(rij)technische vraag

Forumindex Forums Modellen Omega (rij)technische vraag

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 66)
  • Auteur
    Berichten
  • #17209055
    henk 400rr
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 June 2004

      Hallo,
      Ik rij in een 2001 Omega met schakelbak, de motor is een y26se op gas.

      Na een reparatie is me het volgende opgevallen wat momenteel naar mijn belevenis meer aanwezig is dan eerder,

      Bij het intrappen van het gaspedaal treed er op een bepaald moment een soort van schok op, het is vergelijkbaar met een 2-traps carburateur, het is me al eens opgevallen bij wat flink optrekken maar nooit eerder zo heftig en naar mijn belevenis vroeger dan eerder.

      Daarnaast lijkt het op het toerental langer blijft hangen bij het overschakelen.

      Bijkomend iets wat me opviel is dat de motortemperatuur hoger was dan normaal gesproken, meestal zit hij wat voorbij de 80-90° nu zat hij voorbij de 95° en begon de blower te werken.

      Mijn vraag is of dit een normaal verschijnsel is en zo niet, wat is er aan te doen, of waar moet ik het zoeken.

      #17468434
      RAL
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 September 2008

        dat de temperatuur hoger licht als normaal, wijst enigzins op een andere verbranding. hebben ze de brandstoftoevoer misschien anders afgesteld?

        mede doordat je een bepaalde schok krijgt als je het gas indrukt ook het langer blijven hangen op vollast.

        kan het mis hebben maar alles wijst erop als de motor verder in conditie is.

        #17468435
        henk 400rr
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 June 2004

          Nou, de afgelopen 3 maanden waren er een aantal problemen met de gasinstalatie, de problemen die de instalatie gaf lijkt (nu)volgens de garage aan de verdamper (G3 inst.) deze is vandaag dan uiteindelijk vervangen en ik weet dat ze hem redelijk op z’n flikker hebben gegeven om te kijken of de klachten nog ergens te bespeuren waren, op zich is dat niet erg, ik rij zelf ook niet als een bejaarde, als het maar binnenin het werkgebied blijft van de motor en die is vrij ruim.

          Ik weet niet of ze daar ook weer een andere afstelling hebben gedaan dan normaal, maar de afgelopen keren hebben ze dat ook gedaan met de (blijkbaar defecte) verdamper, dat heeft niet echt tot dit soort temperatuurafwijkingen geleid.

          De motor zelf is goed, door deze ellende is deze nog een paar keer flink nagekeken of het ‘m daar niet aan lag en dat was niet zo. Op benzine waren de klachten er verder niet, hoe het nu is weet ik niet, de auto is net terug en heeft nog niet op benzine gelopen.

          Dat hangen met dat gas is niet echt ongewoon, maar het lijkt erop dat het wat erger geworden is, ook dus dat schokje bij (ik noem het maar zo) de overgang naar de 2e trap.

          En Oh ja (haast vergeten) de verdamper die er nu in zit is een grotere broer van de oude de 1e was <140Kw, die van nu <140Kw.

          #17468436
          henk 400rr
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 June 2004

            Ok, hoe reageert een Omega V6 op het gas (gasgeven dus) bij benzine, misschien dat ik daarvan af wat afleiden kan.

            Misschien iemand die iets soortgelijks op benzine beleeft heeft.

            De motortemperatuur is nu weer normaal, het hangen aan het gas is nog aanwezig (blijft lang in z’n toerental zitten voordat hij daalt), de auto heeft er meer last van op gas dan op benzine.

            #17468437
            RAL
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 September 2008

              nastroom van het gas is te lang. bij gas dicht stroomt er dus nog een hoeveelheid gas door. dit komt doordat er een tegrote verdamper/ verdeler is gemonteerd naar alle waarschijnlijkheid.

              dit geld ook voor het overschakelen, tijdens het schakelen moet de verdamper even stoppen met de flow maar doordat deze groter of verkeerd afgesteld staat stroomt het gewoon door en komt het punt van de brandstof stop te laat.

              ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.

              #17468438
              henk 400rr
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 June 2004

                Volgende week gaat hij nu naar een dealer waar eentje zit die (hopelijk) doel heeft over dit soort auto’s en gasinstalatie’s, de gasboer weet het op dit moment even niet, hij denkt dat er in het benzine systeem iets niet klopt, maar ik heb m’n twijfels. Dit omdat eerder al bleek op benzine dat de motorstoringslamp gewoon uitgaat na een tijdje en de auto het op benzine verder wel goed doet.

                Een eerder probleem lijkt nu opgelost, maar na 4 maanden gekut wil ik niet op de feiten voorop lopen.
                Eerst volgende week maar even afwachten.

                #17468439
                henk 400rr
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 June 2004

                  Het duurde allemaal weer langer dan dat de bedoelling was en ik zal proberen het kort te houden. :mad:

                  De auto is dus uitgelezen bij de dealer en die kwam zoveel meldingen tegen dat die niet een oorzaak kon uitleggen, dus de boel is weer gereset en daarna is er weer een test gedaan, de man constateerd hetzelfde wat ik al 4 maanden doe en om uit te sluiten dat het verhaal op de benzine instalatie zou slaan het advies om 2 weken op benzine te gaan rijden.
                  Ook is de gehele reparatie geschiedenis doorgenomen door de verschillende garages die de auto onder handen hebben genomen

                  Na 2 weken was er nog steeds geen enkele storing te bespeuren, echter de monteur vond dat hij op benzine niet geheel fris liep, omdat 4,5 maanden geleden de distributieriem vervangen is en dat dit nogal nauw steekt wou hij deze controleren, die bleek bij controle niet goed te staan en hij heeft deze weer op z’n goede plek gezet, op benzine loopt hij stationair beter, in het rijden moet ik eerlijk zeggen merk ik het verschil niet zo enorm, maar goed.

                  De man heeft hem ook op gas gestest en dit was rampzalig vond hij, bij het inhalen van een andere auto schokt de auto en als het pedaal wat dieper ingetrapt wordt klinken weer overal alarmsignalen. Hierop heeft hij contact opgenomen met de gasinstalateur en deze zegt dat na het opnieuw instaleren van de gasinstalatie software het probleem opgelost is.

                  Die vervolg afspraak is inmiddels gemaakt, maar na 4 maanden (eind nov. 2008) ellende geloof ik nergens meer in, het gasbedrijf heeft me al enkele keren op weg gestuurd met de boodschap dat het goed was, maar na een paar honderd meter bleek alweer een nieuw probleem. :argue Ook kreeg ik sterk de indruk dat de man de afgelopen 2,5 maand bezig is me af te schepen.

                  Daarnaast heb ik het verhaal van de gasboer gehoord over de laatste ontdekking en van de moneur in kwestie, beide verhalen wijken af van elkaar :o :fy1, volgens de monteur kan dit invloed hebben, maar hij denkt niet dat de geconstateerde drukverlies e.d. met de verkeerde nokkenastiming te maken heeft, wel zegt hij dat de auto nu beter loopt, de gasboer vertelde me dat de auto nu véél beter loopt, een wereld van verschil en dat de oorzaak nu gevonden is, volgens hem is het nu gegarandeerd opgelost.

                  Nu heb je het verschil in verkooppraat en monteurspraat, maar geloof me na 4 maanden voor het lapje zijn gehouden, de benzine instalatie van de auto is al eerder 100% goed gekeurd, ben ik het gruwelijk zat. :swear

                  Maar wat is wijsheid, na 4 maanden getreiter wil je eigenlijk wel iemand even flink “door elkaar schudden”, ik geloof de gasinstalateur niet meer, maar wellicht ben ik wat verblind in m’n boosheid. :mad:

                  Overigens is degene die m’n riem gemonteerd heeft even niet aanspreekbaar, die ligt zwaar ziek thuis en onder de medicatie wat ik zoal gehoord heb. :swear

                  #17468440
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Je zegt dat de distri niet op tijd heb gestaan.

                    weet je ook hoever dit heeft afgeweken??

                    zo ja, hoever heeft deze afgeweken.

                    1 tand verkeerd is RAAK

                    dan kan de cilinder kop eraf.

                    Willem

                    #17468441
                    henk 400rr
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 June 2004

                      Hou je vast: 4 tandwiellen totaal, 3 hadden een verschil van 1 tand, 1 stond goed.

                      Overigens, de dealer vertelde me; “nog 1 tand verschil, dan zijn de klepjes krom”, volgens hem was er nog niks aan de hand.

                      De monteur in kwestie heeft destijds het gereedschap bestelt met instructies, maar er was geen controle gereedschap bijgeleverd.
                      Lang verhaal kort: de kerven geven zonder dat gereedschap alleen maar aan dat hij in het goede gebied staat, dat extra stukje gereedschap geeft aan dat de boel op tijd staat. Dat stukje info wist hij niet.

                      Afgezien van dit, om ook nog eens duidelijk aan te geven: al die tijd waren de prestaties op benzine vele malen beter dan op gas, ook de trekkracht en e.d was op benzine stukken beter.

                      Dus: ik weet onderhand niet meer wat en wie ik nu nog geloven moet, ik ben niet achterlijk en je kan op je water aanvoellen dat dit zeker een bepaalde invloed gehad heeft.
                      Toen destijds de instalatie verkocht was aan mij, was er volgens de verkoop geen verschil tussen gas en benzine, nu is het plotseling een gevoellig stukje techniek, en zo ben ik dus al een hele tijd bezig.

                      #17468442
                      fluks
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        20 October 2005

                        ik heb ooit een golf met g3 gasinstalatie gehad waarmee ik ook veel problemen mee heb gehad,bij de gasboer vertelden ze mij dat het voorkwam dat de software van de auto en de software van de g3 soms niet
                        op elkaar afgestemt kregen
                        de golf heb ik na veel problemen en 1500 euro aan nieuwe onderdelen en nog steeds problemen verkocht
                        rij nu met de tweede omega op gas en dat gaat perfect
                        eerst een 20 16v met een originele opel instalatie
                        nu een 2.6 v6 met een instalatie van een half jaar oud en ook geen problemen
                        de v6 heeft wel dat hij vanaf 4000 toeren ineens harder trekt maar dat heeft volgens mij er mee te maken dat dan de tweede gasklep los gaat

                        #17468443
                        Xedrah
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          Mmm, waar zit die gasboer? Nogal vervelend dat je er niet uitkomt.

                          Mijn V6 uit 2001 rijdt heerlijk op gas, geen enkel probleem, dus dat moet jouw ook gegund zijn. :vertag

                          #17468444
                          sw16v
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 July 2004

                            Toevallig adrie schouten?

                            mn pa heeft of beter gezegt had zn vectra gts daar ook voor het gas lopen.
                            maar die kregen het nooit mooi afgesteld altijd dippen er in.
                            haalden we de auto weer op zou het perfect zijn. nou we waren de snelweg nog niet op meteen weer inhouden…

                            denk 6x terug geweest, dus 6x halve dag vrij genomen hier voor en nog nooit goed.

                            later bij een Visser in leeuwarden geweest. na 1x afstellen is het perfect.

                            #17468445
                            henk 400rr
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 June 2004

                              Ik wou de naam niet roepen, maar inderdaad, die ja en dezelfde ervaring.
                              Ben het inmiddels zo zat dat ik spijt heb het er ooit in heb laten bouwen ook heerst bij mij sterk de neiging om de instalatie eruit te halen, ik erger me de hele tijd dood en dat zou niet moeten bij zo’n auto.

                              Ook die “hikjes”of “dipjes” heb ik onder andere last van, de laatste keer was het zelfs zo erg dat ik dacht dat dat ik wat geraakt had op de weg.
                              En zo kan ik nog wel 3 kantjes vullen met belevenissen, maar ik probeer het netjes te houden, dus doen we maar niet.

                              Garantie of niet, ik wil dat het opgelost wordt, er moet eens een kundig iemand met die auto aan de gang. Ik heb hem iedere dag nodig en rij aardig wat kilometers.

                              Ook heb ik meer te doen dan dat gelul van zo’n kerel maar iedere keer aan te horen.

                              #17468446
                              Xedrah
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                Zonde, mijn inbouw is daar ook gedaan naar volle tevredenheid. Heb er nu sinds november zo’n 10000 km mee gereden zonder problemen. De komende maanden rij ik weer veel meer, dus hoop dat het zo blijft.

                                #17468447
                                henk 400rr
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  29 June 2004

                                  De mijne zit er een jaar langer in en ik hoop voor je dat je niet meemaakt wat ik meemaak. (u2u)

                                  #17468448
                                  henk 400rr
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    29 June 2004

                                    4 dagen verder en na wat overleg hier heeft m’n vrouw het verder geregeld.

                                    Ik ben het wat zat om iedere keer maar weer die kant op te gaan en weer…etc.

                                    Afijn.

                                    Auto is sinds gisteravond weer thuis en “alles in orde mevrouw” vanmiddag brande de motorstoringslamp alweer….

                                    en dus…

                                    weer bellen…

                                    en ja…

                                    Het deugt niet..

                                    Kan niet…

                                    Kan wel..

                                    #17468449
                                    sw16v
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      1 July 2004

                                      :hmmz en nu?

                                      #17468450
                                      henk 400rr
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        29 June 2004

                                        De gasboer zou contact opnemen met de importeur, daar is het wachten op. In ieder geval heb ik nu steun van de Dealer die zegt dat het benzinesysteem 100% goed is.

                                        Van mij mag het eruit, op benzine rijden is veel goedkoper dan gas op deze manier en minder stress en ergenis.

                                        #17468451
                                        henk 400rr
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          29 June 2004

                                          nieuws: na maar weer eens bellen want we werden niet gebeld wat wel zou, de gasboer heeft geen contact gehad met de importeur, het blijkt dat de L. de behanger dezelfde instellingen gedaan heeft als waar 5 maanden geleden de ellende mee begon.

                                          Dus 5 maanden verder en we zijn weer bij af, en ik kan weer met een kutrijdende auto over de weg omdat 1 eigenwijze ** z’n eigen koers vaart.

                                          Goed, we hadden nu een “voorrangs behandeling”, over 2 weken mogen we de auto weer brengen, dat wordt inmiddels …(ben de tel kwijt) de 9e of 10e keer.

                                          Al met al duurt dit veel te lang, je wordt iedere keer aan de kant gezet, als er klanten bij zijn dan mag je als er wat is morgen wel weer komen, “dan gaan we hem gelijk aanpakken”, zonder een klant erbij is er geen tijd en moet je weer weken wachten.

                                          Ik wil nooit weer een gasauto. :fy1

                                          stelletje prutsers :argue

                                          #17468452
                                          dopke
                                            Lid sinds:
                                            14 May 2007

                                            jammer dat je zo’n ervaring moet hebben met gas .
                                            ik rijd nu alweer ruim een jaar zonder problemen op lpg .
                                            dikke pech maar ik kan goed begrijpen dat je ervan gaat balen .
                                            s6 ermee .

                                            gr ron

                                            #17468453
                                            Jerremy
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              29 October 2004

                                              Wat een verhaal zeg.. oei oei.. :cry
                                              Ongelooflijk dat het allemaal zo beroerd kan lopen !

                                              Voor mij ook geen gas.. Naast vooral (veel) negatieve verhalen, hoor ik toch ook wel positieve verhalen, maar me vader heeft div. gaswagens gehad, en als ik ook zag wat hij er allemaal mee had… Nee dank u vriendelijk.

                                              Al maken ze benzine 2,00 euro de liter, ga nog liever diesel rijden.

                                              Succes Henk met het oplossen ervan..
                                              Hoop voor je dat het allemaal vlot, en fatsoenlijk afgehandeld kan worden.

                                              grtz.

                                              #17468454
                                              henk 400rr
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                29 June 2004

                                                Ik hoop(te) het ook, blijkbaar moet je je kwaad maken voordat je serieus genomen wordt.

                                                In ieder geval, dec. 2008 is het er nieuw ingezet, rond april hadden we al een dikke maand ellende voordat het probleem goed aangepakt werd en nu sinds eind nov. dus dit gelazer.
                                                Inmiddels zo’n 50.000 km gereden waarvan bijna de helft met alleen maar problemen en we soms ook niet op gas konden rijden.

                                                Volgende keer maar weer een diesel.

                                                Maar binnenkort wordt het opgelost, hetzij door de instalatie te repareren of dat het eruit gaat, maar ik ga niet de auto hierom verkopen.

                                                #17468455
                                                dopke
                                                  Lid sinds:
                                                  14 May 2007

                                                  ik heb onlangs nog ergens gelezen dat er iets is waardoor je de ecu kan “misleiden” waardoor deze “denkt” dat ie op benzine loopt .
                                                  motormanegementlampje blijft dan uit .
                                                  helaas weet ik even niet waar dat stond .( mss andere forumleden een idee waar ?)
                                                  zijn alle vacuumslangen oke ?
                                                  dat was nl. bij mij in het begin het geval , inhouden bij optrekken oa.
                                                  hoop dat er snel een oplossing komt voor je probleem .
                                                  al met al een fijn weekend .

                                                  gr ron

                                                  #17468456
                                                  henk 400rr
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    29 June 2004

                                                    Ik kwam dit toevallig tegen: –> Tros Radar, A. Schouten<–

                                                    Nog meer “fans”

                                                    Morgen weer een afspraak onder garantie, iemand nog tips naar iemand die er wel verstand van heeft?

                                                    #17468457
                                                    robbyrood
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      6 February 2006

                                                      http://www.ommeren-autogas.nl/
                                                      daar brachten wij, en dan praat ik over 1991 , onze auto’s heen als we het bij ons als dealer niet zelf in konden bouwen.
                                                      Bestaat nog steeds,is met de tijd mee gegaan, ook voor volledige gas inkjektie installaties!!

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 66)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.