Senator A gekocht, wat vraagjes

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Senator A gekocht, wat vraagjes

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17212328
    The_Undertaker
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 April 2006

      Hallo,
      aangezien ik mijn Manta B een dezer dagen van de weg haal voor restauratie, heb ik dus een Senator A 3.0e Automaat gekocht, uit ’81, omgebouwd naar A2 (helaas) Foto’s volgen nog.

      Ik heb ff wat vraagjes, het beestje schijnt dus een tijdje stilgestaan te hebben, en kan dus wel een beurtje gebruiken. Nu heb ik nog niet zo heel best gekeken, en olie van het blok vervangen is natuurlijk niet zo’n probleem, maar hoe vervang je de olie van de automatenbak, en het cardan, en hoe vervang je de koelvloeistof??

      Kortom:
      -Hoe vervang je de automatenbakolie?
      -Hoe vervang je de koelvloeistof, en ontlucht je het systeem?
      -Hoe vervang je de cardanolie?

      Ik ben dus qua techniek, een Manta gewend, zit allemaal net ff wat simpeler. Automaten heb ik helemaal (nog) geen sjoegel van, dus hulp is welkom. Ik heb nog niet helemaal gekeken, maar wil graag vantevoren wat info zodat ik het in 1 keer kan fixen, en niet voor 2 keer een brug moet regelen.

      Weet er toevallig verder nog iemand waar eventuele werkplaatshandboekenvraagbaken te krijgen zijn?

      Alvast bedankt!

      #17525255
      GSE
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 August 2006

        Bak olie vervangen:
        Automaten bak olie vervang je door de plug los te draaien en uit te laten druipen,word aanbevolen om de filter ook af en toe mee te vervangen (dacht 30.000km),die haal je te voorschijn door het carter los te halen,bij een 3-gang schaadt rembanden instellen niet bij een 4-gang gaat dat zo niet.
        Bijvullen gebeurt door de vulpijp,gewoon een oliewissel is een dikke 2 liter bij een 3-gang automaat,bij een 4-gang weet ik het zo ff niet.

        Koelvloeistof vervangen:
        Onderste waterslang los en uit laten druipen (ongeveer 10L)
        Bij een A2 hoef je niks te ontluchten,gewoon vullen tot peil en dan laten lopen en bijvullen tot het reservoir op zijn niveau staat.

        A1 is een ander verhaal daar moet je officeel de ontluchtingsdop op het thermostaat huis los halen en laten lopen totdat er een straaltje water uit komt,alleen zitten die doppen altijd vast.
        Ik doe het altijd met goed succes zo:
        Vullen door de radiateur dop totdat niet meer gaat,dan bovenste waterslang los en weer bijvullen,en met de mond blazen op de de bovenste waterslang,je hoort het dan altijd iets sissen bij langs de thermostaat,totdat de lucht achter de thermostaat weg is en er water (en dan de naad tussen thermostaat huis en waterslang vol schudden als deze er iets opgestoken zit) komt zolang blaas ik altijd,dan haal ik de waterslang los die langs het inlaatspruitstuk naar de kachel radiateur loopt los en schud deze vol totdat het er aan het T-stuk uitkomt waar ie opgestoken zit zonder lucht,en dan weer in elkaar zetten met zoveel mogelijk water in de leidingen,dit gaat prima zo.

        Cardan olie verwisselen:
        Op de klok aan de achterzijde moet je de de middelste schroef op de onderste rij losdraaien en daar komt dan de cardan olie uit.
        Bijvullen moet door de niveau plug aan de passagiers kant,1.2L cardan olie,gewoon vullen totdat het eruit loopt door het gat van de niveau plug.

        Sper heeft wel andere olie nodig dan een gewone sper vrije klok.

        Hoop dat je verder kunt nu.

        #17525256
        The_Undertaker
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 April 2006

          Bedankt voor de info voor zover!

          origineel gepost door GSE
          Bak olie vervangen:
          Automaten bak olie vervang je door de plug los te draaien en uit te laten druipen,word aanbevolen om de filter ook af en toe mee te vervangen (dacht 30.000km),die haal je te voorschijn door het carter los te halen,bij een 3-gang schaadt rembanden instellen niet bij een 4-gang gaat dat zo niet.

          Het filter zit dus onder het carter, dan zou ik dus een filter + carterpakking bij moeten bestellen?

          Wat bedoel je precies met die rembanden instellen?

          Alvast bedankt :thumbup

          #17525257
          Ghanz
          Deelnemer
            Lid sinds:
            31 July 2005

            vraagbaak wel op mp op cd, ene uut urk meende ik.

            werkt prima, zeer tevreden over, enkel werkt niet bij vista ..

            scheelt dat ik nog een klap peesee in de schuur heb staan met win98

            #17525258
            The_Undertaker
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 April 2006

              Haha, ik had die kerel al gezien ja, maar ik heb ze liever gewoon in boekvorm ;)

              Iemand nog een antwoord op mijn laatste vraagjes?

              Thx!

              #17525259
              GSE
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 August 2006

                Ff kijken in dat topic onder de jouwe staat precies beschreven hoe de rembanden bij te stellen.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.