Slecht oppakken motor Z18XE

Forumindex Forums Techniek Ecotec Slecht oppakken motor Z18XE

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #17217568
    Co14
      Lid sinds:
      16 February 2010

      Slecht oppakken motor Z18XE

      Beste andere Opel liefhebbers,

      Ik heb een Astra H GTC Z18XE (125) van okt. 2005. Na aanschaf (3 jaar oud 54.000 km toen) pakte de motor niet goed op vooral bij vlotter optrekken en overschakelen van 1 naar 2. Een fractie inhouden voordat de motor beter gaat lopen. Teruggegaan naar de opel garage en bij diagnose bleek er een upgrade te zijn van de software v/h motormanagement. Deze gaf inderdaad aan dat er verbetering mogelijk was van 1 naar 2 schakelen en oppakken. Na downloaden was dit inderdaad iets beter.

      Echter nog niet geheel over. Het oppakken van de motor bleef ook in andere situaties (hoger of lagere toerantallen) een licht probleem. Dit werd echter erger. Bougies nagekeken. Deze stonden te ruim afgesteld. De motor liep weer wat beter maar nog niet optimaal. Het gevoel net alsof, zoals vroeger bij auto’s met bougiekabels er lekkage is via de bougiekabels (maar deze zitten hier natuurlijk niet meer op).

      Na een bezoek aan nog eens een andere opel garage nog een keer laten diagnosticeren. Geen foutcodes of nieuwe upgrades beschikbaar.

      Inmiddels van alles gebrobeerd: meerdere keren brandstofreiniger in de tank, gasklephuis geheel losgehad en gereinigd, nieuw K&N luchtfilter, geen lekkages luchttoevoer. De onlangs vervangen bougies weer optimaal schoongemaakt. De motor loopt een week fors beter en daarna weer hetzelfde:

      Niet lekker oppakken bij overschakelen. Het gevoel van inhouden bij overgang van weinig naar meer gasgeven (ongeacht toerental, bij lagere toerentallen tussen 1800-3000 erger). Gevoel van onvoldoende vermogen bij lage en hogere toerentallen. ‘Slechte bougiekabels’ gevoel.

      De auto wordt netjes onderhouden en op tijd de beurten. Ik tank altijd merkbenzine (Shell of BP) en soms af en toe zelfs superplus 98.

      Het rare is dat er per keer verschil in zit tussen beter lopen en meer inhouden en slechter oppakken.

      Ik heb het gevoel dat Opel moeite heeft gehad om deze motor af te stemmen op de strenge emissie eisen van nu maar de klachten zijn hiervoor net iets te veel aanwezig om alleen daar aan af te schrijven.

      Heeft iemand een idee? Af en toe is dit echt bagger voor zo’n auto. Ik heb al meerdere Opels gehad maar dit nooit. Ik vind de auto nog steeds erg mooi, maar het rijplezier wordt erdoor bedorven.

      Luchtmassameter? (Geen foutcodes) Krukassensor? (Geen foutcodes), Lambdasonde of katalysator? Verdeler? Een andere oorzaak?

      De auto heeft alleen een brandstoffilter in de tank. Nu 85.000 km gereden.

      Wie weet raad?

      Bedankt.

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.