Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Schroefset op een manta b?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 augustus 2014 om 11:07 #17267540
Heeft iemand een idee welke schroefset er past op een manta b? Alvast bedankt :thumb u
15 augustus 2014 om 14:38 #18248345Praten we over bouten en moeren??????????????? ;) ;) king: :afro :kewlpics
:jerry :jerry :jerry :afro
:thumb
15 augustus 2014 om 15:20 #18248346Denk er aan dat het bij een manta niet zomaar PnP is… Je moet ook een hoop versterken en aanpassen
15 augustus 2014 om 15:53 #18248347AnoniemLid sinds:
1 January 1970even voor de duidelijkheid ;)
er bestaat dus geen pasklare
verstelbare set voor een manta bveren en schokbrekers zitten los van elkaar gemonteerd
dus niet als bij de meeste voorwielaandrijvers waarbij de veer om de schokbreker zitof het überhaupt haalbaar is ???
een verstelbare set voor een b manta te maken??????
wel zijn er verschillende hoogte,s veren
die je kunt monteren
al dan niet met andere schokbrekersals je echt laag wild zit je wel vast aan een set
kortere schokbrekersanders lazeren de veren onder de auto vandaan
als die geheel uitveert dat is niet alleen apk afkeur
maar ook wel wat link ;)15 augustus 2014 om 15:56 #18248348Helaas geen plug & play setjes, zelfbouw wel.
Ik heb de schroefset onder mijn manta zelf gemaakt uit een goedkoop schroefsetje voor een golf 2. Maar de standaard wielophanging is niet gemaakt voor coilovers.
viewtopic.php?f=10&t=174943
Ik ben (nog steeds) van plan om een how to hiervan te maken.
@ louwe, Kan wel hoor, gaat wel wat werk inzitten. ;)15 augustus 2014 om 16:09 #18248349AnoniemLid sinds:
1 January 1970heb het gezien inderdaad ;) :wors
maar is cker niet plug and play
maar gezien je andere wijzigingen
houd jij wel van een uitdaging :thumb :thumbechter is zo,n ingreep niet voor iedereen weggelegt ;)
15 augustus 2014 om 22:33 #18248350Voor de achteras zijn er pasklare setjes van Avo (demping ook instelbaar). Let wel op dat normaliter het gewicht v/d achterkant op de chassisbalken wordt afgesteund door de achterveer, dit komt nu echter op het dempertorentje uit. Als je een kooi hier op uit laat komen zou het willen, maar zonder kooi denk ik dat de standaard kas op dit punt te zwak is om de krachten op te nemen.
Voor de vooras geloof ik niet dat er iets beschikbaar is, zonder iets op maat bij KW of Proflex o.i.d. te laten maken.
21 augustus 2014 om 07:01 #18248351@Gerjanb wrote:
Voor de achteras zijn er pasklare setjes van Avo (demping ook instelbaar). Let wel op dat normaliter het gewicht v/d achterkant op de chassisbalken wordt afgesteund door de achterveer, dit komt nu echter op het dempertorentje uit. Als je een kooi hier op uit laat komen zou het willen, maar zonder kooi denk ik dat de standaard kas op dit punt te zwak is om de krachten op te nemen.
Voor de vooras geloof ik niet dat er iets beschikbaar is, zonder iets op maat bij KW of Proflex o.i.d. te laten maken.
Heb de ervaring er mee, met een KW schroefset, op de achteras komen alle krachten inderdaad op de schokdempertorens.
Ook de belasting op het staartstuk komt verkeerd uit en wil met de voorzijde omhoog de bodem ingedrukt worden.
Op de vooras hetzelfde, de binnenschermen zijn niet op de krachten berekend, én ook de bovenste fuseekogels krijgen nu alle veer en demperkrachten te verwerken, om een voorbeeld te geven, met de normale set-up deed ik meer als 10 jaar met de bovenste kogels, slalom, drift, circuit, straatgebruik.
Met het schroefset waren in één circuitdag de bovenste kogels weer stuk.Mijn advies, neem een set geschikte veren en 4 gele Koni dempers :thumb
24 augustus 2014 om 13:16 #18248352@Keesjr wrote:
@Gerjanb wrote:
Voor de achteras zijn er pasklare setjes van Avo (demping ook instelbaar). Let wel op dat normaliter het gewicht v/d achterkant op de chassisbalken wordt afgesteund door de achterveer, dit komt nu echter op het dempertorentje uit. Als je een kooi hier op uit laat komen zou het willen, maar zonder kooi denk ik dat de standaard kas op dit punt te zwak is om de krachten op te nemen.
Heb de ervaring er mee, met een KW schroefset, op de achteras komen alle krachten inderdaad op de schokdempertorens.
Ook de belasting op het staartstuk komt verkeerd uit en wil met de voorzijde omhoog de bodem ingedrukt worden.
Op de vooras hetzelfde, de binnenschermen zijn niet op de krachten berekend, én ook de bovenste fuseekogels krijgen nu alle veer en demperkrachten te verwerken, om een voorbeeld te geven, met de normale set-up deed ik meer als 10 jaar met de bovenste kogels, slalom, drift, circuit, straatgebruik.
Met het schroefset waren in één circuitdag de bovenste kogels weer stuk.Mijn advies, neem een set geschikte veren en 4 gele Koni dempers :thumb
ik heb rode verlagingsveren, dat is het probleem niet. Het probleem is de autokeuring hier in België… als de wagen gekeurd moet worden moet die van de keuring banden hebben met een maat zoals degene die er ‘prigineel’ op stonden. En omdat die banden klein zijn komt mijn auto ‘te laag’ (2cm)… @#$@& keuring
25 augustus 2014 om 22:06 #18248353kun je niet een ring maken die boven/onder de veren plaatst welke je kunt afstellen??
26 augustus 2014 om 02:11 #18248354@Tomvt wrote:
kun je niet een ring maken die boven/onder de veren plaatst welke je kunt afstellen??
Klinkt ingewikkeld om zoiets verstelbaar te maken maar ik kan eens bij een tuningshop horen of die iets weten :thumb
26 augustus 2014 om 11:19 #18248355zat aan zoiets te denken, dan onderaan een ring die in de veerschotel valt maken, dit is dan een afbeelding van een normaal coilover systeem dan ipv schokdemper masieve bus waar schroefdraad opzit
26 augustus 2014 om 12:39 #18248356@Tomvt wrote:
zat aan zoiets te denken, dan onderaan een ring die in de veerschotel valt maken, dit is dan een afbeelding van een normaal coilover systeem dan ipv schokdemper masieve bus waar schroefdraad opzit
Geweldig idee! Zal alleen laten maken worden in mijn geval :p ben niet zo handig
26 augustus 2014 om 15:28 #18248357Die zijn er gewoon, zo’n verstelsetjes voor losse veren. Bijvoorbeeld van BMW E30.
26 augustus 2014 om 17:24 #18248358@Tomvt wrote:
zat aan zoiets te denken, dan onderaan een ring die in de veerschotel valt maken, dit is dan een afbeelding van een normaal coilover systeem dan ipv schokdemper masieve bus waar schroefdraad opzit
Zoiets zou ideaal zijn, weet alleen niet of dit al eens is toegepast op een RWD Opel.
26 augustus 2014 om 21:06 #18248359zat er zelf aan te denken omdat ik een beetje gek word van dat geschraap over de drempels en bolle wegen, en omdat achter de demper niet boven het midden van de as zit vind ik coilovers niet de juiste oplossing, ook omdat krachten van veer en demper dan op 1 punt geconcentreerd zijn, als je bij de auto’s kijkt die dit hebben zijn niet alleen de punten waarop ze vastzitten sterker, maar ook de complete wielbak, denk aan verschillende stukken die overlapt zijn en een balk die in de buurt uitkomt.
26 augustus 2014 om 21:13 #18248360@Ben_M wrote:
Die zijn er gewoon, zo’n verstelsetjes voor losse veren. Bijvoorbeeld van BMW E30.
:wors dit is van e30, e36,87, 91 staan er ook bij, enkel zul je dit niet zo opde manta kunnen toepassen, past niet in de veerschotel vanwege het gat in het midden en de opstaande rand, en lassen aan een veerschotel is afkeur!? meen ik
26 augustus 2014 om 22:12 #18248361nope, geen enkel probleem. ;)
26 augustus 2014 om 22:48 #18248362Als jij die las deugdelijk hebt zitten weet ik (als APK keurmeester) van niets tijdens jou APK ;)
27 augustus 2014 om 09:26 #18248363Daar knelt bij ons het schoentje. Mitch is van België, en onze keuring is niet zo autovriendelijk.
Enkele maanden terug begonnen ze m’n spoor na te meten terwijl de 8X15 velgen reeds op attest staan. Toen ik de keurmeester er op attent maakte zij hij “ja dat
heb ik reeds gezien”. Waarop ik geïrriteerd:”WAAROM MEET JE HET DAN NOG NA?? WIE IS ER HIER DE AUTOMECANIEKER?” (In België moet je geen automecanieker
zijn om op de keuring te werken, je krijgt je opleiding komma-neuker on the job)
Ik heb idem probleem met de achterophanging. M’n GSI heb ik uitgerust met die regelbare luchtschokdempers van GM(optie). Monroe heeft soortgelijke.
Maar voor op de 400 zijn die te zacht, ik ben er nog niet aan uit maar ik moet er m’n aandacht eens op zetten.27 augustus 2014 om 15:12 #18248364Voor Tom zal het geen probleem zijn, voor Mitch (en alle andere belgen ook) wel.
Ik heb de Belgische keuring zelf al een keer meegemaakt inderdaad, slaat nergens op.
Weet dat bij jullie vrijwel niks mag…27 augustus 2014 om 17:23 #18248365Normaal gezien heb ik morgen mijn manta terug van de spuiter, dan rij ik wel es langs een bandencentrale of zo, waar ze verlagingen doen en vraag daar advies. Zal jullie op de hoogte houden!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.