Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Revisie X18XE (grote montage-update!)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 januari 2013 om 08:29 #18091829
Zal mij een worst wezen of ze dat leuk vinden of niet :P alsof die auto’s zelf allemaal olie en vetvrij zijn aan de onderkant :P
De gedachte is voornamelijk de hogedrukspuit om de resterende zooi eraf te spuiten :)16 januari 2013 om 18:31 #18091830Ik smeer altijd mn oliepomp vol met vaseline, nog nooit problemen mee gehad
Waarom zou je die kop schoon willen spuiten met water?
Ding moet ook gevlakt worden, laat je m meteen ff spoelen bij de revisieboet16 januari 2013 om 21:05 #18091831Eerst wat werkzaamheden aan de kop uitvoeren zoals het kleppenwerk. Daarna schoonspuiten met hogedruk-reiniger, nog meer kleppenwerk en daarna naar de revisieboer voor het vlakken en schoonmaken.
Ben net begonnen aan het slijpen van de kleppen en klepzittingen…17 januari 2013 om 13:04 #18091832Plaatje hoort bij het praatje :)
Is nog niet zoals ik het wil hebben, maar het begin is er…
Voor het slijpen;
Na het slijpen;
17 januari 2013 om 17:54 #18091833zelf heb ik de kleppen in de boormachine gehad scotchbrite sponsje er bij, draaien maar :D
17 januari 2013 om 18:32 #18091834Zo mooi als op de foto waren ze eerst niet hoor ;) Alleen heb ik het nauwkeurig gedaan met een scherpe platte schroevendraaier :P Natuurlijk wel alles met beleid…
Kop vlakken gaat een nauwkeurig werkje worden voor de heren, aangezien ik nog maar 1mm boven de rand van de kleppen zit. Heb natuurlijk nog wel de ruimte van de koppakking, maar verder is het toch heel krap aan…17 januari 2013 om 18:57 #180918351 mm voor de revisieboer is als 1 mtr voor een timmerman. :jerry
Vlakken gaat op 100 ste van milimeters.17 januari 2013 om 20:39 #18091836Nu nog een adres waar ik ‘t kan laten doen. De lokale garage regelt het via Van Mill in Gorinchem… a 55,- -_-
En als ik dan lees dat de meesten het laten doen voor 25 tot 35 euro, dan kijk ik dus telkens de verkeerde kant op :P Dus als iemand een adres in de buurt weet (regio Zaltbommel, Gorinchem of Utrecht), dan hoor ik het graag ;)Het grove schuurwerk aan de inlaatkant is gedaan, uitlaatkleppen moet ik nog wat extra doen… Uiteindelijk ben ik zo’n beetje 20 minuten per klep per ‘keer’ bezig :P
18 januari 2013 om 22:27 #18091837Wou zeggen, er staat ergens op de kop een randje wat de maximale vlakgrens weer geeft, als je daar niet overheen komt zit je zowiezo wel in de veilige zone.
Ik heb koppen tot wel 1mm verder laten vlakken haha, onder andere van mijn 12SC ondernokker in de kadett.
bij aankoop kwam ie net aan de 10,5bar compressie, toen de auto gesloopt werd zat ie op elke cilinder tussen de 14,6 en 14,9bar.
Startmotortje had er hoorbaar moeite mee haha, maar gaan als een malle dat gekke beestje, en nooit kapot gelopen, ondanks het mishandelen.. (olie vullen als het druklampje bleef knipperen… bijvoorbeeld)Willem
20 januari 2013 om 12:07 #18091838Kleine update: Onderblok ligt nu volledig uit elkaar, en ook de zuigers zijn eruit. Kan nu eindelijk het onderblok veilig naar m’n werkkamer brengen :P
20 januari 2013 om 12:32 #18091839hou de drijfstangkappen wel bij de goeie drijfstangen anders ga je problemen krijgen bij montage ;)
20 januari 2013 om 12:42 #18091840Jazeker :) Ik heb, na het verwijderen van de krukas, meteen de drijfstangen weer compleet gemaakt, zodat er ook geen glijlagers verwisseld kunnen worden.
Blijft hoe dan ook interessant om dingen tegen te komen waarvan je het bestaan niet eens wist :P Zelf ben ik dan ook niet echt een motor-kenner, maar ik ga wel logisch en weldenkend te werk.20 januari 2013 om 13:45 #18091841:thumbup :thumbup :thumbup
23 januari 2013 om 19:08 #18091842
23 januari 2013 om 19:11 #18091843Top bezig :thumb
Hoe verloopt alles ??23 januari 2013 om 22:03 #18091844Gaat allemaal rustig en prima.
Via via ben ik een offerte aan het regelen voor het vlakken en afpersen van de kop. Ook ga ik eens kijken wat eventueel het werk aan de krukas gaat kosten. Krukas slijpen, balanceren en nieuwe lagers.Er zitten ‘ingesleten’ stukken in de cilinders en op de zuigers. Weet even niet wat ik daarmee aan moet… Zal van de cilinders nog wel even een foto maken… Is ongeveer hetzelfde als bij de zuigers.
29 januari 2013 om 17:24 #18091845Heb via een collega een goedkope revisie kunnen regelen :D
Klepgeleiders vervangen, kleppen opnieuw inslijpen, schoonmaken: ~ € 300,-
Vlakken: € 30,-
Zuigerveren: € 20,- per set, 4 sets: € 80,- (jawel, origineel dealer-spul).Collega zou ook nog even navragen wat het slijpen en balanceren van de krukas zou kosten. Ben met zulke prijzen best wel benieuwd :)
Kortom; kop is richting het revisie-bedrijf, blok staat nog hier, op naar het volgende schoonmaakwerk.
Een dezer dagen het blok eens kriebelen met de hogedrukspuit :D12 februari 2013 om 10:21 #18091804Carterventilatiepijp-pakking, gasklephuispakking, oliedruksensor, afdichtingskit en pijlstokhouder zijn binnen. Eerste kleine montagewerk kan beginnen…
Oproep; heeft iemand toevallig nog een defecte oliepomp liggen voor deze motor? Ik merkte pas geleden op dat er bij mij geen zuigertje in zat. Dit kleine onderdeeltje heb ik nog nodig.
Alvast bedankt!
18 februari 2013 om 16:10 #18091846Blok zwart gespoten na een hoop afplakwerk :P
Voor:
Na:
Weet alleen nog niet wat ik ga doen met de overige delen zoals de motorsteunen en kop. Al is ‘t idee om gewoon alles zo te laten.
18 februari 2013 om 16:32 #18091847@Klopper wrote:
Gaat allemaal rustig en prima.
Via via ben ik een offerte aan het regelen voor het vlakken en afpersen van de kop. Ook ga ik eens kijken wat eventueel het werk aan de krukas gaat kosten. Krukas slijpen, balanceren en nieuwe lagers.Er zitten ‘ingesleten’ stukken in de cilinders en op de zuigers. Weet even niet wat ik daarmee aan moet… Zal van de cilinders nog wel even een foto maken… Is ongeveer hetzelfde als bij de zuigers.
Dus er zitten vage plekken in de cilinderwanden ?
Dan zou ik toch overwegen om nieuwe zuigertjes te pakken om hem 100% perfect te hebben (indien het ook op de zuigers zelf zit) :jerry18 februari 2013 om 16:54 #18091848Ik ga over een weekje even naar die revisieboer, en laat hem even toetsen wat er aan gedaan moet worden. Plekken zitten op de plaatsen waar de zuiger het ‘hoogst’ is. Is ook te zien op de foto van de zuigers hierboven.
1 april 2013 om 18:51 #18091849Weer een kleine update van het hele verhaal…
Gezien de hoeveelheid werk die de revisieboer op dit moment heeft, heb ik aangegeven dat het gerust wat langer mag duren, en dat ik er verder geen haast bij heb.
Klepgeleiders worden vervangen en kleppen opnieuw geslepen. Na navraag heb ik ook begrepen dat de krukas-lagerschalen nog lang niet aan het einde zijn en nog een lange tijd mogen blijven zitten.
Drijfstanglagers worden wel vernieuwd, omdat deze het meeste te voorduren krijgen met nieuwe zuigerveren. Is een beetje prijsafhankelijk waar ik ze bestel. Zuigerveren worden bij het revisiebedrijf gehaald, dat staat al wel vast.Verder zal het project even een maandje of 2 in de kou staan ivm de aankoop van een andere auto.
1 april 2013 om 20:18 #18091850Ik wacht af.. :thumb
Verder ziet het er allemaal goed uit16 mei 2013 om 16:18 #18091851Een leuk vooruitzicht. Heb de go gegeven aan de revisieboer om het spul in orde te maken. Gezien het ontvangen van m’n vakantiegeld aan het einde van de maand, zal het nog tot die datum even duren voordat het spul klaar is.
Zuigertje wat bij de oliepomp hoort heb ik ook weer gevonden. Zat verstopt in de dichte oliesmurrie van m’n schoonmaak-bak :PHoewel het nog een aardige ‘reis’ gaat worden, ben ik toch blij dat ik ermee ben begonnen :)
Totale kosten van dit project liggen nu op ongeveer € 530,- inclusief het werk van de revisieboer. Nu komt er nog bij;
– distributieset + waterpomp
– drijfstanglager-bouten
– krukaslager-bouten
– multiriem
– multiriem-spanner
– pakkingset voor de kop + kopbouten
– Vloeistoffen zoals de olie en kvsEn vast nog wel een aantal dingen die ik gaanderweg tegen zal komen :)
Eind van de maand meer informatie.
16 mei 2013 om 16:55 #18091852goed bezig hoor , en die 530 euro , was dat inclusief motor?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.