustus 2013 om 09:06 #17578426Kan ik voor een dashbord van een commodore gse van 1977 dezelfde materialen gebruiken?
b.v.d Mario
4 augustus 2013 om 09:48 #17578427@rekordcar wrote:
Kan ik voor een dashbord van een commodore gse van 1977 dezelfde materialen gebruiken?
b.v.d Mario
Als hij er uit ziet als een van de twee getoonde stabilisatoren moet het goed gaan
4 augustus 2013 om 11:22 #17578428Ik heb vandaag even een instelbare versie in elkaar gesoldeerd met een LM 317 ,
Dit kan handig zijn als je niet tevreden bent over de aanwijzing van je meters .
Door middel van een instelbare potentiometer kun je dan de afgelezen waarde exact instellen zoals gewenst .
Het is ook mogelijk om met behulp van twee van deze IC,s zowel je brandstofmeter alswel ook je temperatuurmeter onafhankelijk van elkaar in te stellen ….Leuk ,,, beetje klooien met electronica…..
Gert
4 augustus 2013 om 17:52 #17578429@Duurt wrote:
@variant wrote:
Die condensatoren zijn niet echt nodig voor deze toepassing , heb ik uit ervaring ondervonden ….
In een ” echte ” electronische schakeling , Audio/Video schakelingen bijvoorbeeld, zijn ze essentieel …Gert
klopt, in electonische schakelingen zitten er ook nog elco’s over die de brom er uit halen.
Als er bijvoorbeeld een autoradio aan zou hangen die op 10 volt zou spelen, waren de condensatoren belangrijk, maar als er zoals in dit geval metertjes aan hangen waarin bimetaaltjes zitten welke verwarmd worden zijn de condensatoren niet belangrijk.
Ik had de condensatoren er nog liggen vandaar.
Ook heb ik een 7809 geprobeert, deze kom je vaker in dashboards tegen maar dan kwam mijn tankmeter welke toch al niet tot het laatste streepje kwam nu nog een stukje minder ver.
De temperatuurmeter stond met de 7809 wel beter, maar dat kan ook aan de temperatuur sensor liggen, daar zit ook wel eens verschil in.
Let wel, in mijn geval betreft het een Kadett D.
Volgens mij staan de meters met de originele spanningstabilisator wel eerder op de goede waarde omdat die steeds even onderbreekt, dus spanning of geen spanning en zolang het bimetaaltje welke langs het spoeltje nog niet warm is hij 13.8 Volt naar de metertjes stuurt.De originele is ook best snel op temperatuur, mijne was danwel defect, maar na enkele seconden onderbrak ie al voor de 1e keer, verder was de mijne eerder een knipper relais dan spanningsregelaar. Nadat ik de corrosie van de contactpuntjes verwijderd had bleek het een hels karwei te zijn om hem weer netjes af te stellen(ding bleef knipperen) dat ik er een 7809 in gesoldeerd heb, wel met 2 diodes in serie aan de ground, de spanning is nu om en nabij de 10,10-10,20 volt, dat is nog altijd nauwkeuriger dan de oude.
Ook heb ik de spannings regelaar geisoleerd met een busje en een plaatje mica, mocht er wat tegen de behuizing komen kan het in geen geval gaan spetteren.24 mei 2015 om 08:43 #17578430Even dit onderwerp weer naar boven halen. Mijn Kadettje D heeft dezelfde perikelen (foute benzine- en koeltemp aanwijzigen). Dus waarschijnlijk ook dat ding overleden. Wie kan me helpen aan een andere?
28 mei 2015 om 23:06 #17578431Hier staat het nogmaals uitgelegd (met fotos).
http://www.mantablog.nl/spanning-regelaar/” onclick=”window.open(this.href);return false;28 mei 2015 om 23:28 #17578432Ik wist dat ik em ergens nieuw te koop had zien staan.
Alstublieft; http://www.edelschmiede.com/shop/spannungsstabilisator-armaturen-opel” onclick=”window.open(this.href);return false;
Zo, anderhalf uur gezocht. Nu slaaptijd ;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.