Restauratie adviezen gevraagd (loogbad?)

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Restauratie adviezen gevraagd (loogbad?)

  • Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17214107
    Anoniem
      Lid sinds:
      1 January 1970

      Ik ben voor 1 van mijn projecten een beetje huiswerk aan het doen. En nu ben ik benieuwd naar meningen van mensen met ervaring van de volgende onderwerpen.

      – Ontlakken dmv Zandstralen (voor en nadelen met betrekking tot stof en vuil in kokers)
      – Ontlakken dmv Loog/zuur baden (met betrekking tot nabehandeling van kokers en holleruimten)
      – Ontlakken door andere middelen (ik sta open voor elke vorm, mits de wagen maar geheel roest/lak/kit vrij wordt.

      Als de wagen kaal is, moet hij ook nabehandeld worden.
      Dus ik zoek ook mensen met ervaring van de volgende onderwerpen.

      – Thermisch verzinken (iemand met ervaring?)
      – Elektrolitisch verzinken ( kan dit wel?)
      – Epoxyprimer/coating
      – Nabehandeling door andere middelen (ik sta open voor elke vorm, zolang alles maar goed en degelijk voorzien is van anti roest)

      king:

      #17550210
      2000
      Moderator
        Lid sinds:
        30 June 2004

        ik ben zeker geen ervaringsdeskundige, maar kan je wel vertellen wat ik (tot nu toe) gedaan heb.
        Eerst heb ik alle rotte stukken vervangen, daarna de gehele buitenkant kaal geschuurd, en daarna laten stralen (de @$%$$$ hebben het dak verkloot, maar goed) daarna is er een laag industriele epoxy erover gegaan.
        Beitsen heeft in mijn ogen één groot nadeel (zoals je zelf al zei) ook de holle ruimtes worden schoon gebeitst, en daar zou ik niet vrolijk van worden. Ik werk dagelijks met gebeitst staal, maar je staat er verbaast van hoe snel het roest. En het is (bijna) onbetaalbaar.
        Ik was voor het binnen en buiten (niet de bodem) starlen+epoxy iets van 500 euries kwijt, da’s goed te doen

        #17550211
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          Zijn er geen dompel behandelingen die na ontlakken aan te brengen zijn?
          Op diverse fora`s staan prijzen tussen de 500 en 2000 euro voor het ontlakken dmv een chemisch bad.
          Onder de 1000euro wil ik het nog wel proberen, maar dan moet er wel een goede nabehandeling zijn, en natuurlijk garantie op het werk:angel

          #17550212
          freek corsa
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 December 2004

            Ik heb eens gehoord dat van het stralen, het plaat werk kan gaan golven door het uitzetten van het staal.

            #17550213
            Bart Hoedemaker
              Lid sinds:
              12 February 2007

              Als het met gebroken walnoot scherven, of glasparels wordt gestraald gaat het nog wel goed, zonder dat de plaat begint te verwelen. Licht ook aan de kwaliteit van het straalbedrijf en de straler zelf…hoeveel ervaring die heeft. Doe het nog steeds veel, en het is niet zo heel moeilijk, maar je moet wel goed opletten dat je dingen niet te ver straalt, met 10+ bar straal je het metaal zo weg hoor, dat gaat hard :o , staal gaat nog wel langzaam, maar aluminum..

              Beste is een chemisch zuur bad, dat komt ook goed in de binnenkant, dan eerst alle schade repareren ( lassen plaatwerk enz, nieuwe plaatwerk ), dan terug in het bad, dan laten verzinken en ML behandeling in de kokerbalken..

              €€€€

              #17550214
              nvt_opel
                Lid sinds:
                31 October 2009

                mee dettje wordt na al het las werk fijn gestraald en daarna bewerkt voor klaar zetten om te spuiten persoonlijk vind ik het beste zo

                #17550215
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  Heb je meer info?
                  Probeer in dit topic namelijk een zo duidelijk mogelijk beeld neer te zetten wat er allemaal komt kijken.

                  #17550216
                  peerke1987
                    Lid sinds:
                    28 December 2006

                    Opzich is stralen nog wel de goedkoopste oplossing en relatief snelle oplossing. Echter precies zoals hierboven ook aangegeven is moet je wel oppassen met het bedrijf wat de werkzaamheden gaat doen.

                    Als het materiaal te warm wordt krijg je golf plaat.. en omdat nog strak te krijgen tjah.. Ga je veel plamuur gebruiken of een iemand zoeken met gouden handjes.

                    De andere puntjes van je heb ik helaas geen verstand van, Mijn manta heb ik helemaal kaal gemaakt en gelast daarna in de epoxy gezet. De naden in de bodem netjes afgekit, en helemaal in de bodyschutz gezet.

                    Succes met je project, ik ben benieuwd wat je ondervindt..

                    Edit: Wanneer je zover bent dat de auto weer in de epoxy komt, moet je opletten wat voor epoxy dit is.. Dus, is deze wanneer uitgehard nog makkelijk te behandelen/schuren? Dit scheelt je uiteindelijk tijd bij de spuiter of bij jezelf. Sommige 2 componenten Epoxy’s worden ontzettend hard en zijn moeilijk te bewerken.

                    #17550217
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      tnxs.
                      Ik hou het in de gaten.

                      #17550218
                      peerke1987
                        Lid sinds:
                        28 December 2006

                        om wat voor auto gaat het eigenlijk?

                        #17550219
                        Anoniem
                          Lid sinds:
                          1 January 1970

                          Corsa A’s

                          (Hatchback, Sedan en Cabrio)

                          #17550220
                          Anoniem
                            Lid sinds:
                            1 January 1970

                            iemand nog adviezen?

                            #17550221
                            GlennGSI
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              28 August 2007

                              origineel gepost door Bart Hoedemaker
                              Als het met gebroken walnoot scherven, of glasparels wordt gestraald gaat het nog wel goed, zonder dat de plaat begint te verwelen. Licht ook aan de kwaliteit van het straalbedrijf en de straler zelf…hoeveel ervaring die heeft. Doe het nog steeds veel, en het is niet zo heel moeilijk, maar je moet wel goed opletten dat je dingen niet te ver straalt, met 10+ bar straal je het metaal zo weg hoor, dat gaat hard :o , staal gaat nog wel langzaam, maar aluminum..

                              Beste is een chemisch zuur bad, dat komt ook goed in de binnenkant, dan eerst alle schade repareren ( lassen plaatwerk enz, nieuwe plaatwerk ), dan terug in het bad, dan laten verzinken en ML behandeling in de kokerbalken..

                              €€€€

                              een auto glasparelstralen ??? :jerry Ik weet niet hoeveel uur je dan bezig wilt zijn.

                              Bij me op het werk ( boonzaayer.nl ) stralen en spuiten we. Auto’s stralen doen we ook echter niet zo vaak. Een klant van ons waarvoor wij veel auto’s in de epoxy spuiten. Doet alleen maar auto’s Van Porsche 356 speedsters ( originele speedsters !! ) tot jaguars en van Bmw’s tot Borgwards. Echt alles. de naam van dat bedrijf is A-parts.
                              http://www.a-partscoating.nl/

                              Als ik ooit een auto helemaal zou willen ontlakken zou ik naar dat bedrijf gaan. Het is een 1mans bedrijf en heeft echt jaren ervaring in het stralen van auto’s de type auto’s die hij straalt liegen er ook niet om.

                              Epoxy spuiten is ook de beste manier van conserveren vind ik zelf. Echter in sommige ruimtes waar je met stralen wel komt, kom je met het spuiten niet. Met een bekerspuit al helemaal niet. Wij spuiten bij ons op het werk met een Airmix pomp, daarmee kom je veel beter overal bij dan met een bekerspuit.

                              Hoop dat je aan deze informatie wat hebt.

                              Leuk weetje. Die man van A parts heeft zijn eigen MG gestraald en daarna helemaal gepoedercoat :jerry

                              #17550222
                              Anoniem
                                Lid sinds:
                                1 January 1970

                                Kijk dit is info waar ik wat aan heb.
                                Zal eens kijken of ik een offerte kan regelen.

                                Tnxsking:

                                #17550223
                                MAD-MARC
                                  Lid sinds:
                                  1 May 2006

                                  thermisch verzinken is verboden!!

                                  Al je plaatwerk van de auto is koud vervormd hierdoor wordt het materiaal steviger door de aanwezige spanningen.
                                  Bij thermisch verzinken word alles verwarmd tot 750 graden of ongeveer waardoor de aanwezige spanningen eruit gloeien en dus de stevigheid totaal verdwenen is.( je drukt met een pink zo een deuk in de deur)
                                  tijdens het afkoelen als alles uit het zinkbad komt treden er wel nog wat rest spanningen op waardoor er de vreemdste vervormingen komen waardoor de auto eruit komt te zien alsof er een kudde hooligans op bezoek is geweest.

                                  electrolytisch verzinken kan wel, omdat dit zonder warmte gebeurt maar middels een zuur met opgeloste zink of zinkkathode maar de binnenkant van de kokerbalken is van mindere kwaliteit dan de buitenkant omdat het zuur hier minder door stroomt.

                                  kaal maken met schuurpapier en/of afbijtmiddel is ook mogelijk ipv stralen,weet je tenmindste zeker dat het plaatwerk niet verneukt word door een onoplettende of onkundige straler.

                                  blank staal voorzien van een laagje ets primer (geeft een chemische verbinding met het staal waardoor het beter hecht) vervolgens alles overspuiten met epoxy primer en daarna pas de kleur.
                                  en het aantal bedrijven met een groot elektrolytbad is maar klein

                                  #17550224
                                  rallyastra
                                    Lid sinds:
                                    12 July 2004

                                    Ik laat hem ijs stralen !

                                    Home

                                    #17550225
                                    McKaamos
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      10 December 2009

                                      origineel gepost door rallyastra
                                      Ik laat hem ijs stralen !

                                      http://www.krotech.nl

                                      Ijs en droogijs zijn twee verschillende dingen ;)
                                      Ijs is tot onder het vriespunt gekoeld water, droogijs is CO2 (kooldioxide, het grootste deel van de lucht wat je inademt en wat voor bubbels in cola zorgt) in vaste vorm.

                                      Grootste verschil is dat je bij kamertemperatuur van normaal ijs druppels krijgt en droogijs verdampt bijna direct vanuit vaste vorm.

                                      Maargoed, het heeft vziw hetzelfde probleem als normaal zandstralen, namelijk temperatuurverschil waardoor het materiaal kan gaan werken.

                                      Enige voordeel is dat er geen troep achterblijft van het stralen omdat het straalmiddel verdampt.

                                      #17550226
                                      rallyastra
                                        Lid sinds:
                                        12 July 2004

                                        Ik zet hem in een sneeuwstorm !

                                        #17550227
                                        jason
                                          Lid sinds:
                                          1 July 2004

                                          origineel gepost door rallyastra
                                          Ik zet hem in een sneeuwstorm !

                                          :jerry:jerry

                                          #17550228
                                          Anoniem
                                            Lid sinds:
                                            1 January 1970

                                            origineel gepost door rallyastra
                                            Ik zet hem in een sneeuwstorm !

                                            :hmmz

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.