Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Senatorman’s project: Ombouw Senator (update 26-06-2021
- Dit onderwerp bevat 140 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 29 juni 2021om 16:56 door jethro.
-
AuteurBerichten
-
12 oktober 2011 om 21:00 #17242100SenatormanLid sinds:
1 January 1970Hier dan ook een begin van mijn project.
Nadat ik de Senator nu zo’n 11 jaar in bezit heb, en deze niet van plan ben om weg te doen, wilde ik toch eens wat anders.
Nouja dan maar een andere motor inbouwen. Het oude C30 12V blokje gaat eruit, en wordt vervangen voor de veel efficientere, en rappere C30SE 24V.We gaan dus van de 177pk naar de 204 pk, en daarnaast komt er nog een 23pk chip extra bij.Totaal dus 227pk.
Ondanks de weinige vrije uurtjes heb ik afgelopen periode een C30SE blok lekker onder handen genomen. Dit betreft een Blok welkle 80000Km geleden een volledige revisie heeft ondergaan.
Hier al een beetje idee hoe de motor er momenteel al uitziet.
12 oktober 2011 om 21:20 #17926390Zo, dat ziet er netjes uit…!
De auto is het zeker waard zoiets.
Succes met het project!12 oktober 2011 om 21:40 #17926391dat ziet er goed uit kerel ! suc6 met je project en veel foto’s plaatsen he ! :thumb
12 oktober 2011 om 21:43 #17926392Leuk om te zien dat je net zo’n idioot ben als ik :D Erg mooi :thumbup
12 oktober 2011 om 21:52 #17926393AnoniemLid sinds:
1 January 1970Kheb het blokje voorheen gezien, deze heeft nu een behoorlijke opknapbeurt gekregen :thumbup
Geweldig, zo te zien kosten noch moeite bespaard om tot dit resultaat te komen
ziet er echt weer als nieuw uit, mooi staaltje werk :wors :thumb12 oktober 2011 om 22:44 #17926394altijd mooi, zo’n C30SE… :thumb :wub
en zeker een hele fijne motor… :wors
13 oktober 2011 om 07:48 #17926395ided ziet er allemaal piekfijn uit! :thumb
ff vraagje. is die oude motor die eruit gaat goed? en een echte c30ne met 177pk? doe je hem weg?
ik zoek er nog 1 namelijk die ik in moet bouwen voor de klant maar hij moet specifiek die motor hebben.
13 oktober 2011 om 09:52 #17926396AnoniemLid sinds:
1 January 1970@bettus accu wrote:
ided ziet er allemaal piekfijn uit! :thumb
ff vraagje. is die oude motor die eruit gaat goed? en een echte c30ne met 177pk? doe je hem weg?
ik zoek er nog 1 namelijk die ik in moet bouwen voor de klant maar hij moet specifiek die motor hebben.
Wat het exact is moet ik even kijken, maar denk dat jouw auto sneller klaar is, als dat mijn motor eruit gaat.
Heb geen haast met mijn project, en gebeurt in de vrije uurtjes. Kan dus nog wel even duren voordat de motor eruit gaat.13 oktober 2011 om 10:24 #17926397okee. na die klant is ook nog niet bij mij. maar zodra ik een motor heb dan kan ik die die auto van de klant ophalen. en dan kan de motorombouw beginnen.
als je de motor eruit hebt moet je maar een gil geven. :thumb misschien dat ik dan al een motor heb, misschien ook nog niet. ;)
13 oktober 2011 om 14:54 #17926398Is dit niets voor je bettus, heb je gelijk wat reserve onderdelen voor de senator in jullie showroom ;)
Staat op mobile.de !390 EUR MwSt. nicht ausweisbar
Limousine, Gebrauchtfahrzeug EZ 10/1990 325.292 km Benzin 130 kW (177 PS) Automatik
Händler
Autohaus Bilk Posenerstrasse 222
40231 Düsseldorf DeutschlandTel.: +49 (0)211 396011
30 oktober 2011 om 20:30 #17926399AnoniemLid sinds:
1 January 1970Weer enkele uurtjes aan de C30SE mogen werken.
Momenteel ben ik, nadat ik alles gezandstraald heb alles in de juiste kleur aan het spuiten.
Hieronder enkele onderdelen die gespoten zijn.
30 oktober 2011 om 21:27 #17926400:wub :wub
zo netjes wil ik mijn 24flappertje ook maken+ alles nieuw van binnen
30 oktober 2011 om 22:20 #17926401Ziet er weer netjes uit, net nieuw :thumb
30 oktober 2011 om 22:28 #17926402Ziet er idd mooi uit :) Als je alles nieuw hebt, heb je tenminste al dat gezeik niet met sensoren, kabelbomen etc. king: :jerry
27 november 2011 om 21:44 #17926404SenatormanLid sinds:
1 January 1970We zijn weer enkele weken verder, en ik heb van middag weer even tijd kunnen vinden om weer lekker verder te sleutelen.
Afgelopen week een zeer grote krik kunnen kopen, welke 80cm hoog kan. superding.
Kunnen we lekker gaan “slopen”Eerste maar even een paar foto’s hoe de Senator er nu uitziet onder de motorkap.
Zelf vindt ik het onder de motorkap niet erg netjes, en dus tijd om dit eens aan te gaan pakken
Vanmiddag eens lekker begonnen om alles lekker te verwijderen. De motor en bak moeten er uit zodat we het nodige las en slijpwerk kunnen gaan verrichten.
Weer lekker opgeschoten vandaag. :D
28 november 2011 om 05:54 #17926405Even een vraagje over de “domstrebe” verstevigingsbalk tussen de voorpoten.
Ik heb enige tijd geleden precies zo’n ( aluminium) domstrebe gekocht, paste perfect op de bouten op de veerpoten.
Het enige is dat de motorkap dan niet perfect sluit, bij de rechtervoorpoot raken de opstaande montagekanten van de balk precies een verstevigingsribbel aan de onderzijde van de motorkap. OOK het hoogste (bult) gedeelte van de domstrebe vlak boven de luchtbuis “duwt” tegen de isolatiebekledingvan de motorkap.
De motorkap gaat wel dicht , maar je ziet dat er spanning op staat.
Aan de veerpoten, ophanging enz enz. mankeert niets . alles is perfect op maat .Niets doorgerot of verzakt . Alles is gewoon keihard en nagemeten. En alles nog geheel orgineel
Hoe was dat bij jouw motorkap ??
Autounion (Dirk)
28 november 2011 om 12:16 #17926406Die veerpootbruggen passen wel onder de kap kwa maat maar je kap gaapt een beetje aan de bestuurderskant of andere kan weet het zo ff niet,heb precies hezelfde probleem,bij mijn A2
Trouwens 1 klein detail die brug die je daar hebt past niet met een 24V je moet dan een andere hebben Ronald Bolz heeft die.(dacht dat Rekord Herman ze laat maken en door verkoopt aan Ronald)
Maar aangezien jij airco hebt weet ik niet of die van Herm/Ronald passen bij een auto met en 24V en airco,die Mantzel bruggen die achter je inlaat gaan passen niet met airco,de wiechers bruggen die bovenover gaan passen wel bij airco..Als je die brug kwijt wilt wil ik um wel overnemen voor mijn V8 project waar ik al tijden niks aan heb gedaan..
Heb geen airco gelukkig anders had dat ook nog allemaal in de weg gezeten.28 november 2011 om 14:37 #17926407Gaaf blokje ben je aan het opbouwen Senatorman! Ben benieuwd naar het eindresultaat!
28 november 2011 om 16:14 #17926408AnoniemLid sinds:
1 January 1970Schijnt een beetje roestig te zijn onderaan de a-stijl en Bermuda-gebied cq veerpoot bijrijderskant ,
staat niet duidelijk op de foto, maar de kleur bruin is ruim aanwezig. :hmmzMaar het begin is er, kopje wordt al aardig kaal zo, succes :thumbup
28 november 2011 om 16:28 #17926403AnoniemLid sinds:
1 January 1970@autounion Inderdaad veerpootbrug niet perfect qua passing, en komt deze bij mij ook tegen de motorkapbalk aan. Hierdoor staat de motorkap ietswat onder spanning. Dit kan je ook zien aan de afdruk bovenop de brug. Ik had hier vooralsnog geen oplossing voor, maar is wel storend.
@GSE Bedankt voor de info. Ik vroeg me al af of deze veerpoot zou passen met de C30SE erin. Tegen die tijd neem ik eens contact op met Ronald, of ik maak er zelf 1.
De huidige doe ik niet weg, omdat deze op onze Monza gaat.@Monzaron Ja…er is wel wat werk aan de winkel. Bedoeling is nu de motor en alles onder de kap verwijderen, veerpoten en voorterrein eraf, stralen, schuren slijpen enz. en zien we waar de gaten gaan vallen. Vervolgens de veerpoten verstevigen, spuiten en daarna weer opbouwen.
28 november 2011 om 17:52 #17926409Die brug van ronald en rekordherm passen niet met airco. Heb ik ook geprobeerd. Die brug komt dan tegen het ventilatorhuis.
Je kan ook de zogenaamde ABS steuntjes erin zetten, tussen veerpoot en binnen scherm. Of natuurlijk zelf maken, heb ik ook gedaan.28 november 2011 om 22:24 #17926410klopt passen niet als airco hebt
18 december 2011 om 15:36 #17926411AnoniemLid sinds:
1 January 1970Vandaag weer lekker verder kunnen gaan met mijn project.
Zo hebben we vandaag de motor eruit gelepeldBlok zoekt nog nieuwe eigenaar.
viewtopic.php?f=60&t=158779&p=2040587#p204058719 december 2011 om 21:27 #17926412Mooi projeckt zo :thumbup
8 januari 2012 om 22:27 #17926413AnoniemLid sinds:
1 January 1970We zijn weer enkele dagen verder, en ondertussen heb ik het een en ander kunnen doen.
Zo heb ik de luchtdoorstroming in auto vanaf de aanjager altijd minimaal gevonden, hier kwam zeer weinig lucht doorheen.
Oorzaak gevonden. De kachelradiateur was in de 33 jaar tijd helemaal dichtgeslipt met pollen, stof gemengd in een zwarte olieachtige substantie.
In tegenstelling tot een Senator met alleen een kachelradiateur onder het dashboard, waarbij het demonteren van de radiateur mogelijk is door alleen het onderste deel van het dashboard te verwijderen, moet in mijn geval het gehele dashboard eruit, om de radiateur te kunnen verwijderen. Hier had ik dus geen zin in, en vond bij mijn duitse naamgenoot de oplossing.
Zo heb ik een vierkante opening in het kachelhuis onder het dashboard gemaakt met een drempel en een minislijpschijfje. Hierdoor kon ik met een luchtspuit naar buiten blazen. Indertussen het rooster aan de buitenkant laten inweken met terpetine, en met een stofzuiger voorzichtig de lamellen schoongezogen. Dit ging moeizaam omdat het wel een soort van textyl ( Pollen, stof en straatvuil) was waarmee de lamellen verstopt zaten. Uiteindelijk gelukt en het “deurtje” in het kachelhuis weer gedicht met twee componenten vloeibaar plastic. Ben zo’n 2 uur bezig geweest met deze klus.Voor:
Eigenlijk vergeten een duidelijke foto van het kachelrooster te maken. Maar je ziet dat deze geheel zwart is.
Na:
Alle lamellen zijn weer open.
Dan even een een inventarisatie gemaakt van alle rotte delen. ( Met telefoon)
Even de slijptol ter hand genomen.
Nu de telefoon thuisgelaten en mijn betere camera gepakt.
Ook ben ik bezig geweest met het verwijderen van alle rotte delen aan de rechterkant van de auto.
Dit is nog niet helemaal klaar, maar de meeste krokante delen zijn verwijderd. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.