scheurtjes in spruitstuk te maken?

Forumindex Forums Modellen OPC-Modellen scheurtjes in spruitstuk te maken?

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276760
    Dikkeminne
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 April 2011

      hoi allemaal,

      rijd in een zafira A OPC met een leh turbo. Deze zit er ongeveer 90.000km op zonder problemen.
      nu was ik mijn hitteschild aan het poetsen en zag allemaal kleine scheurtjes in het spruitstuk zitten van de turbo.
      kleine scheurtjes worden in mijn optiek altijd groter vandaar mijn vraag.heb geen zin dat ik zometeen stil sta met pech onderweg.

      valt dit te repareren of is dit vrij normaal? of moet ik op zoek naar een nieuw spruitstuk/turbo

      hoor graag jullie reacties.

      #18319758
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        Leh in een a zafira?? Geen let?? Want ik kan allen een let vinden in de zafira a..
        Spruitstuk kan zonder turbo vervangen worden.. Als de turbo los is kun je kijken of je speling op de as hebt waar de turbines aan zitten ( gewoon een controlle)
        Ik kan via fsrs geen spruitstuk vinden voor een turbo motor van een zafira.. Mtech heeft wel een spruitstuk.. Maar die tikt de 700 euro aan.. Maat dan is nog de vraag of die aan je motor past

        #18319759
        bart-gsi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 July 2012
          #18319760
          Dikkeminne
          Deelnemer
            Lid sinds:
            8 April 2011

            rijd idd met leh turbo idd op een zafira a opc. dit past prima. Merendeel van de forumleden rijdt zo.
            Spruitstuk van mtech vraag om een garett turbo. is een hele andere constructie, hetgeen ik niet wil.

            valt een spruitstuk niet te lassen? of ben ik gewoon de sjaak en moet ik uit op een nieuwe

            #18319761
            bart-gsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 July 2012

              Geitijzer is denk ik niet (makkelijk) te lassen…
              Je kunt wellicht een metaalbewerker vragen of hij een spruitstuk in elkaar kan lassen.. Is goedkoper dan een nieuw spruitstuk..
              Enige wat je zelf moet leveren zijn de flenzen van de spruitstukken motor en turbo zijde..
              De pijpjes ertussen kan hij dan lassen… Ik denk dat een nieuw spruitstuk een paar 100 euro kan aantikken..

              #18319762
              baboe
              Deelnemer
                Lid sinds:
                13 August 2007

                spruit valt wel te lassen met electrode lukt meestal wel hoor paar gedaan soms gaat et ook niet hoor maar hep er al een hoop gelast scheuren goed uitslijpen dikke plaat er op vast schroeven ivm trekken warm stoken op 250 graden lassen dan goed aflaten koelen in isolatie wol inpakken lukt dat meestal wel als je er goed bij kunt

                #18319763
                Mr.Santoso
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 June 2015

                  Nou ik weet niet hoor.
                  Post eens een foto?

                  Scheuren in een gietijzeren spruitstuk repareren
                  Is echt wel lastig. Als je al iemand vindt die dit voor je kan doen. Dan zal je alsnog het geheel los moeten halen.
                  Is een redelijke klus. Zeker als je dit nog niet eerder gedaan hebt. Het lassen zelf zal ook niet goedkoop zijn.
                  Ook omdat het veel voorbereidend werk is. Alles moet immers schoon en vetvrij zijn.
                  Bij het terugplaatsen heb je weer nieuwe pakkingen en bouten nodig. En stel dat het lukt? Dan heb je nog steeds een turbo die best wel wat km heeft gedraaid.
                  Met een oud spruitstuk die waarschijnlijk weer zal gaan scheuren.

                  Als je een beetje zoekt op ebay heb je voor 4 a 500 euro een verse LEH turbo waarbij je vaak nog wat geld krijgt voor je oude turbo.

                  Voor dat geld ga je toch niet klooien met oude turbo’s?

                  #18319764
                  bart-gsi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 July 2012

                    Zolang de turbo geen olie lekt en geen speling op het turbine asje zit zou ik niks aan de turbo doen.. Die is dan nog goed.. En daar zijn revisie setjes voor…

                    #18319765
                    Dikkeminne
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      8 April 2011

                      Zit geen speling in de as en de turbo werkt ook nog goed.auto trekt nog goed door.
                      Tis meer dat ik over 2 maanden op vakantie ga en geen zin heb aan taferelen aan de kant van de weg

                      #18319766
                      bart-gsi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 July 2012

                        kleine scheurtjes maakt opzich niet veel uit.. als een spruitstuk lek is hoor je dat vanzelf.. en als er scheurtjes in zitten dan door het uitzetten van het metaal gaat dat weer dicht..
                        ik denk dat je de 2 maanden wel haald plus vakantie.. tenzij je echt veel van je motor gaat vragen door bijvoorbeeld hoger in toeren te gaan rijden
                        bij een koude motor een keer met een plantenspuit met zeep erop spuiten.. als je spruitstuk lek is dan zouden er belletjes van moeten komen
                        maar zoals eerder gezegd.. een spruitstuk kan aardig aantikken qua euros.. dus hou daar wel rekening mee..
                        een custom spruitstuk van RVS bijvoorbeeld zou misschien beter zijn qua levensduur… en kan beter warmte dragen dan gietijzer.. is alleen even een investering maar zal qua levensduur zich wel terug betalen..

                        #18319767
                        bart-gsi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          7 July 2012

                          dan zou je het volgende nodig hebben:
                          http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=350030&hid=&lhid=&lvid=&mid=95″ onclick=”window.open(this.href);return false; ==> turbo flens 69 euro
                          http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=350013&hid=&lhid=&lvid=&mid=95″ onclick=”window.open(this.href);return false; ==> spruitstuk flens 59 euro
                          en dan iemand zoeken die RVS kan lassen en wat RVS pijp heeft
                          dan zou je al met al nog minder als de helft kwijt zijn dan een origineel spruitstuk..

                          #18319768
                          Dikkeminne
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            8 April 2011

                            bedankt voor de reacties.
                            ben bij een lasser geweest en die zegt dat dit een lastig klusje wordt. kans op herhaling is groot.
                            kijk nog ff om me heen, ebay enzo.
                            en anders wordt het een nieuwe complete ZLEH turbo erop en zal ik de huidige turbo verkopen, want deze werkt nog als een tierelier.
                            vond alleen 90.000km niet erg veel qua levensduur, maar misschien zit ik hier mis mee.

                            #18319769
                            baboe
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              13 August 2007

                              klopt ken altijdt scheuren geen garantie dat et goed blijft

                              #18319770
                              bart-gsi
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                7 July 2012

                                @Dikkeminne wrote:

                                bedankt voor de reacties.
                                ben bij een lasser geweest en die zegt dat dit een lastig klusje wordt. kans op herhaling is groot.
                                kijk nog ff om me heen, ebay enzo.
                                en anders wordt het een nieuwe complete ZLEH turbo erop en zal ik de huidige turbo verkopen, want deze werkt nog als een tierelier.
                                vond alleen 90.000km niet erg veel qua levensduur, maar misschien zit ik hier mis mee.

                                turbos zouden bij goed gebruik en onderhoud best wel lang mee kunnen gaan.. maar zoals gezegt.. zolang er geen olie verbruik/lek en geen speling in zit is het nog goed…

                                #18319771
                                z20leh
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  9 November 2011

                                  die van mij heeft maar 40000km meegegaan

                                  #18319772
                                  Mr.Santoso
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    18 June 2015

                                    @bart-gsi wrote:

                                    dan zou je het volgende nodig hebben:
                                    http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=350030&hid=&lhid=&lvid=&mid=95″ onclick=”window.open(this.href);return false; ==> turbo flens 69 euro
                                    http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=350013&hid=&lhid=&lvid=&mid=95″ onclick=”window.open(this.href);return false; ==> spruitstuk flens 59 euro
                                    en dan iemand zoeken die RVS kan lassen en wat RVS pijp heeft
                                    dan zou je al met al nog minder als de helft kwijt zijn dan een origineel spruitstuk..

                                    Denk dat je nog wel iets meer nodig hebt.
                                    incl een andere turbo. Want de Z20leh is turbo en spuitstuk in 1.
                                    en is dus niet over te zetten op een ander manifold
                                    Daarbij komt dan automatisch ook andere software.
                                    + de rest wat dan ineens niet meer voldoet.

                                    Wat zou het volgens jou kosten om een tig-gelast turbomanifold te laten maken?
                                    Dit gaat ook wel in de kosten lopen
                                    Dan zou je dit nog beter kunnen kopen bij Mathijssen.
                                    Als je hier dan toch al aan het winkelen bent.
                                    http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=350015&hid=&lhid=&lvid=

                                    #18319773
                                    bart-gsi
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      7 July 2012

                                      @Mr.Santoso wrote:

                                      @bart-gsi wrote:

                                      dan zou je het volgende nodig hebben:
                                      http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=350030&hid=&lhid=&lvid=&mid=95″ onclick=”window.open(this.href);return false; ==> turbo flens 69 euro
                                      http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=350013&hid=&lhid=&lvid=&mid=95″ onclick=”window.open(this.href);return false; ==> spruitstuk flens 59 euro
                                      en dan iemand zoeken die RVS kan lassen en wat RVS pijp heeft
                                      dan zou je al met al nog minder als de helft kwijt zijn dan een origineel spruitstuk..

                                      Denk dat je nog wel iets meer nodig hebt.
                                      incl een andere turbo. Want de Z20leh is turbo en spuitstuk in 1.
                                      en is dus niet over te zetten op een ander manifold
                                      Daarbij komt dan automatisch ook andere software.
                                      + de rest wat dan ineens niet meer voldoet.

                                      Wat zou het volgens jou kosten om een tig-gelast turbomanifold te laten maken?
                                      Dit gaat ook wel in de kosten lopen
                                      Dan zou je dit nog beter kunnen kopen bij Mathijssen.
                                      Als je hier dan toch al aan het winkelen bent.
                                      http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=350015&hid=&lhid=&lvid=

                                      Dat spruitstuk gaat niet samen met een standaard turbo..
                                      Qua software zal er niet veel veranderen..
                                      Enige wat een lasser moet doen is 4 pijpjes gelijke lengte samen laten komen.. En de flenzen zijn voor een standaard turbo…
                                      Opzich als je een goede metaalbewerker/lasser vind hoeft het niet duur te zijn.. Ik ken er eentje die rekent 25 euro per uur exclusief materiaal..
                                      Als je gewoon aangeeft hoe je het hebben wil doen zij de rest…
                                      Of de turbo een geheel met spruitstuk is heb ik geen kennis van.. Als dat zo is heb je idd niks aan wat ik eerder getypt heb

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.