Spanning injectoren verlagen

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Spanning injectoren verlagen

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17209959
    Hacula
    Deelnemer
      Lid sinds:
      2 January 2008

      Een vriend van mijn vader rijdt een Rover 420 2.0 uit 1997. Een half jaar terug had zijn ECU de geest gegeven waarna deze door een nieuwe vervangen is. Sindsdien haalt hij nog geen 550 kilometer op een tank terwijl dat voorheen altijd rond de 700 was. Dealer geeft aan dat het programma in de ECU hetzelfde zou moeten zijn als dat het eerst was en dat het daar niet aan kan liggen.

      Auto is ook idioot snel, rijd ‘giftiger’ dan voorheen en de top ligt boven de 240 (zou volgens autotrader maar 200 moeten zijn). Had hij geprobeert toen hij in duitsland was, reed 240 waarna de omstandigheden ervoor zorgden dat hij moest afremmen. Omdat hij altijd erg rustig rijdt heeft hij het daarna nooit meer geprobeert.
      De auto mag een stuk langzamer worden, en een hoge top vindt hij helemaal niet belangrijk, als hij maar weer zuinig wordt.

      Nu heeft hij laatst de spanning op de injectoren gemeten, over deze staat altijd 12 volt, ongeacht de belasting. Hij vertelde dat die spanning vroeger bij de oude ECU nog variabel was, afhankelijk van de belasting varieerde dat tussen de 3.5 en 11.5 volt (gemeten).

      Ik heb helemaal geen verstand van injectiesystemen, rijd nu een diesel en mijn vorige auto had niet eens injectie, vandaar dat ik hier jullie hulp bij wil vragen.

      Klopt het dat de spanning op injectoren variabel kan zijn afhankelijk van de belasting? Zo ja, wat kan ik eraan doen om dat terug te krijgen? De dealer weigert hieraan mee te werken, hun ECU is foutloos en daar kan het verbruik nooit aan liggen volgens hun.
      Zou het erg waarderen als jullie me kunnen helpen :)

      #17484543
      Miruni
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 February 2007

        Hoe meet je dan die spanning?
        De spanning blijft altijd hetzelfde alleen meet je waarschijnlijk met
        een normale multimeter. Deze multimeter is niet snel genoeg om die korte pulsen te meten.
        Daardoor zie je verschil in de spanning. Hoe meer toeren en belasting hoe meer pulsen
        achter elkaar waardoor de multimeter meer aan gaat geven.

        Om het goed te kunnen meten moet je een oscilloskoop gebruiken.
        Je zult dan zien dat de amplitude (zeg maar de hoogte v/d spanning) gelijk blijft
        alleen dat naarmate je meer toeren gaat draaien dat er meer pulsen komen.

        Maar ff terug komen op je vraag.
        Je meet nu meer spanning omdat de ecu waarschijnlijk meer inspuit => dus langere
        inspuitpuls.

        Hierop uitmakend dat de software waarschijnlijk niet 100% hetzelfde is.
        Dezelfde softwarecodes wil nog niet altijd zeggen dat het dezelfde software is.
        Je moet de checksum van de programma’s vergelijken om zeker te weten dat software hetzelfde is.

        PS.
        Ga geen weerstanden tussen je injectoren zetten want dan blaas je de
        eindtrappen in je ECU op.
        Dit helpt trouwens ook niks. Want de pulsen blijven even lang.

        Rudy

        #17484544
        Hacula
        Deelnemer
          Lid sinds:
          2 January 2008

          origineel gepost door Miruni
          Hoe meet je dan die spanning?
          De spanning blijft altijd hetzelfde alleen meet je waarschijnlijk met
          een normale multimeter. Deze multimeter is niet snel genoeg om die korte pulsen te meten.
          Daardoor zie je verschil in de spanning. Hoe meer toeren en belasting hoe meer pulsen
          achter elkaar waardoor de multimeter meer aan gaat geven.

          Dat was inderdaad gewoon met een multimeter gemeten.

          Om het goed te kunnen meten moet je een oscilloskoop gebruiken.
          Je zult dan zien dat de amplitude (zeg maar de hoogte v/d spanning) gelijk blijft
          alleen dat naarmate je meer toeren gaat draaien dat er meer pulsen komen.

          Aha, dus het is gewoon een pulssignaal, dat wist ik niet, vandaar ook dat ik het hier even vraag :P

          Maar ff terug komen op je vraag.
          Je meet nu meer spanning omdat de ecu waarschijnlijk meer inspuit => dus langere
          inspuitpuls.

          Door een hogere duty-cycle lijkt de spanning inderdaad hoger voor een multimeter. Blijft vreemd dat we nu wel altijd dezelfde spanning meten terwijl dat eerst wel echt een factor 4 lager gemeten werd.

          Hierop uitmakend dat de software waarschijnlijk niet 100% hetzelfde is.
          Dezelfde softwarecodes wil nog niet altijd zeggen dat het dezelfde software is.
          Je moet de checksum van de programma’s vergelijken om zeker te weten dat software hetzelfde is.

          Hoe kan ik dat doen?

          PS.
          Ga geen weerstanden tussen je injectoren zetten want dan blaas je de
          eindtrappen in je ECU op.
          Dit helpt trouwens ook niks. Want de pulsen blijven even lang.
          Rudy

          Fijn om te weten, dat is iets wat hij wilde gaan proberen en ik hem al sterk afraadde. Nu heb ik iets om daarop terug te vallen zodat ik hem kan overtuigen.

          Enige tips hoe ik die duty cycle bijvoorbeeld kan verlagen? Alle chiptune zaken in de buurt zeggen niks te kunnen doen voor deze auto, dus dat is ook al geen optie. En als het honderden euro’s gaat kosten is het ook niet handig, dan is de terugverdientijd nogal lang omdat hij niet zo veel rijdt (is vrachtwagenchauffeur).

          #17484545
          mr-turbo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 July 2004

            origineel gepost door Miruni
            Hoe meet je dan die spanning?
            De spanning blijft altijd hetzelfde alleen meet je waarschijnlijk met
            een normale multimeter. Deze multimeter is niet snel genoeg om die korte pulsen te meten.
            Daardoor zie je verschil in de spanning. Hoe meer toeren en belasting hoe meer pulsen
            achter elkaar waardoor de multimeter meer aan gaat geven.

            Om het goed te kunnen meten moet je een oscilloskoop gebruiken.
            Je zult dan zien dat de amplitude (zeg maar de hoogte v/d spanning) gelijk blijft
            alleen dat naarmate je meer toeren gaat draaien dat er meer pulsen komen.

            Maar ff terug komen op je vraag.
            Je meet nu meer spanning omdat de ecu waarschijnlijk meer inspuit => dus langere
            inspuitpuls.

            Hierop uitmakend dat de software waarschijnlijk niet 100% hetzelfde is.
            Dezelfde softwarecodes wil nog niet altijd zeggen dat het dezelfde software is.
            Je moet de checksum van de programma’s vergelijken om zeker te weten dat software hetzelfde is.

            PS.
            Ga geen weerstanden tussen je injectoren zetten want dan blaas je de
            eindtrappen in je ECU op.
            Dit helpt trouwens ook niks. Want de pulsen blijven even lang.

            Rudy

            de ecu legt de injectoren aan massa, er staat een continu spanning op die in principe niet variabel is (de ecu zet dus geen pulserende 12v+ op de injectoren)

            eventueel een nood oplossing is om de brandstofdruk iets te verlagen alhoewel het probleem ergens anders ligt (bv slechte sensor ed.)

            #17484546
            Hacula
            Deelnemer
              Lid sinds:
              2 January 2008

              Uh.. wat is et nou :wtf
              Pulserend of niet? Als het alleen het verlagen van de spanning is kan ik nog wel iets moois bouwen met een LM317 denk ik, hoewel ik een mooiere manier prefereer.

              #17484547
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                je kan de spanning wel verlagen.

                maar een injector heeft maar 2 standen, open of dicht.

                als ie een te lage spanning heeft kan de injector even goed openen en even lang.

                of hij blijft dicht en doet niks.

                inspuit hoeveelheid word bepaald door de openingstijd, langer open is meer benzine, korter open is minder benzine.

                hoe worden de injectoren aan gestuurd.

                zodra de motor word gestart, komt er een Constante + (via brandstofpomprelais of motorregel relais) op de injectoren te staan..

                om nu de injectoren te openen, word er min (massa / – ) naar de Injector gestuurd vanuit de ECU.

                deze min word voor een bepaalde tijd gestuurd. dan gaat ie weer dicht en later weer open en dan weer dicht.

                pulserende – dus.

                de openings tijd word bepaald door de berekening die de ECU maakt.

                daarvoor heeft deze meerdere sensoren:

                – toerental / bdp sensor
                – fijnafstelling bdp sensor (nokkenas sensor / alleen modernere motoren
                – lucht massameter of map sensor (inlaat druk of lucht hoeveelheid)
                – temperatuur sensor (inspuiting is afhankelijk van de motor temperatuur)
                – inlaat lucht temperatuur sensor ( ook deze speelt een rol)
                – lambda sensor (meet zuurstof in uitlaat gassen / hoe de verbranding loopt)
                – klop sensor (om de ontstekings tijd en inspuiting veilig te laten verlopen)
                – gasklep positie sensor

                als er afwijking is in een van deze sensoren kan dat gevolgen hebben voor het verbruik.

                daar kan je beter naar kijken.

                meestal is de motor temperatuursensor of de lambda sensor dfe boosdoener hiervan.

                Willem

                #17484548
                Miruni
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 February 2007

                  Je hebt inderdaad een vaste spanning van 12V op je injector staan.
                  En zoals al werd gezegt schakelt de ecu de massa.
                  Dit wordt gedaan zodat men kleinere componenten kan gebruiken
                  omdat de + de stroomvoerende geleider is.
                  Vraag ff bij de dealer of ze de checksumm onderling v/d software kunnen nakijken.

                  Is dit hetzelfde dan moet je het inderdaad in andere dingen gaan zoeken en niet in de ECU.
                  Beginnend met de koelvloeistofsensor.

                  PS.
                  Je heeft totaal geen zin om de spanning te verlagen.
                  Je zult op een punt komen dat de injector het op een gegeven moment
                  gaat haperen en het wel / niet doet.
                  Tot aan dit punt zal er niks veranderen aan je brandstofverhouding.

                  #17484549
                  Hacula
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    2 January 2008

                    Toen ik bij hem heb gemeten, had ik een driepolige stekker die naar de injectoren liep. Eentje bruin en twee geel/groene. De bruine staat constant 12 volt op, op de andere 2 komt 12 volt te staan zodra je de motor start. Het onderbreken van de bruine zorg dat de auto niet start. Onderbreken van een geel/groene zorgt dat de auto op 2 poten gaat lopen. Onderbreken van de andere geel/groene zorgt dat hij op de 2 andere poten gaat lopen. Meer dan deze 3 polen heb ik niet kunnen vinden bij hem.

                    Vond het wel vreemd, het leek me toch dat je per cilinder een pool zou moeten hebben? Anders zou je twee injectoren hebben die tegelijk inspuiten :wtf

                    Spanning verlagen heeft dus geen zin, wel vreemd dat hij eerst toch een andere spanning meette afhankelijk van de belasting.

                    De lambda sonde is nog vrij nieuw in ieder geval.
                    Misschien maar eens laten uitlezen om die sensoren te laten controleren?

                    #17484550
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Anders zou je twee injectoren hebben die tegelijk inspuiten :wtf

                      Klopt als een bus….

                      Willem

                      #17484551
                      Hacula
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        2 January 2008

                        Oke hahaha, ik dacht dat je cilinders om de beurt werkten? De een de inlaatslag, de andere compressie slag, de ander arbeidsslag en de laatste de uitlaatslag. Of werken ze 2 aan 2?
                        Bij mijn diesel is dat volgens mij toch wel zo?

                        #17484552
                        2000
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          origineel gepost door Hacula
                          Oke hahaha, ik dacht dat je cilinders om de beurt werkten? De een de inlaatslag, de andere compressie slag, de ander arbeidsslag en de laatste de uitlaatslag. Of werken ze 2 aan 2?
                          Bij mijn diesel is dat volgens mij toch wel zo?

                          he he, dit heb ik hier op dit forum toevallig vorige week geleerd :P
                          Ze worden allemaal tegelijk aangestuurd, gewoon tegen de dichte inlaatklep aan. weet ik dus ook sinds kort:vertag

                          #17484553
                          Miruni
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 February 2007

                            Dat is niet altijd het geval.
                            Ligt eraan of je sequentiele injectie hebt.
                            Bij een C2.0XE wordt er per cilinder aangestuurd.
                            Daar staat dat “SFI” ook voor => Sequentiel Fuel Injection.:vertag

                            #17484554
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              Klopt. Bij de V6 gaan ze ook om beurten, heb ik gezien toen ik de boel los had om de injectoren te controleren.

                              met starten ging er iedere keer 1 injector open

                              Maar dat is vaak weer bij de wat duurdere motoren zo.

                              maar bij veel motoren worden ze net als de bobines 2 om 2 aangestuurd

                              meestal niet 4 tegelijk.

                              Willem

                              #17484555
                              2000
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                origineel gepost door Miruni
                                Dat is niet altijd het geval.
                                Ligt eraan of je sequentiele injectie hebt.
                                Bij een C2.0XE wordt er per cilinder aangestuurd.
                                Daar staat dat “SFI” ook voor => Sequentiel Fuel Injection.:vertag

                                en het leren gaat verder en verder :thumbup
                                Maar ik wist het niet totdat ik een schema tegen kwam van kronenburg, en daar had dus een vraag over gesteld omdat bij die computer alles parallel zat

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.