Schokbreker???

Forumindex Forums Modellen Astra Schokbreker???

  • Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17221372
    Dano1.6_8V
      Lid sinds:
      13 May 2010

      Goedemiddag heren en dames,

      Na mij eerst voorgesteld te hebben is dit mijn eerste post op dit forum. Ik lees namelijk al ruim een half jaar dagelijks mee.

      Ik heb eigenlijk een klein vraagje.
      Als eigenaar van een Opel Astra G Station X16SZR heb ik niks te klagen, alleen hoor ik sinds een tijdje een rare “plok” tijdens het rijden rechts achter in de auto.

      Ik weet dat het moeilijk is om geluiden te kunnen definiëren.
      Maar je kan het vergelijken met iets dat los hangt, en af en toe onder de auto ergens tegen aan slaat. Nou heb ik al meerdere malen gekeken en gevoeld maar niks kunnen vinden. Zelf heb ik vaker aan een schokbreker of de tankvlotter gedacht. Ook lijkt het alsof het alleen voorkomt wanneer ik het raam een stukje open heb.

      Misschien dat het iemand bekend voorkomt?
      Anders is ieder advies van harte welkom.

      Alvast bedankt!

      Groeten,

      Dave

      #17673560
      CommoCruiser
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 March 2007

        Hoor je dat geluid continu, of telkens één keer als je bijv. remt / gas geeft / over een drempel rijdt ?

        Misschien valt het met het raam dicht niet op, maar met het raam open wel.
        Dan zou het iets onder de auto kunnen zijn, bijv. uitlaat. schokdemper of draagarm(rubbers versleten).

        #17673561
        Dano1.6_8V
          Lid sinds:
          13 May 2010

          Nee, ik hoor het niet constant.
          En eigenlijk ook niet tijdens een bocht of met een drempel.

          Voornamelijk bij het rijden op een rechte, vlakke weg, en na het nemen van een zeer flauwe bocht.
          De ene keer een tijdje niet (ongeveer om de 5 minuten) de andere keer 2 tot 3 keer achter elkaar.

          Het gekke is trouwens dat het alleen te horen is tussen de 45 en 90 km/pu.
          Daar onder en daar boven niet.

          Het lijkt wel alsof iets terug springt. Op zijn plaats zeg maar.
          Heel vreemd.

          *instand edit*

          Ook is het geluid niet te horen als er iemand achter de bijrijder zit. En wel weer te horen als iemand achter de bestuurder zit. Vandaar mijn gedachte aan de tankvlotter. (ook is het geluid er bij een volle tank niet en vanaf een kwart minder er wel)

          #17673562
          CommoCruiser
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 March 2007

            :hmmz inderdaad vreemd

            #17673563
            b07
              Lid sinds:
              24 February 2009

              anders probeer je de vlotter eraf te halen of met een ijzerdraadje vast te zetten als dat mogelijk is en ,dan een stuk gaan rijden ,volgens mij zit die in de achterbak onder de bekleding .

              trek voor de zekerheid ook alle moeren na waarmee de veer/schokbreker vast zitten.

              #17673564
              Dano1.6_8V
                Lid sinds:
                13 May 2010

                OK, dankje!

                Ik zal het zo snel mogelijk eens nakijken en proberen!

                #17673565
                Dano1.6_8V
                  Lid sinds:
                  13 May 2010

                  Zo, vanavond eens alles nagelopen.

                  De auto rechtsachter omhoog gekrikt, en voelen, aantrekken enz. Maar niks aan de hand.
                  Ook nog eens flink aan de uitlaat gerammeld, maar niks hoor.
                  Zelfs geen geluid met het draaien van de achteband. (een comlete verrassing na mijn ervaringen met de k#t-fransoos (Renault)) Volledig geruidsloos en zeer mooi draaiend!

                  Wel was me opgevallen dat het geluid er alleen is als ik het raam een stukje open heb.
                  Dus (stom stom stom) heb ik maar eens naar mijn privacy shades gekeken. :fy1
                  Die hebben een perfecte pasvorm. maar net niet helemaal.:swear
                  Daardoor “klemt” het een beetje waardoor de ijzerrand een milimeter van de ruit staat.
                  Waarschijnlijk slaat dat randje door de luchtstroom tegen de ruit. en dat is de “plok” wat ik hoor.
                  Nu even wat miniscule viltdopjes er tegen gemaakt.

                  Hopen dat het dat was. Anders toch maar even langs de garage.

                  Alsnog bedankt voor de reacties!

                  #17673566
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    als het de schemrpjes niet zijn, kan het als het echt achter onder de auto vandaan komt, kan het eventueel ook nog de remkrachtregelaar zijn.

                    Willem

                    #17673567
                    Dano1.6_8V
                      Lid sinds:
                      13 May 2010

                      Hoi Willem,

                      Mijn eerste reactie nu is: OEI.
                      Aangezien ik al dik een half jaar meelees op dit forum kan ik wel zeggen dat jij het 9 van de 10 keer goed hebt.
                      Dus nu ik dit lees schrik ik wel even.

                      Kan je me eventueel ook vertellen waar ik dat moet zoeken??
                      En kan dit ook in verband staan met het feit dat ik een hele slappe handrem heb?
                      Alsof hij aangetrokken moet worden.

                      Alvast bedankt koning Willem king:

                      #17673568
                      CommoCruiser
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 March 2007

                        Remkrachtregelaar zit onder de bodem met een veertje / stangetje aan de achteras.
                        Slappe handrem zou ook kunnen zijn, dat je ‘m moet stellen .
                        Als je toch onder de auto moet kruipen, dan ook meteen even de handremkabels nakijken !

                        #17673569
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          handrem kan je bijstellen in de remtrommels zelf, zit een gaatje in (of via wielboutgat), met lampje zoeken naar een kartelwieltje, deze met een dunne schorevendraaier draaien om te stellen..

                          Remkrachtregelaar is een op de boden gemonteerd appraatje met een veer naar de achteras.

                          Willem

                          #17673570
                          Dano1.6_8V
                            Lid sinds:
                            13 May 2010

                            Ok CommoCruiser,
                            Bedankt!
                            Ik zal alleen even moeten kijken wanneer ik daar tijd voor heb, aangezien de vrouw ieder moment bevallen kan.
                            Maar ik was sowieso van plan om a.s. zaterdag even onder de auto te kruipen (mits ik tijd heb dus)

                            In ieder geval zeer bedankt voor de info. Hier kan ik iets mee!

                            #17673571
                            CommoCruiser
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              23 March 2007

                              Spannend!!
                              Succes met de bevalling en de auto, als je daar aan toekomt.

                              Stellen kan inderdaad zoals Wim zei.
                              Handrem er 3 tandjes op trekken, en dan stellen tot hij flink begint te schuren.
                              Dan de handrem er goed op trekken, lossen en kijken of het zo beter bevalt ( :) ).
                              Zo niet, nog even iets verder stellen, maar hij mag niet aanlopen als je de hendel helemaal beneden hebt staan.

                              #17673572
                              Dano1.6_8V
                                Lid sinds:
                                13 May 2010

                                Nou,

                                Vandaag de 30km naar het werk en???

                                Nog steeds.
                                Maar ALLEEN als het raam een stukje open is.
                                Dus met het raam dicht is het geluid er niet!
                                Zodra ik het raam open, begint het. (bij openen raam met 1cm dus binnen de seconde)

                                Dat wordt dit weekend weer zoeken dus.

                                Maar in ieder geval bedankt voor de tips m.b.t. de handrem!
                                Dat kan ik echt goed gebruiken.
                                Trouwens? Om de handrem aan te spannen moet deze op de krik?
                                Kan dus niet gedaan worden met de (veiligere “bokken”) Of dus al op een brug doen?

                                ThanX

                                #17673573
                                CommoCruiser
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  23 March 2007

                                  origineel gepost door Dano1.6_8V

                                  Maar in ieder geval bedankt voor de tips m.b.t. de handrem!
                                  Dat kan ik echt goed gebruiken.
                                  Trouwens? Om de handrem aan te spannen moet deze op de krik?
                                  Kan dus niet gedaan worden met de (veiligere “bokken”) Of dus al op een brug doen?

                                  ThanX

                                  Maak geen brokken, gebruik bokken !

                                  Is wat veiliger als ‘m op de krik laten staan.
                                  Brug is natuurlijk nog mooier.

                                  Als de achterwielen maar van de grond zijn, want die moeten eraf om bij het gat van de steller te komen.

                                  #17673574
                                  Dano1.6_8V
                                    Lid sinds:
                                    13 May 2010

                                    Nee tuurlijk, Ik heb van die metalen oprijbokken!
                                    Maar dan gebruikt ik de garagekrik!
                                    Dan kan het wiel draaien.

                                    Moet dan de hele achterkant in 1 keer omhoog? Ok kan het ook eerst links en dan rechts??

                                    #17673575
                                    Blue-Dragon
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      18 July 2006

                                      Is het niet zo dat je de handrem binnenin de auto moet afstellen.
                                      Klepje wat onder handrem zit eruit halen dan de handremhoes over de handrem heen schuiven.

                                      Dan zie je onderin een stelschroef zitten,dit is bij mijn Astra G in ieder geval wel zo.

                                      En met het raampje als je die een stukje open zet ,zou ik het deurpaneel er is vanaf gaan halen.
                                      En dan is kijken of er niet iets van het raam mechanisme is afgebroken.

                                      #17673576
                                      CommoCruiser
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        23 March 2007

                                        Daarmee stel je de kabel af.
                                        Met het stelmechanisme in de trommel stel je de basisstand af van de remschoenen, zodat ze net niet de trommel raken in ruststand.
                                        Als je de kabel strakker zet, staat het mechaniek continu op spanning.

                                        #17673577
                                        Dano1.6_8V
                                          Lid sinds:
                                          13 May 2010

                                          Ah, ok!
                                          Naja, als het goed is heb ik zaterdag toch zeeën van tijd, dus dan ga ik eerst aan de slag met de remschoentjes in de trommel, en daarna kan ik alsnog naar de kabelafstelling zelf kijken!

                                          Kijk, zo leer ik nog eens iets!

                                          En Blue-Dragon,

                                          Het geluid komt van rechtsachter, dus het lijkt me stug dat het aan het raammechanisme zelf ligt.

                                          Misschien dat het aan een drukklep ligt, maar die heb ik nog niet gevonden. Ik bedoel dat de klep die de lucht wegvoerd bij het dichtslaan van de deuren los zit.

                                          Alles is mogelijk! Ik krijg de dag wel om!

                                          #17673578
                                          zafirajos
                                            Lid sinds:
                                            28 August 2010

                                            Dano, is dit probleem nog opgelost?

                                            Ik kwam het tegen na zoeken op ‘privacy shades’. Is dat een aanrader of niet? Ik hoef geen rare geluiden. Zijstapje: hoe is de zichtbaarheid naar buiten met die zonneschermen ervoor?

                                            groet,

                                            Jos

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.