Schakelen erg stroef

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Schakelen erg stroef

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17238407
    Spoor-N
      Lid sinds:
      8 May 2011

      En de derde vraag:

      Het schakelen gaat redelijk zwaar en gepaard met piepen en kreunen.

      Ligt dit aan de pook bevestiging, bedieninsstangen of aan de versnellingsbak?
      Of is dit gewoon voor een Zafira?? ;)

      Ben benieuwd naar de antwoorden… tot horens op dit forum.. :D

      #17887103
      Motorsmurf
        Lid sinds:
        10 October 2010

        Heb je een zafira A of B.

        In het geval van een B zitten er kabels. Die kan je altijd ff smeren.

        #17887102
        testdrive
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 November 2008

          als het een zafira a is kan het nog wel eens de schakelpook zijn.
          moet je even het hoesje bij je pook los wippen en dan zie je daar een witte kogel.
          als je dan je pook openeer beweegt kan je zien of er ruimte op zit.

          mocht dat goed zijn zou het ook aan je koppeling kunnen liggen, door dat te testen moet je proberen te schakelen als de motor uitstaat, als het dan wel soepel gaat ligt het aan je koppeling.

          #17887101
          Spoor-N
            Lid sinds:
            8 May 2011

            Bedankt voor de reacties.

            Ik heb aan de hand hiervan de koppelstang/ kogel laten smeren en heb zelf de pook bevestiging gesmeerd en na gekeken.

            Als de auto stil staat kan ik vrij soepel zonder te kraken naar alle versnellingen schakelen, dit ging eerst niet erg soepel.
            Rijdend heb ik het zelf nog niet geprobeerd maar volgens mijn vrouw is het nog niet echt veel beter. :(

            Wat opvalt is dat het vrij veel kracht kost om het koppelingspedaal in te drukken.
            Van de versnellingen zijn het eigenlijk alleen de onderste versnellingen (2 en 4) die moeizaam zijn. De anderen (R, 1,3,5) geven geen probleem.

            Wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn, en is dit op te lossen?

            Ondertussen ook de veer gesmeerd van het koppelingspedaal en de “cylinder” die aan het pedaal zit ingevet.

            Al met al is er toch een redelijke verbetering op getreden. Alleen de twee en vier moet je met beledi blijven inschakelen.
            Eerst naar neutraal en dan naar de versnelling, dus niet in één keer door. Dit gaat iets minder snel maar levert wel een soepel resultaat op. :D

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.