Senatorman’s project: Ombouw Senator (update 26-06-2021

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Senatorman’s project: Ombouw Senator (update 26-06-2021

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 141)
  • Auteur
    Berichten
  • #17926439
    Sebbe GSI
      Lid sinds:
      26 July 2008

      Die kust met dat dicht lassen kon ik al dee ik heel veel op me oude werk als ik grote las naat dicht moets lassen maar voor dit soort dingen werkt het oo goed.

      Weer lekker bezig.

      #17926440
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        Iedereen doet het op z’n eigen manier, :wors
        waarbij ik wel wil aantekenen, dat als bij mij de binnenschermen aan de beurt zijn,
        mits die doorgerot zijn, de aanwezige roest totaal verbannen wordt,
        al het aangetaste zou ik dan verwijderd willen hebben, vervangen worden door nieuw plaatwerk,
        daarna in de epoxy, strakmaken van binnen en buiten.
        nadien onderkant evt met zwarte [harde] scheepslak daarna strak afkitten met carosserie-kit,
        afwerken naar eigen keuze goede tectyl, bodyschutz of bodyplast, wat je wil.
        Dan weet je zekers dat je de eerste jaren geen blaren of dergelijke onzin naar boven komt, :thumbup

        Kan wel zeggen tot nu toe, mooi mooi, maar dan ben ik niet eerlijk,
        ik ga ervan uit dat je het alleen doet, daarvoor zekers respect vanaf deze kant. :wors

        Deze Senator wordt heerlijk verwend met een prachtblok, waar veel tijd in is gestoken,
        stop die energie ook in je motorruimte, tis een plek waar je niet snel meer aan het werk wilt :D

        wat ik er verder over wil zeggen is, probeer eerst het laswerk af te maken,
        en dan het geheel in de epoxy of primer, nu zit er vooraan primer of epoxy op,
        terwijl je er heel dichtbij nog lassen moet, beetje dubbel werk, lijkt me.

        hopenlijk kun je er wat mee en exuses voor m’n inmenging :(
        mocht je verder vragen hebben, laat het gerust weten,
        er zijn hier genoeg vaklui aanwezig die je van nuttige tips kunnen voorzien. :thumb

        succes er mee, ik blijf het zekers volgen ;)

        #17926441
        Senatorman
          Lid sinds:
          1 January 1970

          Meningen en tips zijn altijd welkom, en vaak kan ik er veel van leren.
          Ook bij mij is het de bedoeling om de roest volledig uit te bannen en elk deel waar roest op zit wordt vervangen door nieuw plaatwerk, of wordt geheel ontdaan van roest.

          Inderdaad is het dubbel werk dat ik delen al in de Corroless gezet heb terwijl ik nog niet klaar met lassen ben. Maar doordat mijn vrije uren beperkt zijn, en ik nooit weet wanneer ik weer verder met de klus kan doorgaan, wil ik voorkomen dat als ik na een poos weer wat wil ga doen, dat er dan geen oppervlakte-roest op zit.

          Vandaag weer even lekker wat kunnen doen.
          Allereerst nog even de veerpoot.

          Voor:

          IMG_0757[1]

          Na:

          IMG_0783[1]

          IMG_0782[1]

          Ook ben ik vandaag bezig geweest met het koplamphuis.

          Voor:

          IMG_0545[1]

          Na:

          22012012196[1]

          IMG_0774[1]

          IMG_0779[1]

          IMG_0778[3]

          IMG_0777[1]

          IMG_0794[3]

          IMG_0793[1]

          IMG_0797[3]

          IMG_0798[1]

          IMG_0804[3]

          IMG_0801[1]

          IMG_0799[1]

          #17926442
          noci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 March 2010

            Ik vindt dat je het netjes doet, knap werk en ik volg het steeds hier :thumb
            hier kan ik ook nog wat van leren :thumbup

            #17926443
            monzaruba
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 October 2009

              mooi werk…! :thumb

              #17926446
              noci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 March 2010

                Hoe gaat het verder heb al even niets meer gezien/gehoord ?
                Loopt die al ? :kewlpics

                #17926447
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  Ben gisterenavond nog even bezig geweest met wat laswerk, maar heb de laatste weken weinig tijd gehad. Hoop komende weken weer lekker vooruit te kunnen.

                  #17926448
                  Anoniem
                    Lid sinds:
                    1 January 1970

                    De winter is voorbij, het gereedschap is weer fatsoenlijk aan te pakken, :D
                    de dagen worden weer langer [langer licht]. :wors

                    Succes alvast met het laswerk :thumb

                    #17926449
                    Senatorman
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      Afgelopen dagen, en vooral vandaag even lekker een hele dag kunnen doorgaan met mijn project.

                      Ben lekker opgeschoten met het laswerk rondom de veerpoot

                      IMG_0872[1]

                      IMG_0874[1]

                      Na het slijpen:
                      IMG_0882[1]

                      IMG_0885[1]

                      Voorbereiding voor het vertinnen. Eerst insmeren met de vertinpasta
                      IMG_0888[1]

                      Heet stoken en de reinigingspasta laten smelten. Deze smelt tussen de 180 tot 250 graden
                      IMG_0889[1]

                      IMG_0890[1]

                      Direct met een natte doek, de nog vloeibare reinigingspasta verwijderen, en indien er nog steeds zwarte delen zichtbaar zijn dit herhalen.
                      Hierna ontstaat een mooie zilveren volledig schone ondergrond. Het metaal is nu gereinigd.
                      IMG_0898[1]

                      Nu kunnen we met de tinstaaf beginnen. Deze tinstaaf bestaat 25% tin en 75% lood. Dit om dat anders de tin te dun is en niet te verwerken is.
                      IMG_0897[1]

                      Het een houten spatel kan je de tin bewerken. Deze spatel heb ik ingesmeerd met lijnolie zodat de tin niet hecht aan de spatel.
                      IMG_0895[1]

                      Eindresultaat:
                      IMG_0904[1]

                      Hierna ben ik verder gegaan met het lassen rondom de A stijl.

                      Voor:
                      IMG_0870[1]

                      IMG_0871[1]

                      Na:
                      IMG_0905[1]

                      IMG_0906[1]

                      IMG_0907[1]

                      Voorste 30 cm van de dorpel had ook aandacht nodig:

                      Voor:
                      24122011165[1]

                      Eerst maar eens het krokante stuk eruit halen.
                      IMG_0876[1]

                      IMG_0878[1]

                      IMG_0879[1]

                      IMG_0881[1]

                      Dorpel zit er weer in. De afwerking laat nog even op zich wachten. Nu eerst maar de spatbordrand er weer op.

                      2 mm hoekprofiel laten zetten, en deze gaat dienen als spatbordrand
                      Omdat deze niet helemaal recht loopt, maar een hele kleine kromming heeft, heb ik er twee sleuven in geslepen, die later worden dichtgelast.
                      IMG_0911[1]

                      IMG_0913[1]

                      IMG_0915[1]

                      Ook deze lassen vertinnen
                      IMG_0923[1]

                      IMG_0925[1]

                      De afwateringbak onder de parafan was ook lek, Heb deze zo’n 5 cm ingekort, en hierin een nieuw stuk ingelast. Het afwateringsgat, zal nog worden verkleint.

                      Wordt vervolgt.

                      #17926450
                      Anoniem
                        Lid sinds:
                        1 January 1970

                        Goed bezig geweest. Weer de nodige rottigheid weg gewerkt. Kan hij er weer jaren tegen aan :thumb

                        #17926451
                        GSE
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 August 2006

                          Je maakt het super netjes…Petje af..

                          Als ik deze foto,s bekijk dan heb ik echt zoiets van Opel maakt grote rotzooi…

                          Deze rotte plekken zijn gewoon grote productie fouten waar iedere Monza Senator als eerste last van krijgt en verre van leuk om TE MOETEN HERSTELLEN,als men een audi VW saab MB Jaguar had gehad,waren deze problemen gewoon veel minder geweest,Opel staat bekent om roest en soms denk ik dat bv die rottende zooi als Monza,s-Senators maar achter me moet laten en bv een Mercedes 500sec (AUB nu geen 30x commentaar de SEC roest ook hier en daar dit was een voorbeeld) moet halen of iets anders dat bekent staat als degelijk….Die roest bij Opel is gewoon klote,en de voorwielophanging en vering zijn de zwakke punten,die roest op die plekken had nooit gemogen als productie fout…

                          Ik weet zeker dat der geen 20% van de gemaakte Monza Senators is dat nog geen puntje roest heeft bij de veerpoten..
                          Sommige zijn stront rot andere zijn zichtbaar aan het rotten….Kxt contstructie van Opel..
                          Langsligger bestuurderskant is ook al zo,n topper…Die zal ook wel gaar zijn als ik de foto,s van je bekijk heb ik het vermoeden dat die niet achter is gebleven…

                          #17926452
                          Anoniem
                            Lid sinds:
                            1 January 1970

                            Tja Opel roest, maar vele andere merken roesten ook. Degene die minder roesten hebben weer andere kwalen zoals slechte electronica of zwakke transmissie.

                            Vergeet niet dat de auto 34 jaar oud is, en nog steeds rijdt. Dit was niet de doelstelling van de fabriek om de auto zolang mee te kunnen laten gaan. De gemiddelde auto ligt na 15 jaar op de sloop.

                            #17926453
                            eddepet007
                              Lid sinds:
                              11 February 2005

                              Gaat de goeie kant op

                              Tja is gewoon gevoelige plek maar das sennie rekord etc manta heb weer andere pleken maar
                              Kijk idd ook goed langs binnenscherm naar beneden Iig effe langs de naden preventief schoon maken nu je toch bezig bent vaak zit daar rottigheid onder
                              Maar komt wel goed met deze sennie

                              #17926454
                              RISL
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                24 January 2011

                                @GSE wrote:

                                Je maakt het super netjes…Petje af..

                                Als ik deze foto,s bekijk dan heb ik echt zoiets van Opel maakt grote rotzooi…

                                Deze rotte plekken zijn gewoon grote productie fouten waar iedere Monza Senator als eerste last van krijgt en verre van leuk om TE MOETEN HERSTELLEN,als men een audi VW saab MB Jaguar had gehad,waren deze problemen gewoon veel minder geweest,Opel staat bekent om roest

                                Jaguar??? Ik heb een Jaguar XJ uit 1982 (het BLM-tijdperk) gerestaureerd met een vriend van me. Vergeleken met Jaguars uit die tijd, is iedere Senator/Monza in zeer goede staat voor wat betreft roest.

                                Senatorman, goed bezig hoor :thumbup

                                #17926455
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  A stijl begint er weer goed uit te zien, met mooi stevig laswerk :thumb

                                  Het afwateringgat zou ik mooi ruim laten, of groter maken dan voorheen,
                                  je hebt een veel ruimere afvoer van het water dan voorheen :thumb

                                  succes verder met het plaatwerk gebeuren ;)

                                  #17926456
                                  2000
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Mooi werk, zeker het vertinnen zie je niet vaak voorbij komen….toppie :thumbup

                                    #17926457
                                    noci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      26 March 2010

                                      dat vertinnen is wel erg netjes en je hoeft geen plamuur te gebruiken dat meestal op den duur weer gaat scheuren en weer gaat roesten!
                                      Netjes vakwerk vindt ik Senatorman, ga zo door :thumb :thumbup :thumb :thumbup :thumb :thumbup :thumb :thumbup

                                      #17926458
                                      trashmetal
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 February 2007

                                        Dit zijn geen halve maatregelen :thumb goed bezig
                                        Van het vertinnen heb je daar ook een how to van gemaakt?
                                        Moet ik zeker onthouden ;)

                                        #17926459
                                        Anoniem
                                          Lid sinds:
                                          1 January 1970

                                          Ik zal z.s.m. even een how-to maken voor het vertinnen. Dit vertinnen betreft voor mij ook de eerste maal. Vondt het zelf wel redelijk goed gaan met de horizontale delen. Bij de verticale delen is het soms lastig om te voorkomen dat de tin er afduipt, en er te weinig tin op de juiste plaats komt.

                                          De grootste oneffenheden zijn door het tin opgelost. Er zal nog wel een klein laagje plamuur op moeten ter afwerking.

                                          #17926460
                                          GSE
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 August 2006

                                            Dikke laag tectyl deed ook wonderen bij mij,ik heb 4-5mm dikke plaat genomen en een extreme zware driekhoeks constructie genomen en nergens na gekeken kwa visueel als het maar nooit meer weer rot de eerste 20 jaar,maar ik jou geval doe je alles zo netjes dat het weer als nieuw verkocht kan worden…Petje af,die moeite steek ik der niet in,goed is goed,mooi is extra moeite die je der als extra tijd derin steekt…is mijn idee…

                                            #17926461
                                            trashmetal
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 February 2007

                                              :wtf :hmmz

                                              #17926462
                                              Anoniem
                                                Lid sinds:
                                                1 January 1970

                                                Tinnen is een mooi onderwerp, en een vakmanschap die je in je vingers moet hebben :wors

                                                Zou persoonlijk niet voor tinnen gaan.
                                                Heb daarvoor teveel nare ervaringen meegemaakt bij wagens die op bepaalde plekken zijn behandeld
                                                Tin is een raar goedje op het plaatwerk,
                                                er komt meer bij kijken dan ff warmstoken en vol laten lopen. :???:

                                                Daar waar nadien de meeste problemen voortkwamen, zijn de lasnaden,
                                                en de minste waar het plaatwerk als zodaning werd opgevuld,
                                                vanwege het moeilijk bijkomen voor een plaatwerker met zijn toenmalige gereedschap,
                                                [dat in de tijd van heden al stukken moderner is geworden.]

                                                bij het tinnen heb ik mn vraagtekens, vooral bij afscheidingsnaden,
                                                daar waar het ene plaatwerk over gaat in het andere plaatwerk.
                                                Tin is veel zachter dan het plaatwerk, bij vibraties zou er, let op hoe ik het typ,
                                                op den duur onthechting kunnen ontstaan, zeg niet altijd,
                                                maar ik heb er menigeen mogen zien daar waar het alsnog mis is gegaan. :cry

                                                Daarbij kan er nog een probleem opduiken,
                                                de zuurgraad van de tin, ook die zou problemen kunnen opleveren,
                                                bijv in de afwerkings plamuur, grondlakken of aflakken.

                                                Kan je wel een voorbeeldverhaal typen
                                                hoe het eruit zou kunnen zien en bij welke auto,
                                                maar dan zou ik deze topic kunnen besmeuren. :wors

                                                Zorg er aub voor dat bij het tinnen de ondergrond goed schoon is en in dit geval roestvrij,
                                                voor de beste tinhechting op het plaatwerk.
                                                Na het verwerken van de Tin de plekken goed ontvetten, evt met thinner,
                                                die halen zekers de overgebleven zuren bij die plekken vandaan,
                                                om verdere afhandeling van de plekken goed te kunnen bevorderen. :thumbup

                                                Goed laswerk is naar mijn mening/ervaring de beste methode,
                                                om het plaatwerk goed te krijgen en te houden,
                                                daarna de onderkanten goed afsealen, en met regelmaat checken. :thumb

                                                succes ermee ;)

                                                #17926463
                                                Commo
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  8 April 2011

                                                  Ziet er gelikt uit Ed :shock: Ik doe het je niet na :swear , al probeer ik het wel. :thumb :thumb

                                                  #17926464
                                                  Senatorman
                                                    Lid sinds:
                                                    1 January 1970

                                                    We hebben weer het een en ander aan de senator kunnen doen.

                                                    06052012221[1]

                                                    06052012224[1]

                                                    Het rechterbinnenscherm is nu klaar.

                                                    Alles lekker in de Corroless gezet.
                                                    06052012225[1]

                                                    06052012226[1]

                                                    06052012227[1]

                                                    06052012228[1]

                                                    06052012229[1]

                                                    #17926465
                                                    Sebbe GSI
                                                      Lid sinds:
                                                      26 July 2008

                                                      ziet er goed uit gelijk een heel stuk sterker dan het was mooi gedaan.

                                                      Groeten bas.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 141)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.