Slecht functionerende climatronic ( EINDELIJK OPGELOST !! )

Forumindex Forums Modellen Insignia Slecht functionerende climatronic ( EINDELIJK OPGELOST !! )

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 99)
  • Auteur
    Berichten
  • #17879301
    huibscholte
      Lid sinds:
      28 March 2012

      *UPDATE: Erkenning van het probleem*

      Mijn auto is vorige week uitgebreid getest (twee dagen gemonitord) en eindelijk geeft Opel toe dat er een groot probleem is.

      Doordat Opel vorig jaar snel de auto wilde en moest afleveren, is de software voor deze versie te snel ontwikkeld. Hierdoor zijn er vooral m.b.t. de climate control fouten ingeslopen. Het grootste probleem zit het in de correspondentie met de zonlicht sensor. Als de zon gaan schijnen, stopt de automatische climate control met blazen ipv erop de anticiperen. Zelfs met een gloednieuwe auto uit de showroom van de dealer was dit het geval. Er is een nieuwe software geschreven, maar als die is geïnstalleerd werkt het maar ca 15 minuten goed, daarna vervalt de climate control weer zijn oude gedrag. Hierdoor denken veel dealers het probleem te hebben opgelost, terwijl er in werkelijkheid nog geen oplossing is.
      Een grote verbetering van de software is noodzakelijk om dit probleem op te lossen, echter, de software zal in Duitsland herschreven moeten worden en ze kunnen geen tijdsperspectief geven. Er is aangegeven dat het zou het helpen als er meer klanten met klachten zich zouden melden om de (tijds)druk op het hoofdkantoor groot te houden.

      Wat moet je dan als je klachten hebt: Ga naar je dealer, laat ze een zgn. PIR rapport opsturen met dit probleem (dit is een formulier voor klachten waarvoor de dealer geen oplossing heeft). Laat je vooral niet met een kluitje het riet insturen door de dealer die aangeeft de software te hebben geupdated, want dit werkt dus maar voor even.

      Zie ook onderstaande mail van de klantenservice (helaas zijn ze hier wat minder expliciet dan aan de telefoon):

      Geachte Scholte,

      Zoals u ons gevraagd had bij ons gesprek van vrijdag 18 mei jongstleden, delen wij u ook op schrift de uitkomst mee van het onderzoek dat werd uitgevoerd op de klimaatregeling van uw Opel Insignia.

      De heer Leo Blocker, servicemanager van Opel Eef & Huub te Rotterdam, heeft uitvoerig onderzoek gedaan en testen uitgevoerd met uw Opel Insignia, zowel deze als gelijke modellen en onderdelen. Er werd tot de conclusie gekomen dat er geen storing zit in de -kenteken-, waardoor het eenvoudigweg vervangen van een onderdeel niet leidt tot het oplossen van dit euvel.

      Opel heeft reeds een software update doorgevoerd, dit heeft de regeling van de ECC wel verbeterd ten opzichte van de eerste versie, maar we kunnen wel stellen dat hier nog veel verbetering mogelijk is. Op dit ogenblik ben je als gebruiker in principe genoodzaakt om zelf de ventilatorsnelheid te reguleren.

      Vanuit klantenservice weten wij niet op welke tijdslijn het ontwerp van een nieuwe software versie kan en zal plaatsvinden, echter wij weten dat dit niet op korte termijn kan aangepast worden.

      Wij vertrouwen erop vooralsnog u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

      Met vriendelijke groet,

      GENERAL MOTORS NEDERLAND B.V.

      Benjamin Gilles

      Opel Klantenservice

      Tel: +31 (0)76 5448300

      Fax: +31 (0)76 5448821

      Opel.Klantenservice@GM-customercare.com

      #17879302
      TBN
        Lid sinds:
        17 May 2012

        Auto is inmiddels 2 keer bij de dealer geweest. 1e keer ben ik afgewipeld met het verhaal dat er nieuwe software geinstalleerd zou zijn. Dit is door mij niet te controleren. 2e keer ben ik de auto gaan brengen en heb gemeld dat ik niet de enige ben de klacht, vervolgens ben ik bij het ophalen van de auto afgewipeld met het verhaal dat er een temperatuursensor aan de bestuurderszijde defect zou zijn. Daarnaast vond ik in de auto een “bewust” achter gelaten briefje waarop staat aangegeven dat er koudemiddel is toegevoegd aan het systeem. Maar nog steeds is het niet goed. De volgende actie wordt dat ik een kopie van de werkrapporten ga opvragen bij de dealer en deze ga doorsturen naar de geschillen commissie. Ik ben dit nu al goed zat.

        #17879303
        Michael01
          Lid sinds:
          3 January 2012

          *UPDATE*

          Auto heeft drie dagen bij de dealer gestaan. Hele dashboard is eruit geweest en men heeft een nieuwe Kachelunit gemonteerd.
          Auto weer meegenomen en helaas werkt nog steeds even slecht….

          Donderdag Opel Nederland gebeld en gesproken met een medewerker. Kenteken staat bekend als probleem geval, aangegeven dat men eens op het Opel forum moet kijken omdat er meerdere Insignia met dezelfde klachten zijn.

          Dinsdag a.s. word ik weer gebeld. Maar print zeker de reactie van Huib uit en zal men hierover aanspreken.

          Let Opel Insignia bestuurders, samen staan we sterk dus laat van U horen als U hetzelfde probleem heeft.

          #17879304
          Patrick71
            Lid sinds:
            6 February 2012

            Ik gebruik de Climatronic nu handmatig. M.a.w. de ventilatorsnelheid bedien ik met de hand en de andere twee opties laat ik op ‘auto’ staan. Van de gekke natuurlijk voor een nieuwe Insignia (maart 2012) van ruim EUR 44.000.
            Vrijdag staat de auto bij de dealer voor een check aan het Infinity Sound System (volumewisselingen). Ik heb via Opel Nederland gevraagd om een nieuw type eindversterker. Helaas wist de dealer van niets over dit probleen en zouden ze dit afgelopen week gaan uitzoeken.
            Ik zal dan direct ook een ‘case’ laten aanmaken voor de Climatronic. Ik heb het idee dat het een combinatie is van de software en de sensor (bolletje) boven op het dashboard. Dat staat continue in de volle zon. Ik heb dat deze week eens afgeplakt en dan reageert de climatronic heel anders!

            #17879305
            GM-Tuningparts
            Deelnemer
              Lid sinds:
              16 July 2005

              gisteren een dag weg geweest met de auto maar ik kreeg hem niet koud.
              stand low / 15 graden + airco aan
              had hem op handmatig staan maar onder bij de voeten en uit de roosters komt gewoon lauwe lucht.
              ( als ik in mijn vectra-b de airco aan zet dan bevries je echt letterlijk )

              het wordt gewoon niet echt koud in de auto.
              je moet hem telkens op stand 4-5 zetten en dan blaast hij wel koude lucht maar dan echt meer lauw.
              als ik hem dan weer op stand 1-2 zet komt er weer niks uit en moet je hem gewoon weer op 4 zetten of hoger om wat koude / lauwe lucht te voelen.
              wordt je gewoon gek van dat hij niet constant blijft en er geen koude lucht uit komt en dat je de hele tijd aan die knoppen moet zitten.
              :(

              #17879306
              Insignia_fan
                Lid sinds:
                1 October 2011

                Als ik zo eens lees hier en daar, dan heeft de insignia behoorlijk last van hardnekkige problemen, die veel mensen hebben.
                Had ik dit forum eerder ontdekt, dan had ik denk ik niet voor de insignia gekozen.

                Van een nieuwe wagen van een aanzienlijk bedrag verwacht ik dergelijke problemen niet, en als het dan al voorkomt dat zou het snel opgelost moeten worden. We hebben nu de 3e of 4e generatie insignia en nog altijd grove mankementen. Natuurlijk doet opel alsof hun neus bloeit en blijf jezelf zitten met de ellende en ergernis die de dealer ook niet kan oplossen.

                Ik rijd een nieuwe wagen gemiddeld een jaar of 4-5 (geen lease ofzo, gewoon particulier) maar ik weet niet of ik dit bij de opel wel haal. En zoals ik er nu tegenaan kijk is dit ook gelijk de laatste opel voor wat mij betreft.

                De beste die we ooit gemaakt hebben……, yeah right :thumbdown

                #17879307
                Opelkees
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  11 September 2007

                  @Insignia_fan wrote:

                  Als ik zo eens lees hier en daar, dan heeft de insignia behoorlijk last van hardnekkige problemen, die veel mensen hebben.
                  Had ik dit forum eerder ontdekt, dan had ik denk ik niet voor de insignia gekozen.

                  Van een nieuwe wagen van een aanzienlijk bedrag verwacht ik dergelijke problemen niet, en als het dan al voorkomt dat zou het snel opgelost moeten worden. We hebben nu de 3e of 4e generatie insignia en nog altijd grove mankementen. Natuurlijk doet opel alsof hun neus bloeit en blijf jezelf zitten met de ellende en ergernis die de dealer ook niet kan oplossen.

                  Ik rijd een nieuwe wagen gemiddeld een jaar of 4-5 (geen lease ofzo, gewoon particulier) maar ik weet niet of ik dit bij de opel wel haal. En zoals ik er nu tegenaan kijk is dit ook gelijk de laatste opel voor wat mij betreft.

                  De beste die we ooit gemaakt hebben……, yeah right :thumbdown

                  haha door een paar reacties op een forum koop je een auto niet?? Ik zou zeggen neem een auto uit de VAG groep.. mag je naar de dealer omdat je motor van tijd is gelopen door een uitgerekte distributieketting..

                  #17879308
                  Opelkees
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 September 2007

                    er is trouwens alweer een softwareupdate zag ik.

                    #17879309
                    opel-limbo
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 July 2007

                      @Opelkees wrote:

                      er is trouwens alweer een softwareupdate zag ik.

                      Wat is dit voor een update en kun jij ook zien voor welke modellen deze update is??? Is er sowieso ergens na te gaan welke updates er voor welke modellen beschikbaar zijn??

                      Greets Roel

                      #17879310
                      TBN
                        Lid sinds:
                        17 May 2012

                        Ben ook heel benieuwd. Ik zit nu in de fase dat ik in afwachting ben van een reactie van m’n dealer. Daarnaast heb ik Opel Nederland gevraagd om een oplossing omdat het product dat geleverd is niet voldoet aan de specificaties.

                        #17879311
                        yepla hoi
                          Lid sinds:
                          18 April 2012

                          Mss eens in het kort beschrijven hoe het probleem herkenbaar is.
                          Welke temperaturen en welke instellingen er problemen geven.
                          Mss zijn er nog insignia rijders die ook dit probleem hebben maar niet goed weten met welke instellingen het probleem zich voordoet.

                          #17879312
                          Patrick71
                            Lid sinds:
                            6 February 2012

                            @GM-Tuningparts wrote:

                            gisteren een dag weg geweest met de auto maar ik kreeg hem niet koud.
                            stand low / 15 graden + airco aan
                            had hem op handmatig staan maar onder bij de voeten en uit de roosters komt gewoon lauwe lucht.
                            ( als ik in mijn vectra-b de airco aan zet dan bevries je echt letterlijk )

                            het wordt gewoon niet echt koud in de auto.
                            je moet hem telkens op stand 4-5 zetten en dan blaast hij wel koude lucht maar dan echt meer lauw.
                            als ik hem dan weer op stand 1-2 zet komt er weer niks uit en moet je hem gewoon weer op 4 zetten of hoger om wat koude / lauwe lucht te voelen.
                            wordt je gewoon gek van dat hij niet constant blijft en er geen koude lucht uit komt en dat je de hele tijd aan die knoppen moet zitten.
                            :(

                            Mijn Climatronic koelt wel. Als ik het systeem op 18 graden zet, komt er wel degelijk koude lucht uit de roosters. Probleem is het hard blazen in de stand ‘auto’. Omdat de sensor op het dashboard zit vlak achter het raam en dus in de zon blijft de blower continue hard blazen. Als ik deze afdek stopt het direct. Ik bedien nu zelf de stand van de blower.

                            Overigens staat de auto nu bij de dealer voor het probleem met de eindversterker van het Infinity Sound System (volumewisselingen). Bij de dealer hadden ze er nog nooit van gehoord (!?) maar Opel Nederland zou ze informeren hoe dit op te lossen. Maar vanmorgen lag er geen nieuwe eindversterker klaar…. Ze moesten eerst kijken… Jaja, ik heb al aangeven dat internet vol staat over deze problemen en dat de enige oplossingen een nieuw type eindversterker is.

                            #17879313
                            opel.sergio
                              Lid sinds:
                              19 December 2011

                              Bij mij het zelfde probleem met de airco , op 18 graden blijft hij koelen op 19 graden komt er dan warme lucht. Ik heb de lucht temperatuur opgemeten en bij 18 is hij 13 graden en bij 19 is hij 23 graden . as woensdag gaat hij naar de garage ook voor het uitvallen van de radio/navigatie. ……het gaat om de 1.6 t – december 2011- model 2012

                              Zodra ik meer weet laat ik het weten.
                              Gr sergio.

                              #17879314
                              TBN
                                Lid sinds:
                                17 May 2012

                                Mijn dealer heeft het probleem erkend nadat hij contact heeft opgenomen met Opel Eef&Huub te Rotterdam. Ik heb dezelfde problemen. Nu zat ik nog even verder te denken;
                                1. Niet alle insignia’s hebben dit probleem.
                                2. Het probleem zit in de software.
                                3. De software zit in een computer in de auto.
                                4. Kan niet simpelweg de computer worden vervangen?

                                Mijn opel dealer geeft aan dat alle auto’s dezelfde software hebben. Als dat het geval zou zijn dan ligt het dus toch aan de hardware en niet aan de software. Iemend een idee?

                                #17879315
                                arjontje
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  31 March 2006

                                  @Patrick71 wrote:

                                  @GM-Tuningparts wrote:

                                  gisteren een dag weg geweest met de auto maar ik kreeg hem niet koud.
                                  stand low / 15 graden + airco aan
                                  had hem op handmatig staan maar onder bij de voeten en uit de roosters komt gewoon lauwe lucht.
                                  ( als ik in mijn vectra-b de airco aan zet dan bevries je echt letterlijk )

                                  het wordt gewoon niet echt koud in de auto.
                                  je moet hem telkens op stand 4-5 zetten en dan blaast hij wel koude lucht maar dan echt meer lauw.
                                  als ik hem dan weer op stand 1-2 zet komt er weer niks uit en moet je hem gewoon weer op 4 zetten of hoger om wat koude / lauwe lucht te voelen.
                                  wordt je gewoon gek van dat hij niet constant blijft en er geen koude lucht uit komt en dat je de hele tijd aan die knoppen moet zitten.
                                  :(

                                  Mijn Climatronic koelt wel. Als ik het systeem op 18 graden zet, komt er wel degelijk koude lucht uit de roosters. Probleem is het hard blazen in de stand ‘auto’. Omdat de sensor op het dashboard zit vlak achter het raam en dus in de zon blijft de blower continue hard blazen. Als ik deze afdek stopt het direct. Ik bedien nu zelf de stand van de blower.

                                  Overigens staat de auto nu bij de dealer voor het probleem met de eindversterker van het Infinity Sound System (volumewisselingen). Bij de dealer hadden ze er nog nooit van gehoord (!?) maar Opel Nederland zou ze informeren hoe dit op te lossen. Maar vanmorgen lag er geen nieuwe eindversterker klaar…. Ze moesten eerst kijken… Jaja, ik heb al aangeven dat internet vol staat over deze problemen en dat de enige oplossingen een nieuw type eindversterker is.

                                  Dat bolletjes bij de voorruit is een zonnesterkte sensor.
                                  Die bekijkt hoe veel zonnewarmte door de voor ruit komt.
                                  Als dat heel veel is dan moet de climatronic de voor ruit koelen.

                                  #17879316
                                  red2003
                                    Lid sinds:
                                    11 May 2011

                                    Ook ik heb een insignia modeljaar 2012 uit december 2011. Heb de cosmo uitvoering. Ook bij mij bij 18 grd vol koude lucht en bij 19grd instelling rustige luchtstroom. Wat ik doe is het gebruik van de gescheiden temp regelingen, de ene op 18 grd en de andere op 19 grd. Dit werkt voor mij goed. Heb verder geen last van het niet halen van de temperaturen, koud of warm.
                                    Dit is mijn 3de insignia en ook de eerste waar dit probleem zich speelt. de vorige modelen uit 2010 en begin 2011 hadden het niet.
                                    Verder werkt alles perfect. Alleen jammer dat je het navigatiesysteem niet meer kunt instellen tijdens het rijden alleen met de spraak optie lukt het wel.
                                    Ben benieuwd of Opel met de oplossing komt voor het luchtsysteem

                                    #17879317
                                    GM-Tuningparts
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      16 July 2005

                                      @red2003 wrote:

                                      Ook ik heb een insignia modeljaar 2012 uit december 2011. Heb de cosmo uitvoering. Ook bij mij bij 18 grd vol koude lucht en bij 19grd instelling rustige luchtstroom. Wat ik doe is het gebruik van de gescheiden temp regelingen, de ene op 18 grd en de andere op 19 grd. Dit werkt voor mij goed. Heb verder geen last van het niet halen van de temperaturen, koud of warm.
                                      Dit is mijn 3de insignia en ook de eerste waar dit probleem zich speelt. de vorige modelen uit 2010 en begin 2011 hadden het niet.
                                      Verder werkt alles perfect. Alleen jammer dat je het navigatiesysteem niet meer kunt instellen tijdens het rijden alleen met de spraak optie lukt het wel.
                                      Ben benieuwd of Opel met de oplossing komt voor het luchtsysteem

                                      ik kan mijn navigatie gewoon bedienen onder het rijden.
                                      insignia met dvd 900 2012

                                      #17879318
                                      opel.sergio
                                        Lid sinds:
                                        19 December 2011

                                        Auto vandaag weg gebracht, en was binnen één uur klaar. Er is Nw software opgezet, ik merk nu dat hij minder snel hard gaat blaasen als je temp lager zet. voor heen zette ik hem op 18gr en blaasde hij konstand hardt nu niet. Ik wacht tot dat buiten wat warmer is dan kan ik beter vergelijken met eerste, ik denk zelf dat het beter is geworden nu, we zullen zien……….. :wtf

                                        gr sergio

                                        #17879319
                                        opel-limbo
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          24 July 2007

                                          @opel.sergio wrote:

                                          Auto vandaag weg gebracht, en was binnen één uur klaar. Er is Nw software opgezet, ik merk nu dat hij minder snel hard gaat blaasen als je temp lager zet. voor heen zette ik hem op 18gr en blaasde hij konstand hardt nu niet. Ik wacht tot dat buiten wat warmer is dan kan ik beter vergelijken met eerste, ik denk zelf dat het beter is geworden nu, we zullen zien……….. :wtf

                                          gr sergio

                                          Bij welke garage heb je deze update laten uitvoeren??

                                          Greets Roel

                                          #17879320
                                          opel.sergio
                                            Lid sinds:
                                            19 December 2011

                                            Hoi Roel,
                                            Bij de opel centrale in Papendrecht.

                                            Gr sergio

                                            #17879321
                                            Reneh
                                              Lid sinds:
                                              16 October 2011

                                              Ik heb hetzelfde verhaal als Sergio. Voluit blazen op 18 graden is inderdaad verholpen na een update. Koelen doet hij bij mij nog steeds onvoldoende. Ik ben benieuwd naar je ervaringen bij warm weer.

                                              #17879322
                                              Insignia_fan
                                                Lid sinds:
                                                1 October 2011

                                                Ik had ook dezelfde problemen en die lijken met een software update verholpen te zijn nu, maar ook ik wacht even af met het eindoordeel totdat het weer wat warmer word.

                                                In ieder geval is het voluit koude lucht blazen op 18 graden en daarna op 19 graden niks meer blazen nu wel verholpen.

                                                #17879323
                                                huibscholte
                                                  Lid sinds:
                                                  28 March 2012

                                                  @GM-Tuningparts wrote:

                                                  @red2003 wrote:

                                                  ik kan mijn navigatie gewoon bedienen onder het rijden.
                                                  insignia met dvd 900 2012

                                                  Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

                                                  #17879324
                                                  GM-Tuningparts
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    16 July 2005

                                                    @huibscholte wrote:

                                                    @GM-Tuningparts wrote:

                                                    @red2003 wrote:

                                                    ik kan mijn navigatie gewoon bedienen onder het rijden.
                                                    insignia met dvd 900 2012

                                                    Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

                                                    ik heb er verder niks mee gedaan.
                                                    kan hem gewoon bedienen onder het rijden.

                                                    #17879325
                                                    red2003
                                                      Lid sinds:
                                                      11 May 2011

                                                      @GM-Tuningparts wrote:

                                                      @huibscholte wrote:

                                                      @GM-Tuningparts wrote:

                                                      @red2003 wrote:

                                                      ik kan mijn navigatie gewoon bedienen onder het rijden.
                                                      insignia met dvd 900 2012

                                                      Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

                                                      ik heb er verder niks mee gedaan.
                                                      kan hem gewoon bedienen onder het rijden.

                                                      Ik kan mijn nav900 ook tijdens het rijden bedienen met spraak of met reeds bestande adressen uit het adresboek, maar ik kan geen nieuwe bestemmingen invoeren via de draaiknop. Volgens mij is dat hardwarematig geblokkeerd.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 99)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.