Spanningsstabilisator: hoe maak ik hem zelf

Forumindex Forums Modellen Manta Spanningsstabilisator: hoe maak ik hem zelf

25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 152)
  • Auteur
    Berichten
  • #17578409

    variant
    Participant
    • Topics 16
    • Reacties 235
    • Offline
    • Lid sinds:
      27 March 2005

    No problem …

    Als er belangstelling is [ en die is er] even een PB …

    gr Gert

    Ps

    Ook voor alle andere opel elektrozaken…. :thumbup

    #17578410

    Luuk123
    • Topics 55
    • Reacties 92
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 January 2012

    Beste allemaal,

    Waarvoor dient de 2x condensator 0,1 µF eigenlijk?
    Ik zie hem wel in de materialenlijst maar niet in de how-to ?

    bedankt!

    #17578403

    Aapje
    • Topics 28
    • Reacties 1975
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 January 2009

    @luuk123 wrote:

    Beste allemaal,

    Waarvoor dient de 2x condensator 0,1 µF eigenlijk?
    Ik zie hem wel in de materialenlijst maar niet in de how-to ?

    bedankt!

    «21:58:09» ding heeft een feedback loop
    «21:58:14» gaat oscileren zonder die caps

    Ik ga overigens +/- 50 van deze stabilisators binnenkort maken, zijn straks bij mij op voorraad voor een 10tje p/s dus (met inruil van de oude).

    #17578411

    jetelind
    • Topics 0
    • Reacties 1
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 July 2004

    Ik zou graag ook wel een spanning stabilisator willen overnemen, is wel voor de 3 metertjes… of zit er ook nog 1 achter de km teller?

    Bij wie moet ik zijn? Heb de oude ook nog wel..
    Mail me anders even jeroentelindert@gmail.com

    #17578412

    plexpiloot
    Participant
    • Topics 20
    • Reacties 53
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 April 2005

    @ghanz wrote:

    maak ze dan ff klaar, en verzenden dat spul :P

    heb er hier ook zat liggen… enkel mot ze nog inelkaar branden.

    Hoi hans heb je nog van die dingen ? ik heb er aan 1 gebrek

    de mijne geeft steeds te veel aan, Heb net een losse temperatuurmeter op geprobeerd en die geeft gewoon +/- 80 graden aan

    alvast bedankt

    #17578413

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6902
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    beter laat dan nooit….

    heb ze wel, maar ook weer niet….

    mijn voorraad defecten is op, dus kan niks maken nie.

    #17578414

    1988MantaGSI
    • Topics 16
    • Reacties 70
    • Offline
    • Lid sinds:
      14 July 2012

    Wie heeft er nog 1 voor mij over? Ik heb 2 defecte liggen, alleen ik heb van geen enkel benul waar je bij mij in de buurt die electronica spullen kan kopen.. en Conrad die is ook zo lekker duidelijk :(

    alvast bedankt

    #17578415

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6902
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    oef.. even zien of ik er nog wat heb liggen.
    tijdje geleden dat ik er mee bezig geweest ben.

    #17578416

    1988MantaGSI
    • Topics 16
    • Reacties 70
    • Offline
    • Lid sinds:
      14 July 2012

    alvast bedankt voor het kijken!

    ik heb er dan sowieso 1 defecte om terug te sturen, de 2e moet ik ff opzoeken

    #17578417

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6902
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    heb gekeken king: king:

    en pm gestuurd :D

    #17578418

    Godspeed
    • Topics 1
    • Reacties 3
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 March 2013

    Hoi,
    Heb een volvo 245 met een kapotte spanningsstabilisator. Lijkt dezelfde als die van Opel. Had er nog 2 liggen. Een ervan is na enkele weken ook stuk gegaan. Toeval? Dynamospaning zit onder 14,4 volt. Hierdoor komt het dus niet. Weet iemand nog evt. Oorzaken voor stuk gaan, behoudens ouderdom. Wie o wie kan deze repareren.
    Groet.

    #17578419

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6902
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005
    #17578420

    Freestyler
    Participant
    • Topics 53
    • Reacties 1964
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 January 2006

    Voor hen die het zelf willen proberen, de onderdelen:

    regelaar:
    http://www.conrad.nl/ce/nl/product/156074/Spanningsregelaar-L78S10CV-STM?queryFromSuggest=true” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Condensator:
    http://www.conrad.nl/ce/nl/product/458251/Condensator-01-uF-10-50V-X7R” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Voor hen die het kant en klaar willen hebben:
    opel-manta@live.nl

    #17578421

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6902
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    :thumb

    #17578422

    anoniem
    • Topics 101
    • Reacties 2406
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    Na goed voorbeeld heb ik er ook een gemaakt voor de Kadett D van 1980
    Die ziet er wat anders uit dan die van de Manta maar de werking is het zelfde.

    voorzichtig openen

    3 mm. gaatje in de bovenkant boren

    oude prut er uit

    L7810CV er in solderen met twee condensatoren van 100 nF

    en er weer in zetten.

    Het instrumentarium werkt weer prima

    #17578423

    mantallica
    Participant
    • Topics 42
    • Reacties 1763
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 December 2005

    Deze uitleg staat in het laatste Engelse clubblad

    #17578424

    variant
    Participant
    • Topics 16
    • Reacties 235
    • Offline
    • Lid sinds:
      27 March 2005

    Die condensatoren zijn niet echt nodig voor deze toepassing , heb ik uit ervaring ondervonden ….
    In een ” echte ” electronische schakeling , Audio/Video schakelingen bijvoorbeeld, zijn ze essentieel …

    Gert

    #17578425

    anoniem
    • Topics 101
    • Reacties 2406
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    @variant wrote:

    Die condensatoren zijn niet echt nodig voor deze toepassing , heb ik uit ervaring ondervonden ….
    In een ” echte ” electronische schakeling , Audio/Video schakelingen bijvoorbeeld, zijn ze essentieel …

    Gert

    klopt, in electonische schakelingen zitten er ook nog elco’s over die de brom er uit halen.
    Als er bijvoorbeeld een autoradio aan zou hangen die op 10 volt zou spelen, waren de condensatoren belangrijk, maar als er zoals in dit geval metertjes aan hangen waarin bimetaaltjes zitten welke verwarmd worden zijn de condensatoren niet belangrijk.
    Ik had de condensatoren er nog liggen vandaar.
    Ook heb ik een 7809 geprobeert, deze kom je vaker in dashboards tegen maar dan kwam mijn tankmeter welke toch al niet tot het laatste streepje kwam nu nog een stukje minder ver.
    De temperatuurmeter stond met de 7809 wel beter, maar dat kan ook aan de temperatuur sensor liggen, daar zit ook wel eens verschil in.
    Let wel, in mijn geval betreft het een Kadett D.
    Volgens mij staan de meters met de originele spanningstabilisator wel eerder op de goede waarde omdat die steeds even onderbreekt, dus spanning of geen spanning en zolang het bimetaaltje welke langs het spoeltje nog niet warm is hij 13.8 Volt naar de metertjes stuurt.

    #17578426

    rekordcar
    Participant
    • Topics 9
    • Reacties 87
    • Offline
    • Lid sinds:
      17 March 2009

    Kan ik voor een dashbord van een commodore gse van 1977 dezelfde materialen gebruiken?

    b.v.d Mario

    #17578427

    anoniem
    • Topics 101
    • Reacties 2406
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    @rekordcar wrote:

    Kan ik voor een dashbord van een commodore gse van 1977 dezelfde materialen gebruiken?

    b.v.d Mario

    Als hij er uit ziet als een van de twee getoonde stabilisatoren moet het goed gaan

    #17578428

    variant
    Participant
    • Topics 16
    • Reacties 235
    • Offline
    • Lid sinds:
      27 March 2005

    Ik heb vandaag even een instelbare versie in elkaar gesoldeerd met een LM 317 ,
    Dit kan handig zijn als je niet tevreden bent over de aanwijzing van je meters .
    Door middel van een instelbare potentiometer kun je dan de afgelezen waarde exact instellen zoals gewenst .
    Het is ook mogelijk om met behulp van twee van deze IC,s zowel je brandstofmeter alswel ook je temperatuurmeter onafhankelijk van elkaar in te stellen ….

    Leuk ,,, beetje klooien met electronica…..

    Gert

    #17578429

    electronicasmurf
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 49
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 January 2013

    @Duurt wrote:

    @variant wrote:

    Die condensatoren zijn niet echt nodig voor deze toepassing , heb ik uit ervaring ondervonden ….
    In een ” echte ” electronische schakeling , Audio/Video schakelingen bijvoorbeeld, zijn ze essentieel …

    Gert

    klopt, in electonische schakelingen zitten er ook nog elco’s over die de brom er uit halen.
    Als er bijvoorbeeld een autoradio aan zou hangen die op 10 volt zou spelen, waren de condensatoren belangrijk, maar als er zoals in dit geval metertjes aan hangen waarin bimetaaltjes zitten welke verwarmd worden zijn de condensatoren niet belangrijk.
    Ik had de condensatoren er nog liggen vandaar.
    Ook heb ik een 7809 geprobeert, deze kom je vaker in dashboards tegen maar dan kwam mijn tankmeter welke toch al niet tot het laatste streepje kwam nu nog een stukje minder ver.
    De temperatuurmeter stond met de 7809 wel beter, maar dat kan ook aan de temperatuur sensor liggen, daar zit ook wel eens verschil in.
    Let wel, in mijn geval betreft het een Kadett D.
    Volgens mij staan de meters met de originele spanningstabilisator wel eerder op de goede waarde omdat die steeds even onderbreekt, dus spanning of geen spanning en zolang het bimetaaltje welke langs het spoeltje nog niet warm is hij 13.8 Volt naar de metertjes stuurt.

    De originele is ook best snel op temperatuur, mijne was danwel defect, maar na enkele seconden onderbrak ie al voor de 1e keer, verder was de mijne eerder een knipper relais dan spanningsregelaar. Nadat ik de corrosie van de contactpuntjes verwijderd had bleek het een hels karwei te zijn om hem weer netjes af te stellen(ding bleef knipperen) dat ik er een 7809 in gesoldeerd heb, wel met 2 diodes in serie aan de ground, de spanning is nu om en nabij de 10,10-10,20 volt, dat is nog altijd nauwkeuriger dan de oude.
    Ook heb ik de spannings regelaar geisoleerd met een busje en een plaatje mica, mocht er wat tegen de behuizing komen kan het in geen geval gaan spetteren.

    #17578430

    rinus de boer
    • Topics 34
    • Reacties 1089
    • Offline
    • Lid sinds:
      2 July 2004

    Even dit onderwerp weer naar boven halen. Mijn Kadettje D heeft dezelfde perikelen (foute benzine- en koeltemp aanwijzigen). Dus waarschijnlijk ook dat ding overleden. Wie kan me helpen aan een andere?

    #17578431

    pierrekrik
    Participant
    • Topics 7
    • Reacties 180
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 November 2010

    Hier staat het nogmaals uitgelegd (met fotos).
    http://www.mantablog.nl/spanning-regelaar/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #17578432

    pierrekrik
    Participant
    • Topics 7
    • Reacties 180
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 November 2010

    Ik wist dat ik em ergens nieuw te koop had zien staan.
    Alstublieft; http://www.edelschmiede.com/shop/spannungsstabilisator-armaturen-opel” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Zo, anderhalf uur gezocht. Nu slaaptijd ;)

25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 152)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.