Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Senatorman’s project: Ombouw Senator (update 26-06-2021
- Dit onderwerp bevat 140 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 29 juni 2021om 16:56 door jethro.
-
AuteurBerichten
-
29 januari 2012 om 14:02 #17926439
Die kust met dat dicht lassen kon ik al dee ik heel veel op me oude werk als ik grote las naat dicht moets lassen maar voor dit soort dingen werkt het oo goed.
Weer lekker bezig.
29 januari 2012 om 20:31 #17926440AnoniemLid sinds:
1 January 1970Iedereen doet het op z’n eigen manier, :wors
waarbij ik wel wil aantekenen, dat als bij mij de binnenschermen aan de beurt zijn,
mits die doorgerot zijn, de aanwezige roest totaal verbannen wordt,
al het aangetaste zou ik dan verwijderd willen hebben, vervangen worden door nieuw plaatwerk,
daarna in de epoxy, strakmaken van binnen en buiten.
nadien onderkant evt met zwarte [harde] scheepslak daarna strak afkitten met carosserie-kit,
afwerken naar eigen keuze goede tectyl, bodyschutz of bodyplast, wat je wil.
Dan weet je zekers dat je de eerste jaren geen blaren of dergelijke onzin naar boven komt, :thumbupKan wel zeggen tot nu toe, mooi mooi, maar dan ben ik niet eerlijk,
ik ga ervan uit dat je het alleen doet, daarvoor zekers respect vanaf deze kant. :worsDeze Senator wordt heerlijk verwend met een prachtblok, waar veel tijd in is gestoken,
stop die energie ook in je motorruimte, tis een plek waar je niet snel meer aan het werk wilt :Dwat ik er verder over wil zeggen is, probeer eerst het laswerk af te maken,
en dan het geheel in de epoxy of primer, nu zit er vooraan primer of epoxy op,
terwijl je er heel dichtbij nog lassen moet, beetje dubbel werk, lijkt me.hopenlijk kun je er wat mee en exuses voor m’n inmenging :(
mocht je verder vragen hebben, laat het gerust weten,
er zijn hier genoeg vaklui aanwezig die je van nuttige tips kunnen voorzien. :thumbsucces er mee, ik blijf het zekers volgen ;)
29 januari 2012 om 21:58 #17926441SenatormanLid sinds:
1 January 1970Meningen en tips zijn altijd welkom, en vaak kan ik er veel van leren.
Ook bij mij is het de bedoeling om de roest volledig uit te bannen en elk deel waar roest op zit wordt vervangen door nieuw plaatwerk, of wordt geheel ontdaan van roest.Inderdaad is het dubbel werk dat ik delen al in de Corroless gezet heb terwijl ik nog niet klaar met lassen ben. Maar doordat mijn vrije uren beperkt zijn, en ik nooit weet wanneer ik weer verder met de klus kan doorgaan, wil ik voorkomen dat als ik na een poos weer wat wil ga doen, dat er dan geen oppervlakte-roest op zit.
Vandaag weer even lekker wat kunnen doen.
Allereerst nog even de veerpoot.Voor:
Na:
Ook ben ik vandaag bezig geweest met het koplamphuis.
Voor:
Na:
29 januari 2012 om 23:01 #17926442Ik vindt dat je het netjes doet, knap werk en ik volg het steeds hier :thumb
hier kan ik ook nog wat van leren :thumbup30 januari 2012 om 00:47 #17926443mooi werk…! :thumb
1 maart 2012 om 22:35 #17926446Hoe gaat het verder heb al even niets meer gezien/gehoord ?
Loopt die al ? :kewlpics1 maart 2012 om 22:45 #17926447AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ben gisterenavond nog even bezig geweest met wat laswerk, maar heb de laatste weken weinig tijd gehad. Hoop komende weken weer lekker vooruit te kunnen.
2 maart 2012 om 08:14 #17926448AnoniemLid sinds:
1 January 1970De winter is voorbij, het gereedschap is weer fatsoenlijk aan te pakken, :D
de dagen worden weer langer [langer licht]. :worsSucces alvast met het laswerk :thumb
7 april 2012 om 21:27 #17926449SenatormanLid sinds:
1 January 1970Afgelopen dagen, en vooral vandaag even lekker een hele dag kunnen doorgaan met mijn project.
Ben lekker opgeschoten met het laswerk rondom de veerpoot
Na het slijpen:
Voorbereiding voor het vertinnen. Eerst insmeren met de vertinpasta
Heet stoken en de reinigingspasta laten smelten. Deze smelt tussen de 180 tot 250 graden
Direct met een natte doek, de nog vloeibare reinigingspasta verwijderen, en indien er nog steeds zwarte delen zichtbaar zijn dit herhalen.
Hierna ontstaat een mooie zilveren volledig schone ondergrond. Het metaal is nu gereinigd.
Nu kunnen we met de tinstaaf beginnen. Deze tinstaaf bestaat 25% tin en 75% lood. Dit om dat anders de tin te dun is en niet te verwerken is.
Het een houten spatel kan je de tin bewerken. Deze spatel heb ik ingesmeerd met lijnolie zodat de tin niet hecht aan de spatel.
Eindresultaat:
Hierna ben ik verder gegaan met het lassen rondom de A stijl.
Voor:
Na:
Voorste 30 cm van de dorpel had ook aandacht nodig:
Voor:
Eerst maar eens het krokante stuk eruit halen.
Dorpel zit er weer in. De afwerking laat nog even op zich wachten. Nu eerst maar de spatbordrand er weer op.
2 mm hoekprofiel laten zetten, en deze gaat dienen als spatbordrand
Omdat deze niet helemaal recht loopt, maar een hele kleine kromming heeft, heb ik er twee sleuven in geslepen, die later worden dichtgelast.
Ook deze lassen vertinnen
De afwateringbak onder de parafan was ook lek, Heb deze zo’n 5 cm ingekort, en hierin een nieuw stuk ingelast. Het afwateringsgat, zal nog worden verkleint.
Wordt vervolgt.
7 april 2012 om 21:38 #17926450AnoniemLid sinds:
1 January 1970Goed bezig geweest. Weer de nodige rottigheid weg gewerkt. Kan hij er weer jaren tegen aan :thumb
7 april 2012 om 22:20 #17926451Je maakt het super netjes…Petje af..
Als ik deze foto,s bekijk dan heb ik echt zoiets van Opel maakt grote rotzooi…
Deze rotte plekken zijn gewoon grote productie fouten waar iedere Monza Senator als eerste last van krijgt en verre van leuk om TE MOETEN HERSTELLEN,als men een audi VW saab MB Jaguar had gehad,waren deze problemen gewoon veel minder geweest,Opel staat bekent om roest en soms denk ik dat bv die rottende zooi als Monza,s-Senators maar achter me moet laten en bv een Mercedes 500sec (AUB nu geen 30x commentaar de SEC roest ook hier en daar dit was een voorbeeld) moet halen of iets anders dat bekent staat als degelijk….Die roest bij Opel is gewoon klote,en de voorwielophanging en vering zijn de zwakke punten,die roest op die plekken had nooit gemogen als productie fout…
Ik weet zeker dat der geen 20% van de gemaakte Monza Senators is dat nog geen puntje roest heeft bij de veerpoten..
Sommige zijn stront rot andere zijn zichtbaar aan het rotten….Kxt contstructie van Opel..
Langsligger bestuurderskant is ook al zo,n topper…Die zal ook wel gaar zijn als ik de foto,s van je bekijk heb ik het vermoeden dat die niet achter is gebleven…7 april 2012 om 22:31 #17926452AnoniemLid sinds:
1 January 1970Tja Opel roest, maar vele andere merken roesten ook. Degene die minder roesten hebben weer andere kwalen zoals slechte electronica of zwakke transmissie.
Vergeet niet dat de auto 34 jaar oud is, en nog steeds rijdt. Dit was niet de doelstelling van de fabriek om de auto zolang mee te kunnen laten gaan. De gemiddelde auto ligt na 15 jaar op de sloop.
8 april 2012 om 06:30 #17926453Gaat de goeie kant op
Tja is gewoon gevoelige plek maar das sennie rekord etc manta heb weer andere pleken maar
Kijk idd ook goed langs binnenscherm naar beneden Iig effe langs de naden preventief schoon maken nu je toch bezig bent vaak zit daar rottigheid onder
Maar komt wel goed met deze sennie8 april 2012 om 08:24 #17926454@GSE wrote:
Je maakt het super netjes…Petje af..
Als ik deze foto,s bekijk dan heb ik echt zoiets van Opel maakt grote rotzooi…
Deze rotte plekken zijn gewoon grote productie fouten waar iedere Monza Senator als eerste last van krijgt en verre van leuk om TE MOETEN HERSTELLEN,als men een audi VW saab MB Jaguar had gehad,waren deze problemen gewoon veel minder geweest,Opel staat bekent om roest
Jaguar??? Ik heb een Jaguar XJ uit 1982 (het BLM-tijdperk) gerestaureerd met een vriend van me. Vergeleken met Jaguars uit die tijd, is iedere Senator/Monza in zeer goede staat voor wat betreft roest.
Senatorman, goed bezig hoor :thumbup
8 april 2012 om 11:17 #17926455AnoniemLid sinds:
1 January 1970A stijl begint er weer goed uit te zien, met mooi stevig laswerk :thumb
Het afwateringgat zou ik mooi ruim laten, of groter maken dan voorheen,
je hebt een veel ruimere afvoer van het water dan voorheen :thumbsucces verder met het plaatwerk gebeuren ;)
8 april 2012 om 12:36 #17926456Mooi werk, zeker het vertinnen zie je niet vaak voorbij komen….toppie :thumbup
9 april 2012 om 18:16 #17926457dat vertinnen is wel erg netjes en je hoeft geen plamuur te gebruiken dat meestal op den duur weer gaat scheuren en weer gaat roesten!
Netjes vakwerk vindt ik Senatorman, ga zo door :thumb :thumbup :thumb :thumbup :thumb :thumbup :thumb :thumbup9 april 2012 om 20:20 #17926458Dit zijn geen halve maatregelen :thumb goed bezig
Van het vertinnen heb je daar ook een how to van gemaakt?
Moet ik zeker onthouden ;)9 april 2012 om 20:42 #17926459AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik zal z.s.m. even een how-to maken voor het vertinnen. Dit vertinnen betreft voor mij ook de eerste maal. Vondt het zelf wel redelijk goed gaan met de horizontale delen. Bij de verticale delen is het soms lastig om te voorkomen dat de tin er afduipt, en er te weinig tin op de juiste plaats komt.
De grootste oneffenheden zijn door het tin opgelost. Er zal nog wel een klein laagje plamuur op moeten ter afwerking.
9 april 2012 om 22:31 #17926460Dikke laag tectyl deed ook wonderen bij mij,ik heb 4-5mm dikke plaat genomen en een extreme zware driekhoeks constructie genomen en nergens na gekeken kwa visueel als het maar nooit meer weer rot de eerste 20 jaar,maar ik jou geval doe je alles zo netjes dat het weer als nieuw verkocht kan worden…Petje af,die moeite steek ik der niet in,goed is goed,mooi is extra moeite die je der als extra tijd derin steekt…is mijn idee…
9 april 2012 om 22:42 #17926461:wtf :hmmz
10 april 2012 om 07:37 #17926462AnoniemLid sinds:
1 January 1970Tinnen is een mooi onderwerp, en een vakmanschap die je in je vingers moet hebben :wors
Zou persoonlijk niet voor tinnen gaan.
Heb daarvoor teveel nare ervaringen meegemaakt bij wagens die op bepaalde plekken zijn behandeld
Tin is een raar goedje op het plaatwerk,
er komt meer bij kijken dan ff warmstoken en vol laten lopen. :???:Daar waar nadien de meeste problemen voortkwamen, zijn de lasnaden,
en de minste waar het plaatwerk als zodaning werd opgevuld,
vanwege het moeilijk bijkomen voor een plaatwerker met zijn toenmalige gereedschap,
[dat in de tijd van heden al stukken moderner is geworden.]bij het tinnen heb ik mn vraagtekens, vooral bij afscheidingsnaden,
daar waar het ene plaatwerk over gaat in het andere plaatwerk.
Tin is veel zachter dan het plaatwerk, bij vibraties zou er, let op hoe ik het typ,
op den duur onthechting kunnen ontstaan, zeg niet altijd,
maar ik heb er menigeen mogen zien daar waar het alsnog mis is gegaan. :cryDaarbij kan er nog een probleem opduiken,
de zuurgraad van de tin, ook die zou problemen kunnen opleveren,
bijv in de afwerkings plamuur, grondlakken of aflakken.Kan je wel een voorbeeldverhaal typen
hoe het eruit zou kunnen zien en bij welke auto,
maar dan zou ik deze topic kunnen besmeuren. :worsZorg er aub voor dat bij het tinnen de ondergrond goed schoon is en in dit geval roestvrij,
voor de beste tinhechting op het plaatwerk.
Na het verwerken van de Tin de plekken goed ontvetten, evt met thinner,
die halen zekers de overgebleven zuren bij die plekken vandaan,
om verdere afhandeling van de plekken goed te kunnen bevorderen. :thumbupGoed laswerk is naar mijn mening/ervaring de beste methode,
om het plaatwerk goed te krijgen en te houden,
daarna de onderkanten goed afsealen, en met regelmaat checken. :thumbsucces ermee ;)
10 april 2012 om 08:17 #17926463Ziet er gelikt uit Ed :shock: Ik doe het je niet na :swear , al probeer ik het wel. :thumb :thumb
7 mei 2012 om 06:17 #17926464SenatormanLid sinds:
1 January 1970We hebben weer het een en ander aan de senator kunnen doen.
Het rechterbinnenscherm is nu klaar.
Alles lekker in de Corroless gezet.
7 mei 2012 om 15:02 #17926465ziet er goed uit gelijk een heel stuk sterker dan het was mooi gedaan.
Groeten bas.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.