Revisie X18XE (grote montage-update!)

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Revisie X18XE (grote montage-update!)

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 69)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254206
    Klopper
      Lid sinds:
      19 September 2010

      Al een tijdje op zoek geweest naar een Opel-blok welke ik onder handen kon nemen, en nu dus met toeval een X18XE tegen het lijf gelopen, dezelfde als die in m’n oude Vectra zit.
      Gezien dat beestje nog gewoon draait, heb ik besloten om de nieuwere te reviseren zodat hij weer optimaal rijdt. Met dit topic wil ik mijn vorderingen in een soort van blog-vorm bijhouden. Misschien dat enige lezers geïnteresseerd mee blijven volgen, en anders informatie kunnen putten uit de constructie van de motor.

      Het blok wat ik verkregen heb, is zoals gezegd een X18XE, jaartal nog onbekend, 160k op de teller en heeft ruim 4 jaar stil gestaan. Deze heb ik op 2 januari 2013 opgehaald.

      Ondertussen heb ik het uitlaatspruitstuk, inlaatspruitstuk, de stuurpomp, bekabeling, startmotor, slangen en alle sensoren van het blok af gehaald, en daarbij het inlaatspruitstuk opengemaakt voor inspectie. Aardige ro(e)tzooi, maar alles werkt nog, dus die gaat de schoonmaak in.

      Op het moment van typen ligt de carterpan open en stroomt de ±4,5L olie uit het blok voor zover dat lukt in deze stand.

      Meer volgt natuurlijk naar verloop van tijd.

      #18091805
      marijnl1988
      Deelnemer
        Lid sinds:
        19 January 2012

        Altijd leuk om revisie projecten te volgen

        :thumb

        #18091806
        Klopper
          Lid sinds:
          19 September 2010

          Hoewel mijn rug niet te genieten is, ben ik vandaag weer verder gegaan met m’n werkje…
          Na veel gemier en gekloot heb ik eindelijk het grootste deel van de olie eruit, en ook kwam er nog een kleine 10cc kvs uit.
          Aangezien ik niet alle olie op de eerste manier uit de motor kreeg, heb ik hem a la beun maar even opgehangen. Zonder motortakel is het toch maar even behelpen om dat ding te verplaatsen :P

          Ook maar meteen even allebei de kanten ontdaan van alle aanbouwdelen

          Motor weer laten zakken en kleppendeksel eraf

          Nokkenassen eruit en nokkenaspoelies eraf

          En als kroon op m’n werk voor vandaag; de kop eraf :D

          De rest komt in de komende avonden nog wel. Een van de eerste dingen die in de planning staat is natuurlijk het schoonmaken van het onderblok en de kop. Heb van een collega een mooie methode gehoord, en die ga ik dan ook zeker proberen. Mocht het goed werken, dan plaats ik het hier natuurlijk ook :)

          #18091807
          marijnl1988
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 January 2012

            Ziet er al goed uit :thumb

            Hij lijkt vrij veel op mijn blok
            Ik bezit x20xev blok
            Hoop dit ool een keer te doen

            Wat zijn je planningen precies dan ??

            #18091808
            marijnl1988
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 January 2012

              Ps dat ratelsetje heb ik ook ;)

              #18091809
              Klopper
                Lid sinds:
                19 September 2010

                Ratelsetje heb ik van het autosportevenement in Gorinchem op 15 en 16 dec. Is een Engelse set :P
                De X18XE en X20XEV zijn nagenoeg gelijk, dus mocht je er ooit aan beginnen; het is exact hetzelfde :P

                De planning is om het blok volledig fris en nieuw te maken, kortom; reviseren :P Wat ik er allemaal aan ga / moet vervangen, moet blijken uit de ‘slijtage’ die aanwezig is. Sowieso gaat elke pakking op het hele blok mee. Daarnaast het kleppenslijpen en de klepseals. Distributieset + waterpomp, multiriem, multiriemspanner etc etc… Onderblok komt ook aan de beurt; zuigerveren en olieschraapveren, krukasseals. Lagerschalen moet ik nog even bekijken, weet niet echt wat daar de handelingen voor zijn. Dacht dat deze niet zomaar te vervangen zijn, dunno why…

                #18091810
                marijnl1988
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  19 January 2012

                  Ik blijf je zeker volgen !
                  Ik wil dit namelijk ook in de toekomst doen
                  Maar dan in 1x compleet…

                  #18091811
                  Klopper
                    Lid sinds:
                    19 September 2010

                    Hoe bedoel je, in 1x compleet?

                    #18091812
                    marijnl1988
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      19 January 2012

                      Compleet revisie geven
                      Onderblok op nieuw honen
                      Overmaatse zuigers erin van wossnar
                      Nieuwe zuigveren en olieveren
                      Krukas slijpen
                      Lichtere vliegwiel
                      Lagerschalen nieuw
                      Nieuwe olie pomp
                      Nieuwe waterpomp
                      Niewe klepseals en nieuwe kleppen

                      En vul de rest allemaal maar in ;)

                      #18091813
                      Klopper
                        Lid sinds:
                        19 September 2010

                        Eerste tegenvallers;
                        > Helft van de klepstoters zijn gaar. Pompje zit vast waardoor er geen olie meer doorheen komt.
                        > Stuurpomp-poelie is krom, dus in z’n geheel maar weggegooit.


                        @marijnl1988
                        : Ik denk dat je wel genezen bent als je de offerte / rekening voor je neus krijgt ;)

                        #18091814
                        trashmetal
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 February 2007

                          da’s minder, maar de kop ziet er verder niet zo ranzig uit van binnen
                          als de 1.4 8v kop waar ik mee bezig ben
                          gaat het blokje gelijk aan het werk als ie klaar is
                          of komt hij als back up paraat te staan?

                          @martijn1988 hoop dat je een dikke portomonee hebt
                          bouw hem dan gelijk om naar turbo als je toch van alles aan gaat passen ;)

                          #18091815
                          marijnl1988
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            19 January 2012

                            Nee ga geen turbo rijden

                            We zullen ooit in toekomst zien tot hoever kan gaan king:

                            Maar zal zeker je project blijven volgen….

                            #18091816
                            Klopper
                              Lid sinds:
                              19 September 2010

                              @trashmetal: Kop is nog relatief schoon en netjes moet ik ook bekennen. Geen koek of metaalresten te vinden. Wel is de olie al aardig aan de datum, en dat niet zozeer omdat hij 4 jaar stil heeft gestaan.
                              Het blok gaat waarschijnlijk de auto in zodra hij af is, maar het kan ook zo zijn dat hij in de verkoop gaat. Ligt maar net aan de situatie tegen de tijd dat hij af is.
                              Hoe lang het gaat duren is een beetje financieel afhankelijk. Mocht het geld geen probleem zijn, dan verwacht ik half februari klaar te zijn.

                              Kon het trouwens niet laten om toch weer even verder te gaan met de kop en net klaar met het loshalen van de kleppen. Zag dat de klepstoters ook een aardige hik in de portomonee zijn :P 15,- per stuk.

                              #18091817
                              Klopper
                                Lid sinds:
                                19 September 2010

                                Tussenstand:
                                Kop ligt bijna volledig uit elkaar (alleen de klepseals nog los zien te krijgen)
                                Onderblok is grotendeels kaal en hoef alleen nog maar de krukas en zuigers los te maken

                                Ergens in de komende dagen even kijken hoe het staat met de cilinderwanden en zuigers.


                                #18091818
                                Klopper
                                  Lid sinds:
                                  19 September 2010

                                  Even een paar vragen;
                                  > Moeten de krukaslager-bouten vervangen worden? (rekbouten?)
                                  > Is de krukasbout opnieuw te gebruiken? (rekbout?)
                                  > Iemand toevallig een lijstje met aandraaimomenten voor de gehele motor?
                                  > Lokale garage gebruikt vaak een apart soort borstel op een ‘luchtgun’ om oppervlaktes schoon te maken (lokaties waar pakkingen tussen komen bijv). Lijkt wel een soort van taai katoen of een kunstof… Iemand die dit toevallig ook kent? En waar kan ik deze halen?

                                  #18091819
                                  otdh
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    2 March 2010

                                    Alle bouten die je noemt zijn rekbouten
                                    Dus ja mogen wel nieuwe voor gebruikt worden

                                    Aanhaalmomenten zoek ik zo op de laptop ff op

                                    Borstels hebben ze bij de brezan oid wel

                                    #18091820
                                    Klopper
                                      Lid sinds:
                                      19 September 2010

                                      Ben bij de Brezan geweest, maar ze hebben helaas dat soort borstels. Wel die van Scotchbrite, maar weet niet hoe grof die zijn op metaal…

                                      Ook weer een andere vraag; bij de krukaslagers zitten 10 rekbouten, maar in het midden zitten er ook nog een aantal. Neem aan dat die niet los / vervangen hoeven te worden?
                                      En is het verstandig om de krukas- en zuigerstanglagers te vervangen, ivm het op elkaar ‘aanpassen’ zoals ik wel eens heb gehoord… Of is het gewoon een standaard werkje waar weinig verkeerd mee kan gaan?

                                      #18091821
                                      Klopper
                                        Lid sinds:
                                        19 September 2010

                                        Vandaag oliepomp onder handen genomen. Volledig schoon en droog gemaakt en weer terug in elkaar gezet. Overal nog even een kwastje met verse olie (GM 5W30) tussendoor gehaald zodat hij bij de eerste keer niet droogloopt.


                                        Foto’s zijn nog van de vieze staat van de oliepomp, nieuwe foto’s volgen waarschijnlijk nog.

                                        #18091822
                                        otdh
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          2 March 2010

                                          dat beetje olie in de pomp zal niet genoeg zijn
                                          beter druk je m vol met vaseline, dan bouwd die wel meteen druk op

                                          #18091823
                                          Klopper
                                            Lid sinds:
                                            19 September 2010

                                            Ok, dan werkt waarschijnlijk wel beter ja…

                                            Heb je trouwens de aanhaalmomenten al gevonden, otdh?

                                            #18091824
                                            otdh
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              2 March 2010

                                              Opel Astra F Hatchback 1.8i 16_V Kat. C18XEL; X18XE 09-1994➔01-1998
                                              Onderhoudsgegevens Arbeidswaarden Intervallen Technische gegevens Technische handboeken Bandengegevens
                                              Aanhaalmomenten

                                              OPEL; ASTRA F Schrägheck (53_, 54_, 58_, 59_); 1.8 i 16V

                                              Aanhaalmomenten – motor

                                              Klepdeksel (-Set)
                                              8 Nm
                                              Nokkenaslagers
                                              8 Nm
                                              Nokkenaswiel
                                              50 Nm+ 60°+ 15° Nieuwe schroef(en) gebruiken.
                                              Spanrol – Multi-riem/V-snaar
                                              25 Nm
                                              Spanrol – tandriem
                                              25 Nm
                                              Distributieriemkap
                                              6 Nm
                                              Cilinderkopbouten
                                              Trap 01 25 Nm Nieuwe bouten gebruiken.
                                              Trap 02 90°
                                              Trap 03 90°
                                              Trap 04 90°
                                              Trap 05 15°
                                              Inlaatspruitstuk
                                              22 Nm
                                              Uitlaatspruitstuk
                                              22 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
                                              Bougies
                                              25 Nm
                                              Klopsensor
                                              20 Nm
                                              Krukasriemschijf
                                              20 Nm
                                              Krukas – centrale bout
                                              Trap 01 130 Nm Nieuwe bouten gebruiken.
                                              Trap 02 40 – 50°
                                              Koppelingsdrukplaat
                                              15 Nm
                                              Vliegwiel
                                              Trap 01 65 Nm
                                              Trap 02 30°
                                              Trap 03 15°
                                              Olie aftapplug(gen)
                                              45 Nm
                                              Oliecarter
                                              10 Nm Schroefdraad reinigen en borgingsmiddel gebruiken.
                                              Oliefilterhuis
                                              15 Nm
                                              Drijfstanglager
                                              Trap 01 35 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
                                              Trap 02 45°
                                              Trap 03 15°
                                              Hoofdlager
                                              Trap 01 50 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
                                              Trap 02 45°
                                              Trap 03 15°
                                              Motorhouder
                                              60 Nm
                                              Motorlagering
                                              op carrosserie 65 Nm Borgmiddel gebruiken.
                                              op houder 60 Nm
                                              Lambdasonde
                                              30 Nm
                                              Aanhaalmomenten – onderstel voorzijde

                                              Stuurhuis
                                              22 Nm Borgmiddel gebruiken.
                                              Wielbevestiging
                                              110 Nm
                                              Wielnaaf /wiellagers voor
                                              Trap 01 100 Nm
                                              Trap 02 losdraaien
                                              Trap 03 20 Nm
                                              Trap 04 80°
                                              Spoorstangeinde aan fusee
                                              60 Nm
                                              Voorasophanging
                                              >
                                              Aanhaalmomenten remsysteem

                                              Remzadel vooras
                                              28 Nm
                                              Remzadel achteras
                                              80 Nm
                                              Remzadelsteun vooras
                                              95 Nm
                                              Remschijf achteras
                                              4 Nm
                                              Remschijf vooras
                                              7 Nm
                                              Ontluchtingsklep
                                              5 Nm
                                              Remslang
                                              40 Nm
                                              Aanhaalmomenten transmissie

                                              Olie controleplug(gen)
                                              4 Nm + 45° tot en met 180°
                                              Aanhaalmomenten onderstel achterzijde

                                              Achterasophanging
                                              >
                                              Wielbevestiging
                                              110 Nm
                                              Wielnaaf /wiellagers achter
                                              aan de fusee, Trap 01 50 Nm
                                              aan de fusee, Trap 02 30°
                                              aan de fusee, Trap 03 15°

                                              #18091825
                                              Klopper
                                                Lid sinds:
                                                19 September 2010

                                                Heel erg bedankt, dan kan ik verder netjes vooruit :)

                                                EDIT: Olie vervangen door Vaseline :D

                                                #18091826
                                                -BlendjuH-
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  6 April 2008

                                                  Leuk om te zien :D
                                                  Altijd wel interessant gevonden …
                                                  Maar totaal geen ervaring hiermee …
                                                  Dus ga dit topic volgen :thumb
                                                  Succes ;)

                                                  #18091827
                                                  Klopper
                                                    Lid sinds:
                                                    19 September 2010

                                                    Ik heb hier ook geen ‘ervaring’ mee, maar ik pak het gewoon aan. Alles rustig stap voor stap doorlopen en een flinke voorraad informatie opslaan, dat is al de helft van het werk.

                                                    Update: Klepseals uit de kop kunnen halen dmv een klepseal-tang. Met een combinatietang of punttang is het geen doen en raken er alleen maar delen beschadigd. Kosten van de tang waren 15,-, dus goed te doen :)
                                                    Morgen beginnen met het slijpen van de kleppen en klepzittingen zodat alles weer strak op elkaar past.
                                                    Morgen komt ook een deel van m’n onderdelen binnen, waaronder de nieuwe klepseals, olieaanzuigbuis-dichting, oliepomppakking, oliepompkeerring, krukasbout, carterpakking en thermostaat. Thermostaat is preventief, omdat ik niet weet wat de staat van de oude is.
                                                    Vaseline heb ik trouwens weer uit de oliepomp gehaald, schijnt toch niet zo’n goed plan te zijn… Achteraf afgieten met olie is nu het plan :)

                                                    Morgen even met de kop naar de wasstraat, dan kan ik ‘m daar even schoon stralen :D

                                                    To buy: Lamellenborstel om de pakkingvlakken schoon te maken…

                                                    #18091828
                                                    trashmetal
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      1 February 2007

                                                      zullen ze leuk vinden :D
                                                      heb mijne mee onder de douche genomen
                                                      ben benieuwd wat er uitkomt, bij mij was het bagger :D

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 69)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.