Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Revisie X18XE (grote montage-update!)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 mei 2013 om 17:24 #18091853
De € 530,- is exclusief de prijs van de motor. Prijs van de motor was € 150,-, dus dat valt ook nog reuze mee :)
Een deel van de kosten ga ik er met het andere blok wel uit krijgen. Hiermee bedoel ik het blok wat nu nog in de auto hangt.28 mei 2013 om 17:45 #18091854Eindelijk een nette update om mee te showen :P
De kop is terug van de revisieboer. Het totale kostenplaatje staat nu op € 720,-. Morgen komt er weer een pakketje binnen met een voorraadje pakkingen en afdichtingen. Kortom; mijn voorziene bedrag van 900,- a 1000,- gaat krap aan worden.Maar om toch weer terug te komen op de voortgang van het werk; de kop is zoals gezegd terug, meteen meegekomen zijn de drijfstanglagers, krukaslagers en zuigerveren.
De onderdelen-set:
Altijd leuk om te zien; de voor en na van deze lagers:
En natuurlijk de cilinderkop:
Eerste punten op de agenda;
– Cilinderkop compleet maken (veren, klepsteelrubbers, klepstoters etc)
– Krukaslagers op hun plek
– Krukas op z’n plek
– Zuigers schoonmaken, invetten en zuigerveren er omheen
– Drijfstanglagers op hun plek en de zuigers in de cilinders
– Oliepomp aan de krukas bevestigenKortom; ik ben nog wel eventjes rustig bezig :)
2 juni 2013 om 19:14 #18091855Even een klein verzoekje van het publiek wat hier regelmatig kijkt.
Ik heb van veel dingen een foto gemaakt zodat het opbouwen een stuk makkelijker gaat. Alleen blijkbaar heb ik geen foto van de oliepomp en de bouten die hem op z’n plek houden.
Zou iemand hier een foto van kunnen maken bij een X18XE of X20XEV-blok?
Ook ben ik even kwijt welke bouten er gebruikt zijn bij de onderste beugel van de dynamo (het schanierpunt).3 juni 2013 om 15:25 #18091856Zo, tijd voor een grote update…
Het oliepomp-verhaal is toch nog degelijk afgelopen dankzij FSRS :)Maargoed, bij de laatste update had ik net m’n koppie en lagerschalen binnen. Sindsdien is alles aardig in een stroomversnelling geraakt wat betreft het herbouwen van de motor. Om de pret niet te bederven, gooi ik er toch alles stap voor stap doorheen.
Allereerst begonnen met het opnieuw opbouwen van de cilinderkop. Schoteltjes erin, kleppen ingesmeerd met een laagje 5W30, klepseals erin, veren erin, schoteltje erop en vastzetten maar. En natuurlijk niet te vergeten; de klepstoters.
De rode vloeistof op de klepstoters is montageolie, dit zorgt ervoor dat de onderdelen niet droog lopen bij de eerste start. Een ding was ik meerdere malen te haastig mee, en dat was het plaatsen van de nokkenassen. Dit moet eigenlijk pas tegen het einde, maar het geeft toch een goed gevoel als ik ze erop zie :P
Nu ben ik over gegaan op het plaatsen van de hoofdlagers (krukas) en de krukas zelf.
Helaas is het blok al aardig zwaar geworden, en aangezien m’n werkkamer op de eerste verdieping is, heb ik toch maar besloten m’n werkplek te verhuizen naar de schuur op de begane grond. Kortom; met een blokje gietijzer de trap af :P Dit is allemaal goed en wel gelukt. Denk ook niet dat het te doen zou zijn om hem compleet naar beneden te loodsen zonder dingen te beschadigen, of zelf als een projectiel van de trap af te komen :P
Nu een van de spannendste werkjes vind ik zelf; het installeren van de zuigers. Bij dit werk ben ik begonnen met de zuigerveren en de drijfstanglagers.
En vervolgens het installeren in de cilinders. Hierbij zijn de cilinderwanden, zuigers en het gereedschap goed in de olie gezet om enige frictie te voorkomen. Ook is het opletten voor degene die dit nog nooit gedaan heeft. De openingen van de ringen moeten per laag ver van elkaar af zitten. Mijn aanpak is de dunne ringen van de olieschraapveer op 0 en 180 graden van elkaar te draaien, en de compressieringen op 90 en 270 graden van elkaar.
Nu dat de 4 zuigers op hun plek zitten, kunnen ze aan de krukas vast gemaakt worden. Hierbij ook weer de rode montageolie gebruikt, omdat deze lagers anders ook droog lopen, enkele seconden, maar toch liever niet eigenlijk. Op dit moment heb ik maar even de oude bouten gebruikt voor de drijfstanglagers, omdat ik nog eventjes moet wachten op de nieuwe set uit Duitsland. Nu kan ik ze nog gebruiken om eventuele problemen te ontdekken wat betreft het ronddraaien van de krukas icm met de zuigers.
Koppakking kan ertussen en de kop erop :D
Nog een kleine notitie bij de laatste foto. Ik gebruik hier een ‘verlengstuk’ op m’n sleutel. Probeer dit zelf te voorkomen, omdat anders je koppel niet helemaal zal kloppen, en het is ook lastiger met de gradenboog, vanwege het torderen van de verlengstukken.
En dit is het mooie resultaat van het onderblok en de kop samen.
Oliepomp en afschermplaat erop… Mis nu nog een boutje van de afschermplaat, grrrr… Ook meteen het tandwiel van de distributie, de motorsteunbeugel en de looprolbeugel erop gezet. Krukasbout (rekbout) op 130nm en 45gr vast gezet. Welke idioot verzint dat nou weer >_< Gelukkig is m'n motorbok erop berekend :)
De zware metalen beugel onder de krukas erop gezet zonder afschermplaat. Gelukkig kan ik er zo nog bij voor de drijfstangbouten.
Nieuwe thermostaat erop
Bypass erop, en zoals de helderen onder ons wel hebben gezien; er zitten nieuwe draadeindes in de kop aan zowel de in- als uitlaatzijde. De vorige waren al aardige opgevreten om het zo maar te noemen.
En om voor vandaag de laatste beetjes maar even af te ronden, zijn er nog enkele dingen bij gekomen waaronder de bobine, EGR-klep, een deel van de secundaire luchtinjectie, krukassensor, klopsensor
Zo, voor vandaag vind ik het wel weer even gezegend. Het is nu nog even op zoek naar specifieke boutjes voor de steun van de dynamo en de distributiekap.
De luchtinlaat kan weer in elkaar gezet worden inclusief brandstofrails en gasklep. Injectoren krijgen een ultrasoon-badje bij Vincent.Helaas gaat het project dan weer even iets langzamer vanwege de aanschaf van de distributie-set + waterpomp, koppelingsset, multiriemspanner en multiriem.
3 juni 2013 om 17:39 #18091857Leuk topic! Goed bezig daar
11 juni 2013 om 20:07 #18091858Wat zou een mooi blok zoals dit eigenlijk opbrengen als ik ‘m zou verkopen? Uiteraard met alle aanbouwdelen uitgezonderd koppelingsset en motorsteunen.
11 juni 2013 om 20:45 #18091859Een compleet revisie-blok (X20XEV), zonder aanbouwdelen doet iets van 2mille. Volgens eBay.de
11 juni 2013 om 22:19 #18091860Mja, die is van een revisiebedrijf. Of de motor over gaat in de Vectra; dat staat nu op losse schroeven… Auto begint meerdere gebreken te vertonen.
16 juni 2013 om 12:25 #18091861Drijfstangboutjes waren binnen, dus kon ik de onderkant ook weer afwerken. Ik had er eerst de oude nog op gezet ter controle van het vrij lopen van de krukas- en drijfstanglagers. Ik kon de krukas zelfs nog MET de zuigers eraan vast ronddraaien (1 hand op de multiriem-poelie).
Nu is het meer een kwestie van alles verder opbouwen. Tijdens het hele project zijn de pootjes van de aanzuigbuis iets verbogen, waardoor het absoluut niet leek te passen. Na wat buigwerk (aan alleen de pootjes), is alles toch nog deftig op z’n plaats gekomen. Eerste pakking er tussen;
Eerste deel van de carterpan erop;
En uiteindelijk de gloednieuwe carterpan. De oude pan was beschadigd en ingedeukt door de plaatsing in de opslag van wie ik ‘m heb gekocht.
Vanaf hier kon ik ook meteen verder met het plaatsen van de koelwaterslangen. Deze slangen heb ik allemaal even schoon gemaakt, doorgespoeld en met PTFE-spray ingespoten. Nu zijn ze weer lekker ‘vet’ en zien ze er weer degelijk uit.
Ook heb ik de bedrading even nagelopen. Hierbij waren de rubberen kraagjes veelal uit elkaar gevallen. Dat wat nog te gebruiken was heb ik weer op de plek gehouden, en ingetaped met zwarte tape.
Ook is het inlaatspruitstuk weer in elkaar gezet en alle koelwaterslangen aangesloten.Ook is de beslissing gevallen over het blok zelf; hij gaat toch in de Vectra. Enkel de oude motor is de oorzaak van de klachten, dus des te meer reden om ‘m te vervangen.
Zodra dit project af is, zal ik het toch niet kunnen laten om een volgend blok onder handen te nemen, dat weet ik zeker :P
23 juni 2013 om 22:25 #18091862Weer even een kleine update erbij. Onderdelen van de distributie zijn binnen gekomen, inclusief wat ander klein spul (boutjes).
Ik zal hier stiekem een kleine incomplete howto bij zetten voor de distriset, vanaf het punt waarop ik nu zelf zit.
Eerst de 3 tandwielen op tijd zetten. Inlaat-nokkenas, uitlaat-nokkenas en krukas. Bij de nokkenassen zitten er nokjes bovenin welke gelijk moeten staan. Krukas heeft een nokje die naar beneden moet staan.Je kan eventueel een hulpmiddeltje tussen de nokkenassen zetten, zodat deze niet verspringen. Ik heb bij deze motoren alleen ervaren dat de nokkenassen weinig verspringen. En dit kleine beetje wat hij wel verspringt, kan je gebruiken om de riem strak te trekken tussen de nokkenassen. Zo krijg je uiteindelijk de riem makkelijker om de laatste geleiderol heen.
Nu de waterpomp, geleiderollen en spanrol plaatsen / vervangen.De riem er omheen leggen. Ik heb het zelf met de klok mee gedaan, maar geen flauw idee hoe het in de papieren staat. Handigste is om tijdens het leggen, je inlaat-nokkenas iets tegen de klok in te draaien. Leg dan je riem om de inlaat-nokkenas en draai deze dan weer ‘op tijd’. Hetzelfde met de uitlaat-nokkenas. Nu kan je zonder moeite de riem om de geleiderol leggen tussen je uitlaat-nokkenas en je krukas.
Nu alsnog even controleren of de 3 tandwielen nog op tijd staan. Zo niet, begin het feestje opnieuw :PTijd om de riem te spannen. Imbus-sleuteltje erbij en sleutel 13. Spanrol met de imbussleutel spannen door ‘m met de klok mee te draaien. Zorg ervoor dat de wijzer mooi in de inkeping komt te staan. Nu gewoon even de bout vastdraaien zonder hem op moment te zetten.
Ratel met dop 17 erbij en de krukas 2 keer, met de klok mee, rond laten draaien. Nu nog een keer controleren of de spanner goed staat. Tijdens het draaien aan de krukas, beweegt de spanner-wijzer heen en weer; dit is normaal :)Naja, dit is het dan wel weer. Heb ook nog even het oliefilter vol gegooid met olie en vast gedraaid aan de oliepomp. En niet te vergeten de spanrol voor de multiriem erop gezet :)
Met als eindresultaat voor zover;
Nog even kijken hoe het met de centen zit voor de komende tijd. Mocht het mee zitten, dan gaat de koppelingsset ook in de bestelling, en kan de ombouw beginnen! :D
23 juni 2013 om 22:42 #18091863Ziet er goed uit!
Volgens de gebruiksaanwijzing van Conti moet die riem op een andere manier opgespannen worden. Moet nl. eerst met een stukje “overspanning”, en pas daarna op de inkeping worden gezet. FF knippen&plakken:
Stap 10: Spanrol op spanning
Draai de spanrol met het instelexcenter naar links, totdat de wijzer de rechteraanslag raakt. Daarbij draait het inbusplaatje tegen de klok in omhoog. Gebruik een inbussleutel. Zet daarna de spanrol licht vast.
Dit is een heel belangrijke stap! Zonder zit er te weinig spanning in de riem, zodat die na korte tijd lawaai gaat maken.Stap 11: Twee keer rond
Verwijder het nokkenasblokkeergereedschap en draai de motor met de hand twee toeren in de looprichting.
Stap 12: Spanrol instellen
Draai de bout van de spanrol los en draai de rol naar rechts tot de wijzer lijnt met de uitsparing op het plaatje. Zet de bout vast met 20 Nm en draai de motor opnieuw twee toeren. Staat de wijzer nog steeds op de uitsparing? Nee? Opnieuw instellen!
23 juni 2013 om 23:03 #18091864Bedankt voor de toevoeging :)
Persoonlijk denk ik dat dit is om alle ontspannen stukken van de riem strak te trekken. Iets wat met het twee keer ronddraaien eigenlijk ook gebeurt :)
Zal morgen de procedure eens doorlopen :)24 juni 2013 om 05:10 #18091865De rubber ring van je oliefilter ingesmeerd met olie?
Anders krijg je deze niet meer los als ie vervangen moet worden.
24 juni 2013 om 09:16 #18091866Yup, heb ik gedaan :)
24 juni 2013 om 09:51 #18091867Het overspannen is om de vertanding van de riem goed in de tandwielen te laten lopen.
20 juli 2013 om 22:36 #18091868Had het blok een paar weken terug op MP gezet om te kijken hoeveel interesse er is, maar blijkt dus al niet veel te zijn.
Heb vandaag wel een mail gekregen van iemand die geïnteresseerd is in het motorblok. Hij wilde weten wat m’n uiterste prijs is (advertentie is bieden vanaf 1000,-). Dus ik gaf aan dat ik er 1400,- voor wilde hebben (heb een hekel aan dit soort mensen, vandaar -_-).
Nu verwacht hij dus een blokje te ‘krijgen’ voor minder dan de 1000,- die in de ‘bieden vanaf’ staat :PSinds mijn reactie niets meer terug gehad ^_^
20 juli 2013 om 22:55 #18091869Ach ja, Marktplaats….Dit soort klussen moet je voor jezelf doen, niet voor iemand anders. Als dat blok straks weer in de auto zit, dan krijg je loon naar werken….
20 juli 2013 om 23:04 #18091870Is maar goed dat ik geen uren ben gaan rekenen voor de revisie :P
Kan het geld goed gebruiken voor wat reparaties / updates aan m’n Astra, en een opknappertje van het huidige motorblok wat in de Vectra ligt.7 april 2014 om 18:07 #18091871Hoe is dit geëindigd uiteindelijk…..?
blok verkocht
of blok erin gebouwd..? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.