Revisie X18XE (grote montage-update!)

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Revisie X18XE (grote montage-update!)

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 69)
  • Auteur
    Berichten
  • #18091829
    Klopper
      Lid sinds:
      19 September 2010

      Zal mij een worst wezen of ze dat leuk vinden of niet :P alsof die auto’s zelf allemaal olie en vetvrij zijn aan de onderkant :P
      De gedachte is voornamelijk de hogedrukspuit om de resterende zooi eraf te spuiten :)

      #18091830
      otdh
      Deelnemer
        Lid sinds:
        2 March 2010

        Ik smeer altijd mn oliepomp vol met vaseline, nog nooit problemen mee gehad

        Waarom zou je die kop schoon willen spuiten met water?
        Ding moet ook gevlakt worden, laat je m meteen ff spoelen bij de revisieboet

        #18091831
        Klopper
          Lid sinds:
          19 September 2010

          Eerst wat werkzaamheden aan de kop uitvoeren zoals het kleppenwerk. Daarna schoonspuiten met hogedruk-reiniger, nog meer kleppenwerk en daarna naar de revisieboer voor het vlakken en schoonmaken.
          Ben net begonnen aan het slijpen van de kleppen en klepzittingen…

          #18091832
          Klopper
            Lid sinds:
            19 September 2010

            Plaatje hoort bij het praatje :)
            Is nog niet zoals ik het wil hebben, maar het begin is er…
            Voor het slijpen;

            Na het slijpen;

            #18091833
            trashmetal
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 February 2007

              zelf heb ik de kleppen in de boormachine gehad scotchbrite sponsje er bij, draaien maar :D

              #18091834
              Klopper
                Lid sinds:
                19 September 2010

                Zo mooi als op de foto waren ze eerst niet hoor ;) Alleen heb ik het nauwkeurig gedaan met een scherpe platte schroevendraaier :P Natuurlijk wel alles met beleid…
                Kop vlakken gaat een nauwkeurig werkje worden voor de heren, aangezien ik nog maar 1mm boven de rand van de kleppen zit. Heb natuurlijk nog wel de ruimte van de koppakking, maar verder is het toch heel krap aan…

                #18091835
                Gupy
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  8 June 2006

                  1 mm voor de revisieboer is als 1 mtr voor een timmerman. :jerry
                  Vlakken gaat op 100 ste van milimeters.

                  #18091836
                  Klopper
                    Lid sinds:
                    19 September 2010

                    Nu nog een adres waar ik ‘t kan laten doen. De lokale garage regelt het via Van Mill in Gorinchem… a 55,- -_-
                    En als ik dan lees dat de meesten het laten doen voor 25 tot 35 euro, dan kijk ik dus telkens de verkeerde kant op :P Dus als iemand een adres in de buurt weet (regio Zaltbommel, Gorinchem of Utrecht), dan hoor ik het graag ;)

                    Het grove schuurwerk aan de inlaatkant is gedaan, uitlaatkleppen moet ik nog wat extra doen… Uiteindelijk ben ik zo’n beetje 20 minuten per klep per ‘keer’ bezig :P

                    #18091837
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Wou zeggen, er staat ergens op de kop een randje wat de maximale vlakgrens weer geeft, als je daar niet overheen komt zit je zowiezo wel in de veilige zone.

                      Ik heb koppen tot wel 1mm verder laten vlakken haha, onder andere van mijn 12SC ondernokker in de kadett.

                      bij aankoop kwam ie net aan de 10,5bar compressie, toen de auto gesloopt werd zat ie op elke cilinder tussen de 14,6 en 14,9bar.
                      Startmotortje had er hoorbaar moeite mee haha, maar gaan als een malle dat gekke beestje, en nooit kapot gelopen, ondanks het mishandelen.. (olie vullen als het druklampje bleef knipperen… bijvoorbeeld)

                      Willem

                      #18091838
                      Klopper
                        Lid sinds:
                        19 September 2010

                        Kleine update: Onderblok ligt nu volledig uit elkaar, en ook de zuigers zijn eruit. Kan nu eindelijk het onderblok veilig naar m’n werkkamer brengen :P

                        #18091839
                        corsaracer
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 January 2005

                          hou de drijfstangkappen wel bij de goeie drijfstangen anders ga je problemen krijgen bij montage ;)

                          #18091840
                          Klopper
                            Lid sinds:
                            19 September 2010

                            Jazeker :) Ik heb, na het verwijderen van de krukas, meteen de drijfstangen weer compleet gemaakt, zodat er ook geen glijlagers verwisseld kunnen worden.
                            Blijft hoe dan ook interessant om dingen tegen te komen waarvan je het bestaan niet eens wist :P Zelf ben ik dan ook niet echt een motor-kenner, maar ik ga wel logisch en weldenkend te werk.

                            #18091841
                            corsaracer
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 January 2005

                              :thumbup :thumbup :thumbup

                              #18091842
                              Klopper
                                Lid sinds:
                                19 September 2010





                                #18091843
                                marijnl1988
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  19 January 2012

                                  Top bezig :thumb
                                  Hoe verloopt alles ??

                                  #18091844
                                  Klopper
                                    Lid sinds:
                                    19 September 2010

                                    Gaat allemaal rustig en prima.
                                    Via via ben ik een offerte aan het regelen voor het vlakken en afpersen van de kop. Ook ga ik eens kijken wat eventueel het werk aan de krukas gaat kosten. Krukas slijpen, balanceren en nieuwe lagers.

                                    Er zitten ‘ingesleten’ stukken in de cilinders en op de zuigers. Weet even niet wat ik daarmee aan moet… Zal van de cilinders nog wel even een foto maken… Is ongeveer hetzelfde als bij de zuigers.

                                    #18091845
                                    Klopper
                                      Lid sinds:
                                      19 September 2010

                                      Heb via een collega een goedkope revisie kunnen regelen :D
                                      Klepgeleiders vervangen, kleppen opnieuw inslijpen, schoonmaken: ~ € 300,-
                                      Vlakken: € 30,-
                                      Zuigerveren: € 20,- per set, 4 sets: € 80,- (jawel, origineel dealer-spul).

                                      Collega zou ook nog even navragen wat het slijpen en balanceren van de krukas zou kosten. Ben met zulke prijzen best wel benieuwd :)

                                      Kortom; kop is richting het revisie-bedrijf, blok staat nog hier, op naar het volgende schoonmaakwerk.
                                      Een dezer dagen het blok eens kriebelen met de hogedrukspuit :D

                                      #18091804
                                      Klopper
                                        Lid sinds:
                                        19 September 2010

                                        Carterventilatiepijp-pakking, gasklephuispakking, oliedruksensor, afdichtingskit en pijlstokhouder zijn binnen. Eerste kleine montagewerk kan beginnen…

                                        Oproep; heeft iemand toevallig nog een defecte oliepomp liggen voor deze motor? Ik merkte pas geleden op dat er bij mij geen zuigertje in zat. Dit kleine onderdeeltje heb ik nog nodig.

                                        Alvast bedankt!

                                        #18091846
                                        Klopper
                                          Lid sinds:
                                          19 September 2010

                                          Blok zwart gespoten na een hoop afplakwerk :P
                                          Voor:

                                          Na:

                                          Weet alleen nog niet wat ik ga doen met de overige delen zoals de motorsteunen en kop. Al is ‘t idee om gewoon alles zo te laten.

                                          #18091847
                                          EdGSI
                                            Lid sinds:
                                            13 August 2011

                                            @Klopper wrote:

                                            Gaat allemaal rustig en prima.
                                            Via via ben ik een offerte aan het regelen voor het vlakken en afpersen van de kop. Ook ga ik eens kijken wat eventueel het werk aan de krukas gaat kosten. Krukas slijpen, balanceren en nieuwe lagers.

                                            Er zitten ‘ingesleten’ stukken in de cilinders en op de zuigers. Weet even niet wat ik daarmee aan moet… Zal van de cilinders nog wel even een foto maken… Is ongeveer hetzelfde als bij de zuigers.

                                            Dus er zitten vage plekken in de cilinderwanden ?
                                            Dan zou ik toch overwegen om nieuwe zuigertjes te pakken om hem 100% perfect te hebben (indien het ook op de zuigers zelf zit) :jerry

                                            #18091848
                                            Klopper
                                              Lid sinds:
                                              19 September 2010

                                              Ik ga over een weekje even naar die revisieboer, en laat hem even toetsen wat er aan gedaan moet worden. Plekken zitten op de plaatsen waar de zuiger het ‘hoogst’ is. Is ook te zien op de foto van de zuigers hierboven.

                                              #18091849
                                              Klopper
                                                Lid sinds:
                                                19 September 2010

                                                Weer een kleine update van het hele verhaal…

                                                Gezien de hoeveelheid werk die de revisieboer op dit moment heeft, heb ik aangegeven dat het gerust wat langer mag duren, en dat ik er verder geen haast bij heb.
                                                Klepgeleiders worden vervangen en kleppen opnieuw geslepen. Na navraag heb ik ook begrepen dat de krukas-lagerschalen nog lang niet aan het einde zijn en nog een lange tijd mogen blijven zitten.
                                                Drijfstanglagers worden wel vernieuwd, omdat deze het meeste te voorduren krijgen met nieuwe zuigerveren. Is een beetje prijsafhankelijk waar ik ze bestel. Zuigerveren worden bij het revisiebedrijf gehaald, dat staat al wel vast.

                                                Verder zal het project even een maandje of 2 in de kou staan ivm de aankoop van een andere auto.

                                                #18091850
                                                marijnl1988
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  19 January 2012

                                                  Ik wacht af.. :thumb
                                                  Verder ziet het er allemaal goed uit

                                                  #18091851
                                                  Klopper
                                                    Lid sinds:
                                                    19 September 2010

                                                    Een leuk vooruitzicht. Heb de go gegeven aan de revisieboer om het spul in orde te maken. Gezien het ontvangen van m’n vakantiegeld aan het einde van de maand, zal het nog tot die datum even duren voordat het spul klaar is.
                                                    Zuigertje wat bij de oliepomp hoort heb ik ook weer gevonden. Zat verstopt in de dichte oliesmurrie van m’n schoonmaak-bak :P

                                                    Hoewel het nog een aardige ‘reis’ gaat worden, ben ik toch blij dat ik ermee ben begonnen :)
                                                    Totale kosten van dit project liggen nu op ongeveer € 530,- inclusief het werk van de revisieboer. Nu komt er nog bij;
                                                    – distributieset + waterpomp
                                                    – drijfstanglager-bouten
                                                    – krukaslager-bouten
                                                    – multiriem
                                                    – multiriem-spanner
                                                    – pakkingset voor de kop + kopbouten
                                                    – Vloeistoffen zoals de olie en kvs

                                                    En vast nog wel een aantal dingen die ik gaanderweg tegen zal komen :)

                                                    Eind van de maand meer informatie.

                                                    #18091852
                                                    johanhummer9
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      21 May 2011

                                                      goed bezig hoor , en die 530 euro , was dat inclusief motor?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 69)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.