Rijden op E 85 topic :)

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) Rijden op E 85 topic :)

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 26 tot 39 (van in totaal 39)
  • Auteur
    Berichten
  • #17702610
    sebastiaankadettcabriogsi
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 November 2005

      origineel gepost door McKaamos

      origineel gepost door JohnSmith
      maar je moet ongeveer 50% meer inspuiten volgens 1 van de verhalen hierboven.
      dus als de gewone benzine 1.50 kost moet de E85 1 euro gaan kosten voor het rendabel word.
      in harderwijk betaal je 1.23 voor een liter, dus is het rijden op E85 in nederland duurder dan benzine.
      misschien als je je motor op de octaan 105 aanpast dat je de verbranding efficienter kan laten verlopen en er nog wat voordeel uithalen, maar ik denk dat E85 voor dagelijks gebruik duurder zal blijven als gewone benzine.

      in frankrijk d8 ik is E85 een stuk goedkoper omdat het niet van olie word gemaakt en dus beter is voor het milieu, maar hier in nederland vinden ze de accijns op brandstof belangrijker als het milieu.

      50% is overdreven. Er zit namelijk 28% minder energie in E85 als in benzine, dus moet je 28% meer inspuiten. Aangeraden wordt om tussen de 20 en 30% meer in te spuiten.

      Verder duurt het idd nog wel even voor het goedkoop wordt.
      Het zit hem vooral in het productieproces wat op kleine schaal veel duurder uitvalt als bij massaproductie. Nu zit het nog in de richting van 80 cent per liter maar bij massaproductie kan de prijs omlaag naar 20 cent per liter (en dan nog 15% volume benzine erbij, accijnzen en belastingen er overheen en dan is het wel goedkoper als benzine)

      Zodra er fatsoenlijk veel mensen op E85 rijden wordt het vanzelf goedkoper. Ik heb in Zwolle trouwens ook een tankstation gevonden dat E85 pompt. Hartholt Olie aan de Whijeseweg (ceintuurbaan af richting het zuiden en dan zit het aan je rechterhand als ik het goed heb)

      80 cent was het maar zo ik betaalde 1.40 de liter :(

      #17702611
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi

        80 cent was het maar zo ik betaalde 1.40 de liter :(

        Jah, prijs aan de pomp ja, niet tijdens de productie ;)
        Zodra de productieprijs zakt gaat de prijs aan de pomp ook omlaag ;) Reken maar dat het 40cent goedkoper kan als de productie grootschalig wordt ;)

        En ja, als wij het meer gaan tanken wordt de vraag groter en de prijs vanzelf lager omdat er meer geproduceerd moet worden ;)
        Gelukkig is Volvo goed aan de weg aan het timmeren met de flexifuel modellen :) zouden meer merken moeten doen :)

        #17702612
        JohnSmith
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 August 2007

          mijn 50 procent is een beetje overdreven voor het rekenmodel. maar in de eerste post staat er een link naar dat turbobricks forum, en daar zeggen ze 42 %.

          als die 28% klopt word het intresanter, omdat je nog wat pk’s kan halen uit de 105 octaan, denk aan kop vlakken of ontstekinh scherper.

          dus is rijden op E85 goedkoper dan de zelfde pk’s uit een blok met lagere compressie voor benzine te halen.

          #17702613
          McKaamos
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 December 2009

            origineel gepost door JohnSmith
            mijn 50 procent is een beetje overdreven voor het rekenmodel. maar in de eerste post staat er een link naar dat turbobricks forum, en daar zeggen ze 42 %.

            als die 28% klopt word het intresanter, omdat je nog wat pk’s kan halen uit de 105 octaan, denk aan kop vlakken of ontstekinh scherper.

            dus is rijden op E85 goedkoper dan de zelfde pk’s uit een blok met lagere compressie voor benzine te halen.

            Als je de boel wil opvoeren moet er inderdaad vanzelfsprekend meer brandstof bij. Het ligt er helemaal aan wat je gaat doen. Laat je alles standaard, dan is 28% voldoende.
            Ga je gek doen, dan is het misschien wel een strak plan om iets meer in te spuiten dan 28%.

            Trouwens, gezien je met E85 sowieso wat meer compressie kan hebben zou je een C20NE blok kunnen voorzien van 20SEH zuigers, want die leveren meer compressie en zouden voor zover ik weet rechtstreeks moeten passen.
            Compressie is daarmee te hoog voor normale benzine, maar E85 moet het wel kunnen hebben, gok ik zo.

            #17702614
            sebastiaankadettcabriogsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              27 November 2005

              @ mckaamos

              ik betwijfel of dat klopt wat je zecht.

              een seh rijdt toch ook op benzine :)


              @JohnSmith

              het is niet 50% meer verbruik,

              maar tussen de 42% en 50% grotere injectoren

              #17702615
              JohnSmith
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 August 2007

                ok, heb ik een beetje verkeerd gelezen :P

                #17702616
                McKaamos
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 December 2009

                  origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
                  @ mckaamos

                  ik betwijfel of dat klopt wat je zecht.

                  een seh rijdt toch ook op benzine :)


                  @JohnSmith

                  het is niet 50% meer verbruik,

                  maar tussen de 42% en 50% grotere injectoren

                  20SEH heeft wel degelijk iets hogere compressie ;) Die is dan ook niet geschikt om op Euro91 te rijden. Een C20NE kan dat wel als je de octaanstekker verzet.
                  Met 20SEH zuigers wordt een C20NE ongeschikt voor Euro91 en moet je minstens Euro95 gaan rijden. 98 is sterk aanbevolen.

                  Sterker nog: de 20SEH is grotendeels gelijk aan de C20NE maar produceert wel 15PK meer (130PK ipv 115PK)

                  Van Wikipedia:
                  Intended for the sport segment of Opel, it was offered in the Opel Ascona C GT and the Opel Kadett E GSI. Featuring a more aggressive camshaft, and high compression pistons giving it a horse power and torque advantage over the 20NE by 10 bhp (7.5 kW) and 5 Nm, the engine feels more lively and has a wider effective power band than the 20NE.

                  Slag en boring zijn verder hetzelfde. Compressie verschil is 0.8 meer voor de 20SEH.
                  Effectief een paar PK meer en 10nm koppel extra.

                  Edit:
                  Technische specs C20NE: http://en.wikipedia.org/wiki/C20NE
                  Technische specs 20SEH: http://en.wikipedia.org/wiki/20SEH

                  #17702617
                  sebastiaankadettcabriogsi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 November 2005

                    idd hier was ik al geheel van op de hoogte,

                    maar volgens mij kan je hier in NL nergens 91 tanken.

                    er zijn dan ook genoeg mensen die seh zuiger in c20ne motoren hebben.
                    sterker nog sylvester hier op het forum heeft ook c20ne moter met seh zuigers, (de c20ne computer zijn beter af te stellen mede dankzij de lamdasonde die de motor heeft.

                    en zowel de C20ne en 20seh zitten volgens mij ruim in de marges van de ontsteking omdat ze geen klop sensor hebben, zo heb ik, een keer per ongeluk een tank 91 leeg gereden met een c20ne (octaan stekker op 95)

                    en een vriend van mij een keer perongeluk een tank 95 leeg gereden in mijn toenmalige corsa a seh waar de octaan stekker op 98 stond,

                    daarnaast hoor ik verschillende verhalen over E85 (en weet niet wat ik daarvan moet denken)

                    E85 zou namelijk gelijk staan aan octaan 105 omdat het zo goed de motor zou koelen. (en daarom dus dezelfde klop grens hebben als benzine met octaan 105,

                    dit octaan getal zou volgens “men” verkeerd berekent zijn en het echte octaan van E85 zou tussen de 94 en 96 zou liggen, (wat hier van waar is weet ik niet)

                    #17702618
                    McKaamos
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 December 2009

                      Dat zou zomaar kunnen idd Sebas.
                      Detonatie/Pingelen/Kloppen kent twee factoren. Compressie en zogeheten hotspots.
                      De hotspots zijn plekken op de zuigerkop die warmte blijven vasthouden. Als de motor koeler loopt op E85 heb je dus minder last van hotspots waardoor het risico op pingelen afneemt. Effectief heb je dan dus het effect van een iets hoger octaangetal.
                      Je hebt alleen wel ietsjes minder vermogen omdat minder warmte ook minder uitzet-coefficient betekent. (wat weer grotendeels wordt bepaald door de energie van de brandstof)

                      #17702619
                      sebastiaankadettcabriogsi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        27 November 2005

                        idd, ik denk dat je het een keer uit moet proberen wat nou eerder gaat pingelen, 98 of E 85 :)

                        btw dit Hotspots waar jij het over hebt is volgens mij ook de reden dat je beter geen 16v zuigers in een 8v motor kan doen,

                        Door de opstaande randen van de kleppen van de 16v motor is het oppervlak minder vlak en trekt dat eerder (meer) hitte aan als andere plaatsen op de zuiger.

                        op het moment rij ik zelf 50/50 E85 en benzine, en heb hier de benzine druk op aangepast,

                        heb hem niet op de testbank gehad, maar hij loopt stukken beter op het gas. (gevoel).

                        maar of dit nou komt door meer brandstof of door de E85 durf ik niet te roepen.

                        #17702620
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          16V zuigers zijn ontwikkels voor 4 kleppen per cilinder en hun stroming

                          en iet de stroming van de 2 kleppen kop.

                          dan is de kans op Detoneren inderdaad een stuk groter.

                          Bij de WEG, de SEH mag ook op 91octaan rijden, volgens het instructie boekje van mijjn kadett dan, alleen mag je niet vol vermogen vragen.

                          91octaan word hier trouwens niet verkocht, wel in duitsland.

                          daar moet je nog wel eens opletten dus.

                          Willem

                          #17702621
                          mayhem
                            Lid sinds:
                            13 June 2006

                            7% methanol door je tank 98 mengen.. loopt ie super, en een prachtig lage CO waarde

                            #17702622
                            JohnSmith
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              5 August 2007

                              leuk trucje voor de apk ook, maar kan de auto daar wel tegen, want methanol schijnt nog agressiever te zijn dan ethanol

                              #17702623
                              McKaamos
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                10 December 2009

                                In zulke kleine hoeveelheden valt het vast wel mee.
                                Maar idd, het is stukken aggressiever. Zeker na verbranding is het residu hygroscopisch. Het trekt dus vocht aan.
                                Daarom moet je bij schaalmodel racewagentjes (die op nitromethanol rijden) ook altijd after-run olie in de carb spuiten en dan de motor aan sjorren met de brandstofleiding dicht. Anders is het blokje binnen no-time vastgeroest.

                              14 berichten aan het bekijken - 26 tot 39 (van in totaal 39)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.