rotzooi bij de olie

Forumindex Forums Modellen Omega rotzooi bij de olie

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17215729
    opeltje omegaatje
      Lid sinds:
      28 December 2009

      gister wou ik de olie bijvullen en tot me grote schrik toen ik de dop los draaide zat er een soort van mayonaise achte substancie op de dop en in de bijvul buis er zat nog wel olie in zag ik op de pijl stok heb gelijk nagekeken of er een lek was van de koelvloeistof maar alles zag er netjes uit had ook geen verlies van koelvloeistof hoe kan dit?

      #17581343
      XeRo
        Lid sinds:
        1 December 2007

        koppakking?

        #17581344
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Rijdt je Veel korte stukken??

          zo ja. dan is dit een normaal verschijnsel..

          Zeker bij de v6, deze heeft nog een buisje om bij te vullen erop zitten..

          Willem

          #17581345
          harold1
            Lid sinds:
            7 October 2009

            jep ook last van gehad ivm korte stukken.

            precies wat wim-v6 zegt..

            #17581346
            manta1
              Lid sinds:
              25 October 2009

              idd is redelijk normaal met dit soort weers omstandigheden en korte stukken rijden.

              #17581347
              opeltje omegaatje
                Lid sinds:
                28 December 2009

                origineel gepost door XeRo
                koppakking?

                nee deze was nog goed zag geen scheurtjes of lekkage

                #17581348
                opeltje omegaatje
                  Lid sinds:
                  28 December 2009

                  origineel gepost door wim-v6
                  Rijdt je Veel korte stukken??

                  zo ja. dan is dit een normaal verschijnsel..

                  Zeker bij de v6, deze heeft nog een buisje om bij te vullen erop zitten..

                  Willem

                  kan het ook zijn dat de vorige eigenaar niet tijdig de olie heeft vervangen ? ik rijd idd veel korte stukken

                  #17581349
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Je zegt zelf, ik rijdt redelijk veel korte stukken..

                    ik weet niet of je met volsysthetische olie rijdt, maar als je dat nog niet doet zou dat wel dee mogenlijk heid bieden om het te vermideren..

                    en te laat olie verversen kan je aan je peilstok wel zien…

                    is de olie goed zwart, is ie nodig aan vervanging toe, let wel bij veel korte stukken vervuilt olie veel erger dan bij altijd lange afstanden.

                    het is dan ook verstandig wat vaker te verversen dan de opgegeven 15.000km

                    Willem

                    #17581350
                    Botho
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 May 2009

                      Omdat de zuigers bewegen ontstaat er volumeverandering, daardoor wordt er lucht het carter in gezogen en er weer uit geblazen. Het vocht in die lucht is de oorzaak van condensvorming. Dit vocht mengt zich met de olie waardoor er gele sludge ontstaat. Sludge kan ook ontstaan bij een lekke koppakking, op die manier kan er ook water in het smeersysteem komen. In de zomer ontstaat sludge minder snel dan in de winter, waarschijnlijk omdat in de winter de relatieve luchtvochtigheid hoger is. Ook toevoegingen in de brandstof (van mindere kwaliteit) kunnen sludge veroorzaken als stikstofgassen en waterdamp langs de zuigerveren lekken en dan vermengen met de olie. Hierdoor veroudert de olie snel en ontstaat sludge. Een bijkomend nadeel is de langere levensduur van de moderne smeermiddelen. De olie zit dus langer in de motor en daardoor wordt sludgevorming minder snel opgemerkt.

                      Sludge ontstaat doordat water (vocht) zich vermengt met de olie. Als het blok koud is wordt er relatief veel condens afgezet, vandaar dat sludge snel ontstaat bij veel korte ritten (minder dan circa 20 minuten).

                      De olie gaat door dat vocht oxideren en additieven kunnen worden omgezet in zuren. Naast het afnemen van de smerende werking, kunnen die zuren het metaal aantasten en het vocht in de olie voor oxidatie (roest) zorgen. De zwarte sludge wordt vrij snel hard en kan oliekanalen verstoppen. De gevolgen zijn makkelijk te raden.

                      Bij de betere auto-/motorhandel zijn hier middeltjes voor te krijgen (bv. Engine Flush van Forte). Dit zou de sludge op moeten lossen zodat er een schone motor overblijft. Ervaringen hiermee zijn mij niet bekend.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.