Forumindex › Forums › Modellen › Omega › rotzooi bij de olie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 januari 2010 om 12:59 #17215729
gister wou ik de olie bijvullen en tot me grote schrik toen ik de dop los draaide zat er een soort van mayonaise achte substancie op de dop en in de bijvul buis er zat nog wel olie in zag ik op de pijl stok heb gelijk nagekeken of er een lek was van de koelvloeistof maar alles zag er netjes uit had ook geen verlies van koelvloeistof hoe kan dit?
3 januari 2010 om 13:01 #17581343koppakking?
3 januari 2010 om 13:13 #17581344Rijdt je Veel korte stukken??
zo ja. dan is dit een normaal verschijnsel..
Zeker bij de v6, deze heeft nog een buisje om bij te vullen erop zitten..
Willem
3 januari 2010 om 13:19 #17581345jep ook last van gehad ivm korte stukken.
precies wat wim-v6 zegt..
3 januari 2010 om 13:19 #17581346idd is redelijk normaal met dit soort weers omstandigheden en korte stukken rijden.
3 januari 2010 om 13:19 #17581347origineel gepost door XeRo
koppakking?nee deze was nog goed zag geen scheurtjes of lekkage
3 januari 2010 om 13:21 #17581348origineel gepost door wim-v6
Rijdt je Veel korte stukken??zo ja. dan is dit een normaal verschijnsel..
Zeker bij de v6, deze heeft nog een buisje om bij te vullen erop zitten..
Willem
kan het ook zijn dat de vorige eigenaar niet tijdig de olie heeft vervangen ? ik rijd idd veel korte stukken
3 januari 2010 om 13:25 #17581349Je zegt zelf, ik rijdt redelijk veel korte stukken..
ik weet niet of je met volsysthetische olie rijdt, maar als je dat nog niet doet zou dat wel dee mogenlijk heid bieden om het te vermideren..
en te laat olie verversen kan je aan je peilstok wel zien…
is de olie goed zwart, is ie nodig aan vervanging toe, let wel bij veel korte stukken vervuilt olie veel erger dan bij altijd lange afstanden.
het is dan ook verstandig wat vaker te verversen dan de opgegeven 15.000km
Willem
3 januari 2010 om 14:50 #17581350Omdat de zuigers bewegen ontstaat er volumeverandering, daardoor wordt er lucht het carter in gezogen en er weer uit geblazen. Het vocht in die lucht is de oorzaak van condensvorming. Dit vocht mengt zich met de olie waardoor er gele sludge ontstaat. Sludge kan ook ontstaan bij een lekke koppakking, op die manier kan er ook water in het smeersysteem komen. In de zomer ontstaat sludge minder snel dan in de winter, waarschijnlijk omdat in de winter de relatieve luchtvochtigheid hoger is. Ook toevoegingen in de brandstof (van mindere kwaliteit) kunnen sludge veroorzaken als stikstofgassen en waterdamp langs de zuigerveren lekken en dan vermengen met de olie. Hierdoor veroudert de olie snel en ontstaat sludge. Een bijkomend nadeel is de langere levensduur van de moderne smeermiddelen. De olie zit dus langer in de motor en daardoor wordt sludgevorming minder snel opgemerkt.
Sludge ontstaat doordat water (vocht) zich vermengt met de olie. Als het blok koud is wordt er relatief veel condens afgezet, vandaar dat sludge snel ontstaat bij veel korte ritten (minder dan circa 20 minuten).
De olie gaat door dat vocht oxideren en additieven kunnen worden omgezet in zuren. Naast het afnemen van de smerende werking, kunnen die zuren het metaal aantasten en het vocht in de olie voor oxidatie (roest) zorgen. De zwarte sludge wordt vrij snel hard en kan oliekanalen verstoppen. De gevolgen zijn makkelijk te raden.
Bij de betere auto-/motorhandel zijn hier middeltjes voor te krijgen (bv. Engine Flush van Forte). Dit zou de sludge op moeten lossen zodat er een schone motor overblijft. Ervaringen hiermee zijn mij niet bekend.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.