Ruis in speakers die met toerental mee gaat?

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie Ruis in speakers die met toerental mee gaat?

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17233339
    Astra F Vaassen
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 February 2010

      Ik heb een irritante ruis in mijn speakers? Die zitten aangesloten op een 4 kanaals versterker. Verder heb ik een monoblock met een sub er op aangesloten. Massa pak ik allemaal via de condensator die weer de massa van een oud gat van de trekhaak pakt met een bout.

      Als ik de rca kabels eruit haal van de 4 kanaler is het weg. Ik heb al tussen de kabels zo’n kastje gezet weet niet precies hoe dat heet maar de ruis werd stukken minder. De plus en min van de rca kabels naar de 4 kanaler stond er niet echt op dus heb van alles geprobeerd maar niks hielp echt. Als de muziek ook hard staat hoor je het geeneens maar als het rustig is kwa muziek hoor je die ruis weer zo erg:sleeping

      Kabels liggen zo: Links bestuurderkant de +draad en de remote kabel.

      Rechts rca kabels voor de 2 versterkers.

      Voor zover ik weet doet die dit alleen met de motor lopend dus iets met de dynamo? Iemand een idee?

      #17824466
      kiyamizio
        Lid sinds:
        5 February 2010

        audio kabel langs een plus kabel liggen waar door het geluid door middel van magnetische door gegeven wordt?

        #17824467
        kiyamizio
          Lid sinds:
          5 February 2010

          [rquote=1877627&tid=143448&author=kiyamizio]audio kabel langs een plus kabel liggen waar door het geluid door middel van magnetische door gegeven wordt?[/rquote]

          als je massa punt van je radio en versterker op zelfde plek doen?

          bij mijn was het over toen in de tulp aansluitingen in tapete

          #17824468
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Lijkt toch op een aardlus als ‘zon kastje’ uitmaakt…

            Heb je een multimeter?

            Veel versterkers hebben namelijk naar mijn mening een ontwerp fout. Meet eens de weerstand (zonder enige kabel er op aangesloten!) tussen de rand van de tulp ingangen en de min van de speakers. Meet ook eens of één van de twee verbinding maakt met de behuizing?

            Sommige versterkers hangen namelijk de audio massa intern aan de voedings massa. Dom, want dat is nergens voor nodig en vragen om aardlussen…

            #17824469
            Astra F Vaassen
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 February 2010

              Ja dat kaste heeft iets met massa te maken, heb complete set gekocht 2e hands dus alle kabels er ook bij en alles aangesloten zoals het erbij zat. Maar volgens mij ruist die nu ook als de motor niet loopt. Heb nog andere versterker ligge misschien is er dan verschil, maar even proberen. verder heb ik kabels gescheiden van elkaar dusmoet goed zijn. Het is in de kofferbak nog wel zooitje met alle kabels maar dat moet toch niks uitmaken? Ik heb helaas geen multimeter thuis:(

              #17824470
              Erwin1987
              Deelnemer
                Lid sinds:
                15 September 2009

                bij mij ruist ie alleen als de lampen aan zijn ben er helaas ook nog niet achter was het is.

                Erwin

                #17824471
                Astra F Vaassen
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  21 February 2010

                  ja echt heel irritant zijn dat soort problemen:P

                  #17824472
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Xenon lampen toevallig? Volgens mij zit daar een schakelende unit voor, zou wel eens herrie kunnen geven…

                    @ Astra F Vaassen, een bruikbare multimeter ligt al bij de Gamma in de bak voor €5, zou maar eens een aanschaffen…

                    #17824473
                    Erwin1987
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      15 September 2009

                      ja maar hij deed het daarvoor ook al.

                      Erwin

                      #17824474
                      Astra F Vaassen
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 February 2010

                        [rquote=1878738&tid=143448&author=Vinci]Xenon lampen toevallig? Volgens mij zit daar een schakelende unit voor, zou wel eens herrie kunnen geven…

                        @ Astra F Vaassen, een bruikbare multimeter ligt al bij de Gamma in de bak voor €5, zou maar eens een aanschaffen…[/rquote]

                        Is dat ook wat dan niet dat ik dan rare metingen krijg:P?

                        #17824475
                        robert_corsa
                          Lid sinds:
                          16 May 2009

                          pak eens een andere plek voor je aarde.
                          bijvoorbeeld gordel.

                          als je het zo heb een gesloten:
                          kabel vanaf accu (zekering vlakbij de accu) naar condensator
                          -kabel vanaf massa punt auto (bijvoorbeeld gordel, achterlicht) die kabel moet zo kort mogelijk zijn en naar je condensator.
                          -vanaf je condensator 2 gelijke lengtes aan kabels naar je versterker.
                          -rca en remote samen leggen, maar wel gescheide van de plus kabel.

                          check dan dit nog eens:
                          -dikte van de kabels. te dik kan ook ruis geven, en ongelijke dikte kan ook ruis geven. vertel eens met hoeveel vermogen je speelt. vermogen versterker, speakers en sub.

                          #17824476
                          robert_corsa
                            Lid sinds:
                            16 May 2009

                            heb je 1 plus kabel lopen voor 2 versterkers?

                            in de corsa had ik een 4 kanaals en een monoblok, rondom nieuwe speakers en 2 aparte subs. geen condensator, en ook geen last van ruis.

                            #17824477
                            Astra F Vaassen
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              21 February 2010

                              Ik heb een dacht ik 20mm2 +kabel lopen vanaf accu die kort afgezekerd is bij de accu, die gaat naar een per draad afgezekerd verdeel blok van dietz. Vanaf daar lopen er 2 +draden. 1 naar condensator en 1 naar de 4 kanaler, omdat er wel eens gezegt werd dat de condensator voor de grootste verbruiker is dus voor het monoblock van de sub. Vanaf condensator loopt er dus 1 +draad naar monoblock. Dan 3 massa draden vanaf condensator. 1 naar dus een oud gat van de trekhaak met een bout. En de andere 2 naar de versterkers. Maar ik heb ff weinig tijd enzo dus kijk van de week nog en test dan wat dingen.

                              RCA kabels had ik eerst samen met de remote liggen rechts maar daarna heb ik de remote langs de + kabel gelegd. Maakte beide geen verschil.

                              Speakers JBL: 300w max 100w rms
                              Sub Magnat: Xtc 1200 dacht tot 600rms max?
                              En die composet van Alpine, 280w max en 70w rms, moet er nog in nog steeds niet gebeurt:swear

                              Versterkers geen gegevens van:

                              Monoblock: Magnet phantom
                              4 kanaler: Phoenix gold octrane R 8.0.4

                              Heb evt. nog een 5 kanaler liggen: Impulse sd 700, die ga ik nog ff testen of dat verschil maakt;)

                              En een condensator had ik zeker nodig want alles flikkerde met alleen monoblock en sub dus:P Nu is het dan ook minder geflikker:D

                              #17824478
                              robert_corsa
                                Lid sinds:
                                16 May 2009

                                oke, 1 kabel vanaf je accu nar een verdeelbox, waarvan 1 op de condensator, en 1 op de 4 kanaals. en 1 vanaf condensator naar monoblok

                                Massa kabel vanaf carrosorie naar condensator, en vanaf je condensator 1 kabel naar je monoblok, en 1 op je 4 kanaals.

                                dit gaat niet helemaal goed denk ik.

                                haal er eens 1 massa kabel af, en zet die vanaf een masapunt op je 4 kanaals.

                                je 4 kanaals heb je als volgt nu dus aan gesloten:
                                +kabel vanaf je verdeelbox. massa vanaf je condenstor. nu krijgt je condensator heel veel massa, dat is volgens mij niet helemaal goed

                                #17824479
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  Massa altijd dikker nemen dan de +, daar mag geen beperking zitten…

                                  Maar ik ben wel benieuwd of de voeding van je versterker(s) geïsoleerd is(zijn). Zo niet heb je daarmee zowieso een probleem en onherroepelijk extra stoorgeluiden. Heb nogmaals een hele hoop versterkers van gerespecteerde merken in mijn handen gehad die dit niet fatsoenlijk voor mekaar hadden! Altijd beter een galvansich gescheiden voeding dan een galvanische scheiding in je audio signaalweg!! 99 van de 100 steken er een in de signaalweg, met alle gevolgen van dien voor de geluidskwaliteit!! Er bestaan namelijk wel goede audio transformatoren, maar dan voor minstens 20 euro per kanaal!! Die ‘ground loop isolator’ gevallen met twee tulp in en twee tulp uit zijn over het algemeen uitgevoerd met pisbak transformatoren.

                                  Gewoon even weerstand meten tussen de rand van de tulp ingang en de min van de speaker uitgangen. En als je toch bezig bent ook even checken of één van beide aan de behuizing hangt, en de 12V min ingang….

                                  Het beste is het als dit VOLLEDIG electrisch geïsoleerd is van elkaar en dus geen weerstand geeft op de meter! De behuizing mag nog eventueel aan de 12V min ingang hangen, maar zeker niet aan de speaker uitgangen!

                                  #17824480
                                  Astra F Vaassen
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    21 February 2010

                                    Ja dat kastje heet idd ‘ground loop isolator’. Maar de ruis hoor ik nu niet meer. Heb de rca kabels van de 4 kanaler op oux in ofzo weet ff de naam niet meer maar in ieder geval niet op front of rear. Had ze dus eerst in rear, want ja ze zitten achter toch. Maar nu de rca kabels in aux zitten is de ruis naar mijn idee weg hoor niks meer dus. Bedankt voor het meedenken in ieder geval: Hoop dat het weg blijft maar het knalde in ieder geval goed hehe:o

                                    Ohja de kabels zijn ook grotendeels van dietz de + enzo maar dat moet dus gewoon goed zijn;)

                                    #17824481
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      Ja alleen is zo’n ground loop isolator ruk er tussen….

                                      Ik heb een Neutrik A1 audio analizer op werk en test daar regelmatig audio transformators op en die in zo’n isolator gebruikt worden hebben een heel beperkt frequentiebereik en sterke vervorming. Als je dus een beetje serieuze installatie hebt dan is dit erg zonde.

                                      Het feit is dat het fenomeen genaamd aardlus een zeer eenvoudige remedie kent, namelijk de lus doorbreken. Jij hebt dit nu in de signaalweg gedaan, waar het een zeer overweldigend (nadelig) effect heeft op de geluidskwaliteit als die transformatoren van matige kwaliteit zijn. Vaak is de blijdschap groot als de brom/ruis/storing ineens weg is en lijkt er geen vuiltje meer aan de lucht, maar dat is misleidend!!!

                                      Het beste is het de aardlus te doorbreken in de voeding, en dat is eigenlijk zeer simpel!! Het komt er op neer dat de 12V min niet doorverbonden mag zijn met de massa van de audio kabels. Dit is eenvoudig te meten. Het vergt echter wel wat kennis om te verhelpen. Op zich simpel, maar je moet even weten hoe het in elkaar zit.

                                      Nogmaals is het in de basis een enorme tekortkoming aan een versterker ontwerp. Hier had de ontwerper beter moeten weten!!

                                      De lus doorbreek je dus door een zogenaamde ‘galvanische scheiding’ wat dus betekent een ‘doorbreking van de electrische verbinding’ Dit doet een transformator, want die maakt immers van electriciteit magnetisme en dan weer van het magnetisme opnieuw electriciteit….

                                      Om electriciteit door een transformator heen te laten gaan heb je een wisselspanning nodig, ofwel een ‘signaal’. In een dikke versterker zit ook ALTIJD een voeding die van 12V een hogere spanning maakt. Die voeding werkt al met een transformator en er is dus al sprake van een galvanische scheiding. Alleen zie ik dat veel versterker ontwerpers de ingangs en uitgangs massa vervolgens weer aan elkaar hangen??!! Dit MOET absoluut gescheiden blijven van elkaar!!

                                      Zelfs in veel documentatie is dit verkeerd afgebeeld! Zoals hier:
                                      http://sound.westhost.com/project89.htm

                                      #17824482
                                      Astra F Vaassen
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        21 February 2010

                                        Zal nog eens kijken of die zonder dat kastje wel weer gaat ruisen. Ook vandaag in de auto geen ruis dus het is wel weg gelukkig;) Zo te zien heb jij er echt veel verstand van. Weet zelf ook wel wat van elektronice ivm mijn automonteursopleiding maar dit gaat aardig ver hehe:P

                                        #17824483
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          Nah, ben er ook pas de laatste twee jaar veel verder in gedoken, maar heb intussen wel vaak met dit bijltje gehakt en eigenlijk altijd wel tot een goede oplossing gekomen. Als je het simpel wilt houden kun je ook best een setje goede audio transformatoren nemen om het op te lossen, maar kies dan Lundahl of Jensen. En als die te duur zijn minstens Neutrik of OEP…

                                          Die eerste zijn dusdanig goed dat er werkelijk geen sprake is van verminderde audio kwaliteit, maar reken op zo’n eurotje of veertig per kanaal. En die laatste zijn voor zo rond de 15 euro per kanaal te koop. Die laatste zijn al een factor 10 beter dan die houtje touwtje transformatortjes in zo’n ground loop isolator. Ik koop die ground loop isolators in voor ongeveer 2,5 euro, dat zegt eigenlijk al genoeg….

                                          Maar goed, zonder is altijd beter (en goedkoper!) en het is op zich vrij eenvoudig om de voedingsmassa van elkaar te scheiden…..

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.