Service interval melding verwijderen

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Service interval melding verwijderen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18384437
    Jaap Marchal
    Deelnemer
      Lid sinds:
      2 August 2020

      Ik heb een Meriva uit 2011. Vorig jaar juli heeft die een officiële onderhoudsbeurt bij de Opelgarage gehad. Nu verschijnt iedere keer als ik het contact aanzet een melding dat er een servicebeurt uitgevoerd moet worden. Ik heb net aan 7.000 km met deze motorolie gereden. Hij bij Opeldealer geïnformeerd of ik een onderhoudsbeurt (€ 246,00) kan laten uitvoeren zònder olie te verversen (alleen olie verversen kost ca. € 140,00). Dat kan dus niet. Huh? Het is toch doodzonde om nog perfecte motorolie weg te gooien?

      De garage wil de computer wel resetten, maar dan heb ik geen recht meer op de “Opel Assistance”.

      Ik heb al wat gezocht, maar kan voor mijn Meriva niet exact vinden hoe die computer zelf te resetten. Volgens mij moet dat kunnen, maar kan iemand dat in een paar simpele stappen even uitleggen? Zou fijn zijn. :help:

      #18384457
      Koffie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 November 2019

        Volgens de specificatie van Opel is je olie is aan verversing toe. Olie dient niet alleen op basis van de gereden afstand ververst te worden, maar ook op basis van tijd. Hoe vaak dat moet, kan je vinden in het boekje van je auto.

        In de handleiding van een willekeurige Meriva lees ik dat een onderhoudsbeurt komt na 30.000 km of 1 jaar, wat het eerst komt, tenzij anders vermeld op de service-display van de auto. Er wordt verwezen naar het onderhoudsschema van de garage, waarin staat welke zaken bij een onderhoudsbeurt moeten gebeuren.
        https://handleidingkwijt.com/opel-meriva-2011/ (p. 190)

        Hier vind ik dat dat voor motorolie 30.000 km of 1 jaar is.
        https://garage.wiki/opel/meriva/b/2011/service-intervals.html
        Je olie en oliefilter dienen dus ververst te worden.

        Dat je dealer geen beurt wil uitvoeren zonder oliewissel is niet vreemd, want gewoonlijk is een oliewissel eerder nodig dan ander onderhoud (of het is tegelijk aan de beurt). Dat betekent dat ofwel je olie aan verversing toe is, of dat de andere dingen nog geen onderhoud behoeven. Voor welke zaken zou je de auto naar de garage willen brengen voor de onderhoudsbeurt?

        #18384568
        Jaap Marchal
        Deelnemer
          Lid sinds:
          2 August 2020

          [quote quote=18384457]Voor welke zaken zou je de auto naar de garage willen brengen voor de onderhoudsbeurt?[/quote]

          Geen idee wat ze allemaal doen bij een kleine beurt. Zal vast niet zo veel zijn, hoofdingrediënt zal het olieverversen zijn. En puur en alleen omdat in het instructieboekje staat dat een jaar een mooie tijd is om de olie te verversen, dat vind ik dus totale onzin. Ze geven zelf al toe dat de olie 30.000 km mee kan.

          Ik ga dus geen olie laten verversen, maar wil nog steeds van die melding af op het dashboard.

          #18384570
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Als er veel korte stukjes worden gereden komt er veel condens in de olie. Als je nu een ketting motor hebt en je ververst de olie niet tijdig ook al is het aantal kms een stuk lager zul je op den duur ernstige slijtage krijgen aan de ketting. Deze zin al niet zo best en hierdoor gaat dat nog vele male sneller. En als je een turbo motor hebt zal die nog wat sneller slijten omdat die olie ook gebruikt wordt voor de turbo en dus ook kortstondig hele hoge temperaturen te verduren heeft.

            #18384636
            Koffie
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 November 2019

              [quote quote=18384437]De garage wil de computer wel resetten, maar dan heb ik geen recht meer op de “Opel Assistance”.[/quote]
              [quote quote=18384568]Ik ga dus geen olie laten verversen, maar wil nog steeds van die melding af op het dashboard.[/quote]
              Dat mag uiteraard.

              Je verliest het recht op pechhulp niet door het verwijderen van de melding, maar doordat de auto niet meer volgens het schema van Opel is onderhouden. De auto is dan minder goed onderhouden dan Opel nodig acht, waardoor de betrouwbaarheid van de auto afneemt. Opel wil niet opdraaien voor pech die is veroorzaakt door achterstallig onderhoud. Het maakt dus niet uit of je de melding zelf wist, of dat je het de garage laat doen.

              #18384854
              Jaap Marchal
              Deelnemer
                Lid sinds:
                2 August 2020

                Niemand die weet hoe ik die boardcomputer kan resetten?

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.